Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Samenwerking tussen bewindvoerders en deurwaarders: een kwestie van over en weer vertrouwen

19 juli 2019
CorporatesFinance

Samenwerking tussen bewindvoerders en deurwaarders: een kwestie van over en weer vertrouwen

Interview met Jolanda Cok, bewindvoerder bij Ornithos
Jolanda Kok

Jolanda Cok is een gedreven bewindvoerder die vecht voor haar klanten, omdat zij dit vaak niet zelf kunnen of al te vaak de strijd hebben verloren. Jolanda is partner in haar eigen kantoor Ornithos en recent een dag mee geweest met gerechtsdeurwaarder Paul Otter.

Aanleiding voor het contact tussen Jolanda en Paul was een LinkedIn bericht dat Jolanda plaatste om haar frustratie te uiten over een dossier waarbij iedereen 100% van de vordering kreeg aangeboden maar diverse partijen moeilijk zaten te doen, de Belastingdienst wilde eerst wat ingevulde formulieren, Zilveren Kruis wilde na 12 maanden een evaluatie en Syncasso had niet de correcte informatie verschaft over een tweede dossier. Paul heeft daarover contact gezocht met Jolanda en snel het probleem opgelost.

Antwoorden duren veel te lang

Mijn frustratie gaat echt niet alleen over Syncasso. Antwoord krijgen op vragen over onze cliënten gaat vaak ontzettend moeizaam bij gerechtsdeurwaarders. Uitzonderingen daargelaten, maar op de een of andere manier is er weinig ‘chemie’ tussen bewindvoerders en deurwaarders. Ik zie wel dat het de laatste tijd beter gaat. Er komt meer oog voor de situatie van de schuldenaar. Ook voor sociaal incasseren. Gerechtsdeurwaarders hebben dat gemiddeld beter op orde dan incassobureaus. Aandacht hebben voor de totale problematiek die speelt. Vanuit een ander belang, maar wel met iets meer gevoel voor wat de bewindvoerder doet. Ik denk dat het ontzettend belangrijk is dat je in alle eerlijkheid de situatie van de schuldenaar met elkaar kunt bespreken.

Vertrouwen

Daarvoor is over en weer vertrouwen nodig. Ik heb Paul gewoon een app gestuurd. Mag ik een keer mee?  Want als je bij elkaar in de keuken mag kijken, ga je elkaar ook beter begrijpen. Omgekeerd doe ik dat zelf ook. Kom een keer koffie bij ons drinken, dan kun je zien hoe knetterhard wij werken. Hoeveel goed werk we verrichten. Als je dan geen antwoorden krijgt, word ik behoorlijk recalcitrant en ga ik zoeken aan welke boom moet ik gaan schudden om het voor elkaar te krijgen. Als het moet heel hard.

Sneller is voor iedereen beter

Want tijd is letterlijk geld. Als het te lang duurt kan het echt onze cliënten raken. De gemeente Rotterdam heeft een convenant opgesteld waarin is opgenomen dat zij met een half jaar verwachten dat wij cliënten hebben aangemeld bij de SHV. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je echt op een korte termijn een reactie krijgen op je verzoek tot saldo opgave. Helaas moeten we nog veel te vaak na drie maanden nabellen omdat we van veel schuldeisers ‘gewoon’ geen, of een onvolledige reactie krijgen op onze vragen. En hoe sneller wij het weten, des te sneller we bij de Schuldhulp terecht kunnen. De rente blijft namelijk wel stijgen, een aantal schuldeisers gaan verder met hun procedure. Het aanbod aan de schuldeisers daalt hiermee. Maar er blijven nog steeds partijen die nog even snel iets binnen willen harken. Dit raakt iedereen in de keten.

Ik pleit voor een verordening waarin iedereen verplicht wordt om binnen 3 weken te reageren. Wij zijn verplicht om binnen twéé werkdagen te reageren!

