Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Klantgericht incasseren

15 september 2020
CorporatesFinance

Klantgericht incasseren

Het belang van toon en timing

SyncassoLab, het innovatiecentrum van Syncasso, doet continu onderzoek om meer inzicht te krijgen in het gedrag van debiteurklanten en analyseren welke incasso-benadering het beste werkt. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met opdrachtgevers, universiteiten, hogescholen en ketenpartners. Het uitgangspunt van SyncassoLab is de missie van Syncasso: incassowaarden verbeteren. Dat gaat verder dan de beste incassoresultaten verbeteren, het vergt ook borging van de “care” component in onze incassowaarden.

Gesegmenteerde benadering van debiteurklanten door onze voorspelmodellen verhaalscore en communicatie, zorgt ervoor dat we het precieze effect van een innovatieve benadering betrouwbaar kunnen meten. Dat geeft Syncasso maximale grip op de resultaten van het incassoproces, waardoor we in staat zijn om de normen voor incasso steeds hoger te stellen.

Het belang van Toon en Timing

Het effect van verschillende boodschappen op debiteurklantengedrag blijkt sterk samen te hangen met het moment in het incassotraject waarop de boodschap wordt ingezet. Het inzetten van dezelfde boodschap in het gehele traject lijkt daarmee niet verstandig. Communicatie met debiteurklanten heeft meer effect wanneer de gebruikte communicatieboodschap wordt aangepast aan het moment in het incassotraject waar de debiteurklant zich bevindt.

Inzichten uit wetenschappelijk onderzoek

In het onderzoek ‘Het belang Toon & Timing’ dat we samen deden met de Rijksuniversiteit Groningen is het eerste wetenschappelijk onderzoek waarin gestructureerd is gekeken naar het effect van verschillende communicatieboodschappen op verschillende momenten in het incassotraject. De resultaten zijn echter in lijn met de uitkomsten van eerder wetenschappelijk onderzoek naar het effect van verschillende communicatieboodschappen op gedrag. Deze onderzoeken lieten zien dat positieve boodschappen voornamelijk effectief zijn in situaties waarin mensen controle ervaren over hun situatie. Situaties waarin zij het idee hebben dat de positieve consequenties van het gedrag die worden beschreven in de boodschap ook voor hen haalbaar zijn.

Positieve boodschap

Deze beschrijving van een situatie waarin positieve boodschappen effectief zijn, sluit goed aan bij de situatie van veel debiteurklanten die een eerste sommatie ontvangen. In deze situatie is vaak sprake van relatief lage schulden en verbetering van de situatie lijkt vaak mogelijk.

Negatieve boodschap

Dit onderzoek naar het belang van toon en timing voor klantgericht incasseren laat zien dat negatieve boodschappen voornamelijk effectief zijn als de negatieve consequenties die in de boodschap worden genoemd groot, direct relevant en bijna onvermijdelijk zijn. Mensen hebben in deze situatie wel het gevoel dat ze weten wat ze moeten doen om deze consequenties nog te vermijden.

Deze beschrijving past goed bij de latere fases van het incassotraject, waarin de consequenties van het niet-opnemen van contact met een deurwaarders- en incasso-organisatie groter en relevanter zijn dan aan het begin van het minnelijke incassotraject. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verschil tussen beslaglegging of woninguitzetting in de latere fases en ‘incassokosten’ in de minnelijke fase.

Verschillende boodschappen gedurende het incassotraject

Het onderzoek naar het belang van toon en timing voor klantgericht incasseren biedt duidelijke aanbevelingen voor het gebruik van verschillende boodschappen in het incassotraject. Uit zowel de onderzoeksresultaten als eerder wetenschappelijk onderzoek volgt de conclusie dat voor een optimaal resultaat positieve boodschappen aan het begin van het incassotraject gebruikt moeten worden en negatieve boodschappen in latere fases. Op deze manier kan de effectiviteit van de communicatie met debiteurklanten verder worden geoptimaliseerd.

Whitepapers

U kunt het volledige Whitepaper van dit wetenschappelijk onderzoek – en van al onze andere onderzoeken – gratis downloaden via www.syncasso.nl/whitepapers.

Whitepapers

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

07 juni 2023

SyncFitdag voor collega’s Syncasso

Bij Syncasso hechten we belang aan dat onze teams goed in hun vel zitten en zich fit voelen. Daarom hebben we SyncFit ontwikkeld. Een programma dat bestaat uit verschillende onderdelen zoals een lease-fiets, een vitality scan en bedrijfsfitness.

Lees meer
Read more about SyncFitdag voor collega’s Syncasso
06 juni 2023

“Er moet een moratorium komen (op de invordering) bij problematische schulden”

Donderdag 22 juni is het Jaarcongres Schuldenketen. Met het congres willen we de gehele schuldenketen samenbrengen en met elkaar in gesprek over een geïntegreerde aanpak van de schulden- en invorderingsproblematiek. In dit artikel kijken we nog even terug naar het congres van vorig jaar en vragen we de sprekers van toen, te reageren op stellingen van hun collega-sprekers. Deze keer reageren Michaël Brouwer en Nick Huls op een stelling van Mr. André Moerman.

Lees meer
Read more about “Er moet een moratorium komen (op de invordering) bij problematische schulden”
31 mei 2023

Verslag Seminar Wetenschappelijk Onderzoek Duurzaam Betaalgedrag II

Afgelopen donderdag presenteerde Martijn Keizer van Rijksuniversiteit Groningen en Nadja Jungmann van Hogeschool Utrecht de uitkomsten en inzichten uit fase 1 van het wetenschappelijk onderzoek naar Duurzaam Betaalgedrag dat Syncasso initieerde.

Lees meer
Read more about Verslag Seminar Wetenschappelijk Onderzoek Duurzaam Betaalgedrag II
24 mei 2023

“Duurzaam betaalgedrag doelstelling voor hele schulddienstverleningsketen”

Op donderdag 22 juni aanstaande organiseert Syncasso samen met Kerckebosch een vervolg op het Jaarcongres Schuldenketen 2022. Diverse (wetenschappelijke) experts delen dan hun visie over het thema ‘Inzicht in gedrag & Doorontwikkelen van de schuldenketen’. In dit artikel kijken we nog even terug naar vorig jaar en vragen we de sprekers van toen, te reageren op stellingen van hun collega-sprekers. In dit artikel reageert Nick Huls op een stelling van Michaël Brouwer.

Lees meer
Read more about “Duurzaam betaalgedrag doelstelling voor hele schulddienstverleningsketen”
23 mei 2023

Geef deurwaarder een socialere rol

In het schuldendomein zoeken we naar oplossingen om schulden duurzamer en tegen lagere kosten op te lossen. Minister Schouten concretiseert die doelstelling door te streven naar een halvering van de armoede in 2030 (Aanpak geldzorgen, armoede en schulden, juli 2022). Schrijfster en budget-expert Annemarie van Gaal gaat in haar column van 7 mei jl. in de Telegraaf een stap verder en pleit voor 1 centrale sociaal incasseerder. In deze column reageert Michaël Brouwer, gerechtsdeurwaarder en CEO van Syncasso, op deze stelling.

Lees meer
Read more about Geef deurwaarder een socialere rol
09 mei 2023

Ons Care-verslag over 2022 al gelezen?

Een aantal weken geleden publiceerden we ons jaarverslag over 2022 dat bestaat uit 2 afzonderlijke delen: het ‘cash-verslag’ en ‘care-verslag’. Hierdoor maken we concreet hoe de 2 onderdelen uit onze merkbelofte ‘We cash. We care.’ elkaar versterken.

Lees meer
Read more about Ons Care-verslag over 2022 al gelezen?
04 mei 2023

Syncasso en Kerckebosch organiseren het Jaarcongres Schuldenketen

Het thema van Jaarcongres Schuldenketen 2023 is ‘Inzicht in gedrag & doorontwikkelen van de schuldenketen’. Bent u erbij op donderdag 22 juni in Zeist?

Lees meer
Read more about Syncasso en Kerckebosch organiseren het Jaarcongres Schuldenketen
02 mei 2023

Hoe blijf je als werkgever (in een minder sexy branche) aantrekkelijk ?

De eerste editie van het vakblad De Creditmanager Manager van 2023 had als thema ‘de arbeidsmarkt’.

Lees meer
Read more about Hoe blijf je als werkgever (in een minder sexy branche) aantrekkelijk ?
26 april 2023

Syncasso en Unica ICT Solutions stappen vol vertrouwen in hernieuwde samenwerking

Na een bestaande samenwerking van ruim tien jaar hebben Syncasso en Unica ICT Solutions onlangs opnieuw het vertrouwen naar elkaar uitgesproken. Unica ICT Solutions heeft recentelijk de volledige migratie van de Syncasso-omgeving vormgegeven en uitgevoerd.

Lees meer
Read more about Syncasso en Unica ICT Solutions stappen vol vertrouwen in hernieuwde samenwerking
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter