Nieuws

Wanneer is incasso sociaal verantwoord?

29 juni 2021
Objectieve beoordeling van een verzameling goede bedoelingen

Incasso moet op een sociaal verantwoorde manier gebeuren. Maar hoe doe je dat? En hoe meet je dat? Voor incassoresultaten zijn dashboards vol met KPI’s beschikbaar om de ‘harde’ resultaten inzichtelijk te maken. Voor MVI ontbreken die KPI’s vooralsnog. Hoe beoordeel je objectief of je daadwerkelijk sociaal verantwoord incasseert? Wat is daar eigenlijk voor nodig?

De harde KPI’s score op hoofdsom en doorlooptijd zijn nog net zo belangrijk als pakweg vijf jaar geleden. De vraag is of allebei kan – hoge scores en sociaal incasseren. Logischerwijs moet sociaal incasseren ergens iets kosten. In resultaat of in tarief.

Methode of mentaliteit

Vooralsnog is sociaal incasseren een mentaliteit. Een grondhouding om je incassoproces zo in te richten dat je de beste (harde)incassoresultaten boekt met de minste sociale impact. De SRCM-normering zorgt ervoor dat een gecertificeerd proces sociaal verantwoord ingericht is. Inclusief ‘volwassenheidsfases’ zodat een opdrachtgever of debiteurklant kan zien hoe serieus daaraan gewerkt wordt. Dat is een begin.

Wat is sociaal verantwoord?

Dat verschilt per debiteurklant. Een duidelijke niet-willer met executiemaatregelen belasten om die te dwingen om zijn achterstand en alle bijkomende kosten te betalen is ook sociaal verantwoord. Afspraak is afspraak en de rechtsgelijkheid van klanten die wel op tijd betalen vormen daarvoor de basis. Maar daarnaast zijn er in elke portefeuille debiteurklanten die veel moeite moeten doen om aan hun verplichtingen te voldoen. Hoeveel zorgen mag het kosten om onze achterstand te voldoen?  Hoeveel sociale impact en maatschappelijke schade is acceptabel?

Betaalcapaciteit

Bij Syncasso hebben we ruim tien jaar geleden een voorspelmodel ontwikkeld om de betaalcapaciteit van een debiteurklant gerelateerd aan de hoogte van de vordering te berekenen. Lang voor er nagedacht werd over MVI en bedacht om onverhaalbare gerechtelijke kosten te voorkomen. Dat model hebben we continu verbeterd. We onderscheiden met dit model niet-willers, regelaars en niet-kunners. Maar ook de proportionaliteit van de incassomaatregelen van elke vordering en elke debiteurklant. Om de mate van sociaal verantwoord incasseren te bepalen, is dat een objectieve normering die je kunt relateren aan de harde KPI’s van het incassoresultaat en doorlooptijd. Incassoresultaat gedeeld door verhaalbaarheid levert een nieuwe KPI op voor sociaal verantwoord incasseren. Wie volgt?

Gerelateerde nieuwsberichten

17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
Feedback