Communicatie verbeteren

De communicatie tussen bewindvoerders en deurwaarders zou stukken beter gaan als ze de moeite zouden nemen om persoonlijk kennis te maken. Werkenderwijs ga je dan dingen verbeteren met communicatie. Reageer gewoon. Stel een vraag. Er zitten nu heel veel aannames in de weg. Maar hoe zit het precies?

Wees bereikbaar voor bewindvoerders. Er zijn deurwaarders die een apart telefoonnummer voor bewindvoerders hebben. Dat werkt zoveel makkelijker als je elkaar even snel kunt bellen. Dan komt het wederzijdse vertrouwen vanzelf.

Schuldenwijzer

Sta ik volledig achter. Moet nog wel een oplossing gevonden worden dat Bewindvoerders en Schuldhulpverlening kunnen inloggen. En minstens zo belangrijk: dat we de informatie in de hele keten accepteren als accuraat. Nu werkt het zo, dat als je alles piekfijn in orde hebt gemaakt met eindeloos geduld en een heleboel achteraan bellen, de Kredietbank na ontvangst van het dossier alles nóg een keer gaat controleren.

Op pad met Paul

We troffen helaas niet zo veel mensen thuis. Of ze deden niet open. Wat me opviel is dat Paul heel realistisch is. Hij vraagt door of er nog meer schulden zijn. Of ze hulp nodig hebben. Goed voorbeeld was een mevrouw die dacht dat ze een schone lei had. Terwijl Paul daar met een exploot stond. Dan adviseert Paul om even bij de Kredietbank langs te gaan met de vordering om dat te laten controleren. Ik vind dat de Gerechtsdeurwaarder, net als de Bewindvoerder, ook een belangrijke signalerende functie heeft in de schulddienstverleningsketen. Daar hoor je veel te weinig over.

Regulering

De meeste bewindvoerders zijn aangesloten bij een branchevereniging. Er zijn externe contacten die ook graag willen zien dat je bij een branchevereniging bent aangesloten. Maar ook het kennisdelen en het gezamenlijk inzetten voor zaken die belangrijk zijn in ons werkveld komen aan bod. Daarom zijn wij aangesloten bij een branchevereniging. Er zijn meerdere brancheverenigingen zoals de BPBI, de NBBI, de NBPB, De NVVK, de NBWV en de VeWeVe voor bewindvoerders. Ik denk dat er door die versnippering veel te weinig bekend is over de controles en het toezicht dat er nu al is. Bewindvoerders worden terecht goed in de gaten gehouden. Vooraf en periodiek door het Landelijk Kwaliteitsbureau op basis van audits die jaarlijks door onze accountant gedaan worden. Naast deze audit worden de financiën van je onderneming ook getoetst. Dat toezicht wordt elk jaar strenger. Daarnaast worden we ook in de gaten gehouden door de bank, zij houden de stromen van de cliëntgelden naar de zakelijke rekening(en) in de gaten. Maar van mij mag het allemaal nog strenger worden. Wij zijn er klaar voor.

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

07 juni 2023

SyncFitdag voor collega’s Syncasso

Bij Syncasso hechten we belang aan dat onze teams goed in hun vel zitten en zich fit voelen. Daarom hebben we SyncFit ontwikkeld. Een programma dat bestaat uit verschillende onderdelen zoals een lease-fiets, een vitality scan en bedrijfsfitness.

Lees meer
Read more about SyncFitdag voor collega’s Syncasso
06 juni 2023

“Er moet een moratorium komen (op de invordering) bij problematische schulden”

Donderdag 22 juni is het Jaarcongres Schuldenketen. Met het congres willen we de gehele schuldenketen samenbrengen en met elkaar in gesprek over een geïntegreerde aanpak van de schulden- en invorderingsproblematiek. In dit artikel kijken we nog even terug naar het congres van vorig jaar en vragen we de sprekers van toen, te reageren op stellingen van hun collega-sprekers. Deze keer reageren Michaël Brouwer en Nick Huls op een stelling van Mr. André Moerman.

Lees meer
Read more about “Er moet een moratorium komen (op de invordering) bij problematische schulden”
31 mei 2023

Verslag Seminar Wetenschappelijk Onderzoek Duurzaam Betaalgedrag II

Afgelopen donderdag presenteerde Martijn Keizer van Rijksuniversiteit Groningen en Nadja Jungmann van Hogeschool Utrecht de uitkomsten en inzichten uit fase 1 van het wetenschappelijk onderzoek naar Duurzaam Betaalgedrag dat Syncasso initieerde.

Lees meer
Read more about Verslag Seminar Wetenschappelijk Onderzoek Duurzaam Betaalgedrag II
24 mei 2023

“Duurzaam betaalgedrag doelstelling voor hele schulddienstverleningsketen”

Op donderdag 22 juni aanstaande organiseert Syncasso samen met Kerckebosch een vervolg op het Jaarcongres Schuldenketen 2022. Diverse (wetenschappelijke) experts delen dan hun visie over het thema ‘Inzicht in gedrag & Doorontwikkelen van de schuldenketen’. In dit artikel kijken we nog even terug naar vorig jaar en vragen we de sprekers van toen, te reageren op stellingen van hun collega-sprekers. In dit artikel reageert Nick Huls op een stelling van Michaël Brouwer.

Lees meer
Read more about “Duurzaam betaalgedrag doelstelling voor hele schulddienstverleningsketen”
23 mei 2023

Geef deurwaarder een socialere rol

In het schuldendomein zoeken we naar oplossingen om schulden duurzamer en tegen lagere kosten op te lossen. Minister Schouten concretiseert die doelstelling door te streven naar een halvering van de armoede in 2030 (Aanpak geldzorgen, armoede en schulden, juli 2022). Schrijfster en budget-expert Annemarie van Gaal gaat in haar column van 7 mei jl. in de Telegraaf een stap verder en pleit voor 1 centrale sociaal incasseerder. In deze column reageert Michaël Brouwer, gerechtsdeurwaarder en CEO van Syncasso, op deze stelling.

Lees meer
Read more about Geef deurwaarder een socialere rol
09 mei 2023

Ons Care-verslag over 2022 al gelezen?

Een aantal weken geleden publiceerden we ons jaarverslag over 2022 dat bestaat uit 2 afzonderlijke delen: het ‘cash-verslag’ en ‘care-verslag’. Hierdoor maken we concreet hoe de 2 onderdelen uit onze merkbelofte ‘We cash. We care.’ elkaar versterken.

Lees meer
Read more about Ons Care-verslag over 2022 al gelezen?
04 mei 2023

Syncasso en Kerckebosch organiseren het Jaarcongres Schuldenketen

Het thema van Jaarcongres Schuldenketen 2023 is ‘Inzicht in gedrag & doorontwikkelen van de schuldenketen’. Bent u erbij op donderdag 22 juni in Zeist?

Lees meer
Read more about Syncasso en Kerckebosch organiseren het Jaarcongres Schuldenketen
02 mei 2023

Hoe blijf je als werkgever (in een minder sexy branche) aantrekkelijk ?

De eerste editie van het vakblad De Creditmanager Manager van 2023 had als thema ‘de arbeidsmarkt’.

Lees meer
Read more about Hoe blijf je als werkgever (in een minder sexy branche) aantrekkelijk ?
26 april 2023

Syncasso en Unica ICT Solutions stappen vol vertrouwen in hernieuwde samenwerking

Na een bestaande samenwerking van ruim tien jaar hebben Syncasso en Unica ICT Solutions onlangs opnieuw het vertrouwen naar elkaar uitgesproken. Unica ICT Solutions heeft recentelijk de volledige migratie van de Syncasso-omgeving vormgegeven en uitgevoerd.

Lees meer
Read more about Syncasso en Unica ICT Solutions stappen vol vertrouwen in hernieuwde samenwerking
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter