Nieuws

Wetsvoorstel

19 oktober 2021

Wetsvoorstel verlaging drempel schuldsanering

Mensen met problematische schulden sneller en beter helpen

Minister Dekker van Rechtsbescherming heeft een wetsvoorstel gedaan om de wettelijke schuldsanering toegankelijker te maken voor mensen met problematische schulden. Dat is hard nodig. De instroom in de Wsnp is de afgelopen jaren sterk gedaald. In 2020 zijn er nog geen 3.000 toelatingen[1] terwijl CBS medio 2021 in het rapport Schuldenproblematiek in beeld constateert dat er ruim 650.000 huishoudens met geregistreerde problematische schulden zijn.

Van vijf naar drie jaar

Op dit moment kan iemand met problematische schulden pas na vijf jaar ‘voldoende inspanning om te komen tot afbouw van schulden en het voorkomen van nieuwe schulden’, de zogenoemde goede trouw toets, toegang krijgen tot de WSNP. Om te voorkomen dat een schuldoplossing te lang uitblijft en schulden ondertussen alleen maar verder oplopen, stelt het wetsvoorstel voor om de termijn te verkorten naar een periode van drie jaar.

Tienjaarstermijn

Op dit moment krijgen mensen die binnen tien jaar na een eerder WSNP-traject opnieuw in problematische schulden komen geen toegang tot de WSNP. We willen dat de rechter de mogelijkheid krijgt om mensen ook binnen die tien jaar wel opnieuw toe te laten tot de WSNP als zij buiten hun schuld – bijvoorbeeld als gevolg van een economische crisis – opnieuw in financiële problemen zijn gekomen. Hetzelfde geldt voor mensen die een eerder WSNP-traject niet hebben kunnen afmaken, maar daartoe nu wel in staat worden geacht.

Nationale Ombudsman

De Nationale Ombudsman publiceerde in 2020 een rapport Hindernisbaan zonder finish waarin hij o.a. constateert dat veel schuldenaren niet kunnen voldoen aan de toelatingseisen van de WSNP. Hij stelt dat de regeling een strenge en beladen reputatie heeft waardoor veel burgers terugschrikken en geen verzoek doen om voor WSNP in aanmerking te komen. Het wetsvoorstel sluit in hoofdlijnen aan op de adviezen van de Nationale Ombudsman, maar gaat op onderdelen naar zijn mening niet ver genoeg. De hardheidsclausule bij recidive binnen tien jaar mag nu bij uitzondering door de rechter gebruikt worden. De ombudsman stelt voor om dit om te draaien. Iedereen wordt (opnieuw) toegelaten, tenzij de rechter in uitzonderingsgevallen beslist om dat niet te doen.

Sneller duidelijkheid

Syncasso is voorstander van ketensamenwerking op het gebied van gegevensuitwisseling om de behandeltermijn van de minnelijke schuldsanering te verkorten. In de reactie van de Nationale Ombudsman op het wetsvoorstel dringt hij aan om een maximumtermijn voor een vertraagd minnelijk traject in te stellen. Daaraan wordt dan tevens een maximumreactietermijn voor schuldeisers verbonden. Vooropgesteld dat de gegevensuitwisseling in de schulddienstverleningsketen gelijktijdig en goed georganiseerd wordt, zal dat geen probleem opleveren. Zo kunnen meer minnelijke schuldsaneringen tot betere oplossingen leiden voor alle betrokkenen en geeft een snellere toeleiding naar Wsnp een oplossing voor de langdurige stress en het gebrek aan toekomstperspectief voor huishoudens met problematische schulden.

[1] Raad voor de Rechtsbijstand – instroom-WSNP

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback