Nieuws

Wanneer is incasso sociaal verantwoord?

29 juni 2021
Objectieve beoordeling van een verzameling goede bedoelingen

Incasso moet op een sociaal verantwoorde manier gebeuren. Maar hoe doe je dat? En hoe meet je dat? Voor incassoresultaten zijn dashboards vol met KPI’s beschikbaar om de ‘harde’ resultaten inzichtelijk te maken. Voor MVI ontbreken die KPI’s vooralsnog. Hoe beoordeel je objectief of je daadwerkelijk sociaal verantwoord incasseert? Wat is daar eigenlijk voor nodig?

De harde KPI’s score op hoofdsom en doorlooptijd zijn nog net zo belangrijk als pakweg vijf jaar geleden. De vraag is of allebei kan – hoge scores en sociaal incasseren. Logischerwijs moet sociaal incasseren ergens iets kosten. In resultaat of in tarief.

Methode of mentaliteit

Vooralsnog is sociaal incasseren een mentaliteit. Een grondhouding om je incassoproces zo in te richten dat je de beste (harde)incassoresultaten boekt met de minste sociale impact. De SRCM-normering zorgt ervoor dat een gecertificeerd proces sociaal verantwoord ingericht is. Inclusief ‘volwassenheidsfases’ zodat een opdrachtgever of debiteurklant kan zien hoe serieus daaraan gewerkt wordt. Dat is een begin.

Wat is sociaal verantwoord?

Dat verschilt per debiteurklant. Een duidelijke niet-willer met executiemaatregelen belasten om die te dwingen om zijn achterstand en alle bijkomende kosten te betalen is ook sociaal verantwoord. Afspraak is afspraak en de rechtsgelijkheid van klanten die wel op tijd betalen vormen daarvoor de basis. Maar daarnaast zijn er in elke portefeuille debiteurklanten die veel moeite moeten doen om aan hun verplichtingen te voldoen. Hoeveel zorgen mag het kosten om onze achterstand te voldoen?  Hoeveel sociale impact en maatschappelijke schade is acceptabel?

Betaalcapaciteit

Bij Syncasso hebben we ruim tien jaar geleden een voorspelmodel ontwikkeld om de betaalcapaciteit van een debiteurklant gerelateerd aan de hoogte van de vordering te berekenen. Lang voor er nagedacht werd over MVI en bedacht om onverhaalbare gerechtelijke kosten te voorkomen. Dat model hebben we continu verbeterd. We onderscheiden met dit model niet-willers, regelaars en niet-kunners. Maar ook de proportionaliteit van de incassomaatregelen van elke vordering en elke debiteurklant. Om de mate van sociaal verantwoord incasseren te bepalen, is dat een objectieve normering die je kunt relateren aan de harde KPI’s van het incassoresultaat en doorlooptijd. Incassoresultaat gedeeld door verhaalbaarheid levert een nieuwe KPI op voor sociaal verantwoord incasseren. Wie volgt?

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback