Nieuws

Stopknop kan nog beter: de pauzeknop

08 juli 2022

Stopknop kan nog beter: de pauzeknop

Blog: Paul Otter

De NVVK is druk doende een voorstel voor de stopknop te schrijven en betrekt de ketenpartners zoals schuldeisers, schuldhulpverleners en burgers. Met de stopknop zou de schuldinvordering tijdelijk stoppen. Is een stopknop nodig? En zo ja wat maakt ‘m nog beter?

Nodig

Is een stopknop nodig? Als er problematische schulden zijn heeft invordering weinig kans. Dan is schuldhulp de aangewezen weg en is een stopknop noodzakelijk. Daarom moet (een verzoek om) schuldhulpverlening altijd een voorwaarde vooraf zijn om gebruik te mogen maken van de stopknop.

Gelijke monniken

Een andere belangrijke voorwaarde is dat de een stopknop gaat gelden voor alle invorderaars/schuldeisers. Op het moment dat de één stopt met invorderen en een ander (daardoor) juist kans ziet om betaling te krijgen heeft een stopknop geen zin. De goedwillenden zullen zich dan terecht benadeeld voelen en voortaan wel oppassen voor ze akkoord gaan. Gelijke monniken gelijke kappen dus.

Geen stop maar een pauze

Pauze zonder daar de verplichting aan te verbinden om schuldhulp te zoeken, is de zachte heelmeester die stinkende wonden maakt. In de praktijk zie ik regelmatig dat de schulden dan zelfs verder oplopen. Geen stopknop maar een pauzeknop dus. Dat geeft duidelijk aan dat er een tijdelijke onderbreking van het invorderen is en zorgt ervoor dat de schuldhulpverlening geaccepteerd wordt.  Juist het tijdelijke karakter van de onderbreking vergroot de kans op een duurzame oplossing van de schulden. Bijvangst is dat de uitval in schuldhulptrajecten (grotendeels) voorkomen kan worden.

Samenvattend

Een pauzeknop waaraan de voorwaarde verbonden is dat schuldhulp wordt aangevraagd en wordt volgehouden is een waardevolle aanvulling voor de hele schulddienstverleningsketen. De burger met schulden wordt tijd gegund om de schulden met schuldhulp op te lossen. De schuldhulpverlener helpt burgers duurzaam uit de schulden. De invorderaars en schuldeisers weten dat door de pauzeknop er geen de invordering gepauzeerd moet worden om onnodige kosten te voorkomen.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder, trekker van het SyncassoLab en Social Responsibility Officer bij Syncasso. Paul schrijft over de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder aan de deur en ontwikkelingen in de schulden- en invorderingsketen.

Gerelateerde nieuwsberichten

05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
23 oktober 2024

Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024

Wij zijn trots! Syncasso is namelijk genomineerd voor de Credit Management Innovation Award 2024! Ons innovatieve wetsvoorstel 'Meedelen in Beslag' veroverde een plek in de top 3 van alle inzendingen. Met dit voorstel zetten we een belangrijke stap naar een collectief afbetalingsplan.

Lees meer over: Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024
22 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Tsjeardke Poelsma, intern auditor in het team Kwaliteit, Compliance en Legal (KCL).

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
09 oktober 2024

Najaarscampagne Geldfit

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) voert ook dit najaar van 9 oktober tot 3 november een campagne om particulieren én ondernemers te wijzen op hulpmogelijkheden rondom schulden en achterstanden. De campagne met als boodschap: Geldstress? App met Geldfit, richt zich op jongeren.

Lees meer over: Najaarscampagne Geldfit
01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
Feedback