Nieuws

Klantgericht incasseren

15 september 2020

Het belang van toon en timing

SyncassoLab, het innovatiecentrum van Syncasso, doet continu onderzoek om meer inzicht te krijgen in het gedrag van debiteurklanten en analyseren welke incasso-benadering het beste werkt. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met opdrachtgevers, universiteiten, hogescholen en ketenpartners. Het uitgangspunt van SyncassoLab is de missie van Syncasso: incassowaarden verbeteren. Dat gaat verder dan de beste incassoresultaten verbeteren, het vergt ook borging van de “care” component in onze incassowaarden.

Gesegmenteerde benadering van debiteurklanten door onze voorspelmodellen verhaalscore en communicatie, zorgt ervoor dat we het precieze effect van een innovatieve benadering betrouwbaar kunnen meten. Dat geeft Syncasso maximale grip op de resultaten van het incassoproces, waardoor we in staat zijn om de normen voor incasso steeds hoger te stellen.

Het belang van Toon en Timing

Het effect van verschillende boodschappen op debiteurklantengedrag blijkt sterk samen te hangen met het moment in het incassotraject waarop de boodschap wordt ingezet. Het inzetten van dezelfde boodschap in het gehele traject lijkt daarmee niet verstandig. Communicatie met debiteurklanten heeft meer effect wanneer de gebruikte communicatieboodschap wordt aangepast aan het moment in het incassotraject waar de debiteurklant zich bevindt.

Inzichten uit wetenschappelijk onderzoek

In het onderzoek ‘Het belang Toon & Timing’ dat we samen deden met de Rijksuniversiteit Groningen is het eerste wetenschappelijk onderzoek waarin gestructureerd is gekeken naar het effect van verschillende communicatieboodschappen op verschillende momenten in het incassotraject. De resultaten zijn echter in lijn met de uitkomsten van eerder wetenschappelijk onderzoek naar het effect van verschillende communicatieboodschappen op gedrag. Deze onderzoeken lieten zien dat positieve boodschappen voornamelijk effectief zijn in situaties waarin mensen controle ervaren over hun situatie. Situaties waarin zij het idee hebben dat de positieve consequenties van het gedrag die worden beschreven in de boodschap ook voor hen haalbaar zijn.

Positieve boodschap

Deze beschrijving van een situatie waarin positieve boodschappen effectief zijn, sluit goed aan bij de situatie van veel debiteurklanten die een eerste sommatie ontvangen. In deze situatie is vaak sprake van relatief lage schulden en verbetering van de situatie lijkt vaak mogelijk.

Negatieve boodschap

Dit onderzoek naar het belang van toon en timing voor klantgericht incasseren laat zien dat negatieve boodschappen voornamelijk effectief zijn als de negatieve consequenties die in de boodschap worden genoemd groot, direct relevant en bijna onvermijdelijk zijn. Mensen hebben in deze situatie wel het gevoel dat ze weten wat ze moeten doen om deze consequenties nog te vermijden.

Deze beschrijving past goed bij de latere fases van het incassotraject, waarin de consequenties van het niet-opnemen van contact met een deurwaarders- en incasso-organisatie groter en relevanter zijn dan aan het begin van het minnelijke incassotraject. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verschil tussen beslaglegging of woninguitzetting in de latere fases en ‘incassokosten’ in de minnelijke fase.

Verschillende boodschappen gedurende het incassotraject

Het onderzoek naar het belang van toon en timing voor klantgericht incasseren biedt duidelijke aanbevelingen voor het gebruik van verschillende boodschappen in het incassotraject. Uit zowel de onderzoeksresultaten als eerder wetenschappelijk onderzoek volgt de conclusie dat voor een optimaal resultaat positieve boodschappen aan het begin van het incassotraject gebruikt moeten worden en negatieve boodschappen in latere fases. Op deze manier kan de effectiviteit van de communicatie met debiteurklanten verder worden geoptimaliseerd.

Whitepapers

U kunt het volledige Whitepaper van dit wetenschappelijk onderzoek – en van al onze andere onderzoeken – gratis downloaden via www.syncasso.nl/whitepapers.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

21 maart 2025

Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren

Bij Syncasso werken we samen met organisaties die echt het verschil willen maken. Achmea is daar een prachtig voorbeeld van. Al jarenlang is Syncasso een van de externe incassopartners van Achmea.

Lees meer over: Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren
20 maart 2025

Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo

Geld speelt een enorme rol in ons leven. Maar hoe leer je jongeren hier goed mee omgaan? Onze CEO kwam op het idee om een jeugdboek te laten schrijven over geld en schulden.

Lees meer over: Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo
19 maart 2025

a.s.r. verspreidt Geen Saldo in het onderwijs

Financiële educatie heeft een grote prioriteit bij a.s.r. Zij zetten zich via Doenkracht in om jongeren beter voor te bereiden op financiële zelfstandigheid. Als onderdeel van deze missie stelt a.s.r. 1.000 exemplaren van het jeugdboek Geen Saldo beschikbaar voor het onderwijs.

Lees meer over: a.s.r. verspreidt Geen Saldo in het onderwijs
18 maart 2025

Save the date: Jaarcongres Schuldenketen 12 juni 2025

Ook dit jaar organiseren we weer in samenwerking met het opleidingsinstituut Kerckebosch het Jaarcongres Schuldenketen. Het thema van 2025 is ‘IBO in Actie: van inzicht naar impact’.

Lees meer over: Save the date: Jaarcongres Schuldenketen 12 juni 2025
11 maart 2025

Geldlessen in het MBO: Leergierigheid en Complexiteit

De afgelopen weken gaf ik zeven MBO-klassen een geldles, georganiseerd door stichting LEF. Financiële onderwerpen kunnen saai en ingewikkeld lijken, maar wat me opviel, is hoe graag jongeren wíllen begrijpen hoe geld werkt.

Lees meer over: Geldlessen in het MBO: Leergierigheid en Complexiteit
06 maart 2025

“Een jeugdboek over geldproblemen: Interview met schrijfster Caja Cazemier”

Geldproblemen en schulden zijn onderwerpen die jongeren vaak ver van zich af proberen te houden. Maar wat als je er toch mee te maken krijgt? Op verzoek van Syncasso schreef auteur Caja Cazemier een jeugdboek over dit thema.

Lees meer over: “Een jeugdboek over geldproblemen: Interview met schrijfster Caja Cazemier”
04 maart 2025

Interview met Rien Dijkstra – Data Scientist bij Syncasso

Als Data Scientist vertelt hij over zijn weg van de sterrenkunde naar data science, de invloed van AI op zijn werk en zijn passie voor het universum.

Lees meer over: Interview met Rien Dijkstra – Data Scientist bij Syncasso
25 februari 2025

Hockeyclub begint ‘blue zone’ voor betere samenleving

Hockeyclub NMHC gaat op de maatschappelijke toer. De sportvereniging wil inspireren tot een gezonde leefstijl, mensen samenbrengen én de kloof tussen arm en rijk verkleinen. Het verschijnsel ‘blauwe zones’ gebruiken ze daarbij als kapstok.

Lees meer over: Hockeyclub begint ‘blue zone’ voor betere samenleving
24 februari 2025

Syncasso partner van BlueZone project d’Almarasweg

Bij Syncasso zien we dagelijks de impact van financiële problemen op gezinnen. Dat gaat niet alleen over geld, maar ook over welzijn. Want financiële zorgen gaan verder dan cijfers; ze raken kansen, gezondheid en de toekomst van kinderen.

Lees meer over: Syncasso partner van BlueZone project d’Almarasweg
Feedback