Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Prinsjesdag 2022

22 september 2022
Corporates

Prinsjesdag 2022: focus op compensatie koopkrachtverlies huishoudens

 De Miljoenennota die door minister Kaag na de troonrede werd gepresenteerd op dinsdag 20 september 2022 stond bijna volledig in teken van het verbeteren van de koopkrachtpositie van huishoudens (en bedrijven) in 2023. Veel mensen maken zich zorgen of zij hun rekeningen wel kunnen blijven betalen. Hiervoor stelt de overheid een pakket van €17 miljard beschikbaar om zo de groeiende groep kwetsbare huishoudens te beschermen en perspectief te bieden aan de lagere en middeninkomens.

Prijsplafond en algemene aanpak geldzorgen, armoede en schulden

Het tijdelijke prijsplafond belooft huishoudens en bedrijven met een gemiddeld energiegebruik dat hun energierekening niet hoger wordt dan een vastgesteld plafond. Omdat de overheid verwacht dat meer huishoudens en ondernemers een beroep gaan doen op de gemeentelijke schuldhulpverlening, krijgt de laatste subsidie om meer mensen in te zetten. Ook krijgen instellingen die kinderarmoede bestrijden en de voedselhulp meer geld. Daarnaast is er €35 miljoen beschikbaar voor studenten in ernstige armoede als gevolg van de energieprijzen.

Samenstelling koopkrachtpakket voor huishoudens

De €17 miljard bestaat o.a. uit onderstaande maatregelen. Dit is exclusief het prijsplafond:

  • De voortzetting van de energietoeslag voor kwetsbare huishoudens van €1300 via gemeenten (deze blijft bestaan naast het prijsplafond);
  • Verhoging van de zorgtoeslag, het kindgebonden budget en de huurtoeslag;
  • Verlaging van brandstofaccijnzen;
  • Verhoging van het wettelijke minimumloon van 10% wat ook doorwerkt in uitkeringen zoals de AOW en de bijstand.;
  • Verlaging van het tarief van de eerste loon- en inkomstenbelastingschijf;
  • Verhoging beurs uitwonende studenten.

Impact maatregelen op bedrijfsleven

De grote uitgaven van de overheid vragen ook om besparingen en daarvoor kijkt het kabinet gedeeltelijk naar het bedrijfsleven en de vermogenden. In de troonrede benadrukte Koning Willem-Alexander dat het MKB hierbij zo veel mogelijk moet worden ontzien. Hieronder vindt u een aantal belangrijke maatregelen, kijkt u voor meer bedrijfsgerelateerde maatregelen op de site van de KvK.

  • Verhoging van het lage tarief vennootschapsbelasting (19% in 2023);
  • Er komt een wetsvoorstel excessief lenen waarbij aanmerkelijkbelanghouders niet meer onbeperkt kunnen lenen van eigen bv;
  • Verhoging van overdrachtsbelasting bedrijfspanden;
  • Het belastingvoordeel voor zzp’ers wordt versneld afgebouwd. Hiermee bespaart de overheid in 2023 €170 miljoen;
  • Rijden in bestelauto wordt duurder.

Het prijsplafond zal net als de voorstellen nog verder uitgewerkt worden. We blijven volgen wat hiervan de impact is voor onze partners en haar debiteurklanten. Ook voor de nieuwe groep debiteurklanten die is of gaat ontstaan als gevolg van de dure energieprijzen en de inflatie.

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
20 februari 2023

Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams

Onze dienstverlening is georganiseerd in klantteams. Zo kunnen we de specialistische kennis en ervaring die nodig is voor de optimale behandeling van de debiteurklanten met alle collega’s van het team delen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams
08 februari 2023

Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren

Je segmenteert een debiteurklantenbestand om beter en effectiever met je klanten te communiceren. Bijvoorbeeld door anders of vaker met een segment contact te zoeken.

Lees meer
Read more about Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren
01 februari 2023

Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing

De ambtshalve toetsing van de informatieplichten houdt veel partijen bezig. Er was dan ook grote belangstelling voor de werkveldconferentie die door Flanderijn, GGN, Janssen & Janssen en Syncasso georganiseerd werd.

Lees meer
Read more about Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter