Nieuws

Interactieve Workflows voor persoonsgerichte incasso

05 november 2020

AI voor creditmanagement

In eerdere artikelen in deze serie hebben we de noodzaak van het gebruik van AI-segmentatie voor maatschappelijk verantwoord incasseren belicht. Dit is het vierde artikel in deze serie, waarin we het gebruik van Interactieve Workflows voor persoonsgerichte incasso bespreken.  Alle artikelen in deze reeks kunt u vinden op www.syncasso.nl/aivoorcm.

Persoonsgerichte incasso

In twee eerdere artikelen in deze serie is het gebruik van AI voor segmentatie besproken. Daarvoor gebruiken we communicatie/klantprofielen die op basis van de postcode aan de debiteurklant worden toegekend. We gebruiken hierbij veertien hoofdgroepen en eenenvijftig uitgebreid beschreven klantprofielen. De hoofdgroepen gebruiken we om de communicatie te segmenteren. De klantprofielen hoofdzakelijk voor analyse van de resultaten. Daarover meer in een volgende artikel.

Om tot persona te komen voor maatschappelijk verantwoorde incassocommunicatie voegen we daar de betaalcapaciteit aan toe die we met ons AI-voorspelmodel Verhaalscore berekenen. We onderscheiden daarin vier hanteerbare betaalprofielen: Probleembetalers, Regelaars, Snelle betalers en Late betalers.

Interactieve workflows

De combinatie van communicatie- en verhaalscore levert zesenvijftig mogelijke varianten op voor persoonsgerichte, maatschappelijk verantwoorde incassocommunicatie. Per soort vordering. Per stap in het incassoproces. Per communicatiekanaal. Per reactie op een actie in het incassoproces. Tel daarbij op dat je continu moet AB-testen om te onderzoeken of de incassocommunicatie nog beter kan. Dat is onmogelijk te managen (en onderhouden) zonder geautomatiseerde interactieve workflows.

In- en uitgaande communicatie

De workflows worden aangestuurd door event based rule engines die de communicatie- en verhaalscore koppelen aan de juiste communicatietemplates en -kanalen. Het systeem bewaakt de doorlooptijden en genereert automatisch de beste volgende stap in het persoonsgerichte incassoproces. Inkomende reacties via chat, post en e-mail worden gekoppeld aan het dossier en geagendeerd voor de juiste behandelaar. Betalingen en regelingsvoorstellen worden grotendeels geautomatiseerd verwerkt. Uitzonderingen worden voor beoordeling aan de juiste behandelaar voorgelegd.

De interactieve workflows zijn niet alleen essentieel voor een debiteurklantgerichte benadering. We reageren sneller en geinformeerder op vragen van de debiteurklant. De doorlooptijden verkorten. Meer vorderingen worden minnelijk opgelost en er ontstaat extra tijd en ruimte voor vragen en persoonlijke behandeling.

AI ondersteunt persoonlijk contact

Artificial Intelligence ondersteunt de persoonlijke contacten van debiteurklanten met onze professionals. Inkomende telefoongesprekken worden met Smart Routing naar de juiste behandelaar geleid, die automatisch de relevante profiel- en dossierinformatie van de debiteurklant in zijn scherm ziet. Daardoor neemt de kwaliteit en effectiviteit van de gesprekken toe, de gemiddelde gespreksduur af. Uitgaande telefoongesprekken worden gesegmenteerd op basis van de Verhaalscore, waardoor we het gesprek ingaan met de juiste boodschap: sturen we aan op een regeling of op een betaling. Onze deurwaarders hebben via een App in hun mobiele telefoon toegang tot de profiel- en dossierinformatie, waardoor ze een goed beeld van de debiteurklant, diens persoonlijke omstandigheden en de betalingsproblematiek hebben, voor ze in gesprek gaan aan de deur.

Het volgende artikel in deze serie gaat over AI voor Analyse en Rapportages. Kijk voor meer informatie of reageer op deze artikelenreeks via www.syncasso.nl/aivoorcm.

Gerelateerde nieuwsberichten

10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
Feedback