Nieuws

Rapport ‘Minder schade door schuld’

06 oktober 2020

Rapport ‘Minder schade door schuld’ adviseert centraal schuldhandelingsregister

De Argumentenfabriek publiceerde begin vorige maand in opdracht van Rabobank een interessant rapport over de effectiviteit van de schuldhulpverlening, inclusief uitgebreide aanbevelingen voor het regeerakkoord van ons nieuwe kabinet na de Tweede Kamerverkiezingen komend jaar maart.

Centrale conclusie van het rapport is dat we veel te lang proberen om problematische schulden te incasseren waarbij de integrale kosten ca. 17 miljard euro bedragen en het (uiteindelijk) geïncasseerde bedrag niet meer dan een paar honderd miljoen bedraagt. Terwijl de huishoudens die het betreft jarenlang op de rand van armoede balanceren.

Schuldhandelingsregister

Fundament voor de aanbevelingen in het rapport is een (semiopenbaar) Schuldhandelingsregister waarin alleen mensen die kwijtschelding vragen en krijgen, bewind krijgen, een betaalpauze aanvragen of andere bijzondere handelingen verrichten of laten verrichten worden opgenomen.

Het rapport pleit er voor om dit register aan te laten sluiten op de bestaande registers van rechtbanken en deurwaarders. Aanmelding van schulden door de schuldeiser(s) zou verplicht moeten plaatsvinden, zodra de debiteurklant in het openbare Schuldhandelingsregister is ingeschreven. Daarbij wordt de overheid opgeroepen om voorbij te gaan aan de spanning tussen privacy en schuldenpreventie/recidive die dat oplevert.

Centraal schuldenregister

Syncasso pleit al langer voor een centraal schuldenregister door een koppeling tot stand te brengen tussen de bestanden van de Nederlandse Schuldhulp Route, het Schuldenknooppunt van NVVK en Schuldenwijzer van de KBvG. Door deze koppeling kunnen alle (problematische) schulden in beeld gebracht worden. Uitwisseling van informatie is essentieel om met behulp van data-analyse en Artificial Intelligence grip te krijgen op de schuldenproblematiek. Zowel preventief als curatief. Waarbij de spanning tussen privacy en preventie/curatie sterk beperkt kan worden door de toegang tot het register te limiteren tot geregistreerde en bevoegde gebruikers.

Besparing door afschrijving van de vorderingen

Het rapport gaat ervan uit dat de afschrijving op de vorderingen worden gedragen door de schuldeisers, specifiek de grootincassanten. Voor het MKB wordt een steunfonds geopperd. Terwijl de enorme besparingen die gesuggereerd worden integraal terugvloeien naar de overheid.

Het huidige beperkte bereik[1] van de schuldhulp, slechts 1 op de 3 geregistreerde problematische schulden is in beeld bij de schuldhulp, gecombineerd met plaatselijk lange wachttijden[2], vraagt om een herijking van de informatie en organisatie van de schuldhulpverlening. Kortere behandeling biedt ruimte om de vrijgekomen capaciteit te benutten om veel sneller, veel meer huishoudens met schuldproblemen veel beter te helpen.

 


[1] CBS onderzoek Schuldproblematiek in beeld
[2] Nationale Ombudsman: Een open deur? Het vervolg.

Gerelateerde nieuwsberichten

17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
Feedback