Nieuws

Laaggeletterdheid treft niet alleen burgers met een migratieachtergrond

24 april 2018

Laaggeletterdheid treft niet alleen burgers met een migratieachtergrond

Columnist Özcan Akyol herkent in zijn column in het AD het probleem van laaggeletterdheid, maar pleit voor meer dan symptoom-bestrijding. Voorkomen is ook een realistische optie. Lees hieronder de column van Özcan Akyol.

Een aantal onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) deed onderzoek naar mensen met problematische schulden, en daar kwam uit dat de helft slecht kan lezen. Om die reden reageert men niet op ambtelijke brieven, die vaak wollig en abstract geschreven zijn, terwijl er vaak wel een schikking valt te treffen met schuldeisers.

Het probleem van laaggeletterdheid treft niet alleen burgers met een migratieachtergrond: in de sociale onderklasse van onze samenleving kampen meer mensen met dit tijdloze verschijnsel, dat men vaak door schaamte niet openlijk durft te bespreken.

In de buurt waar ik opgroeide, een arbeiderswijk in Deventer, hielpen de bewoners elkaar met brieven en documenten, waardoor er ook een vorm van onverschilligheid ontstond om alsnog, door middel van onderwijs en cursussen, de taal eigen te maken.

Maar in een maatschappij die almaar verder individualiseert, wordt het ook lastiger om stelselmatig steun bij anderen te zoeken. Dat verklaart misschien ook waarom zo veel burgers eindeloos in de schulden blijven hangen, terwijl er genoeg instanties zijn die willen helpen.

De RUG heeft, in samenwerking met een incassobureau, bedacht dat deurwaardersbrieven eenvoudiger opgesteld moeten worden, zodat de geadresseerden zich niet door ambtenaarsproza hoeven te worstelen. Er is geëxperimenteerd met deze aanpak en die leverde ‘30 procent minder beslagen op’. Kortom: een klein succesje.

Ik ben, ondanks de goede bedoelingen van de initiatiefnemers, niet direct heel enthousiast, omdat het uiteindelijk symptoombestrijding is. Ze signaleren een probleem, erkennen dat en gaan direct over tot tijdelijk genezen, terwijl voorkomen ook een realistische optie is.

Beschaafd land

Maar om dat laatste te doen, moet veel eerder de aandacht gevestigd worden op mensen uit risicogroepen, die niet direct toegang hebben tot het beste onderwijs en voor wie de ontlezing een groot probleem is. Kinderen van laaggeletterde ouders hebben bijvoorbeeld drie keer zo veel kans om ook laaggeletterd te worden Lees meer…

Gerelateerde nieuwsberichten

23 april 2024

Partnership met de Nederlandse Schuldhulproute

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Voor deze samenwerking onderhoudt Syncasso een actief netwerk om verbeteringskansen te signaleren en realiseren. Bijvoorbeeld door de 3e editie van het Schuldencongres dat we op 13 juni 2024 organiseren met Kerckebosch.

Lees meer
Read more about Partnership met de Nederlandse Schuldhulproute
18 april 2024

Syncasso en Kerckebosch organiseren het Jaarcongres Schuldenketen

Dit jaar organiseert Syncasso samen met opleidingsinstituut Kerckebosch een vervolg op de succesvolle schuldencongressen van afgelopen jaren. Het thema van Jaarcongres Schuldenketen 2024 is ‘Zelfredzame burgers en duurzaam betaalgedrag’. Bent u erbij op donderdag 13 juni in Utrecht?

Lees meer
Read more about Syncasso en Kerckebosch organiseren het Jaarcongres Schuldenketen
11 april 2024

De deur gaat open en….. een soeverein?

Als gerechtsdeurwaarder kom ik steeds vaker in aanraking met een bijzondere groep mensen: de “soevereinen”. Zoals ze zelf zeggen “mensen van vlees en bloed”. Ze beschouwen zich vrij van onze wetten en verplichtingen.

Lees meer
Read more about De deur gaat open en….. een soeverein?
09 april 2024

Save the Date: Jaarcongres Schuldenketen

Ook dit jaar organiseren Syncasso en opleidingsinstituut Kerckebosch het Jaarcongres Schuldenketen. Het thema van 2024 is ‘Zelfredzame burgers en duurzaam betaalgedrag’. Bent u erbij op donderdag 13 juni in Utrecht?

Lees meer
Read more about Save the Date: Jaarcongres Schuldenketen
05 april 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Afzal Basnoe, Incassomedewerker bij Syncasso.

Lees meer
Read more about Lees mee met de verhalen van ons team
28 maart 2024

(Vroeg)signalering: Een nieuwe rol voor de gerechts-
deurwaarders?

In het recente rapport van de Nationale Ombudsman, "Hoe eerder hoe beter", wordt de noodzaak van vroegsignalering van schulden benadrukt. Het rapport toont aan dat er nog veel mogelijkheden zijn op het gebied van vroegtijdige schuldherkenning door gemeenten en vastelastenpartners.

Lees meer
Read more about (Vroeg)signalering: Een nieuwe rol voor de gerechts-
deurwaarders?
26 maart 2024

Kennis delen met ketenpartners

Syncasso doet al meer dan 10 jaar wetenschappelijk onderzoek naar incassocommunicatie, debiteurenkenmerken en gedragsbeïnvloeding. Daarvoor werken we samen met ketenpartners, hogescholen en universiteiten. Alle inzichten en resultaten verwerken we in whitepapers, die iedereen gratis op onze website kan downloaden.

Lees meer
Read more about Kennis delen met ketenpartners
21 maart 2024

Samen helpen we debiteurklanten naar een duurzame oplossing

Syncasso Teamleider HR Laura Boom vertelt in deze video over Werken bij Syncasso. Hoe we met alle collega’s bij Syncasso elke dag het beste uit onszelf halen. We zijn op zoek naar toppers om ons team te versterken. Ben jij gedreven om betekenisvol werk te doen en elke dag met jouw team te groeien? Samen helpen we debiteurklanten met een duurzame oplossing.

Lees meer
Read more about Samen helpen we debiteurklanten naar een duurzame oplossing
19 maart 2024

Syncasso nieuwsbrief debiteurklanten

Incassocommunicatie moet begrijpelijk zijn voor de ontvanger. Dat is een uitdaging, omdat de helft van de debiteurklanten laag taalvaardig is. Dat maakt het ook ingewikkeld voor ze om zelf goede informatie te vinden over het voorkomen of oplossen van geldproblemen. We hebben daarom een debiteurklantennieuwsbrief.

Lees meer
Read more about Syncasso nieuwsbrief debiteurklanten
Feedback