Nieuws

Update gedupeerde Toeslagenaffaire

11 januari 2022

Update afhandeling private schulden gedupeerde ouders Toeslagenaffaire

De incassopauze van een jaar loopt in februari 2022 af voor de eerste groep gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire die een schadevergoeding heeft ontvangen. Aan de gedupeerde ouders is belooft dat hun schulden die voor 1 juni 2021 opeisbaar waren, betaald worden door de overheid. De Sociale Banken Nederland SBN (een collectief van 9 kredietbanken) gaat zorgen voor de afhandeling van de schulden. In de eerste week van januari 2022 is een loket private schulden op de website van de SBN geopend waar de gedupeerde ouder schulden kan indienen die voor betaling door de overheid in aanmerking komen.

Welke schulden indienen bij loket private schulden SBN

Syncasso gaat alle debiteurklanten waarvan de incassopauze afloopt informeren over het digitale loket van SBN en hoe ze hiervoor via www.Schuldenwijzer.nl een overzicht kunnen downloaden van alle schulden die bij gerechtsdeurwaarders (gerechtelijk) in behandeling zijn. Voor eerder gesloten en niet overgedragen vorderingen verwijzen we naar de desbetreffende opdrachtgever(s).

SBN verifieert en zorgt voor betaling aan de schuldeiser

De ingediende overzichten worden door de Kredietbanken beoordeeld. Er wordt contact opgenomen met de schuldeisers om het overzicht te verifiëren en eventueel aan te vullen. Daarna volgt een beschikking en worden de vorderingen door de overheid rechtstreeks betaald aan de schuldeisers of gerechtsdeurwaarders.

Hoe lang neemt de afwikkeling in beslag

De doorlooptijd bij SBN is na indiening ongeveer 3 maanden. Maar niet alle gedupeerde ouders zullen daar meteen gebruik van maken. De regeling loopt tot eind 2023, tot die tijd kunnen nog vorderingen worden ingediend. Als we zien dat een debiteurklant in aanmerking komt, maar zich nog niet gemeld heeft, zoekt Syncasso contact met ze om dat alsnog te doen.

Wat doet Syncasso nadat de incassopauze eindigt

Wij worden geïnformeerd wanneer een debiteurklant de vorderingen heeft ingediend bij SBN. Omdat de afwikkeling van de vorderingen drie maanden kan duren, doen wij in die periode geen incassoactiviteiten, tenzij de opdrachtgever expliciet vraagt om verdere maatregelen te nemen. Zodra SBN vorderingen aan ons betaalt die wij voor u in behandeling hebben, wikkelen wij de dossiers met u af en informeren wij u daarover.

Nieuwe ontwikkelingen

Er wordt voortdurend overleg gevoerd tussen alle betrokken partijen. Wij gaan u daar regelmatig over informeren. Of kijk zelf op www.services.belastingdienst.nl/toeslagen-samen-herstellen voor de laatste ontwikkelingen.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback