Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Ethics by Design in creditmanagement

20 mei 2020
Corporates

Ethics by Design in creditmanagement

Kernprincipe I: Goed Doen

Er zijn ethische kaders nodig voor de ontwikkeling en toepassingen van A.I. in creditmanagement: Ethics by design. Waardoor A.I. geaccepteerd en gewaardeerd wordt als een essentieel gereedschap voor creditmanagement. Een beperking of verbod op de inzet van A.I. door toezichthouders of wetgeving, zal creditmanagement jaren achteruit zetten.

De belangrijkste publicaties over dit onderwerp zijn geconcentreerd¹ in vijf kernprincipes voor ethische A.I. Die vormen een praktisch hanteerbare basis voor een ethisch normenkader voor de toepassing van A.I. In samenspraak met onze opdrachtgevers en ketenpartners gaan we die specifiek en praktisch toepasbaar maken voor creditmanagement. Om een ethisch normenkader te ontwikkelen voor de toepassing van A.I. in creditmanagement. Met deze artikelenreeks hierover willen we een dialoog met het vak op gang brengen.

Kernprincipe I: Goed doen

Het eerste en belangrijkste uitgangspunt voor de ontwikkeling en toepassing van A.I. is dat het gericht moet zijn op goed doen. Het moet voordelen opleveren voor het algemeen belang, mensen in hun kracht zetten, de menselijke waardigheid beschermen en duurzaam bijdragen aan welzijn.

Hoe vertaalt Goed doen zich naar creditmanagement A.I.?

A.I. wordt door Syncasso gebruikt om debiteurklanten te beschermen tegen stapelende schulden en oplopende kosten. Naast bescherming van het individu, levert dit indirect duurzame voordelen op voor het algemeen belang. Minder individuele sociale impact betaalt zich terug in het reduceren van de maatschappelijke kosten die (schuld)hulpverlening met zich meebrengt.

Daarnaast zorgt A.I. voor bescherming van de menselijke waardigheid en het welzijn. We voorkomen met A.I. dat debiteurklanten met onnodige en onverhaalbare kosten belast worden. Naast de stress die dat met zich meebrengt, en waardoor hun moeilijke situatie daardoor nog verder verslechterd.

Met A.I. dragen we bij aan een persoonlijke, passende benadering die erop gericht is om de debiteurklant in zijn of haar kracht te zetten. Begrijpelijke incassocommunicatie, via het kanaal dat de debiteurklant effectief bereikt, met een boodschap die activeert en motiveert om te reageren.

Van een Niet Kunner eisen dat die per omgaand de complete vordering binnen vijf dagen voldoet, mag je geen reactie verwachten. Hulp aanbieden moet in dat geval de boodschap zijn. Voor een debiteurklant die niet in één keer kan betalen, wordt met behulp van A.I. een betalingsregeling voorgesteld die past bij de (wisselende) betaalcapaciteit van de debiteurklant.

A.I. is essentieel voor Vroegsignalering en het tijdig activeren van schuldhulp. Waarmee het bijdraagt aan een duurzame oplossing voor de brede schuldenproblematiek.

Vijf kernprincipes voor Ethics by Design in creditmangement

In het volgende artikel bespreken we het 2e kernprincipe voor ethische AI: Geen kwaad doen.

In de komende weken zullen we vijf artikelen publiceren, telkens over één van de vijf kernprincipes. Lees hier het eerste artikel.

We verwachten dat creditmanagement professionals, ketenpartners en data scientists kritisch zullen zijn over de inhoud en praktische toepasbaarheid van de publicaties. Die feedback zullen we verwerken in een whitepaper over dit onderwerp dat later dit jaar verschijnt.

Als u deze publicaties in uw e-mail wilt ontvangen, laat dan hier uw e-mail adres achter.


¹ Floridi & Cowls, HDSR 2019

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

03 oktober 2023

Najaarscampagne Geldfit

Bij het grootste gedeelte van de ondernemers lopen de zaken goed, maar voor andere ondernemers zijn het onzekere tijden: Denk aan het terugbetalen van de coronasteun, stijgende (energie)prijzen en tekort aan personeel. Hoe dan ook, financieel fit blijven is voor iedere ondernemer belangrijk.

Lees meer
Read more about Najaarscampagne Geldfit
28 september 2023

Rapporteren over het verleden is ingehaald door grip op toekomstige ontwikkelingen

Martijn Andriessen, financieel directeur - verantwoordelijk voor ons Finance Team, de financiële afwikkeling en rapportage van onze incasso-activiteiten, onze bewaarpositie, forecast en budgetbewaking.

Lees meer
Read more about Rapporteren over het verleden is ingehaald door grip op toekomstige ontwikkelingen
21 september 2023

Deurwaarders hebben zicht op burgers in kwetsbare situaties

In het rapport “Zicht op zorgen” van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP, 2023) worden er cijfers over de problemen, hulpbronnen, leefsituatie en ondersteuning van mensen in het sociaal domein gedeeld. 1,3 miljoen mensen in Nederland hebben een stapeling van problemen en bevinden zich in een kwetsbare situatie. Tijdens mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder kom ik regelmatig bij mensen aan de deur die in een kwetsbare situatie zitten.

Lees meer
Read more about Deurwaarders hebben zicht op burgers in kwetsbare situaties
21 september 2023

Prinsjesdag 2023: investeren in bestaanszekerheid en forse bezuinigingen

Op Prinsjesdag presenteerde het demissionaire kabinet de Rijksbegroting voor 2024. Ook komend jaar investeert het kabinet fors in het garanderen van bestaanszekerheid met 2 miljard euro. Er wordt een koopkrachtgroei van 1,8 % voorspeld.

Lees meer
Read more about Prinsjesdag 2023: investeren in bestaanszekerheid en forse bezuinigingen
08 september 2023

Femmie Schoemaker

Onze geliefde collega is op veel te jonge leeftijd plotseling overleden. Het is moeilijk om de juiste woorden te vinden om de pijn en het verdriet te beschrijven die we voelen bij dit verlies. Femmie laat een enorme leegte achter in ons team. Haar warmte, toewijding en enthousiasme waren aanstekelijk. Ze blijft voor altijd in onze gedachten. We zullen haar missen.

Lees meer
Read more about Femmie Schoemaker
05 september 2023

Syncasso op de Credit Expo 7 november 2023

Vandaag is het duurzame dinsdag. Een mooie dag om het thema van de volgende Credit Expo te delen, want dinsdag 7 november aanstaande staat ‘Duurzaamheid’ centraal. Voor Syncasso altijd een belangrijk thema. Zo doen we continu wetenschappelijk onderzoek naar Duurzaam betaalgedrag.

Lees meer
Read more about Syncasso op de Credit Expo 7 november 2023
30 augustus 2023

VNG Gert-Jan Bakker brengt én haalt waardevolle inzichten

Eind juni van dit jaar vond het Jaarcongres Schuldenketen plaats dat Syncasso samen met Studiecentrum Kerckebosch organiseerde. Daar spraken diverse experts, elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise. Deze week kijken we terug op de lezing van Gert-Jan Bakker MT-lid Bestaanszekerheid VNG.

Lees meer
Read more about VNG Gert-Jan Bakker brengt én haalt waardevolle inzichten
24 augustus 2023

Kleine schulden klein houden met mr. André Moerman

Eind juni van dit jaar vond het Jaarcongres Schuldenketen plaats dat Syncasso samen met Studiecentrum Kerckebosch organiseerde. Daar spraken diverse experts, elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise. Deze week kijken we terug op de lezing van mr. André Moerman, Manager hulp bij geldzaken 1.0, Bindkracht 10 en Voorzitter van de signaleringscommissie LOSR Bindkracht 10.

Lees meer
Read more about Kleine schulden klein houden met mr. André Moerman
16 augustus 2023

Syncasso Care Facts – Klantgerichte incassocommunicatie

Het is erg belangrijk om klantgericht over incasso te communiceren. Voor maatschappelijk verantwoorde incassocommunicatie is de betaalcapaciteit van de debiteurklant leidend. Met onze AI-voorspelmodellen voorspellen we betrouwbaar of de debiteurklant de vordering ineens, met een betalingsregeling of niet kan betalen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Klantgerichte incassocommunicatie
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter