Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing

01 februari 2023
Corporates
Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing motiveert partijen om over verbeteringen in gesprek te gaan

De ambtshalve toetsing van de informatieplichten houdt veel partijen bezig. Er was dan ook grote belangstelling voor de werkveldconferentie die door Flanderijn, GGN, Janssen & Janssen en Syncasso georganiseerd werd. Vertegenwoordigers vanuit de Rechtspraak, de Ministeries van V&J en EZK, opdrachtgevers en gerechtsdeurwaarders namen deel aan de werkveldconferentie. Er was een livestream nodig om alle geïnteresseerden de mogelijkheid te bieden om de presentaties van de sprekers en de gedachtewisseling met de aanwezigen te kunnen volgen.

Inspirerende sprekers

Dagvoorzitter Michaël Brouwer liet in zijn inleiding zien dat de Ambtshalve Toetsing ongewenste neveneffecten heeft voor een eenvoudige civiele procedure die voorziet in een snelle, toegankelijke en betaalbare rechtspraak voor civiele geschillen. Snel, toegankelijk en betaalbaar staan door de Ambtshalve Toetsing onder druk, terwijl het door verschillende uitspraken in vergelijkbare zaken ook ten koste gaat van de voorspelbaarheid en rechtsgelijkheid.

Professor Pieter Jansen gaf inzicht in de extra kosten, investeringen en afschrijvingen als gevolg van de Ambtshalve Toetsing en de gevolgen daarvan voor het economisch verkeer. Nieuwe uitspraken door de rechter noodzaken aanpassingen aan de processen en systemen van opdrachtgevers en gerechtsdeurwaarders, terwijl de operationele kosten om aan de toetsing van de informatieplichten te voldoen meer dan het dubbele zijn van de hoofdsom van een gemiddelde vordering. In combinatie met de eerdergenoemde onvoorspelbaarheid is daardoor het risico om voor een vordering van minder dan € 1.500 te dagvaarden veel te groot geworden.

Professor Charlotte Pavillon stond in haar presentatie stil bij de vraag of de door de rechter toegepaste kortingspercentages wel evenredig zijn, terwijl er geen causaliteit is tussen het ontbreken van informatie en de wilsvorming van de consument/koper. Verder liet ze zien dat de rechtspraak in andere Europese landen de toetsing van de informatieplichten overlaat aan de Toezichthouders, concurrenten en consumentenorganisaties. Daarnaast stond ze stil bij het begrip essentiële informatie in het licht van nieuwe richtlijnen op het gebied van groene transitie, repareerbaarheidsscores en duurzaamheidsgaranties. Hoe ruim moeten (en kunnen) essentiële informatieplichten worden opgevat?

Prof. Cor Molenaar ging in zijn presentatie in op de veranderingen die door sociale media, platformen en online informatiebronnen het oriëntatie en koopgedrag van consumenten hebben beïnvloed. Toegang tot informatie en de mogelijkheid om direct te reageren hebben de balans verandert. De koper is daardoor vaak beter geïnformeerd dan de verkoper. Daarbij geldt voor verkoop op afstand altijd veertien dagen bedenktijd en retourrecht zonder uitleg. En als de consument onvoldoende geïnformeerd is over zijn aankoop, wordt die termijn tot 12 maanden verlengd. Een certificering zoals Thuiswinkel Waarborg kan ook ingezet worden om aan te tonen dat aan de informatieplichten voor de Ambtshalve Toetsing voldaan is.

Mr. John Wisseborn besprak de belemmerende effecten die de hang naar detail door de informatieplichten veroorzaakt. Hij beargumenteerde waarom de beoogde consumentenbescherming door de Ambtshalve Toetsing een zeer beperkt bereik heeft en presenteerde een doeltreffender oplossingsrichting door onafhankelijk en objectief onderzoek naar consumentenbeschermende aspecten en de naleving daarvan in de vorm van een certificering van het bestel- en betaalproces van de leverancier. Daaraan kan het Filter-model worden toegevoegd om zaken gesorteerd bij de griffies aan te leveren, waardoor de toegang tot het recht, de rechtsgelijkheid en de tijdigheid van de behandeling verbeterd worden.

Paneldiscussie en verder

Tijdens de paneldiscussie reflecteerden vertegenwoordigers van de Ministeries, de Rechtspraak en Schuldeisers op de presentaties. Gedeelde conclusie van de middag was dat alle betrokken partijen het erover eens zijn dat verbeteringen mogelijk zijn en het de moeite waard is om daarover verder met elkaar in gesprek te gaan.

Presentaties online terugkijken

Alle presentaties kunnen worden teruggekeken op www.doeltreffendtoetsen.nl. Daar worden ook alle vragen en antwoorden gepubliceerd die naar aanleiding van de presentaties in de zaal en via de livestream gesteld zijn.

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

30 maart 2023

Syncasso Care Facts – Passende duurzame betalingsregelingen

Via onze website kunnen debiteurklanten gemakkelijk een betalingsregeling voorstellen. Onze incassoprofessionals hebben ruime bevoegdheden om een betalingsregeling af te spreken die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Passende duurzame betalingsregelingen
28 maart 2023

Online Potjes-check via Geldfit

Zorgtoeslag, huurtoeslag, bijzondere bijstand. Er zijn veel potjes met geld maar mensen weten ze vaak niet te vinden. Om die reden lanceren Geldfit en VoorzieningenWijzer nu een online Potjes-check. Met deze online tool weten huishoudens voor welke toeslagen en regelingen ze in aanmerking komen.

Lees meer
Read more about Online Potjes-check via Geldfit
23 maart 2023

Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten

Debiteurklanten die hulp nodig hebben bij hun financiële zorgen, wachten veel te lang met het inschakelen van hulp. Dat heeft verschillende oorzaken. Eén van de oorzaken is, dat debiteurklanten niet altijd weten hoe ze hulp kunnen vinden. Daarom besteden we in onze online- en offlinecommunicatie veel aandacht aan informatie over het oplossen van schulden en schuldhulpbemiddeling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten
16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter