Nieuws

Laaggeletterdheid treft niet alleen burgers met een migratieachtergrond

24 april 2018

Laaggeletterdheid treft niet alleen burgers met een migratieachtergrond

Columnist Özcan Akyol herkent in zijn column in het AD het probleem van laaggeletterdheid, maar pleit voor meer dan symptoom-bestrijding. Voorkomen is ook een realistische optie. Lees hieronder de column van Özcan Akyol.

Een aantal onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) deed onderzoek naar mensen met problematische schulden, en daar kwam uit dat de helft slecht kan lezen. Om die reden reageert men niet op ambtelijke brieven, die vaak wollig en abstract geschreven zijn, terwijl er vaak wel een schikking valt te treffen met schuldeisers.

Het probleem van laaggeletterdheid treft niet alleen burgers met een migratieachtergrond: in de sociale onderklasse van onze samenleving kampen meer mensen met dit tijdloze verschijnsel, dat men vaak door schaamte niet openlijk durft te bespreken.

In de buurt waar ik opgroeide, een arbeiderswijk in Deventer, hielpen de bewoners elkaar met brieven en documenten, waardoor er ook een vorm van onverschilligheid ontstond om alsnog, door middel van onderwijs en cursussen, de taal eigen te maken.

Maar in een maatschappij die almaar verder individualiseert, wordt het ook lastiger om stelselmatig steun bij anderen te zoeken. Dat verklaart misschien ook waarom zo veel burgers eindeloos in de schulden blijven hangen, terwijl er genoeg instanties zijn die willen helpen.

De RUG heeft, in samenwerking met een incassobureau, bedacht dat deurwaardersbrieven eenvoudiger opgesteld moeten worden, zodat de geadresseerden zich niet door ambtenaarsproza hoeven te worstelen. Er is geëxperimenteerd met deze aanpak en die leverde ‘30 procent minder beslagen op’. Kortom: een klein succesje.

Ik ben, ondanks de goede bedoelingen van de initiatiefnemers, niet direct heel enthousiast, omdat het uiteindelijk symptoombestrijding is. Ze signaleren een probleem, erkennen dat en gaan direct over tot tijdelijk genezen, terwijl voorkomen ook een realistische optie is.

Beschaafd land

Maar om dat laatste te doen, moet veel eerder de aandacht gevestigd worden op mensen uit risicogroepen, die niet direct toegang hebben tot het beste onderwijs en voor wie de ontlezing een groot probleem is. Kinderen van laaggeletterde ouders hebben bijvoorbeeld drie keer zo veel kans om ook laaggeletterd te worden Lees meer…

Gerelateerde nieuwsberichten

28 februari 2024

Optimalisatie van incassocommunicatie met onze geavanceerde voorspelmodellen

Onze voorspelmodellen zijn gebaseerd op een machine learning algoritme waarmee we zowel de betaalcapaciteit als de verwachte doorlooptijd voor nieuw aangeleverde vorderingen voorspellen. Het algoritme is getraind met de eigen gegevens van de opdrachtgever die we krijgen voor de behandeling van de vorderingen en heeft een hoge voorspelkracht en betrouwbaarheid. 

Lees meer
Read more about Optimalisatie van incassocommunicatie met onze geavanceerde voorspelmodellen
22 februari 2024

Elke deur die opent is een nieuw verhaal: dat is het mooie van het Gerechtsdeurwaardersambt

Elke keer dat ik aanbel en er een voordeur gaat open is het een uniek gesprek. De bewoner vraagt zich af wie er aanbelt en ik ben benieuwd wie de deur opent en hoe het gesprek zal gaan. Voor mij is dat juist het leuke, uitdagende en afwisselende van het gerechtsdeurwaardersambt

Lees meer
Read more about Elke deur die opent is een nieuw verhaal: dat is het mooie van het Gerechtsdeurwaardersambt
20 februari 2024

Klantgerichte incassocommunicatie – Positieve, motiverende incassocommunicatie

Snel in contact komen met debiteurklanten om samen oplossingen te vinden voor een betalingsprobleem voorkomt escalatie van (incasso)kosten en stress. Dat lukt helaas niet altijd, waardoor beginnende schulden zich kunnen ontwikkelen tot problematische schulden. Klantgerichte incassocommunicatie kan het verschil maken tussen passende oplossingen en oplopende schulden.

Lees meer
Read more about Klantgerichte incassocommunicatie – Positieve, motiverende incassocommunicatie
15 februari 2024

Samen met opdrachtgever voor duurzaam resultaat

Sabine van den Boogaard is directeur Klant, Markt en Communicatie bij Syncasso. Met haar team verzorgt ze het relatiebeheer met onze opdrachtgevers, alle marketingactiviteiten, deelname aan aanbestedingen en de inrichting en inhoud van begrijpelijke communicatie voor debiteurklanten.

Lees meer
Read more about Samen met opdrachtgever voor duurzaam resultaat
13 februari 2024

Syncasso plant opnieuw een boom in het SRCM certificeringsbos

We vinden het belangrijk dat onze ESG prestaties objectief gecontroleerd en gepresenteerd worden. Daarom zijn we één van de initiatiefnemers van de normering Social Responsible Credit Management (SRCM). Alle gecertificeerde kantoren planten op landgoed Sandenburg een boom in het SRCM-bos als een duurzame herinnering aan de certificering. Vorig jaar ontvingen wij de hercertificering voor de SRCM-normen.

Lees meer
Read more about Syncasso plant opnieuw een boom in het SRCM certificeringsbos
08 februari 2024

Deurwaarder klopt aan bij jongeren met zorgverzekerings-
schulden

Bij mijn huisbezoeken kom ik regelmatig bij jongeren (18-25 jr.) met zorgverzekeringsschulden. Als we deze groep kunnen bewegen tot beter en duurzamer betalen, winnen we daar als maatschappij veel bij. Dan helpen we iemand op weg om de rest van zijn leven uit de schulden te blijven.

Lees meer
Read more about Deurwaarder klopt aan bij jongeren met zorgverzekerings-
schulden
06 februari 2024

We houden een systeem in stand dat bestaat uit processen die elkaar tegenwerken

Michaël Brouwer - CEO en partner bij Syncasso. Verantwoordelijk voor de algemene strategie van de organisatie, het maatschappelijk speelveld en ICT.

Lees meer
Read more about We houden een systeem in stand dat bestaat uit processen die elkaar tegenwerken
01 februari 2024

Terugblik interne kick-off 2024

Op dinsdag 16 januari kwamen alle collega’s van Syncasso naar het theater van Almere, de Kunstlinie. Het was een feest om met alle collega’s samen te zijn. Dit gecombineerd met de bekendmaking van de plannen voor de komende periode en een aantal interessante sprekers beloofde het een mooie dag te worden. En dat werd het!

Lees meer
Read more about Terugblik interne kick-off 2024
30 januari 2024

Vrijblijvendheid past niet bij de omvang van het probleem

Jemuël J. Wilkes MSc - COO Syncasso, verantwoordelijk voor het operationele beleid van Syncasso. Als partner en bestuurder van Syncasso sterk betrokken bij de inrichting en optimalisering van onze operationele processen. Vanuit zijn achtergrond als Lean Six Sigma Master Blackbelt en met een Master in Management en Organisatie, heeft het verbeteren van de balans tussen cash en care in elke processtap zijn bijzondere interesse.

Lees meer
Read more about Vrijblijvendheid past niet bij de omvang van het probleem
Feedback