Nieuws

Nepcijfers in de schulden- en incassoketen

05 april 2019

Nepcijfers in de schulden- en incassoketen

Blog: Paul Otter

Laatst was ik bij een bijeenkomst over het voorkomen van ontruimingen. De voorzitter startte met cijfers: 8000 ontruimingen in 2018 met een kostenplaatje van een € 100.000 per ontruiming. Als je die cijfers hoort zit je op het puntje van je stoel. Helaas: het is nepnieuws, zoals wel vaker met cijfers in de schulden- en incassoketen.

Inschatting

Gerechtsdeurwaarders zijn verplicht lid van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De KBvG verplicht haar leden cijfers over de ambtshandelingen (zoals ontruimingen) op te geven. Die cijfers worden door het CBS verwerkt. De cijfers van 2018 zijn nog niet bekend dus als iemand daar nu wat over roept is het niets meer dan een inschatting.

Totaaloverzicht

In Nederland mogen alleen gerechtsdeurwaarders ontruimen. En omdat zij verplicht lid zijn van de KBvG en hun cijfers moeten rapporteren, is de KBvG de enige in Nederland met een totaaloverzicht. Cijfers van Aedes, de koepel van woningcorporaties, dekken niet alles af. Niet alle huurwoningen zijn tenslotte van woningcorporaties én niet alle woningcorporaties zijn bij Aedes aangesloten.

Ontruimingen

De ontruimingscijfers over 2018 zijn nog niet bekend. Wel die van 2017, toen waren dat er 5400. Elke ontruiming is er een teveel. Een ontruiming is een van de meest ingrijpende ambtshandelingen die de wetgever aan de gerechtsdeurwaarder heeft opgedragen. De laatste vijf jaren neemt het aantal ontruimingen jaarlijks, gelukkig, af. Het voorkomen van ontruimingen is een legitiem doel. Het is te verwachten dat het cijfer over 2018 lager uitvalt dan 5400 in 2017.

Maatschappelijke schade

De gestelde € 100.000 maatschappelijke schade per ontruiming is mijns inziens een forse overschatting. Soms is er alleen schade voor de verhuurder, met niet betaalde huur en gerechtsdeurwaarderskosten. Soms is er bijvoorbeeld maatschappelijke opvang en/of wordt er begeleiding geregeld. Dat de teller dan stevig oploopt geloof ik wel. Maar om die schade dan zomaar op een bedrag te stellen gaat te ver. Zeker omdat een wetenschappelijke onderbouwing naar de maatschappelijke schade (nog) niet voorhanden is.

Nepnieuws

In kranten, op TV en online is terecht veel aandacht voor schulden. Cijfers worden hierin nadrukkelijk gebruikt. De maatschappelijke discussie ontspoort als die cijfers op geen enkele wijze (wetenschappelijk) onderbouwd zijn. Maar ook als cijfers uit hun context worden gehaald en als harde feiten worden gepresenteerd. Dat schulden allerlei vervelende gevolgen kunnen hebben is meer dan duidelijk. Het lijkt vaak dat de schuldenproblematiek alleen maar verergert. Maar is dat wel echt zo? Er zijn nog geen goede cijfers beschikbaar die een totaalbeeld geven!

Context

Maar waarom gebruiken mensen verzonnen cijfers of halen ze de cijfers uit hun context?  Dat is omdat cijfers een verhaal kracht bij zetten en urgentie kunnen benadrukken. Cijfers kunnen dan dus een instrument zijn voor de gedreven schuldhulpverlener, incasseerder of gerechtsdeurwaarder om doelen te bereiken. Cijfers worden gebruikt uit een stukje passie voor het vak, om doelen te bereiken of om standpunten te benadrukken.

Betrouwbare bronnen

Hoe begrijpelijk ook, verkeerde cijfers verhinderen een goede oordeelsvorming en besluitvorming. Gelukkig is het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bezig om cijfers te vergaren over de gehele schulden- en incassoketen. Dat zijn cijfers uit de keten zelf én van betrouwbare bronnen zoals CBS. Dat is hoognodig om de juiste prioriteiten te stellen en een goed oordeel te vormen.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder en bestuurslid van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De KBvG zorgt voor een goede beroepsuitoefening door de gerechtsdeurwaarders bij de uitvoering van hun taken, met oog voor beide partijen. Paul blogt regelmatig over actuele zaken.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
Feedback