Veelgestelde vragen

Filter uw vraag
Gefilterd:
  • Heeft een gerechtsdeurwaarder van Syncasso een vonnis aan u uitgereikt?

    Dan wordt u binnenkort afgesloten van stroom en/of gas als u géén overeenkomst sluit met een energieleverancier. Meldt u direct aan bij een energieleverancier om afsluiting te voorkomen.

  • Heeft een gerechtsdeurwaarder van Syncasso een dagvaarding aan u uitgereikt?

    Dan hebben wij u meerdere keren laten weten dat u zich moet aanmelden bij een energieleverancier. Dit heeft u nog niet gedaan. Uw netbeheerder wil u nu afsluiten van stroom en/of gas. Meld u alsnog aan bij een energieleverancier om afsluiting te voorkomen. Doe dit vóór de datum waarop de rechtbank de zaak behandelt. Deze zittingsdatum staat in de dagvaarding.

  • Heeft u een bericht (brief of mail) van Syncasso gekregen?

    Dan hebben wij van uw netbeheerder doorgekregen dat u geen energiecontract heeft. Om te voorkomen dat u wordt afgesloten van stroom en/of gas, moet u zich zo snel mogelijk aanmelden bij een energieleverancier.

  • Mijn stroom en/of gas is afgesloten, wat moet ik doen?
      • Ga direct op zoek naar een energieleverancier.
      • Sluit met deze leverancier een energiecontract af.
      • De netbeheerder krijgt via de energieleverancier door dat u een energiecontract heeft gesloten.
      • Zodra u (weer) een energiecontract heeft en de kosten heeft betaald, kan de heraansluiting aangevraagd worden.

       

    Voor meer informatie kunt u het beste contact opnemen met de netbeheerder.

    Als u uw postcode en huisnummer invult op de website www.eancodeboek.nl, kunt u zien wie u netbeheerder is.

    U kunt ook op de kaart van Nederland zien welke netbeheerders er zijn. Ga daarvoor naar
    www.netbeheernederland.nl/consumenteninformatie/wie-is-mijn-netbeheerder.

  • Ik moet (proces)kosten betalen, kan ik een regeling treffen?

    Vaak is het mogelijk om een regeling te treffen. Vraag hier een betalingsregeling aan.

    Betalingsregeling aanvragen
  • Wat moet ik aan Syncasso betalen?

    Syncasso stuurt u brieven, mails en andere berichten. Daar staat in wat u moet betalen. Als er geen bedrag in staat, hoeft u (nog) niets te betalen aan Syncasso. Als u een dagvaarding krijgt of als een gerechtsdeurwaarder een vonnis aan u uitreikt, moet u (proces)kosten aan Syncasso betalen. Het bedrag dat u moet betalen, wordt altijd duidelijk vermeld. Wilt u precies weten wat u moet betalen, log dan in op Mijn Dossier.

    Inloggen Mijn Dossier
  • Ik heb geen energiecontract, maar krijg wel stroom en/of gas. Hoe kan dat?

    De aansluitingen van stroom en/of gas kunnen actief zijn op uw adres, zonder dat u een energiecontract heeft. De energie die u dan gebruikt, moet u wel betalen, ook al heeft u geen energiecontract. De netbeheerder stuurt u een rekening voor de gebruikte energie. Ook vraagt de netbeheerder u om een energiecontract af te sluiten bij een energieleverancier. Doet u dat niet, dan kan de netbeheerder u afsluiten van stroom en/of gas.

  • Waar vind ik een energieleverancier?

    Er zijn verschillende energieleveranciers. Een overzicht vindt u op de volgende websites:

  • Is een energieleverancier echt nodig?

    Ja, dat is nodig. Als u geen energieleverancier heeft wordt u afgesloten van gas/energie.

    Voor de levering van energie moet u een voorschot voor stroom en/of gas betalen. Dat moet altijd aan een energieleverancier betaald worden. Daarom moet u een energiecontract afsluiten met een energieleverancier.

    Als u geen voorschot betaalt, maar wel stroom en/of gas heeft, dan krijgt u achteraf een rekening van de netbeheerder. De netbeheerder sluit u af van stroom en/of gas als u geen energiecontract afsluit met een energieleverancier.

  • Wie is mijn energieleverancier?

    Uw energieleverancier moet u zelf kiezen. Als u een energiecontract heeft, betaalt u een voorschot voor stroom en/of gas aan een energieleverancier.

  • Wie is mijn netbeheerder?

    Als u uw postcode en huisnummer invult op de website www.eancodeboek.nl, kunt u zien wie u netbeheerder is.

    U kunt ook op de kaart van Nederland zien welke netbeheerders er zijn. Ga daarvoor naar www.netbeheernederland.nl/consumenteninformatie/wie-is-mijn-netbeheerder.

  • Wat is het verschil tussen een netbeheerder en een energieleverancier?

    De netbeheerder zorgt ervoor dat stroom en gas uw woning binnenkomen en zorgt voor het onderhoud van het energienetwerk.

    De energieleverancier wekt de stroom op en koopt het gas in. Via het energienetwerk verkoopt de energieleverancier de stroom en het gas aan u.

  • Ik heb een bankrekening bij de Triodos bank waar beslag op is gelegd

    Lees dan meer op deze pagina van de Triodos bank.

  • Ik heb een bankrekening bij knab waar beslag op is gelegd

    Lees dan meer op deze pagina van knab.

  • Ik heb een bankrekening bij bunq waar beslag op is gelegd

    Lees dan meer op deze pagina van bunq.

  • Kost het beslag op mijn bankrekening geld?

    Ja. Wij brengen kosten in rekening en uw bank ook. De hoogte van de kosten die uw bank bij u in rekening brengt, verschilt per bank. Als er genoeg saldo op uw bankrekening stond, trekt de bank de kosten af van het bedrag dat wij gebruiken om uw schuld(en) op te lossen. Als er niet genoeg saldo op uw bankrekening stond, brengt de bank de kosten direct bij u in rekening. Het kan gebeuren dat u daardoor rood komt te staan.

  • Kan ik uitstel krijgen?

    U kunt de bank vragen om de verklaring later naar ons te sturen. Normaal moet de bank dit na 2 weken doen, maar u kunt de bank vragen om dat pas na 4 weken te doen. De bank maakt in die periode geen geld naar ons over. Maar u kunt in die periode niet beschikken over de bedragen die op het moment van beslag op uw rekening stonden. Als u het niet eens bent met het beslag, kunt u deze 4 weken gebruiken om juridisch advies te vragen. Bijvoorbeeld om een executiegeschil te starten.

  • Kan ik een betalingsregeling afspreken in plaats van het beslag?

    Een betalingsregeling is soms mogelijk, maar het bankbeslag kan niet teruggedraaid worden. Wij stoppen het beslag wel meteen als u uw schuld(en) en de bijkomende kosten helemaal betaalt. Daarna duurt het nog 1 of 2 werkdagen voordat uw rekening weer kunt gebruiken. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

  • Ik kan niet betalen, maar wil wel zo snel mogelijk mijn bankrekening weer gebruiken. Wat kan ik doen?

    Bij de meeste banken duurt het ongeveer 2 weken voordat u uw bankrekening weer kunt gebruiken. Wij hebben daar geen invloed op. U kunt er wel zelf voor zorgen dat het sneller gaat:

    • Neem contact op met uw bank en vraag naar de afdeling voor beslaglegging.
    • Vraag uw bank om ons een verklaring te sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening.
    • Geef uw bank toestemming om geld naar ons over te maken.
  • Hoeveel geld haalt Syncasso van mijn bankrekening?

    Dat hangt af van 3 dingen:

    • Het saldo op uw bankrekening op het moment van beslaglegging.
    • De hoogte van uw schuld(en).
    • De hoogte van het beslagvrije bedrag. Bovenaan deze pagina leest u welk beslagvrij bedrag voor uw situatie geldt. Het beslagvrije bedrag is het deel van het saldo dat u mag houden. De bank mag alles boven het beslagvrije bedrag aan ons overmaken. De bank maakt nooit meer geld aan ons over dan nodig is om uw schuld(en) en de kosten van het beslag te betalen.
  • Wilt u een machtiging aanvragen zodat iemand anders uw zaken regelt met Syncasso? Of wilt u voor een ander een zaak met Syncasso regelen?

    Een schriftelijke machtiging is een ondertekend document waarop staat dat iemand iets namens u mag doen. Ga naar onze pagina om een machtiging in te vullen.

  • Ik heb een bankrekening bij de ING bank waar beslag op is gelegd

    Lees dan meer op deze pagina van de ING bank.

  • Heb ik ook een overzicht van alle acties?

    Uw informatieverzoeken, aanvragen en taken worden in een Acties-overzicht aangeboden aan ons team coördinatie schuldhulpverlening, waardoor wij altijd een actueel overzicht hebben van de voortgang en status van de verzoeken. U wordt via een e-mail geïnformeerd wanneer de status van uw aanvraag of taak gewijzigd is. Alle afgeronde verzoeken kunt u terugvinden in het portaal onder acties.

  • Overzicht meerdere cliënten?

    Alle cliënten waarvoor de schuldhulpverlener of bewindvoerder toegang heeft gekregen tot het portaal zijn te vinden in een centraal overzicht schuldenaren, met het aantal lopende dossiers, het totaal saldo van alle lopende dossiers en de totale ontvangsten per cliënt. In het overzicht kan doorgeklikt worden naar detailinformatie. Voor grote portefeuilles is tevens een zoekfunctie beschikbaar.

  • Wat kan er in het schuldenportaal?

    Behalve snelle toegang tot informatie over de lopende vorderingen en saldi, kan er ook rechtstreeks via het portaal gecommuniceerd worden over de (aanpassing van de) Beslagvrije Voet, Uitstel van betaling vragen, een Dwangakkoord of Aanvraag WSNP onder onze aandacht brengen, een Saneringsvoorstel doen, melden dat de schuldhulpverlening of bewindvoering beëindigd is – of een andere vraag stellen.

  • Waarom een schuldenportaal?

    Jaarlijks ontvangt Syncasso duizenden informatieverzoeken van Schuldhulpverleners en Bewindvoerders. In samenspraak met schuldhulpverleners en bewindvoerders hebben we hiervoor een verbeterd proces ontwikkeld: het online schuldhulpverleningsportaal. Daarmee krijgen schuldhulpverleners en bewindvoerders 24/7 toegang tot de informatie en communicatie om hun cliënten sneller te kunnen helpen

  • Wat als u niet betaalt? Bereken de extra kosten.

    Met deze rekentool kunt u zelf berekenen welke kosten per stap bij u in rekening gebracht mogen worden.

  • Hulp bij het oplossen van uw geldproblemen

    Wij helpen u graag bij het oplossen van uw geldproblemen. Ga hiervoor naar onze speciale hulppagina.

  • Ik heb hulp nodig om een overzicht van mijn schulden te maken

    De gemeente kan u helpen om een overzicht te maken van alle schulden. Ook kunt u het serviceteam gedupeerden kinderopvangtoeslag vragen om u te helpen. Bel daarvoor 0800 2 358 358. Zij kunnen u verder helpen.

  • Niet al mijn openstaande schulden staan op Schuldenwijzer

    Alleen schulden die zijn ontstaan tussen 1 januari 2006 en 1 juni 2021 komen in aanmerking voor een vergoeding door de overheid. Schulden die zijn ontstaan buiten deze periode komen niet voor vergoeding in aanmerking. De schulden aan de overheid (CJIB, CAK, DUO, UWV en SVB) hoeven niet via SBN te worden opgelost. Hierover krijgt u een brief van deze schuldeisers

    Deurwaarderskantoren mogen niet alle vorderingen doorgeven aan Schuldenwijzer. Syncasso heeft u een overzicht gestuurd met daarin al uw schulden bij Syncasso die in aanmerking komen voor een vergoeding. Als u dit overzicht nog niet van ons heeft ontvangen, neem dan contact met ons op.

  • Mijn incassopauze loopt binnenkort af

    Om te voorkomen dat de incasso weer opgestart wordt, moet u alle private schulden doorgeven aan de SBN (Sociale Banken Nederland). Op www.SBN.nl vindt u informatie en een formulier waarmee u zelf de private schulden moet indienen. U heeft daarvoor uw DigiD nodig. Het is handig om daarvoor op www.schuldenwijzer.nl een overzicht te downloaden van alle private schulden die in behandeling zijn bij een deurwaarder. Deze lijst kunt u zelf indienen op de website van SBN. Controleer goed of alle openstaande schulden op de lijst staan. SBN zal dan controleren of de schulden voor vergoeding in aanmerking komen en dit verder afhandelen. Op die manier worden uw schulden op de snelste manier afgehandeld.

  • In afwachting van de uitkering van de schadevergoeding kan ik geen betalingsregeling afspreken. Wat gaat er dan gebeuren?

    Het is belangrijk dat u contact met Syncasso opneemt om een passende betalingsregeling af te spreken. Als er geen regeling wordt afgesproken bestaat de kans dat wij een rechtszaak opstarten of dat wij beslag leggen op uw inkomsten of bankrekening. Als het om een achterstand in de betaling van zorgpremie gaat kunt u aangemeld worden bij het CAK.

  • De belastingdienst geeft aan dat ik voorlopig ben afgewezen als gedupeerde van de toeslagenaffaire. Kunnen jullie mijn dossier pauzeren in afwachting van de uiteindelijke beslissing?

    Als de belastingdienst van mening is dat u (voorlopig) niet in aanmerking komt voor de schadevergoeding, dan is de pauzeknop niet (meer) van toepassing. U zult voor de openstaande schulden een passende betalingsregeling moeten afspreken. Als later blijkt dat u toch in aanmerking komt voor de schadevergoeding, dan kunt u de betalingen terugvragen bij de belastingdienst. Ga hiervoor naar Commissie Werkelijke Schade – Toeslagen Herstel (belastingdienst.nl).

  • De belastingdienst geeft aan dat ik voorlopig ben afgewezen als gedupeerde van de toeslagenaffaire. Wanneer starten jullie de invordering weer?

    Wij sturen u een brief om u te vertellen dat uw dossier niet meer gepauzeerd is en wij de incasso hervatten.

    Wanneer wij u telefonisch niet kunnen bereiken dan sturen wij u een brief waarin dat staat dat wij de incasso gaan hervatten.

  • Worden de schulden van kinderen van de gedupeerden van de toeslagenaffaire ook gepauzeerd?

    Door de regering is gesproken over een vergoeding voor de kinderen van gedupeerde ouders. Aan deze regeling wordt op dit moment nog gewerkt. Zo lang hier nog niets over bekend is, zal er geen pauzeknop voor de kinderen van toepassing zijn. Het is mogelijk om in het Kindpanel van de belastingdienst over dit onderwerp mee te praten. Ga hiervoor naar Van Kindpanel naar community – Toeslagen Herstel (belastingdienst.nl).

  • Worden de schulden van mijn partner ook gepauzeerd?

    Als uw partner als uw toeslagpartner stond geregistreerd bij de belastingdienst op 31-12-2020, zal uw partner ook als gedupeerde worden aangemerkt. Voor uw partner zal de pauzeknop ook ingaan op de datum van de uitbetaling van de schadevergoeding.

  • De belastingdienst heeft aangegeven dat ik een gedupeerde ben van de toeslagenaffaire. De schadevergoeding heb ik inmiddels ontvangen. Wanneer pauzeren jullie het dossier?

    Wij pauzeren uw dossier 1 jaar vanaf de datum dat de schadevergoeding aan u is uitbetaald. We doen dit zodra we de melding van de belastingdienst hebben ontvangen dat u een gedupeerde bent. Dit geldt alleen voor schulden die vóór 12 juni 2021 zijn ontstaan. De schulden die daarna zijn ontstaan vallen buiten deze regeling en worden niet gepauzeerd. Het is belangrijk dat u voor deze schulden een passende betalingsregeling met ons afspreekt.

  • De belastingdienst heeft aangegeven dat ik een gedupeerde ben van de toeslagenaffaire, maar ik heb de schadevergoeding nog niet ontvangen. Wanneer pauzeren jullie het dossier?

    Wij pauzeren uw dossier 1 jaar vanaf de datum dat de schadevergoeding aan u is uitbetaald. We doen dit zodra we de melding van de belastingdienst hebben ontvangen dat u een gedupeerde bent. Dit geldt alleen voor schulden die vóór 12 juni 2021 zijn ontstaan. De schulden die daarna zijn ontstaan vallen buiten deze regeling en worden niet gepauzeerd. Zolang u de schadevergoeding nog niet heeft ontvangen kunt u een passende betalingsregeling met ons afspreken.

  • Wanneer word ik (tijdelijk) afgemeld bij het CAK als ik mij aangemeld heb als gedupeerde?

    Als uw schuld helemaal is afbetaald wordt u afgemeld bij het CAK. Als u een betalingsregeling treft wordt u tijdelijk afgemeld bij CAK.

    In beide gevallen moet u de premie weer aan uw zorgverzekeraar gaan betalen. Dit geldt ook voor het op tijd betalen van uw zorgkostennota’s.

  • Word ik aangemeld bij het CAK als ik ben aangemeld als gedupeerde?

    Ja, als u in totaal zes maanden uw zorgverzekeringspremie niet betaald heeft, is uw zorgverzekeraar verplicht om u aan te melden bij de CAK Regeling betalingsachterstand zorgpremie.

  • Ik heb mij gemeld bij de belastingdienst en ik heb nog geen bericht of ik de schadevergoeding zal ontvangen. Kunnen jullie mijn dossier pauzeren?

    De pauzeknop gaat pas in na uitbetaling van de schadevergoeding. Tot die tijd zult u een betalingsregeling moeten afspreken voor de openstaande betalingsachterstand.

    Als u toch nog als gedupeerde wordt aangemerkt dan kunt u uw betalingen terugvragen bij de belastingdienst. Meer informatie vindt u op de website: Commissie Werkelijke Schade – Toeslagen Herstel (belastingdienst.nl).

  • Hoe weten jullie dat ik een gedupeerde ben van de toeslagenaffaire?

    Wij krijgen informatie van de belastingdienst waar uw BSN nummer in staat en de datum van de uitbetaling van uw schadevergoeding. Als uw BSN nummer niet bij ons bekend is dan weten we niet dat u een gedupeerde bent van de toeslagenaffaire. In dat geval vragen wij u om zelf contact op te nemen met ons en een kopie van de beschikking van de Belastingdienst aan ons toe te sturen waaruit blijkt dat u gedupeerde bent en de schadevergoeding aan u is toegekend.

  • Ik heb mij nog niet gemeld als gedupeerde? Tot wanneer kan ik dat doen?

    Als u denkt dat u een gedupeerde bent van de toeslagenaffaire dan moet u zich voor 1 januari 2024 melden bij de belastingdienst. U kunt zich aanmelden via: Catshuisregeling Kinderopvangtoeslag – Toeslagen Herstel (belastingdienst.nl).

  • Waarom moet ik € 7,- aanmaningsvergoeding en/of € 11,- kosten dwangbevel betalen?

    U bent deze kosten wettelijk verschuldigd aan Kamer van Koophandel ingevolge de Handelsregisterwet.

  • Wat is het verschil tussen een dwangbevel en een dagvaarding?

    Kamer van Koophandel mag zelf dwangbevelen uitvaardigen voor haar dienstverlening. In een aantal gevallen is dit niet mogelijk en wordt u (uiteindelijk) gedagvaard als u de vordering(en) van Kamer van Koophandel niet tijdig voldoet. In dat geval bent u ook de griffierechten verschuldigd.

  • Waarom ontvang ik een dwangbevel?

    U heeft eerder aanmaningen van Kamer van Koophandel ontvangen. Omdat u daar niet op heeft gereageerd, is er een dwangbevel aan u betekend. Als u het verschuldigde bedrag inclusief de kosten niet binnen de betalingstermijn voldoet, zullen wij dwangmaatregelen zoals een beslag op uw bankrekening(en) of inkomsten overwegen.

  • Worden de Kamer van Koophandel kosten voor de Eerste inschrijving door de notaris betaald?

    Nee, de notaris zorgt weliswaar voor de inschrijving, maar de kosten voor de eerste inschrijving worden door Kamer van Koophandel apart aan u rekening gebracht.

  • Ik wil graag een overzicht van mijn schulden ontvangen

    Om direct een overzicht van u vorderingen bij Syncasso in te zien kunt u inloggen in Mijn Dossier.

  • Waarom is mijn betalingsregeling beëindigd?

    Het kan zijn dat de vordering is voldaan of door een nieuwe ophoging vanuit de opdrachtgever de regeling is beëindigd. Het kan ook zijn dat de termijnbetaling, conform afspraak, niet is ontvangen.

  • Ik heb een betalingsregeling met jullie getroffen, melden jullie dit af bij het CAK?

    Wij melden debiteurklanten niet af bij het CAK. Dit zal de zorgverzekeraar doen zodra ze een melding krijgen dat er een regeling met Syncasso is getroffen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar

  • Kan ik een specificatie ontvangen van de vordering?

    Heeft u een aanmaning ontvangen en wilt u graag een specificatie van de vordering? Als u daarvoor hier het formulier invult, nemen wij snel contact met u op.

  • Hoe vraag ik een bevestiging op dat het dossier gesloten is?

    Had u een schuld en heeft u deze inmiddels helemaal betaald? Of is uw dossier om een andere reden gesloten? U kunt hiervan een bevestiging opvragen dat het dossier is gesloten. Als u daarvoor hier het formulier invult, nemen wij snel contact met u op.

  • Hoe kan ik mijn bezwaar indienen?

    Wanneer u het niet eens bent met de betalingsachterstand, verwijzen wij u naar het formulier ‘Niet eens met de vordering’. Klik HIER om naar het formulier te gaan. Wij verzoeken u alle velden volledig in te vullen en uw bezwaar te voorzien van een duidelijke/volledige onderbouwing met bewijzen.

  • Wanneer kan ik weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar?

    U kunt voor de jaarwisseling overstappen naar een andere verzekeraar, als uw hele betalingsachterstand is afgelost en u bij bent met de betaling van de maandelijkse zorgverzekeringspremie.

  • Wanneer kan ik weer een aanvullende verzekering aanvragen?

    U kunt weer een aanvullende verzekering aanvragen als uw hele betalingsachterstand is afgelost en u bij bent met de betaling van de maandelijkse zorgverzekeringspremie.

  • Wanneer moet ik mijn premie weer aan de zorgverzekeraar betalen na (tijdelijke) afmelding?

    Uw zorgpremie moet elke maand vooraf betaald worden aan uw zorgverzekeraar.

  • Premie CAK

    De bestuursrechtelijke premie in 2024 is € 175,20 per maand. Deze premie wordt automatisch ingehouden op uw loon of uw uitkering. Als de automatische inhouding op uw loon of uitkering niet lukt, dan krijgt u een factuur van het CJIB.

  • Betalingen

    De premie van het CAK wordt achteraf in rekening gebracht. De premie bij uw zorgverzekeraar moet vooraf worden betaald.

  • Wijzigingen doorgeven aan CAK

    De aanmelding worden een keer per maand door uw zorgverzekeraar aan CAK doorgegeven. De definitieve en tijdelijke afmeldingen worden twee keer per maand door uw zorgverzekeraar aan CAK doorgegeven.

  • Aanvullende verzekering

    Pas wanneer de hele achterstand is betaald kan er weer een aanvullende verzekering worden aangevraagd.

  • Voordelen om een betalingsregeling af te spreken?

    Als u afspreekt om elke maand een deel van uw achterstand aan Syncasso te betalen, wordt u tijdelijk afgemeld bij CAK. Dan kunt u gewoon weer de basisverzekeringspremie betalen aan uw eigen zorgverzekeraar.

    U moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat u de maandpremie (ook) op tijd aan uw zorgverzekeraar betaalt, zodat er geen nieuwe achterstanden ontstaan. Dit geldt ook voor het op tijd betalen van uw zorgkostennota’s. Als uw schuld helemaal is afbetaald, bent u een stuk goedkoper uit dan wanneer u aan CAK blijft betalen.

  • Nadelen als u bent aangemeld bij het CAK?

    U betaalt bij CAK een stuk hogere premie voor de basisverzekering dan bij uw eigen zorgverzekeraar. Zolang er geen oplossing is voor uw betalingsachterstand, blijft u die hogere premie aan CAK betalen. Dat is nadelig voor u, omdat u elke maand een boete moet betalen bovenop de kosten voor de basisverzekering.

  • Wanneer wordt u tijdelijk afgemeld bij het CAK?

    Als uw regelingsvoorstel bij Syncasso geaccepteerd is, wordt u tijdelijk afgemeld bij CAK en moet u de premie weer aan uw zorgverzekeraar gaan betalen. Zolang u ervoor zorgt dat uw schuld elke maand wordt afgelost en de maandpremie op tijd betaald wordt, wordt u niet opnieuw aangemeld bij CAK. Dit geldt ook voor het op tijd betalen van uw zorgkostennota’s.

  • Wanneer wordt u aangemeld bij het CAK?

    Als u in totaal zes maanden uw zorgverzekeringspremie niet betaald heeft, is uw zorgverzekeraar verplicht om u aan te melden bij de CAK Regeling betalingsachterstand zorgpremie. CAK gaat dan een bestuurlijke premie bij u incasseren, die voor 2024 € 175,20 per maand per verzekerde kost.

  • Moet ik na het versturen van de gevraagde informatie nog meer doen?

    Voorlopig niet. Mochten we beslag leggen op het inkomen dan ontvangt u van ons hierover bericht met aanvullende informatie.

  • Wordt er beslag gelegd op het inkomen van de bevraagde?

    Dat hangt af van de beoordeling van onze medewerker.

  • Ben ik verplicht om de informatie te versturen?

    Ja. In artikel 475g, lid 3, van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering is dit wettelijk geregeld.

  • Wat gebeurt er nadat ik de gevraagde informatie heb verstuurd?

    Syncasso gebruikt de informatie om te bepalen of er beslag wordt gelegd op het inkomen van degene waarvoor u informatie heeft doorgestuurd. Wanneer we beslag leggen ontvangt u van ons bericht.

  • Waarom wordt het complete vakantiegeld gebruikt voor aflossing?

    De wettelijke regeling bepaalt dat het gehele vakantiegeld onder het loonbeslag valt. Dit zou alleen anders kunnen zijn op het moment dat u maandelijks minder inkomen heeft ontvangen dan de zogenaamde beslagvrije voet. Als er maandelijks een bedrag wordt ingehouden, dan geldt dit niet voor u.

  • Als ik een betalingsregeling heb, wordt dan het maandbedrag lager na aflossing door het vakantiegeld?

    Nee, maar uw schuld wordt wel sneller afgelost.

  • Ik ontvang geen vakantiegeld (in mei/juni)?

    Veel mensen krijgen in mei en juni hun vakantiegeld. Daarom verzenden wij in die periode extra brieven en e-mails om debiteurklanten te wijzen op de mogelijkheid om versneld af te lossen met het vakantiegeld. Niet alle werkgevers of uitkerende instanties keren in mei of juni vakantiegeld uit. Als u geen vakantiegeld ontvangt, kunt u daarmee ook niet extra aflossen. Als u wel vakantiegeld ontvangt, maar op een ander moment, adviseren we wanneer u het vakantiegeld ontvangt om dit te gebruiken om er (een deel van) uw schuld(en) mee af te lossen.

  • Moet ik (een deel van) mijn vakantiegeld gebruiken om mijn schuld(en) af te lossen?

    Het is niet verplicht om uw vakantiegeld te gebruiken om uw schuld(en) mee af te lossen. Maar het is wel verstandig om uw schuld(en) zo snel mogelijk af te lossen. Als u uw schulden niet betaalt én geen betalingsregeling afspreekt, kunnen er extra kosten bij komen. Denk daarbij aan rente, incassokosten en de kosten voor een gerechtelijke incasso. Wanneer er al een vonnis of dwangbevel in uw dossier is, kan er ook beslag worden gelegd worden op uw inkomsten, roerende zaken zoals uw auto en/of uw huis.

  • Hoe werkt een loonbeslag?

    Bij een loonbeslag wordt een deel van uw inkomen in beslag genomen om uw schulden af te betalen. Klik hier voor meer informatie over loonbeslag en om de animatie ‘Loonbeslag uitgelegd in 1 minuut’ te bekijken.

  • Wat is mijn beslagvrije voet?

    Als er beslag op een deel van uw inkomen is of wordt gelegd, moet daarbij rekening gehouden worden met uw zgn. beslagvrije voet. Dat is het deel van uw loon waar geen beslag op gelegd mag worden. Bereken hier welke beslagvrije voet voor u van toepassing is.

  • Is mijn werkgever verplicht om de hele loonuitkering af te dragen?

    Ja, behalve als u daardoor onder de beslagvrije voet terecht dreigt te komen.

  • Waarom wordt de complete extra loonuitkering ingehouden?

    De wettelijke regeling bepaalt dat de gehele extra loonuitkering onder het loonbeslag valt. Dit zou alleen anders kunnen zijn op het moment dat u maandelijks minder inkomen heeft ontvangen dan de zogenaamde beslagvrije voet. Als er maandelijks een bedrag wordt ingehouden, dan geldt dit niet voor u.

  • Als ik een betalingsregeling heb, wordt dan het maandbedrag lager na aflossing door de extra loonuitkering?

    Nee, maar uw schuld wordt wel sneller afgelost.

  • Ik heb al een betalingsregeling lopen. Komt deze nu te vervallen?

    De betalingsregeling die u met Syncasso heeft afgesproken komt niet te vervallen. We bieden u met deze brief/mail een extra mogelijkheid om uw achterstand te voldoen.

  • Ik heb al betaald, maar ontvang toch een e-mail van Syncasso. Wat nu?

    Controleer eerst zelf uw betaling: Is het juiste dossiernummer vermeld bij de omschrijving van uw betaling? Is uw betaling overgemaakt naar ons rekeningnummer NL48 RABO 0300 1039 99? Als de betaalgegevens juist zijn en uw betaling is langer dan 5 dagen voor de datum van onze brief/e-mail gedaan, dan ontvangen we graag uw betaalbewijs. Dan kunnen wij uitzoeken wat er gebeurd is met uw betaling. Ga naar deze pagina en vul ons formulier in.

  • Ik heb een e-mail ontvangen, maar ik heb meerdere dossiers bij Syncasso. Wat nu?

    Wij sturen extra brieven/e-mails om u op de mogelijkheid van versneld aflossen met het extra loonuitkering te wijzen. Dat kan in al uw lopende zaken. Op Mijn Dossier vindt u een overzicht van al uw lopende zaken.

  • Moet ik (een deel van) mijn extra loonuitkering gebruiken om mijn schuld(en) af te lossen?

    Het is niet verplicht om uw extra loonuitkering te gebruiken om uw schuld(en) mee af te lossen. Maar het is wel verstandig om uw schuld(en) zo snel mogelijk af te lossen. Als u uw schulden niet betaalt én geen betalingsregeling afspreekt, kunnen er extra kosten bij komen. Denk daarbij aan rente, incassokosten en de kosten voor een gerechtelijke procedure. Wanneer er al een vonnis of dwangbevel in uw dossier is, kan er ook beslag worden gelegd worden op uw inkomsten, roerende zaken zoals uw auto en/of uw huis.

  • Ik ontvang geen extra loonuitkering in december

    Veel mensen krijgen in december hun extra loonuitkering. Daarom verzenden wij in die periode extra brieven en e-mails om debiteurklanten te wijzen op de mogelijkheid om versneld af te lossen met deze extra loonuitkering. Niet alle werkgevers of uitkerende instanties keren in december een extra loonuitkering uit. Als u geen extra loonuitkering ontvangt, kunt u daarmee ook niet extra aflossen. Als u wel een extra loonuitkering ontvangt, maar op een ander moment, adviseren we u om dit te gebruiken om er (een deel van) uw schuld(en) mee af te lossen.

  • Wat is de eigen bijdrage Wmo?

    Bijna iedereen betaalt voor hulp of ondersteuning vanuit de Wmo een eigen bijdrage van maximaal € 20,60 per maand (2024).

  • Wat is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)?

    De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zorgt ervoor dat iedereen kan blijven meedoen aan de samenleving en zoveel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Dit gebeurt in samenwerking met uw gemeente.

  • Ik heb de rekening kortgeleden al aan het CAK betaald.

    Heeft u een rekening aan het CAK betaald, die al aan ons is doorgezet? Dan wordt de betaling niet met de rekening in ons dossier verrekend. U ontvangt deze betaling dan retour.

  • Ik heb een bezwaar/ verzoek tot kwijtschelding ingediend en nog geen reactie ontvangen.

    Een bezwaar moet u altijd schriftelijk indienen bij het CAK anders kunnen zij het niet in behandeling nemen. Wanneer een bezwaar nog in behandeling is, zet het CAK geen facturen aan ons door. Waarschijnlijk is uw bezwaar (nog) niet in behandeling genomen of niet juist ontvangen.

  • Ik heb de rekening op tijd betaald, maar de betaling retour ontvangen.

    Als het CAK een betaling met een onjuist of onvolledig betalingskenmerk ontvangt, kunnen ze de betaling niet herkennen en dus ook niet verwerken. Het kan ook zijn dat u naar een verkeerd rekeningnummer heeft overgemaakt. In deze gevallen krijgt u de betaling teruggestort.

  • Ik heb een regeling bij CAK over deze facturen, waarom ontvang ik een incassobrief?

    U ontvangt een brief van ons als de regeling, die u met het CAK had, is vervallen.

  • Ik heb een automatische incasso en nooit een herinnering of aanmaning ontvangen.

    Soms lukt een automatische incasso niet. Dat kan verschillende redenen hebben. Als dit gebeurt, ontvangt u van het CAK een schriftelijk betaalverzoek.

  • Ik wil de hoofdsom wel betalen, maar ik heb bezwaar tegen de incassokosten. Kunnen deze worden kwijtgescholden?

    U heeft een herinnering en een aanmaning van het CAK ontvangen voordat wij worden ingeschakeld. De incassokosten moet u betalen zodra u door ons bent aangeschreven.

  • Ik heb geen rekening/ herinnering of aanmaning ontvangen.

    Het CAK stuurt maandelijks een betaalverzoek. Betaalt u niet? Dan stuurt het CAK u een tweede betaalverzoek en een laatste aanmaning voordat wij worden ingeschakeld.

  • Ik heb helemaal geen zorg ontvangen in de periode die op de factuur staat.

    Heeft u van uw gemeente ook een stopbrief ontvangen? Stuurt u deze dan per email aan ons door. Heeft u deze stopbrief niet ontvangen? Neemt u dan eerst contact op afdeling Wmo bij uw gemeente.

  • Er staan meerdere rekeningen met dezelfde factuurdatum open. Er wordt toch maar 1 x per maand een eigen bijdrage gerekend?

    Heeft u meerdere maanden geen eigen bijdrage betaald? Dan kunt u een betalingsherinnering ontvangen voor meerdere facturen ineens. De facturen krijgen dan allemaal de factuurdatum van de betalingsherinnering. De factuurnummers kunt u vergelijken met de originele facturen of met een factuuroverzicht. Daar staat wel op om welke maand het gaat.

  • Waar gaat de vordering over?

    U maakt gebruik van zorg of ondersteuning die wordt vergoed door de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) of de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Daarvoor betaalt u een maandelijkse eigen bijdrage.

    Op de website van het CAK kunt u inloggen in Mijn CAK en een overzicht van uw facturen bekijken.

  • Voor welke Wlz-zorg betaalt u een eigen bijdrage?

    U betaalt een eigen bijdrage voor bijvoorbeeld de volgende Wlz-zorg:

    • wonen in een verpleeghuis of een instelling voor gehandicapten
    • een persoonsgebonden budget (pgb)
    • wonen in een instelling voor beschermd wonen
  • Wat is de Wet langdurige zorg (Wlz)?

    De Wet langdurige zorg (Wlz) is er voor mensen die intensieve zorg of toezicht dichtbij nodig hebben. Bijvoorbeeld ouderen met dementie. Of mensen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking. Zorg vanuit de Wlz betaalt u voor een deel zelf: de eigen bijdrage. Het CAK berekent hoeveel u per maand moet betalen. U ontvangt hiervoor elke maand een rekening van het CAK. Op de site van het CAK kunt u ook uw eigen bijdrage berekenen.

  • Voor welke hulp of ondersteuning (Wmo) betaal ik een eigen bijdrage?

    Er zijn verschillende soorten hulp of ondersteuning die onder de Wmo vallen. Bijvoorbeeld:

    • hulpmiddelen en voorzieningen
    • hulp bij het huishouden
    • dagbesteding

    Dit zijn meestal maatwerkvoorzieningen: hulp voor u persoonlijk. Hiervoor rekent de gemeente een eigen bijdrage. U betaalt deze eigen bijdrage aan het CAK.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten

    Wachtwoord vergeten? Dan kunt u online een nieuwe aanvragen. Daarvoor heeft u nodig: Uw gebruikersnaam en uw e-mailadres. Heeft u deze bij de hand? Klik dan op de knop ‘Wachtwoord vergeten’. U krijgt dan binnen enkele minuten een code waarmee u uw wachtwoord opnieuw kan instellen.

    Wachtwoord vergeten

     

  • Moet ik betalen om gebruik te maken van Goed Geregeld?

    Nee, Goed Geregeld is voor debiteurklanten gratis.

  • Waarom zou ik via Goed Geregeld hieraan mee moeten werken?

    Goed Geregeld berekent een betalingsregeling die is aangepast aan uw inkomsten en uitgaven en daardoor beter en gemakkelijker kan worden nagekomen.

  • Moet ik via Goed Geregeld hieraan meewerken?

    Nee, dit is uiteraard niet verplicht. U kunt ook op andere manieren een betalingsregeling met ons afspreken. Ga hiervoor naar www.syncasso.nl/ik-wil-een-betalingsregeling-treffen.

  • Voor welke rekeningen moet ik een machtiging geven?

    Het is belangrijk dat u ons toestemming geeft voor alle bankrekeningen waar u inkomsten op ontvangt en/of uitgaven mee worden gedaan. Ook als u gebruik maakt van een gezamenlijke betaalrekeningen is het belangrijk om deze aan ons door te geven, inclusief de betaalrekening(en) van uw partner. Spaarrekeningen zijn uitgesloten en hoeven dus niet opgegeven te worden.

  • Wat is PSD2?

    De Payment Services Directive 2 (PSD2) is een Europese richtlijn voor betaaldienstverlening door organisaties die zelf geen bank zijn. Met deze richtlijn kunnen wij, nadat u hiervoor een machtiging heeft afgegeven, inzage krijgen in uw betaalrekening(en). De machtiging is uitsluitend geldig voor het berekenen van een betalingsregeling op maat via Goed Geregeld.

  • Hoe wordt mijn bankrekeninginformatie beveiligd?

    Uw bankrekeninginformatie wordt beveiligd overeenkomstig de voorschriften van het Nederlandse bankwezen. Invers BV, de partner waar wij mee samenwerken voor het ophalen van uw bankrekeninginformatie, wordt gecontroleerd door de Nederlandse Bank.

  • Hoe gaan jullie om met mijn bankrekeninginformatie?

    We gebruiken de informatie eenmalig om een overzicht te maken van uw inkomsten en uitgaven. Het overzicht gebruiken we om een passende betalingsregeling voor u uit te rekenen met Syncasso Goed Geregeld. Uw bankrekeninginformatie wordt ten behoeve van het herstel van fouten en controle van het proces gedurende 90 dagen na het samenstellen van het overzicht bewaard en na die termijn gewist.

  • Hoe komt Syncasso aan mijn bankrekeninginformatie?

    U geeft Syncasso hiervoor eenmalig toestemming om gebruik te maken van PSD2-bankrekeninginformatiediensten. Hiermee kunnen we geautomatiseerd uw bankrekeninginformatie opvragen. Deze informatie wordt enkel en alleen gebruikt om een betalingsregeling op maat voor u te berekenen.

  • Wanneer is het verstandig om een betalingsregeling af te spreken via Goed Geregeld?

    U kunt op verschillende manieren een betalingsregeling met ons afspreken. Zo kunt u bijvoorbeeld via onze website of Mijn Dossier een betalingsvoorstel doen. Het voorstel wordt dan, afhankelijk van de afspraken met onze opdrachtgever, wel of niet geaccepteerd.

    Wanneer wij het verzoek krijgen om een betalingsregeling met een lager maandbedrag af te spreken, hebben wij inzicht nodig in uw financiële situatie. Hiervoor sturen wij een formulier met vragen over inkomsten en uitgaven. Het is best ingewikkeld om dit formulier compleet en juist in te vullen. We bedachten dat dit een stuk slimmer en makkelijker wordt door gebruik te maken van PSD2. Hiermee kunnen we geautomatiseerd een overzicht van uw bankrekeninginformatie maken en direct een regeling voorstellen die past bij uw financiële situatie. Hiermee versimpelen we het proces voor u om tot een goede betalingsregeling te komen die u kunt volhouden.

  • Wat gebeurt er met mijn bankrekeninginformatie?

    Uw bankrekeninginformatie wordt bij uw eigen bank(en) opgevraagd. Uw bankrekeninginformatie wordt uitsluitend gebruikt om een passende betalingsregeling voor u uit te rekenen met Syncasso Goed Geregeld. Uw gegevens worden daarna gegarandeerd vernietigd.

    • Syncasso ontvangt alleen bankrekeninginformatie. Syncasso kan niets veranderen aan deze informatie.
    • Syncasso krijgt de bankrekeninginformatie via Invers BV. Invers heeft hiervoor een vergunning die wordt gecontroleerd door De Nederlandse Bank.
    • Uw bankrekeninginformatie wordt beveiligd verzonden en opgeslagen.
    • Uw bankrekeninginformatie wordt onmiddellijk na de berekening vernietigd.
  • Hoe kan een loonbeslag gelegd worden?

    1. Met een vonnis

    Met een dagvaarding moet u voor de rechter verschijnen. De rechter besluit in een uitspraak (vonnis) dat er betaald moet worden. De kosten voor de rechtszaak kunnen op u worden verhaald. Als u de zaak nog snel oplost voor de rechtszitting door te betalen kunt u kosten voorkomen. Kosten voor een rechtszaak kunnen heel snel oplopen.

    2. Met een dwangbevel

    De overheid (bijvoorbeeld CJIB of gemeente) kan een dwangbevel maken zonder dat de rechter daarvoor nodig is. Als u hier niet op tijd op reageert wordt het loonbeslag uitgevoerd met alle kosten die daarbij horen.

     

  • Wanneer wordt er loonbeslag gelegd?

    Als u rekeningen niet op tijd betaalt en u niet reageert op herinneringen en aanmaningen kan er uiteindelijk na vonnis of dwangbevel loonbeslag worden gelegd.

  • Waarom zijn de kosten zo hoog (incassokosten en betekeningskosten)?

    Het CIIB heeft de mogelijkheid om bij het niet tijdig voldoen van de boete, de boete (aanzienlijk) te verhogen. Nadat alle herinneringen door het CJIB zijn verstuur zal het totaal bedrag dat CJIB vordert als hoofdsom (totaal bedrag dat u aan cliënt verschuldigd bent zonder incassokosten/exploot kosten) aan ons uit handen worden gegeven. Over de hoofdsom wordt er wettelijk bepaalde incassokosten berekend. De explootkosten/betekeningskosten hebben betrekking op het feit dat er een deurwaarder bij u is langsgekomen om het dwangbevel aan u te betekenen/bezorgen. Aan dit bezoek zijn exploot kosten verbonden die wettelijk zijn vastgesteld. (Kijk op www. rechtspraak.nl)

  • Waar heeft de vordering betrekking op?

    Op het dwangbevel staat precies vermeld waar de vordering betrekking op heeft.

  • Ik ontvang post die niet voor mij bestemd is, wat kan ik doen?

    U kunt het poststuk retour sturen naar Syncasso via het postbusadres dat op de envelop is vermeld.

  • Ik heb bezwaar ingediend bij CIJB

    Het CJIB zelf neem geen bewaar in behandeling. Indien u het destijds niet eens was met de opgelegde boet, heeft ten tijden dat u de boeten ontving binnen 6 weken in bewaar kunnen gaan bij het CVOM (Centrale verwerking Openbaar Ministerie) ze zullen/hebben inhoudelijk gereageerd op uw bezwaar en gezien het feit dat de vordering aan ons uit handen is gegeven uw bezwaar afgewezen.

  • Ik heb al een betalingsregeling bij het CJIB

    Indien u een regeling heeft afgesproken met het CJIB en de vordering is toch aan ons uit handen gegeven dan is de regeling zeer waarschijnlijk niet correct nagekomen waardoor de regeling is vervallen en de vordering aan ons uit handen is gegeven. Ook kan het zijn dat u een regeling bent aangegaan over een andere boete/delict dan waar deze vordering betrekking op heeft. Controleer daarom goed of het CJIB nummer waar de regeling over is afgesproken overeenkomt met het CJIB nummer waar onze vordering betrekking op heeft. Zeer waarschijnlijk betreft het hier aan andere CJIB zaak als aan ons uit handen is gegeven.

  • Ik heb al betaald bij het CIJB

    Indien u reeds betaald heeft, controleer dan goed of de door u gedane betaling ook daadwerkelijk betrekking heeft op de vordering die aan ons uit handen is gegeven. Dit kunt u controleren door na te gaan of uw betaling betrekking heeft hetzelfde CJIB nummer als het CJIB nummer als op ons dwangbevel staat vermeld. Komt het CJIB nummer overeen stuurt u ons dan per omgaande een betaalbewijs toe.

  • Wat is het rekeningnummer van Syncasso?

    Het rekeningnummer van Syncasso is: NL48 RABO 0300 1039 99
    BIC-nummer: RABONL2U

  • Ik heb nooit een dwangbevel ontvangen.

    Het dwangbevel word in eerste instantie per post bezorgd, indien hierop geen tijdige betaling wordt ontvangen door het CJIB zal het CJIB de vordering aan een deurwaarder uit handen geven. Om er zeker van te zijn dat u het dwangbevel door u het dwangbevel ontvangt sturen wij een deurwaarder langs om het dwangbevel aan u te bekekenen/bezorgen. Dit om er voor te zorgen dat u het bericht met zekerheid ontvangt en tijdig kan reageren/betalen op executie/beslag te voorkomen.

  • Waar moet ik nu betalen?

    De adressen en contactgegevens van Syncasso vindt u op deze website onder contact vestigingen.

  • Ik heb een bankrekening bij de Rabobank waar beslag op is gelegd

    Lees dan meer op deze pagina van de Rabobank.

  • Ik heb een bankrekening bij de ABN AMRO bank waar beslag op is gelegd

    Lees dan meer op deze pagina van de ABN AMRO.

  • Ik krijg schuldhulpverlening. Wat kan ik doen?

    Krijgt u hulp bij uw schulden? Vraag dan uw hulpverlener om contact met ons op te nemen. Uw hulpverlener kan een e-mail sturen naar het bij u bekende mailadres. Samen met uw hulpverlener zorgen wij ervoor dat u snel weer uw rekening kunt gebruiken.

  • Ik sta onder bewind. Wat kan ik doen?

    Vraag uw bewindvoerder om contact met ons op te nemen. Uw bewindvoerder kan een e-mail sturen naar het bij u bekende mailadres. Samen met uw bewindvoerder zorgen wij ervoor dat u snel weer uw rekening kunt gebruiken.

  • Ik betaal altijd via ‘Mijn Dossier’. Waar kan ik inloggen?

    Ga naar onze inlogpagina.

  • Ik houd te weinig geld over. Wat kan ik doen?

    U heeft recht op een bestaansminimum, het beslagvrije bedrag. Per kalendermaand heeft u recht op:

    • € 2.019,60 voor een alleenstaande.
    • € 2.181,31 voor een alleenstaande ouder met kind(eren) jonger dan 18 jaar.
    • € 2.664,91 voor gehuwden zonder kinderen jonger dan 18 jaar.
    • € 2.775,82 voor gehuwden met kind(eren) jonger dan 18 jaar.

    Controleer of u het juiste bedrag, het beslagvrije bedrag, overhoudt.

    Klopt uw leefsituatie niet?
    Het beslagvrije bedrag dat bij uw leefsituatie hoort staat in het stuk dat u van de deurwaarder heeft gekregen. Wilt u de leefsituatie laten wijzigen? Stuur dan een e-mail naar bvv@syncasso.nl. Zet in de e-mail uw dossiernummer en contactgegevens. Wij helpen u dan zo snel mogelijk. Let op, het kan zijn dat het beslagvrije bedrag door u geheel of gedeeltelijk al is gebruikt. Bijvoorbeeld voor het betalen van uw huur, zorgpremie en kosten van levensonderhoud. In dat geval heeft u misschien geen recht op een aanpassing.

  • Hoeveel geld van mijn bankrekening mag ik zelf houden?

    U heeft recht op een bestaansminimum, het beslagvrije gedeelte. Per kalendermaand heeft u recht op:

    • € 2.019,60 voor een alleenstaande.
    • € 2.181,31 voor een alleenstaande ouder met kind(eren) jonger dan 18 jaar.
    • € 2.664,91 voor gehuwden zonder kinderen jonger dan 18 jaar.
    • € 2.775,82 voor gehuwden met kind(eren) jonger dan 18 jaar.

    Klopt uw leefsituatie niet?
    Het beslagvrije bedrag dat bij uw leefsituatie hoort, staat in het document dat u van de deurwaarder heeft gekregen. Wilt u de leefsituatie laten wijzigen? Stuur dan een mail naar bvv@syncasso.nl. Zet in de mail uw dossiernummer en contactgegevens. Wij helpen u dan zo snel mogelijk.

  • Wanneer kan ik mijn bankrekening weer gebruiken?

    Bij de meeste banken duurt dit ongeveer 2 weken, als u niet om uitstel heeft gevraagd. Helaas heeft Syncasso geen invloed op hoe lang het duurt. U kunt wel zelf zorgen dat het sneller gaat. Zie hiervoor het antwoord op de vraag “Ik wil mijn bankrekening weer gebruiken”. U kunt ook zorgen dat uw bank sneller geld naar ons overmaakt. Zodat u uw bankrekening sneller weer kunt gebruiken. Dit gaat zo:

    • Neem contact op met uw bank. De meeste banken hebben een speciale afdeling voor beslaglegging. Vraag naar deze afdeling.
    • Vraag uw bank om ons een verklaring te sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening.
    • Geef uw bank toestemming om geld aan ons over te maken.
  • Ik wil mijn bankrekening weer gebruiken. Wat kan ik doen?

    Uw bank stuurt ons een verklaring waarin staat of er geld onder het beslag valt en hoeveel. Daarna maakt de bank dat geld naar ons over. Dan eindigt het beslag. Als dat gebeurd is, kunt u uw bankrekening weer gebruiken. Meestal duurt dit 2 weken als u niet om een verlenging hebt gevraagd. Wilt u dat dit sneller gaat? Dan kunt u 3 dingen doen:

    Optie 1) Contant betalen
    U kunt uw openstaande schulden met contant geld betalen. Dit kan bij één van onze 5 vestigingen. De adressen vindt u hier op onze contactpagina (scrol naar beneden).

    Optie 2) Betalen via een andere bankrekening
    U kunt uw openstaande rekeningen ook betalen met een andere bankrekening. U kunt het bedrag overmaken naar:
    Syncasso, NL48 RABO 0300 1039 99
    Vergeet niet uw dossiernummer bij de betaling te vermelden.

    Wij hebben een bewijs nodig dat u het geld heeft overgemaakt. U kunt het bewijs mailen naar post@syncasso.nl. Zet duidelijk uw dossiernummer erbij.

    Optie 3) Zorgen dat uw bank ons sneller betaalt
    Dit gaat zo:

    • Neem contact op met uw bank. De meeste banken hebben een speciale afdeling voor beslaglegging. Vraag naar deze afdeling.
    • Vraag uw bank om ons een verklaring te sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening.
    • Geef uw bank toestemming om geld aan ons over te maken.
  • Waarom kan ik mijn bankrekening niet meer gebruiken?

    U heeft één of meer openstaande rekeningen. En de rechter heeft bepaald dat u deze moet betalen. Of u heeft een ‘dwangbevel’ gekregen van de overheid. In beide gevallen bent u wettelijk verplicht om te betalen. Doet u dit niet, dan mag Syncasso beslag leggen op uw bankrekening.

    Met het geld dat op uw bankrekening staat (het saldo) betalen we uw openstaande rekeningen. Dit gebeurt in 2 stappen. Hierna kunt u uw bankrekening weer gebruiken.

    Stap 1) De bank stuurt ons een verklaring
    De bank moet ons binnen 2 weken een ‘verklaring’ sturen. U kunt de bank binnen deze 2 weken vragen om dit te verlengen tot 4 weken. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening. Tijdens deze 2 of 4 weken kunt u uw bankrekening niet gebruiken.

    Stap 2) De bank maakt geld naar ons over
    Hierna bepalen wij welk bedrag van uw bankrekening naar uw openstaande rekeningen gaat. Dit geven we door aan uw bank. Uw bank maakt dit naar ons over. Hebben wij het geld ontvangen? Dan kunt u uw bankrekening meteen weer gebruiken.

    Wilt u dat het sneller gaat?
    U kunt ook zorgen dat uw bank sneller geld naar ons overmaakt. Zodat u uw bankrekening sneller weer kunt gebruiken. Dit gaat zo:

    • neem contact op met uw bank. neem contact op met uw bank. De meeste banken hebben een speciale afdeling voor beslaglegging. Vraag naar deze afdeling.
    • vraag uw bank om ons een ‘verklaring’ te sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening.
    • geef uw bank toestemming om geld aan ons over te maken.
  • Ik ben mijn gebruikersnaam kwijt

    U mag zelf uw gebruikersnaam kiezen, bijvoorbeeld uw e-mailadres. Vul het formulier in op deze pagina om uw gebruikersnaam op te vragen. U krijgt dan binnen 2 werkdagen een mail met daarin uw gebruikersnaam.

  • Mijn zelfgekozen wachtwoord werkt niet als ik mij probeer te registreren

    U mag zelf een wachtwoord kiezen bij uw registratie. Het wachtwoord moet minstens 8 tekens lang zijn en er moet een hoofdletter, een kleine letter en een cijfer in zitten. Bent u uw wachtwoord vergeten? Dan kunt u die opnieuw aanvragen.

  • Waarvoor gebruiken jullie mijn e-mailadres?

    Wij gebruiken uw e-mailadres om informatie over de betalingsachterstand met u te delen. Als u onze debiteurennieuwsbrief wilt ontvangen, kunt u zich daar apart voor opgeven. Dat kan via deze link.

  • Waarom moet ik mijn Kamer van Koophandel nummer invullen?

    We gebruiken uw Kamer van Koophandel nummer als extra veiligheid voor toegang tot Mijn Dossier.

  • Waarom moet ik mijn geboortedatum invullen?

    We gebruiken uw geboortedatum als extra veiligheid voor toegang tot Mijn Dossier.

  • Ik heb geen registratiecode. Waar kan ik die vinden?

    Uw registratiecode staat bovenaan in de brief of e-mail die u van ons heeft gekregen. Als u geen registratiecode heeft dan kunt u het formulier invullen op deze pagina. U krijgt dan binnen 2 werkdagen een mail met daarin uw registratiecode.

  • Ik heb geen relatienummer. Waar kan ik dat vinden?

    Uw relatienummer staat bovenaan in de brief of e-mail die u van ons heeft gekregen. Als u geen relatienummer heeft dan kunt u het formulier invullen op deze pagina. U krijgt dan binnen 2 werkdagen een mail met daarin uw relatienummer.

     

  • Ik kan niet inloggen in Mijn Dossier

    Als u Mijn Dossier voor het eerst gebruikt, moet u zich eerst registeren voordat u kunt inloggen in Mijn Dossier. Ga naar Registreren.

  • Ik kan niet in één keer betalen. Wat moet ik doen?

    Vaak is het mogelijk om in delen te betalen. U betaalt dan elke maand een deel van de rekening terug. Hoeveel u elke maand moet betalen, hangt af van de hoogte van uw rekening. En van uw persoonlijke situatie. Wij denken graag met u mee! Wilt u in delen betalen? Dan kunt u bij ons een betalingsregeling aanvragen. Dit kan via: Mijn Dossier of via een online formulier. Keuren wij uw aanvraag goed? Dan krijgt u van ons een bevestiging. Vanaf dat moment betaalt u in termijnen.

  • Hoe kan ik betalen?

    Betalen kan op 4 manieren:

    • Betaal direct online met iDeal
    • Log in bij Mijn Dossier
    • Maak het bedrag over naar: Syncasso NL48 RABO 0300 1039 99
      Belangrijk: vul bij ‘betalingskenmerk’ altijd uw dossiernummer in.
    • Of betaal contant op een van onze kantoren
  • Hoe kunt u Syncasso bereiken?

    Heeft u een vraag?

    Neem dan contact met ons op. U kunt ons dagelijks van 8.30 tot 17.30 bereiken op 088 – 51 51 550. Ook kunt u een e-mail sturen naar post@syncasso.nl of whatsappen via 31 850 870 447.

  • Wie is Syncasso?

    Wij zijn een incassobureau en een gerechtsdeurwaarderskantoor. Bedrijven vragen ons om hulp als klanten een rekening niet betalen. Als dat gebeurt, dan stuurt een bedrijf de rekening aan ons door. Wij vinden het belangrijk mensen met schulden verder te helpen. Krijgt u van ons een betaalverzoek? Dan zoeken wij graag samen met u naar een oplossing die past bij uw situatie. Het is daarom belangrijk dat u contact met ons opneemt of betaalt. Betaalt u niet of spreek u niets met ons af? Dan kan een van onze gerechtsdeurwaarders worden ingezet.

  • Waarom krijg ik minder inkomen dan mijn beslagvrije voet?

    U krijgt minder inkomen dan uw beslagvrije voet als er een bedrag moet worden ingehouden voor het CAK om uw zorgverzekeringspremie te betalen. Dat moet wettelijk betaald worden. Daardoor zijn uw inkomsten lager dan uw beslagvrije voet.

  • Wat wordt er ingehouden op een bijstandsuitkering?

    Op de bijstandsuitkering voor alleenstaanden meestal € 53,70 per maand.
    Op de bijstandsuitkering voor gehuwden meestal € 77,- per maand.
    Het jaarlijkse vakantiegeld houdt u dan zelf.

    U kunt aan uw gemeente vragen om de inhouding op uw vakantiegeld te doen, in plaats van op uw maandelijkse uitkering.

  • Eerder werd er niet ingehouden, want mijn beslagvrije voet was hoger dan mijn inkomsten. Waarom wordt er nu toch ingehouden op mijn inkomsten?

    Dat komt door de nieuwe wet. Elke maand moet nu minimaal 5% van de netto inkomsten en vakantiegeld aan de deurwaarder worden betaald.

  • Waarom is de inhouding op mijn inkomsten veranderd?

    Vanaf 1 januari 2021 zijn er nieuwe wettelijke regels om uw beslagvrije voet uit te rekenen. Daardoor is de inhouding op uw inkomsten veranderd.

  • Hoe wordt uw privacy beschermd?

    Voor het berekenen van uw beslagvrije voet zijn gegevens gebruikt die u kunt terugvinden op de modelmededeling. Op het gebruik van die gegevens is de Algemene verordening gegevensbescherming van toepassing. Wilt u meer weten over het gebruik van gegevens en uw privacy, ga dan naar uwbeslagvrijevoet.nl/privacy.

  • Verandert er iets in uw inkomsten of leefsituatie?

    Geef dit dan aan ons door. Dit kan door een e-mail te sturen aan bvv@syncasso.nl of vul de vragenlijst in onderaan deze pagina. Dit kan namelijk gevolgen hebben voor de hoogte van de beslagvrije voet.

  • Is er al beslag gelegd op andere inkomsten?

    Wanneer er al beslag is gelegd op andere inkomsten van u of van uw eventuele partner, dan moet u dit aan ons doorgeven. Dit kan door een e-mail te sturen aan bvv@syncasso.nl of vul de vragenlijst in onderaan deze pagina. Daarbij moet u aangeven door wie er beslag is gelegd en op welke inkomsten. Geef daarbij ook aan als een schuld wordt verrekend met andere inkomsten. U moet daarbij aangeven tussen welke partijen de schuld wordt verrekend en om welk bedrag per periode het gaat.

  • Andere inkomsten?

    Wanneer u of uw eventuele partner inkomsten heeft die niet in het bijgevoegde overzicht staan vermeld, dan moet u dit aan ons doorgeven. Dit kan door een e-mail te sturen aan bvv@syncasso.nl of vul de vragenlijst in onderaan deze pagina.

  • Aanpassing in verband met woonlasten?

    In bijzondere gevallen biedt de wet de mogelijkheid om de beslagvrije voet (tijdelijk) te verhogen in verband met uw woonlasten. In de modelmededeling onder de kopjes ’Geef het aan ons door als’ en ‘Bedragen die niet meetellen’ kunt u lezen of dit op u van toepassing is.

    Wanneer de berekening van de beslagvrije voet echter al eens is aangepast in verband met uw woonlasten, kunt u in de modelmededeling vinden welke gegevens daarvoor zijn gebruikt.

  • Geen woonadres in Nederland?

    Wanneer u geen woonadres in Nederland heeft of wanneer u een briefadres in Nederland heeft, dan geldt in beginsel een andere berekening van de beslagvrije voet. In dat geval zal de gerechtsdeurwaarder aanvankelijk namelijk van minder gegevens kunnen uitgaan. Wanneer u volledig inzicht geeft in uw leefsituatie en bronnen van inkomsten, kan dat tot een verhoging van de beslagvrije voet leiden. Beschikt u over een vaste woon- of verblijfplaats buiten Nederland, dan wordt de beslagvrije voet aangepast wanneer de levenstandaard van het betreffende land lager is dan in Nederland. Meer informatie hierover kunt u vinden op uwbeslagvrijevoet.nl

  • Waarom werkt mijn werkgever mee aan een loonbeslag?

    Uw werkgever is wettelijk verplicht om mee te werken aan een loonbeslag.

    Uw werkgever heeft geen keus.

  • Hoe kan ik beslag voorkomen?

    Als u een dwangbevel of dagvaarding heeft ontvangen moet u heel snel actie ondernemen.

    U heeft dan 2 mogelijkheden:

    1. Volledige rekening (vordering) betalen.
    2. Een betaalafspraak maken om in delen te betalen.

    In beide gevallen raden we altijd aan om contact op te nemen!

  • Hoeveel mag in beslag worden genomen?

    Alles wat uitkomt boven de zogenaamde beslagvrije voet. De beslagvrije voet is het minimum inkomen waarop u recht heeft. Dit bedrag moet u altijd ontvangen. Ook als er meerdere beslagen zijn gelegd.

  • Welk bedrag ontvangt u zelf nog?

    Uw beslagvrije voet is onder andere afhankelijk van uw inkomsten en uw leefsituatie. De beslagvrije voet is het minimumbedrag dat u nodig heeft voor uw belangrijkste levensbehoeften. Denk bijvoorbeeld aan de huur die u betaalt voor uw huis, of het bedrag dat u uitgeeft aan dagelijkse boodschappen voor uzelf en de leden van uw huishouden.

    Ook de betaling van de premie voor de zorgverzekering valt hieronder. Het kan zijn dat het CAK de bestuursrechtelijke premie inhoudt middels bronheffing. In dat geval betaalt u die premie niet meer zelf en ontvangt u dus minder dan de beslagvrije voet.

    De berekening van de beslagvrije voet is geregeld in de wet. In de wet is ook bepaald dat in elk geval 5% van het netto-inkomen moet worden gebruikt voor de aflossing van schulden. Daardoor is de beslagvrije voet nooit hoger dan 95% van het totale netto-inkomen van u en uw eventuele partner.

  • Hoe wordt een beslag gelegd?

    Een deurwaarder laat dit via een exploot van beslaglegging weten aan uw werkgever of uitkeringsinstantie. Dit kan op basis van een vonnis of dwangbevel.

  • Waarom wordt er beslag gelegd?

    Als u rekeningen niet op tijd betaalt en u niet reageert op herinneringen en aanmaningen kan er na een vonnis of een dwangbevel beslag worden gelegd.

  • Ik ben het formulier Uw beslagvrije voet kwijt

    U vindt het formulier als u inlogt in Mijn Dossier.

  • Ik denk dat er te veel wordt ingehouden

    U kunt op uwbeslagvrijevoet.nl zelf een berekening maken. Twijfelt u? Controleer dan het formulier Uw beslagvrije voet. Klopt er iets niet? Of mist er iets? Dan moet u dat aan ons doorgeven met een Verzoek aanpassing van de beslagvrije voet dat u onderaan deze pagina vindt.

  • Klopt uw beslagvrije voet?

    Wanneer u uw beslagvrije voet wilt narekenen met uw eigen gegevens, kunt u dat doen via uwbeslagvrijevoet.nl. Daar kunt u ook vinden welke bewijsstukken van belang zijn wanneer u wilt dat uw beslagvrije voet opnieuw wordt berekend en vastgesteld.

    Als uw beslagvrije voet moet worden verhoogd, dan moet u de omstandigheden voor deze verhoging – binnen 4 weken na de ontvangst van deze brief – aan ons doorgeven. Indien van toepassing wordt de beslagvrije voet met terugwerkende kracht aangepast. Geeft u de (gewijzigde) omstandigheden niet binnen 4 weken aan ons door? Dan wordt de beslagvrije voet aangepast op het moment dat u deze omstandigheden aan ons heeft doorgegeven.

    Wij hebben voor de bepaling van uw inkomsten en leefsituatie onder meer gebruik van de Basisregistratie Personen en de UWV-Polisadministratie. Wij kunnen de gegevens die daarin zijn opgenomen echter niet voor u aanpassen. U bent er zelf verantwoordelijk voor dat de gegevens correct in die registers zijn opgenomen. Wilt u meer weten over het aanpassen van uw gegevens, ga dan naar uwbeslagvrijevoet.nl/controleren-beslagvrije-voet

  • Hoe wordt de beslagvrije voet berekend bij beslag op toeslagen of voorlopige teruggave?

    U heeft een formulier met de berekening van Uw beslagvrije voet (modelmededeling) ontvangen waarin uw gegevens zijn opgenomen. Met deze gegevens wordt uw afloscapaciteit vastgesteld. Bij beslag op toeslagen of voorlopige teruggave wordt nooit meer ingehouden dan uw afloscapaciteit.

    • Is uw afloscapaciteit groter of gelijk aan uw toeslag of voorlopige teruggave? Dan is uw BVV € 0,00.
    • Is uw afloscapaciteit kleiner dan uw toeslag of voorlopige teruggave? Dan is uw BVV het verschil tussen uw toeslag of voorlopige teruggave en uw afloscapaciteit. Dit zorgt er voor dat er niet meer wordt ingehouden dan dat u kunt aflossen.

    Klopt er iets niet? Of mist er iets? Dan moet u dat aan ons doorgeven met een “Verzoek aanpassing van de beslagvrije voet” dat u onderaan deze pagina vindt.

  • Hoe kan ik zelf de beslagvrije voet berekenen?

    U kunt op uwbeslagvrijevoet.nl zelf een berekening maken. Twijfelt u? Neem dan contact op met Syncasso.

Toch nog een vraag? Stel je vraag hier.

U kunt ons makkelijk bereiken

Stel uw vraag via e-mail post@syncasso.nl of bel ons via
tel: 088 – 51 51 550.

We zijn op werkdagen telefonisch te bereiken van 8.30 t/m 18.00 uur.

Mail ons

Stel uw vraag via WhatsApp

U kunt tijdens werkdagen van 08.30 t/m 17.00 uur ook met ons whatsappen en u krijgt snel antwoord.

WhatsApp

Stel uw vraag via Videocall

Voor een persoonlijk gesprek kunt u ook met ons videobellen. Klik dan op de onderstaande button en vul uw gegevens in. Wij maken een afspraak met u wanneer u dat het beste uitkomt.

Videobellen

Syncasso
Postbus 6002
1005 EA Amsterdam

Rekeningnummer: NL48 RABO 0300 1039 99
BIC-nummer: RABONL2U

Feedback