Nieuws

Samen sterker

22 oktober 2020

Over de toegevoegde waarde van gestructureerde communicatie tussen deurwaarders en schuldhulpverlening

SyncassoLab, het innovatiecentrum van Syncasso, doet continu onderzoek om meer inzicht te krijgen in het gedrag van debiteurklanten en analyseren welke incasso-benadering het beste werkt. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met opdrachtgevers, universiteiten, hogescholen en ketenpartners.

Het uitgangspunt van SyncassoLab is de missie van Syncasso: incassowaarden verbeteren. Dat gaat verder dan de beste incassoresultaten verbeteren, het vergt ook borging van de “care” component in onze incassowaarden. In dat kader deden we al in 2012 onderzoek naar de samenwerking tussen deurwaarders en de schuldhulpverlening. De uitkomsten van het onderzoek zijn nog net zo relevant als in 2012, toen het onderzoek plaats vond. De samenwerking tussen deurwaarders en de schuldhulpverlening is wisselend van kwaliteit.

Schuldhulpverlening houdt deurwaarders lang niet altijd actief op de hoogte van de voortgang van een dossier. En de onderbouwing van voorstellen om kwijtschelding of een pas op de plaats is niet altijd als voldoende te kwalificeren. Op hun beurt blijven deurwaarders soms incasseren in situaties waarin dat vooral leidt tot bijkomende kosten.

In het whitepaper wordt de vraag onderzocht wat er nodig is om tot een efficiëntere en effectievere samenwerking te komen tussen deurwaarders en schuldhulpverlening. Conclusie was toen dat voorspelbaarheid en transparantie door communicatie de belangrijkste sleutels zijn.

Samenwerking in de Schulddienstverleningsketen

Recente publicaties van het CBS[1] en Rabobank/De argumentenfabriek[2] versterken de conclusies uit het whitepaper. Syncasso pleit daarom voor een gestructureerde informatie-uitwisseling waarbij de databestanden van de Nederlandse Schuldhulp Route, het Schuldenknooppunt van NVVK en Schuldenwijzer van KBvG met elkaar gekoppeld worden om te komen tot een integraal en actueel overzicht van alle (problematische) schulden in Nederland.

Syncasso Schuldenplatform

Vooruitlopend op landelijke beschikbaarheid van informatie, heeft Syncasso een online Schuldenplatform ontwikkeld om de informatie-uitwisseling tussen schuldhulpverlening, bewindvoerders en Syncasso te stroomlijnen. De schuldhulpverlener heeft 24/7 toegang en daarmee een compleet en actueel overzicht. Met het portaal stimuleren we de voortgang van de schuldhulpverlening voor de debiteurklant. In de loop van Q4 is het beschikbaar voor de gebruikers.

We zijn in gesprek met de NVVK om ons schuldhulpverleningsportaal aan te sluiten op het Schuldenknooppunt dat ontwikkeld wordt. Door ons nieuwe portaal aan te sluiten op het Schuldenknooppunt wordt het proces nog verder versneld voor de schuldhulpverlener. Daarnaast wordt uniformiteit geboden doordat er met meerdere partijen wordt samengewerkt om de processen in het schuldenlandschap te vereenvoudigen en te stroomlijnen – in lijn met de aanbevelingen van het whitepaper Samen sterker.

Whitepapers

U kunt het volledige Whitepaper van dit wetenschappelijk onderzoek – en van al onze andere onderzoeken – gratis downloaden via www.syncasso.nl/whitepapers.


[1] Schuldenproblematiek in beeld, augustus 2020
[2] Minder schade door schuld, september 2020

Gerelateerde nieuwsberichten

09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
Feedback