Nieuws

In de schulden? 'We zijn calvinistisch en willen mensen laten bloeden'

25 februari 2019

In de schulden? ‘We zijn calvinistisch en willen mensen laten bloeden’

Zo’n 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens hebben problematische schulden waar ze maar niet uit komen. Eigen schuld dikke bult? Volgens lector Schulden en Incasso Nadja Jungmann is het flauwe antwoord: ja en nee. Maar deze groep zo hard mogelijk laten boeten, daar betalen we allemaal de rekening voor.

De overheid helpt mensen met schulden snel veel dieper de problemen in, waarschuwde de Nationale ombudsman vorige week. Maar om in de schulden te raken, geef je geld uit dat je niet hebt.

Hoeveel eigen verantwoordelijkheid kun je van burgers met schulden verwachten? We vragen het aan Jungmann, die als lector is verbonden aan de Hogeschool Utrecht en onderzoek naar schuldhulpverlening heeft gedaan.

“We hebben in Nederland vaak een nogal calvinistisch mensbeeld. Raak je in de problemen? Tuurlijk, we helpen je, maar er moet wel flink gebloed worden. De overheid is de allergrootste schuldeiser en dat systeem is zo ingericht dat je als schuldenaar echt in een fuik zit waar nauwelijks uit te komen valt”, vertelt ze.

“Een voorbeeld: je hebt te goeder trouw je toeslagen aangevraagd en werkt hard om uit de schulden te komen. Twee jaar later ligt er een envelop op mat: er ging iets fout en je moet meteen duizenden euro’s terugbetalen. Daar komen dan boetes en verhogingen op. Dat geeft stress en werkt gijzelend.”

Schuldhulpverlening, uitstel aanvragen en nóg harder werken werkt niet?

“Door Amerikaanse wetenschappers aan Harvard en Princeton is aangetoond dat het IQ dertien punten daalt wanneer mensen te maken hebben met langdurige schulden.”

“Dat is niet mijn onderzoek en ik brand mijn handen verder niet aan het precieze aandeel, maar wat overduidelijk door meerdere onderzoeken is aangetoond, is dat mensen met schulden ‘dommere’ keuzes maken.”

“Door de stress en onzekerheid gaan mensen bij de dag leven. Ze hebben moeite hun emoties te reguleren, vergeten veel, maken slecht onderbouwde keuzes en kunnen de gevolgen van hun keuzes nauwelijks overzien.”

“Bij extreme stress maak je keuzes voor de korte termijn. Iemand die in een permanente staat van stress verkeert en geld binnenkrijgt, koopt bijvoorbeeld meteen een dure iPhone. Dat is niet verstandig, maar hij denkt: die telefoon heb ik vast, die pakt niemand me meer af.”

Schiet de schuldhulpverlening in Nederland tekort?

“De prijs die Nederlanders betalen voor de decentralisatie is dat niemand meer weet wat zijn rechten zijn of welke hulp er te krijgen is. Het is nergens terug te vinden en dat maakt dat mensen met de staart tussen de benen er maar van afzien.”

“Zo kan er bij de ene gemeente een inloopbeleid zijn waarbij mensen een traject van drie jaar en kwijtschelding in kunnen gaan. Maar in de andere gemeente moeten mensen al een hele geordende map met papieren klaar hebben liggen voordat ze een intake krijgen. Er zijn grote verschillen in drempels.” Lees meer…

Gerelateerde nieuwsberichten

17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
Feedback