Deze website maakt gebruik van cookies om ons te helpen uw gebruikerservaring te verbeteren. Accepteren Meer informatie

Minder meldingen bij schuldhulpverlening

Minder meldingen bij schuldhulpverlening maar niet minder mensen met schulden

Ruim een half miljoen Nederlandse huishoudens heeft te maken met ernstige financiële problemen. Een groot deel van deze huishoudens meldt zich niet bij de schuldhulpverlening.

Mensen met problematische schulden wachten vaak lang voordat ze hulp zoeken om iets aan hun financiële problemen te doen. Hierdoor stapelen schulden zich op en wordt de schuldenproblematiek onnodig complex. Het zou daarom voor zowel schuldenaar, crediteur als hulpverlener beter zijn wanneer schuldenaren in een vroeger stadium actie zouden ondernemen. In 2016 heeft Syncasso dit samen met de onderzoekers van Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Kredietbank Nederland in beeld gebracht met het onderzoeksrapport Afgelost=Opgelost waarin wordt aangegeven welke barrières mensen met financiële problemen ervaren bij het zoeken van hulp.

De NVVK meldt dat er in 2018 10% minder aanmeldingen voor schuldhulpverlening waren dan in 2017. Terwijl het Nibud ziet dat het aantal mensen met ernstige financiële problemen niet is gedaald. Nibud-medewerkers Gea Schonewille en Marion Weijers hebben nu voor het blad ESB onderzocht welke huishoudens de schuldhulpverlening slecht weten te vinden.

De conclusie is dat vooral mannen, jongeren, gezinnen met kinderen, huishoudens met werk en huishoudens met een koopwoning zich minder vaak aanmelden bij de schuldhulpverlening.

Mensen onderschatten vaak de ernst van hun problemen, denken het zelf te kunnen oplossen en zijn vaak onrealistisch optimistisch waardoor ze denken dat het in de toekomst wel beter zal gaan. Ook zegt 11% niet te weten waar ze terecht kunnen voor schuldhulpverlening en denkt nog eens 40% wel de weg te vinden als dat nodig is. Daarnaast is schaamte een barrière en spelen mis- en opvattingen over schuldhulp een rol bij het niet aankloppen. Lees verder…