Nieuws

Samenwerking tussen bewindvoerders en deurwaarders: een kwestie van over en weer vertrouwen

19 juli 2019

Samenwerking tussen bewindvoerders en deurwaarders: een kwestie van over en weer vertrouwen

Interview met Jolanda Cok, bewindvoerder bij Ornithos
Jolanda Kok

Jolanda Cok is een gedreven bewindvoerder die vecht voor haar klanten, omdat zij dit vaak niet zelf kunnen of al te vaak de strijd hebben verloren. Jolanda is partner in haar eigen kantoor Ornithos en recent een dag mee geweest met gerechtsdeurwaarder Paul Otter.

Aanleiding voor het contact tussen Jolanda en Paul was een LinkedIn bericht dat Jolanda plaatste om haar frustratie te uiten over een dossier waarbij iedereen 100% van de vordering kreeg aangeboden maar diverse partijen moeilijk zaten te doen, de Belastingdienst wilde eerst wat ingevulde formulieren, Zilveren Kruis wilde na 12 maanden een evaluatie en Syncasso had niet de correcte informatie verschaft over een tweede dossier. Paul heeft daarover contact gezocht met Jolanda en snel het probleem opgelost.

Antwoorden duren veel te lang

Mijn frustratie gaat echt niet alleen over Syncasso. Antwoord krijgen op vragen over onze cliënten gaat vaak ontzettend moeizaam bij gerechtsdeurwaarders. Uitzonderingen daargelaten, maar op de een of andere manier is er weinig ‘chemie’ tussen bewindvoerders en deurwaarders. Ik zie wel dat het de laatste tijd beter gaat. Er komt meer oog voor de situatie van de schuldenaar. Ook voor sociaal incasseren. Gerechtsdeurwaarders hebben dat gemiddeld beter op orde dan incassobureaus. Aandacht hebben voor de totale problematiek die speelt. Vanuit een ander belang, maar wel met iets meer gevoel voor wat de bewindvoerder doet. Ik denk dat het ontzettend belangrijk is dat je in alle eerlijkheid de situatie van de schuldenaar met elkaar kunt bespreken.

Vertrouwen

Daarvoor is over en weer vertrouwen nodig. Ik heb Paul gewoon een app gestuurd. Mag ik een keer mee?  Want als je bij elkaar in de keuken mag kijken, ga je elkaar ook beter begrijpen. Omgekeerd doe ik dat zelf ook. Kom een keer koffie bij ons drinken, dan kun je zien hoe knetterhard wij werken. Hoeveel goed werk we verrichten. Als je dan geen antwoorden krijgt, word ik behoorlijk recalcitrant en ga ik zoeken aan welke boom moet ik gaan schudden om het voor elkaar te krijgen. Als het moet heel hard.

Sneller is voor iedereen beter

Want tijd is letterlijk geld. Als het te lang duurt kan het echt onze cliënten raken. De gemeente Rotterdam heeft een convenant opgesteld waarin is opgenomen dat zij met een half jaar verwachten dat wij cliënten hebben aangemeld bij de SHV. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je echt op een korte termijn een reactie krijgen op je verzoek tot saldo opgave. Helaas moeten we nog veel te vaak na drie maanden nabellen omdat we van veel schuldeisers ‘gewoon’ geen, of een onvolledige reactie krijgen op onze vragen. En hoe sneller wij het weten, des te sneller we bij de Schuldhulp terecht kunnen. De rente blijft namelijk wel stijgen, een aantal schuldeisers gaan verder met hun procedure. Het aanbod aan de schuldeisers daalt hiermee. Maar er blijven nog steeds partijen die nog even snel iets binnen willen harken. Dit raakt iedereen in de keten.

Ik pleit voor een verordening waarin iedereen verplicht wordt om binnen 3 weken te reageren. Wij zijn verplicht om binnen twéé werkdagen te reageren!

Communicatie verbeteren

De communicatie tussen bewindvoerders en deurwaarders zou stukken beter gaan als ze de moeite zouden nemen om persoonlijk kennis te maken. Werkenderwijs ga je dan dingen verbeteren met communicatie. Reageer gewoon. Stel een vraag. Er zitten nu heel veel aannames in de weg. Maar hoe zit het precies?

Wees bereikbaar voor bewindvoerders. Er zijn deurwaarders die een apart telefoonnummer voor bewindvoerders hebben. Dat werkt zoveel makkelijker als je elkaar even snel kunt bellen. Dan komt het wederzijdse vertrouwen vanzelf.

Schuldenwijzer

Sta ik volledig achter. Moet nog wel een oplossing gevonden worden dat Bewindvoerders en Schuldhulpverlening kunnen inloggen. En minstens zo belangrijk: dat we de informatie in de hele keten accepteren als accuraat. Nu werkt het zo, dat als je alles piekfijn in orde hebt gemaakt met eindeloos geduld en een heleboel achteraan bellen, de Kredietbank na ontvangst van het dossier alles nóg een keer gaat controleren.

Op pad met Paul

We troffen helaas niet zo veel mensen thuis. Of ze deden niet open. Wat me opviel is dat Paul heel realistisch is. Hij vraagt door of er nog meer schulden zijn. Of ze hulp nodig hebben. Goed voorbeeld was een mevrouw die dacht dat ze een schone lei had. Terwijl Paul daar met een exploot stond. Dan adviseert Paul om even bij de Kredietbank langs te gaan met de vordering om dat te laten controleren. Ik vind dat de Gerechtsdeurwaarder, net als de Bewindvoerder, ook een belangrijke signalerende functie heeft in de schulddienstverleningsketen. Daar hoor je veel te weinig over.

Regulering

De meeste bewindvoerders zijn aangesloten bij een branchevereniging. Er zijn externe contacten die ook graag willen zien dat je bij een branchevereniging bent aangesloten. Maar ook het kennisdelen en het gezamenlijk inzetten voor zaken die belangrijk zijn in ons werkveld komen aan bod. Daarom zijn wij aangesloten bij een branchevereniging. Er zijn meerdere brancheverenigingen zoals de BPBI, de NBBI, de NBPB, De NVVK, de NBWV en de VeWeVe voor bewindvoerders. Ik denk dat er door die versnippering veel te weinig bekend is over de controles en het toezicht dat er nu al is. Bewindvoerders worden terecht goed in de gaten gehouden. Vooraf en periodiek door het Landelijk Kwaliteitsbureau op basis van audits die jaarlijks door onze accountant gedaan worden. Naast deze audit worden de financiën van je onderneming ook getoetst. Dat toezicht wordt elk jaar strenger. Daarnaast worden we ook in de gaten gehouden door de bank, zij houden de stromen van de cliëntgelden naar de zakelijke rekening(en) in de gaten. Maar van mij mag het allemaal nog strenger worden. Wij zijn er klaar voor.

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback