Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Privacyregels belemmeren menswaardige huurincasso bij verwarde personen

24 juni 2016

Privacyregels belemmeren menswaardige huurincasso bij verwarde personen

‘Verwarde huurders dreigen tussen wal en schip te vallen’. Onder die titel organiseerde Syncasso op woensdag 8 juni tijdens het Huurincasso Congres 2016 een paneldiscussie. Onder leiding van Karel van de Graaf wisselden algemeen directeur Paul Otter, Nathalie Boerebach (Aedes), Jeroen Hoogteijling (Leger des Heils) en Carina Hooiveld (Gemeente Amsterdam) van gedachten over de oorzaken en de mogelijke oplossingen voor dit groeiende maatschappelijke probleem. Wat zijn de uitkomsten? En hoe nu verder?

Bijeenkomst ‘Huurincasso bij verwarde personen’

Syncasso organiseert op donderdag 8 september de bijeenkomst ‘Huurincasso bij verwarde personen’ om de uitkomsten en het vervolg met u te bespreken.
Huurincaso Congres Syncasso
Aanleiding voor het initiatief van Syncasso is de snelle stijging van de incidenten met en de overlast door verwarde personen. Volgens gegevens van de politie is het aantal meldingen sinds 2011 met 65% gestegen naar 66.000 in 2015. Dit beeld wordt bevestigd door een enquête onder 174 woningcorporaties, uitgevoerd door Aedes (de branchevereniging van woningcorporaties). Hieruit blijkt dat maar liefst driekwart van de corporaties kampt met een toename van overlast door huurders in psychische nood. Hierbij gaat het niet alleen om ongewenst gedrag of vervuiling van de woning, maar steeds vaker ook om oplopende huurachterstanden. Als specialist in huurincasso voor woningcorporaties heeft Syncasso hier vrijwel dagelijks mee te maken. ‘Het is echt een groeiend maatschappelijk probleem, met zeker bij ontruimingen schrijnende gevolgen’, zegt algemeen directeur Paul Otter. ‘Dit druist in tegen ons gevoel en staat haaks op onze merkbelofte. We cash. We care. Wij vinden daarom dat er een andere, menswaardige aanpak nodig is, specifiek afgestemd op deze risicodoelgroep. Als incasso- en gerechtsdeurwaarderorganisatie met veel kennis van huurdergerichte communicatie willen wij hieraan een actieve bijdrage leveren. Maar dit kunnen we niet alleen; het vereist samenwerking binnen de keten en maatwerk. Met de paneldiscussie op het Huurincassocongres hebben we hiervoor de eerste stap gezet.’

Decentralisatie zorg en bezuinigingen

De paneldiscussie leverde waardevolle informatie op. Allereerst over de oorzaak van de problematiek. Paul Otter: ‘Voor de stijging van de overlast van verwarde huurders is geen officiële verklaring. Alle partijen aan tafel waren het er echter over eens dat er een direct verband is met de decentralisatie van de zorg (van landelijke overheid naar de gemeenten) en het daarmee samenhangende bezuinigingsbeleid. Hierdoor is er minder aandacht voor mensen die door psychische oorzaken niet of beperkt zelfstandig kunnen wonen. Zij zijn vaak ook niet in staat om zelf hun administratie te voeren en dat leidt tot betalingsachterstanden. Niet alleen bij de huur, maar ook bij de zorgverzekering, telefonie, energie, etc. Doordat de huurtoeslag rechtstreeks aan de (verwarde) huurder wordt overgemaakt, wordt deze regelmatig voor andere doeleinden gebruikt dan waar de toeslag eigenlijk voor bestemd is. Hierdoor ontstaat een negatieve spiraal van oplopende betalingsachterstanden.’

Privacywetgeving versoepelen

Wat is er nodig om deze negatieve spiraal in positieve richting om te buigen? Ook die vraag kwam in de paneldiscussie uitgebreid aan bod. Paul Otter: ‘We hebben met elkaar vastgesteld dat een standaard incassoaanpak bij verwarde personen niet werkt. Sterker nog, dit leidt uiteindelijk tot ontruiming, waardoor de verwarde persoon op straat komt te staan en vroeg of laat (weer) bij de GGZ belandt. De GGZ klopt op haar beurt bij de gemeente aan, die zich vervolgens meldt bij de woningcorporatie en daarmee is de cirkel rond. Belangrijk is dat dit patroon van het alsmaar rondpompen van geld en (verwarde) personen wordt doorbroken. Dat kan alleen als alle betrokken partijen proactief gaan samenwerken én informatie over de huurders kunnen delen. Door de privacywetgeving is dit nu onmogelijk. Corporaties nemen doorgaans contact op met huurders met een betalingsachterstand. Op het moment dat persoonlijke informatie van de huurder voorhanden is, kunnen zij gerichte stappen ondernemen en waar nodig doorverwijzen naar de GGZ of andere hulpverlenende instanties. Als incasso-organisatie mogen wij dit niet; door de privacyregels zijn we aan handen en voeten gebonden. Dit maakt het voor ons onmogelijk om tijdig in te grijpen en een voor iedereen passende oplossing te zoeken. Deze wettelijke belemmering moet zo snel mogelijk worden weggenomen. Als vervolg op de paneldiscussie gaan we hierover in gesprek met het College Bescherming Persoonsgegevens.’

Huurdergericht communiceren

Wat is er nog meer nodig voor een menswaardige huurincasso bij verwarde huurders? En welke rol wil Syncasso hierbij spelen? Paul Otter: ‘Syncasso is geen hulpverleningsinstantie, maar we streven er wel naar om niet alleen te incasseren, maar ook mensen te helpen hun leven weer op de rit te krijgen. Vandaar ook onze merkbelofte ‘We Cash. We Care’. Wij zijn ervan overtuigd dat bij incasso alles staat en valt met de juiste manier van communiceren. Bij verwarde personen geldt dat helemaal. Uiteindelijk gaat het ons erom persoonlijk contact te leggen met de debiteur en inzicht te krijgen in wat er zich achter de voordeur afspeelt. Dit is vooral bij verwarde debiteuren met bijvoorbeeld een psychiatrische aandoening van groot belang. Als wij dit signaleren, kunnen we er in een zo vroeg mogelijk stadium voor zorgen dat deze persoon bij de juiste hulpverleningsinstantie terechtkomt. Dat kan significant bijdragen aan de oplossing van de huidige problemen rondom deze groep mensen.’

Bijeenkomst ‘Huurincasso bij verwarde personen’

Syncasso organiseert op donderdag 8 september de bijeenkomst ‘Huurincasso bij verwarde personen’ om de uitkomsten en het vervolg met u te bespreken.

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

31 mei 2023

Verslag Seminar Wetenschappelijk Onderzoek Duurzaam Betaalgedrag II

Afgelopen donderdag presenteerde Martijn Keizer van Rijksuniversiteit Groningen en Nadja Jungmann van Hogeschool Utrecht de uitkomsten en inzichten uit fase 1 van het wetenschappelijk onderzoek naar Duurzaam Betaalgedrag dat Syncasso initieerde.

Lees meer
Read more about Verslag Seminar Wetenschappelijk Onderzoek Duurzaam Betaalgedrag II
24 mei 2023

“Duurzaam betaalgedrag doelstelling voor hele schulddienstverleningsketen”

Op donderdag 22 juni aanstaande organiseert Syncasso samen met Kerckebosch een vervolg op het Jaarcongres Schuldenketen 2022. Diverse (wetenschappelijke) experts delen dan hun visie over het thema ‘Inzicht in gedrag & Doorontwikkelen van de schuldenketen’. In dit artikel kijken we nog even terug naar vorig jaar en vragen we de sprekers van toen, te reageren op stellingen van hun collega-sprekers. In dit artikel reageert Nick Huls op een stelling van Michaël Brouwer.

Lees meer
Read more about “Duurzaam betaalgedrag doelstelling voor hele schulddienstverleningsketen”
23 mei 2023

Geef deurwaarder een socialere rol

In het schuldendomein zoeken we naar oplossingen om schulden duurzamer en tegen lagere kosten op te lossen. Minister Schouten concretiseert die doelstelling door te streven naar een halvering van de armoede in 2030 (Aanpak geldzorgen, armoede en schulden, juli 2022). Schrijfster en budget-expert Annemarie van Gaal gaat in haar column van 7 mei jl. in de Telegraaf een stap verder en pleit voor 1 centrale sociaal incasseerder. In deze column reageert Michaël Brouwer, gerechtsdeurwaarder en CEO van Syncasso, op deze stelling.

Lees meer
Read more about Geef deurwaarder een socialere rol
09 mei 2023

Ons Care-verslag over 2022 al gelezen?

Een aantal weken geleden publiceerden we ons jaarverslag over 2022 dat bestaat uit 2 afzonderlijke delen: het ‘cash-verslag’ en ‘care-verslag’. Hierdoor maken we concreet hoe de 2 onderdelen uit onze merkbelofte ‘We cash. We care.’ elkaar versterken.

Lees meer
Read more about Ons Care-verslag over 2022 al gelezen?
04 mei 2023

Syncasso en Kerckebosch organiseren het Jaarcongres Schuldenketen

Het thema van Jaarcongres Schuldenketen 2023 is ‘Inzicht in gedrag & doorontwikkelen van de schuldenketen’. Bent u erbij op donderdag 22 juni in Zeist?

Lees meer
Read more about Syncasso en Kerckebosch organiseren het Jaarcongres Schuldenketen
02 mei 2023

Hoe blijf je als werkgever (in een minder sexy branche) aantrekkelijk ?

De eerste editie van het vakblad De Creditmanager Manager van 2023 had als thema ‘de arbeidsmarkt’.

Lees meer
Read more about Hoe blijf je als werkgever (in een minder sexy branche) aantrekkelijk ?
26 april 2023

Syncasso en Unica ICT Solutions stappen vol vertrouwen in hernieuwde samenwerking

Na een bestaande samenwerking van ruim tien jaar hebben Syncasso en Unica ICT Solutions onlangs opnieuw het vertrouwen naar elkaar uitgesproken. Unica ICT Solutions heeft recentelijk de volledige migratie van de Syncasso-omgeving vormgegeven en uitgevoerd.

Lees meer
Read more about Syncasso en Unica ICT Solutions stappen vol vertrouwen in hernieuwde samenwerking
25 april 2023

Tweede seminar wetenschappelijk onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Op donderdag 25 mei 2023 organiseren we het tweede seminar ‘Duurzaam Betaalgedrag’ in het centrum van Utrecht. Tijdens dit vervolg op het seminar van september 2022 delen we de vervolgresultaten van ons wetenschappelijk onderzoek naar duurzaam betaalgedrag.

Lees meer
Read more about Tweede seminar wetenschappelijk onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
21 april 2023

Onze jaarverslagen over 2022: cash- en care- verslag

Ook in 2022 hebben we ons samen met onze opdrachtgevers en ketenpartners ingezet om problematische schulden op te lossen en te voorkomen. Daarbij stonden ketensamenwerking en duurzaam betaalgedrag centraal. We zijn trots op ons team dat zichzelf ook dit jaar weer overtrof op het gebied van professionaliteit en betrokkenheid. 

Lees meer
Read more about Onze jaarverslagen over 2022: cash- en care- verslag
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter