Nieuws

Ethische kaders A.I. in creditmanagement

08 mei 2020

Ethische kaders Artificial Intelligence in creditmanagement

Syncasso maakte in 2008 kennis met Artificial Intelligence. We ontwikkelden een geautomatiseerde manier om te bepalen welke factoren het risico op onverhaalbare griffierechten konden verkleinen. Om daar achter te komen analyseerden we oude portefeuilles waarvan we de afloop kenden. Dat stelde ons in staat om snel grote portefeuilles te analyseren.

In de afgelopen twaalf jaar namen de toepassingen snel toe en hebben we ons ontwikkeld tot een data-driven organisatie waarbij het volledige incassoproces door voorspelmodellen wordt aangestuurd. Onze algoritmen onderscheiden effectief verschillende klantsegmenten en hun betaalcapaciteit. Behalve het verhaalsrisico bepalen, kunnen we de kasstroom uit de portefeuille ermee voorspellen, betrouwbaar Niet Kunners van Niet Willers onderscheiden en het risico op een afsluiting van water of energie bij de eerste aanlevering voorspellen. Ons team van ervaren data-scientists onderzoekt continu welke data-elementen van invloed zijn op de algoritmes, hierdoor worden onze voorspelmodellen steeds krachtiger en betrouwbaarder. Privacy by design en (data)security by design werden vanzelfsprekend geïntegreerd in nieuwe en bestaande A.I. ontwikkelingen.

Weerstand en argwaan

Maar het gebruik van A.I. voor creditmanagement roept ook weerstand en argwaan op. A.I. biedt fantastische mogelijkheden om debiteurklanten te beschermen tegen onnodige kosten en problematische schulden. Maar je kunt het ook misbruiken om de laatste rode cent binnen te harken. We beschikken over de data en de toepassingen. Maar hoe gaan we daar op een goede manier mee om? En wat is dan een goede manier?

Ethics by design

Er zijn ethische kaders nodig voor de ontwikkeling en toepassingen van A.I. in creditmanagement: Ethics by design. Een beperking van, of verbod op de inzet van A.I. door toezichthouders of wetgeving zal creditmanagement jaren achteruit zetten. Er zijn daarom ethische kaders nodig, waarbinnen A.I. voor creditmanagement geaccepteerd en gewaardeerd wordt.

Breed normenkader

Er zijn een heleboel publicaties, workshops en trainingen te vinden over data, A.I. en ethiek. Maar hoe zet je die praktisch in voor A.I. in creditmanagement? Als je door de ethische bomen het bos niet meer ziet, komt er in de praktijk weinig van terecht. De belangrijkste publicaties zijn wetenschappelijk geanalyseerd door Luciano Floridi en Josh Cowls voor Harvard Data Science Review geconcentreerd in vijf kernprincipes voor ethische A.I. Die vormen een praktisch hanteerbare basis voor een effectief ethisch normenkader voor creditmanagement A.I. De vijf geformuleerde kernprincipes zijn:

1. Beneficence | Goed doen, bijdragen aan welzijn, waardigheid en duurzaamheid
2. Non-maleficence | Geen kwaad doen, privacy respecteren, misbruik voorkomen
3. Autonomy | Menselijke besliskracht om AI-beslissingen aan te passen
4. Justice | Gerechtigheid, eerlijkheid, solidariteit, non-discriminatie
5. Explicability | Hoe werkt het en wie is daar verantwoordelijk voor?

Vijf kernprincipes voor Ethics by design in creditmanagement

Deze vijf kernprincipes voor ethische A.I. gaan we in samenspraak met onze opdrachtgevers en ketenpartners specifiek en praktisch toepasbaar maken voor creditmanagement. We brengen een dialoog in de keten op gang om de vijf kernprincipes duidelijk, praktisch toepasbaar en toetsbaar voor A.I.-creditmanagement toepassingen te maken.

In de komende weken zullen we vijf artikelen publiceren, telkens over één van de vijf kernprincipes.

We verwachten dat creditmanagement professionals, ketenpartners en data scientists kritisch zullen zijn over de inhoud en praktische toepasbaarheid van de publicaties. Die feedback zullen we verwerken in een whitepaper over dit onderwerp dat later dit jaar verschijnt.

Als u deze publicaties in uw e-mail wilt ontvangen, laat dan hier uw e-mail adres achter.

Gerelateerde nieuwsberichten

10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
Feedback