Nieuws

Ethics by Design in creditmanagement

20 mei 2020

Kernprincipe I: Goed Doen

Er zijn ethische kaders nodig voor de ontwikkeling en toepassingen van A.I. in creditmanagement: Ethics by design. Waardoor A.I. geaccepteerd en gewaardeerd wordt als een essentieel gereedschap voor creditmanagement. Een beperking of verbod op de inzet van A.I. door toezichthouders of wetgeving, zal creditmanagement jaren achteruit zetten.

De belangrijkste publicaties over dit onderwerp zijn geconcentreerd¹ in vijf kernprincipes voor ethische A.I. Die vormen een praktisch hanteerbare basis voor een ethisch normenkader voor de toepassing van A.I. In samenspraak met onze opdrachtgevers en ketenpartners gaan we die specifiek en praktisch toepasbaar maken voor creditmanagement. Om een ethisch normenkader te ontwikkelen voor de toepassing van A.I. in creditmanagement. Met deze artikelenreeks hierover willen we een dialoog met het vak op gang brengen.

Kernprincipe I: Goed doen

Het eerste en belangrijkste uitgangspunt voor de ontwikkeling en toepassing van A.I. is dat het gericht moet zijn op goed doen. Het moet voordelen opleveren voor het algemeen belang, mensen in hun kracht zetten, de menselijke waardigheid beschermen en duurzaam bijdragen aan welzijn.

Hoe vertaalt Goed doen zich naar creditmanagement A.I.?

A.I. wordt door Syncasso gebruikt om debiteurklanten te beschermen tegen stapelende schulden en oplopende kosten. Naast bescherming van het individu, levert dit indirect duurzame voordelen op voor het algemeen belang. Minder individuele sociale impact betaalt zich terug in het reduceren van de maatschappelijke kosten die (schuld)hulpverlening met zich meebrengt.

Daarnaast zorgt A.I. voor bescherming van de menselijke waardigheid en het welzijn. We voorkomen met A.I. dat debiteurklanten met onnodige en onverhaalbare kosten belast worden. Naast de stress die dat met zich meebrengt, en waardoor hun moeilijke situatie daardoor nog verder verslechterd.

Met A.I. dragen we bij aan een persoonlijke, passende benadering die erop gericht is om de debiteurklant in zijn of haar kracht te zetten. Begrijpelijke incassocommunicatie, via het kanaal dat de debiteurklant effectief bereikt, met een boodschap die activeert en motiveert om te reageren.

Van een Niet Kunner eisen dat die per omgaand de complete vordering binnen vijf dagen voldoet, mag je geen reactie verwachten. Hulp aanbieden moet in dat geval de boodschap zijn. Voor een debiteurklant die niet in één keer kan betalen, wordt met behulp van A.I. een betalingsregeling voorgesteld die past bij de (wisselende) betaalcapaciteit van de debiteurklant.

A.I. is essentieel voor Vroegsignalering en het tijdig activeren van schuldhulp. Waarmee het bijdraagt aan een duurzame oplossing voor de brede schuldenproblematiek.

Vijf kernprincipes voor Ethics by Design in creditmangement

In het volgende artikel bespreken we het 2e kernprincipe voor ethische AI: Geen kwaad doen.

In de komende weken zullen we vijf artikelen publiceren, telkens over één van de vijf kernprincipes. Lees hier het eerste artikel.

We verwachten dat creditmanagement professionals, ketenpartners en data scientists kritisch zullen zijn over de inhoud en praktische toepasbaarheid van de publicaties. Die feedback zullen we verwerken in een whitepaper over dit onderwerp dat later dit jaar verschijnt.

Als u deze publicaties in uw e-mail wilt ontvangen, laat dan hier uw e-mail adres achter.


¹ Floridi & Cowls, HDSR 2019

Gerelateerde nieuwsberichten

15 april 2025

Interview met Henriëtte van Battum – Incassomedewerker Finance bij Syncasso

Elke maand nemen we een kijkje achter de schermen bij Syncasso en leert u onze collega’s beter kennen. Wat doen ze, wat motiveert hen en waar houden ze zich buiten het werk mee bezig? Deze keer spreken we met Henriëtte van Battum! Al 22 jaar incassomedewerker bij Syncasso.

Lees meer over: Interview met Henriëtte van Battum – Incassomedewerker Finance bij Syncasso
08 april 2025

Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren

Onze collega Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, schreef een column voor het Tijdschrift voor Schuldsanering (maart 2025, nr. 01) over de invloed van Buy Now Pay Later op jongeren en schuldenproblematiek.

Lees meer over: Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren
03 april 2025

Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!

Syncasso wil debiteurklanten nog beter bedienen en tegelijkertijd het werk van service center agents overzichtelijker en eenvoudiger maken. Met hulp van Quintor zijn al flinke stappen gezet. ‘Bij iedere aanpassing werden ook meteen de testen gebouwd.’

Lees meer over: Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!
01 april 2025

ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie

Voor het boek ‘Geen Saldo’ vroegen we ervaringsdeskundigen van Stichting ONSbank om mee te lezen en hun mening met ons te delen. Met veel enthousiasme en een frisse blik doken zij in het verhaal en deelden waardevolle inzichten over hoe jongeren schulden ervaren.

Lees meer over: ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie
27 maart 2025

Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld

Tijdens de Week van het Geld organiseerde Eneco een inspirerend event met het thema: hoe kunnen we gelddromen van jongeren waarmaken. Experts en partners kwamen samen om te spreken over de belangrijke rol van financiële educatie en hoe jongeren beter ondersteund kunnen worden in het voorkomen van schulden.

Lees meer over: Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld
25 maart 2025

Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren

Syncasso ondertekende vandaag, in aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Máxima, het Afsprakenkader Sociaal Incasseren. Dit werd gedaan tijdens een bijeenkomst georganiseerd door SchuldenLab op locatie bij Vattenfall.

Lees meer over: Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren
24 maart 2025

Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld

Vandaag overhandigde Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso tijdens de opening van de Week van het geld in Amsterdam officieel het jeugdboek Geen Saldo aan wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs, Jeugd(zorg), Armoede en Schuldhulpverlening).

Lees meer over: Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld
21 maart 2025

Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren

Bij Syncasso werken we samen met organisaties die echt het verschil willen maken. Achmea is daar een prachtig voorbeeld van. Al jarenlang is Syncasso een van de externe incassopartners van Achmea.

Lees meer over: Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren
20 maart 2025

Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo

Geld speelt een enorme rol in ons leven. Maar hoe leer je jongeren hier goed mee omgaan? Onze CEO kwam op het idee om een jeugdboek te laten schrijven over geld en schulden.

Lees meer over: Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo
Feedback