Nieuws

Onnodige kosten van gerechtelijke incasso voorkomen met extra controles

26 augustus 2021

 

Als met een uitgebreid minnelijk incassotraject geen oplossing voor de betalingsachterstand bereikt is, onderzoeken we zorgvuldig of gerechtelijke incasso een passende oplossing is voor de betalingsachterstand. Naast alle afwegingen in het kader van hun onafhankelijkheid en onpartijdigheid die alle gerechtsdeurwaarders maken, heeft Syncasso AI-voorspelmodellen ontwikkeld en extra controles ingebouwd om de beslissing om te dagvaarden of beslag te leggen verantwoord te nemen.

Verantwoord Dagvaarden voorspelmodel

Onze Syncasso specialisten worden hierbij ondersteund  door een Verantwoord Dagvaarden algoritme dat voorspelt of er binnen negen maanden na dagvaarding een betaling volgt. Het algoritme houdt rekening met de proportionaliteit van de maatregel, het verloop van het voorafgaand minnelijk proces en de betaalcapaciteit van de debiteurklant. De uitkomst van het model wordt door een specialist zorgvuldig gecontroleerd aan de hand van alle beschikbare informatie. Als de informatie daar aanleiding toe geeft, zoeken we telefonisch contact met de debiteurklant om de informatie te verifiëren en actualiseren. Zo voorkomen we dat een niet-kunner gedagvaard wordt.

Extra controles pre-dagvaarding

Als er besloten wordt om te dagvaarden, wordt met aanvullende pre-dagvaarding communicatie nog een laatste poging gedaan om onnodige kosten te voorkomen. Is er geen lopende betalingsregeling, dan wordt de Basis Registratie Personen geraadpleegd om de dagvaarding correct op te stellen. Tevens controleren we in de minnelijke fase de juiste adresgegevens gebruikt hebben. Als dat niet het geval is, wordt de vordering opnieuw minnelijk in behandeling genomen en starten we overnieuw.

Vervolgens wordt gecontroleerd of de debiteurklant voorkomt in het Digitaal Beslag Register. In dat geval wordt een zorgvuldige afweging gemaakt of dagvaarden een oplossing voor het betalingsprobleem zal opleveren. Zo niet,  dan wordt het dossier gesloten om de debiteurklant niet verder met kosten te belasten.

Pre-dagvaardingstraject

Voor we de dagvaarding betekenen, wordt altijd een pre-dagvaardingstraject gestart, waarin we de debiteurklant nog een laatste keer in de gelegenheid stellen om samen de vordering op te lossen om de kosten van een gerechtelijke procedure te voorkomen. Als een reactie uitblijft, wordt de dagvaarding betekend om de gerechtelijke incassoprocedure te starten.

Pre-executietraject

Als we executiemaatregelen – beslag op inkomsten, banktegoeden of voertuigen –  moeten inzetten om het vonnis uit te voeren, wordt vooraf de afweging gemaakt of de voorgenomen maatregel proportioneel is met de hoogte van de vordering en de omstandigheden van de debiteurklant. De beslissing om beslag te leggen wordt ondersteund door ons NEX-algoritme dat hiervoor speciaal ontwikkeld is.

Zorgvuldig

Gedurende het gehele incassoproces controleren we telkens vóór we kostenverhogende maatregelen inzetten of die kansrijk, passend en proportioneel zijn. Niet alleen voordat we dagvaarden, ook als we een beslag op inkomsten, banktegoeden of voertuigen overwegen. En stellen we de debiteurklant nogmaals in de gelegenheid om extra kosten te voorkomen door samen een oplossing te zoeken. Op die manier is gerechtelijke incasso een maatschappelijk verantwoorde manier om een vordering op te lossen.

Gerelateerde nieuwsberichten

10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
Feedback