Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Psychometrische data en incassocommunicatie

28 juni 2019
CorporatesFinance

Psychometrische data en incassocommunicatie

Op 19 juni jl. organiseerde VCMB een ronde tafel bijeenkomst bij ING Commercial Finance over alternatieve credit scoring gebruikmakend van psychometrische data. De data-analisten van Syncasso wilden daar meer over weten.

Rob Dorscheidt van Advice Robo presenteerde een toepassing waarbij met psychometrische data de Betaalbereidheid wordt gemeten. Interessant om die naast de Betaalcapaciteit van debiteuren bij de incassobenadering te betrekken, omdat er een goede correlatie bestaat tussen betaalbereidheid en terugbetaalgedrag. Door Cambridge University is die correlatie vanaf 2013 onderzocht en met een Gini (voorspelkracht) van 66% onderbouwt. Het werkt dus en wordt gebruikt door verschillende banken. Maar is het ook bruikbaar voor creditmanagement?

Vragenlijst

Om de persoonlijke eigenschappen en vaardigheden die nodig zijn voor het model te verzamelen, moet een speciaal hiervoor ontwikkelde vragenlijst worden ingevuld. Daarmee kan de kredietverstrekker/bank zonder gebruik te maken van financiele historie op basis van het PD-scoremodel beslissen om al dan niet een krediet te verstrekken of daar aanvullende voorwaarden aan te verbinden.

Bruikbaar voor creditmanagement?

Maar hoe kom je aan die psychografische data als een betalingsachterstand al geëscaleerd is naar incasso of gerechtsdeurwaarder? Een debiteur de vragenlijst voorleggen zal weinig response opleveren naar verwachting. Mogen scores uit een eerdere vragenlijst gedeeld worden onder bepaalde omstandigheden? Onwaarschijnlijk in het licht van de AVG. Tenzij de betrokken debiteur daar zelf toestemming voor heeft gegeven.

Voegt Betaalbereidheid eigenlijk iets toe, als een vordering in de incassofase terecht is gekomen? Wanneer er wel betaalcapaciteit is ( zgn. niet-willers) mag je verwachten dat de betaalbereidheid laag is, omdat er ondanks aanmaningen en herinneringen toch niet betaald wordt.

Taalvaardigheid van invloed

Om de nuances in de vragenlijst te kunnen onderscheiden moet je beschikken over een behoorlijke taalvaardigheid. Syncasso heeft eerder onderzocht dat de helft van alle debiteuren die we in behandeling hebben laagtalig zijn. Dat kan van invloed zijn op de betrouwbaarheid van de score.

Scoremodellen op basis van psychometrische data zullen op basis van tests in de creditmanagementpraktijk hun bruikbaarheid en toepasbaarheid moeten gaan bewijzen.

Betaalbereidheid en passende oplossingen voor het betalingsprobleem

Syncasso blijft de ontwikkelingen op de voet volgen, omdat betaalbereidheid belangrijk is voor de oplossing waarmee we het betalingsprobleem van een debiteurklant benaderen. Door bijvoorbeeld een passende, voor de debiteurklant haalbare betalingsregeling aanbieden die daardoor ook langer mag duren.

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
20 februari 2023

Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams

Onze dienstverlening is georganiseerd in klantteams. Zo kunnen we de specialistische kennis en ervaring die nodig is voor de optimale behandeling van de debiteurklanten met alle collega’s van het team delen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams
08 februari 2023

Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren

Je segmenteert een debiteurklantenbestand om beter en effectiever met je klanten te communiceren. Bijvoorbeeld door anders of vaker met een segment contact te zoeken.

Lees meer
Read more about Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren
01 februari 2023

Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing

De ambtshalve toetsing van de informatieplichten houdt veel partijen bezig. Er was dan ook grote belangstelling voor de werkveldconferentie die door Flanderijn, GGN, Janssen & Janssen en Syncasso georganiseerd werd.

Lees meer
Read more about Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter