Nieuws
Syncasso ontwikkelt nieuw portaal
07 september 2020Syncasso ontwikkelt nieuw portaal voor versnelde schuldhulp
Jaarlijks krijgt Syncasso duizenden informatieverzoeken van Schuldhulpverleners en Bewindvoerders. Eind vorig jaar is een professioneel team Coördinatie Schuldhulp ingericht om de communicatie tussen Syncasso en de schuldhulp te stroomlijnen.
‘Op jaarbasis ontvangen we meer dan 140.000 verzoeken vanuit schuldhulpverlening’ vertelt Suzanne Jaarsma, teamleider Coördinatie Schuldhulp bij Syncasso. Voornamelijk inzageverzoeken. Voor één debiteurklant zijn er soms wel 6 verschillende verzoeken omdat Syncasso meerdere vorderingen in behandeling heeft van verschillende opdrachtgevers’.
De beantwoording van al die verzoeken kost tijd. En hoe langer het duurt, hoe groter de kans wordt op problematische schulden voor de debiteurklant.
Tijdwinst
We zochten naar een manier om de doorlooptijd te versnellen. Het team Coördinatie Schuldhulp van Syncasso en onze eigen IT-specialisten ontwikkelden na een grondige analyse een sterk verbeterd proces: het online schuldhulpverleningsportaal.
We zijn er erg trots op. Schuldhulpverleners kunnen online een verzoek tot inzage indienen op debiteurniveau. De schuldhulpverlener kan beveiligd inloggen met two factor authentication. Bij het verzoek moet de schuldhulpverlener een machtiging van de debiteurklant uploaden. Team Coördinatie Schuldhulp controleert de machtiging en de aanvraag, waarna de gegevens van de debiteurklant online vrijgegeven worden. De schuldhulpverlener heeft 24/7 toegang tot het portaal en een compleet en actueel overzicht. De gevraagde gegevens zijn voor een beperkte periode in te zien, om de dataveiligheid te borgen. Maar kunnen uiteraard opnieuw aangevraagd worden. Met het portal stimuleren we de voortgang van de schuldhulpverlening voor de debiteurklant.
Het portal wordt momenteel getest. Begin Q4 is het naar verwachting beschikbaar voor de gebruikers.
Samenwerking
We zijn in gesprek met de NVVK om ons schuldhulpverleningsportaal aan te sluiten op het Schuldenknooppunt dat ontwikkeld wordt. Daarmee kunnen schuldhulpverleners en schuldeisers op een uniforme manier digitaal berichten met elkaar gaan uitwisselen. En kan bijvoorbeeld door de schuldeiser digitaal akkoord worden gegeven op het schuldhulpvoorstel. Door ons nieuwe portaal aan te sluiten op het Schuldenknooppunt wordt het proces nog verder versneld voor de schuldhulpverlener. Daarnaast wordt uniformiteit geboden doordat er met meerdere partijen wordt samengewerkt om de processen in het schuldenlandschap te vereenvoudigen en te stroomlijnen.
Door slim gebruik te maken van digitale oplossingen zoals het schuldhulpverleningsportaal dragen we bij aan de versnelling van het schuldhulpverleningsproces, een van de huidige uitdagingen in de schuldenketen.
Benieuwd naar de ontwikkelingen over dit onderwerp? Houd de berichtgeving van Syncasso in de gaten om op de hoogte te blijven.