Nieuws

Psychometrische data en incassocommunicatie

28 juni 2019

Psychometrische data en incassocommunicatie

Op 19 juni jl. organiseerde VCMB een ronde tafel bijeenkomst bij ING Commercial Finance over alternatieve credit scoring gebruikmakend van psychometrische data. De data-analisten van Syncasso wilden daar meer over weten.

Rob Dorscheidt van Advice Robo presenteerde een toepassing waarbij met psychometrische data de Betaalbereidheid wordt gemeten. Interessant om die naast de Betaalcapaciteit van debiteuren bij de incassobenadering te betrekken, omdat er een goede correlatie bestaat tussen betaalbereidheid en terugbetaalgedrag. Door Cambridge University is die correlatie vanaf 2013 onderzocht en met een Gini (voorspelkracht) van 66% onderbouwt. Het werkt dus en wordt gebruikt door verschillende banken. Maar is het ook bruikbaar voor creditmanagement?

Vragenlijst

Om de persoonlijke eigenschappen en vaardigheden die nodig zijn voor het model te verzamelen, moet een speciaal hiervoor ontwikkelde vragenlijst worden ingevuld. Daarmee kan de kredietverstrekker/bank zonder gebruik te maken van financiele historie op basis van het PD-scoremodel beslissen om al dan niet een krediet te verstrekken of daar aanvullende voorwaarden aan te verbinden.

Bruikbaar voor creditmanagement?

Maar hoe kom je aan die psychografische data als een betalingsachterstand al geëscaleerd is naar incasso of gerechtsdeurwaarder? Een debiteur de vragenlijst voorleggen zal weinig response opleveren naar verwachting. Mogen scores uit een eerdere vragenlijst gedeeld worden onder bepaalde omstandigheden? Onwaarschijnlijk in het licht van de AVG. Tenzij de betrokken debiteur daar zelf toestemming voor heeft gegeven.

Voegt Betaalbereidheid eigenlijk iets toe, als een vordering in de incassofase terecht is gekomen? Wanneer er wel betaalcapaciteit is ( zgn. niet-willers) mag je verwachten dat de betaalbereidheid laag is, omdat er ondanks aanmaningen en herinneringen toch niet betaald wordt.

Taalvaardigheid van invloed

Om de nuances in de vragenlijst te kunnen onderscheiden moet je beschikken over een behoorlijke taalvaardigheid. Syncasso heeft eerder onderzocht dat de helft van alle debiteuren die we in behandeling hebben laagtalig zijn. Dat kan van invloed zijn op de betrouwbaarheid van de score.

Scoremodellen op basis van psychometrische data zullen op basis van tests in de creditmanagementpraktijk hun bruikbaarheid en toepasbaarheid moeten gaan bewijzen.

Betaalbereidheid en passende oplossingen voor het betalingsprobleem

Syncasso blijft de ontwikkelingen op de voet volgen, omdat betaalbereidheid belangrijk is voor de oplossing waarmee we het betalingsprobleem van een debiteurklant benaderen. Door bijvoorbeeld een passende, voor de debiteurklant haalbare betalingsregeling aanbieden die daardoor ook langer mag duren.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback