Nieuws
Workshops Geldbrein voor Syncasso teams
29 december 2021Interview met Eef van Opdorp | Money Coach
Het geldtype van een debiteurklant bepaalt welke benadering het beste werkt om samen een oplossing te vinden voor het betalingsprobleem. Onderdeel van de workshops was dat alle deelnemers een opdracht moesten uitvoeren om te bepalen welk geldtype ze zelf zijn.
Door te ervaren welk geldtype je zelf bent, kun je andere geldtypes beter herkennen, begrijpen en in het contact beter inspelen op de eigenschappen die bij dat geldtype horen.
Wat kunnen wij van jouw financial coaching leren om ons werk beter te doen?
In de workshops zorg ik ervoor dat jullie extra knoppen krijgen om aan te draaien in jullie gesprekken met debiteuren. Daarmee kun je beter inspelen op hun overtuigingen. Welk gedrag daarbij hoort. Je gesprek daarop finetunen. Jullie collega’s bij Syncasso hebben een enorme voorsprong op de debiteurklanten die ze spreken. Ze hebben kennis over geldzaken. Over zekerheid in je leven. En een goed netwerk om op terug te vallen als dat nodig is. Voor jullie zijn dat zaken waarvan je automatisch aanneemt dat een ander die ook heeft. Maar debiteuren hebben dat helemaal niet. Die zijn juist onzeker. Door tegenslagen. Of door gebrek aan overzicht. Dat heeft te maken met de omstandigheden waarin ze zitten en de omgeving waarin ze zijn opgegroeid. Die hebben geen veilig netwerk waar ze op terug kunnen vallen. Dan is het moeilijk om je aan afspraken te houden, de knop om te zetten om de keuze te maken om je problemen op te gaan lossen. Hoe krijg je iemand ‘aan’ om het zelf straks beter te krijgen?
Hoe vond je de interactie met onze collega’s tijdens de workshop? Was het meer cash of meer care in jouw beleving?
Heel mooi om duidelijk te zien dat ze en/en doen. En cash. En care. De kans zo groot mogelijk maken om het samen op te lossen. Een van jullie deurwaarders trof iemand met het geldtype Naïeveling. Die heeft voor de debiteur een online bankieren app geïnstalleerd en geleerd hoe je automatisch kunt betalen. Zo dus. Jullie staan bij veel mensen aan de deur die letterlijk met de handen in hun haar zitten. Echt niet meer weten wat ze moeten doen. Je kunt die onzekerheid in een paar zinnen oplossen door vertrouwen te wekken. En ze dan aanspreken op hun emotionele brein. Ze zijn zelf de sleutel om te beslissen of ze het anders willen krijgen. De geldtypes Martelaar en Naïeveling bijvoorbeeld, die willen iedereen helpen. Zelfs ten koste van zichzelf. Vraag dan eens of een ander jou ook mag helpen.
Duurzaam betaalgedrag ontwikkelen is de nieuwe uitdaging voor creditmanagement. Hoe sluit jouw visie op financial coaching daarop aan?
Dat gaat altijd mis. Creditmanagers zijn Excel-types. Geldtype Krijgers, die zelf bewust duurzaam bezig zijn. Jullie debiteuren zijn totaal Onbewust. Hebben die kennis niet. En het ontbreekt ze aan zelfkennis. Daar begint het mee, bewustwording van je eigen gedrag en je eigen gevoel. Debiteuren verontschuldigen zich (aan zichzelf) voor hun eigen gedrag. Doe maar op afbetaling en ga lekker op vakantie. Bewustwording is de sleutel. Dat heeft te maken met je Geldovertuiging. Wil ik geldstress of niet? Het is een van de twee. Kies maar. Daarbij kunnen wij het verschil maken. Zie dit gesprek als een kans om alles bij hetzelfde te houden of om te kiezen om het beter te krijgen.
Wat is het belangrijkste onderwerp uit jouw workshop waar wij mee aan de slag moeten? Als je er één zou moeten kiezen.
Belangrijkste is dat je weet welk geldtype je voor je hebt. Daar moet je eerst achter komen. Dat doe je door de juiste vragen te stellen en daar precies goed op te reageren. Is het een naïeveling, een slachtoffer, een dwaas of een martelaar? Je hebt maar een kans om het goed te doen. Door de juiste benadering te kiezen ga je het verschil maken. Slachtoffers vragen de meeste tijd en geven de minste opbrengst. En je kunt je tijd maar één keer besteden. Doe het dan meteen goed.