Nieuws

Ethische kaders A.I. in creditmanagement

08 mei 2020

Ethische kaders Artificial Intelligence in creditmanagement

Syncasso maakte in 2008 kennis met Artificial Intelligence. We ontwikkelden een geautomatiseerde manier om te bepalen welke factoren het risico op onverhaalbare griffierechten konden verkleinen. Om daar achter te komen analyseerden we oude portefeuilles waarvan we de afloop kenden. Dat stelde ons in staat om snel grote portefeuilles te analyseren.

In de afgelopen twaalf jaar namen de toepassingen snel toe en hebben we ons ontwikkeld tot een data-driven organisatie waarbij het volledige incassoproces door voorspelmodellen wordt aangestuurd. Onze algoritmen onderscheiden effectief verschillende klantsegmenten en hun betaalcapaciteit. Behalve het verhaalsrisico bepalen, kunnen we de kasstroom uit de portefeuille ermee voorspellen, betrouwbaar Niet Kunners van Niet Willers onderscheiden en het risico op een afsluiting van water of energie bij de eerste aanlevering voorspellen. Ons team van ervaren data-scientists onderzoekt continu welke data-elementen van invloed zijn op de algoritmes, hierdoor worden onze voorspelmodellen steeds krachtiger en betrouwbaarder. Privacy by design en (data)security by design werden vanzelfsprekend geïntegreerd in nieuwe en bestaande A.I. ontwikkelingen.

Weerstand en argwaan

Maar het gebruik van A.I. voor creditmanagement roept ook weerstand en argwaan op. A.I. biedt fantastische mogelijkheden om debiteurklanten te beschermen tegen onnodige kosten en problematische schulden. Maar je kunt het ook misbruiken om de laatste rode cent binnen te harken. We beschikken over de data en de toepassingen. Maar hoe gaan we daar op een goede manier mee om? En wat is dan een goede manier?

Ethics by design

Er zijn ethische kaders nodig voor de ontwikkeling en toepassingen van A.I. in creditmanagement: Ethics by design. Een beperking van, of verbod op de inzet van A.I. door toezichthouders of wetgeving zal creditmanagement jaren achteruit zetten. Er zijn daarom ethische kaders nodig, waarbinnen A.I. voor creditmanagement geaccepteerd en gewaardeerd wordt.

Breed normenkader

Er zijn een heleboel publicaties, workshops en trainingen te vinden over data, A.I. en ethiek. Maar hoe zet je die praktisch in voor A.I. in creditmanagement? Als je door de ethische bomen het bos niet meer ziet, komt er in de praktijk weinig van terecht. De belangrijkste publicaties zijn wetenschappelijk geanalyseerd door Luciano Floridi en Josh Cowls voor Harvard Data Science Review geconcentreerd in vijf kernprincipes voor ethische A.I. Die vormen een praktisch hanteerbare basis voor een effectief ethisch normenkader voor creditmanagement A.I. De vijf geformuleerde kernprincipes zijn:

1. Beneficence | Goed doen, bijdragen aan welzijn, waardigheid en duurzaamheid
2. Non-maleficence | Geen kwaad doen, privacy respecteren, misbruik voorkomen
3. Autonomy | Menselijke besliskracht om AI-beslissingen aan te passen
4. Justice | Gerechtigheid, eerlijkheid, solidariteit, non-discriminatie
5. Explicability | Hoe werkt het en wie is daar verantwoordelijk voor?

Vijf kernprincipes voor Ethics by design in creditmanagement

Deze vijf kernprincipes voor ethische A.I. gaan we in samenspraak met onze opdrachtgevers en ketenpartners specifiek en praktisch toepasbaar maken voor creditmanagement. We brengen een dialoog in de keten op gang om de vijf kernprincipes duidelijk, praktisch toepasbaar en toetsbaar voor A.I.-creditmanagement toepassingen te maken.

In de komende weken zullen we vijf artikelen publiceren, telkens over één van de vijf kernprincipes.

We verwachten dat creditmanagement professionals, ketenpartners en data scientists kritisch zullen zijn over de inhoud en praktische toepasbaarheid van de publicaties. Die feedback zullen we verwerken in een whitepaper over dit onderwerp dat later dit jaar verschijnt.

Als u deze publicaties in uw e-mail wilt ontvangen, laat dan hier uw e-mail adres achter.

Gerelateerde nieuwsberichten

17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
Feedback