Nieuws

Laaggeletterden dieper in het rood

14 november 2017

Laaggeletterden dieper in het rood

Mensen met schulden begrijpen vaak maar weinig van de ingewikkelde brieven die schuldeisers hun sturen. Doordat ze moeite hebben met lezen raken ze nog dieper in de problemen.

Mensen met problematische schulden laten vaak hun post ongeopend of beantwoorden mails niet. Struisvogelpolitiek, zo wordt vaak gedacht. Schuldenaren hebben geen zin in het zoveelste nare bericht en steken hun kop in het zand.

Taaltest

Maar bij Kredietbank Nederland en incassobureau en gerechtsdeurwaarder Syncasso vermoeden ze dat er ook een ander probleem speelt: mensen snappen niet wat er staat en reageren dus niet. Met hulp van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) willen ze achterhalen hoeveel laaggeletterden er in hun bestanden voorkomen. Voor dit onderzoek leggen zo’n 750 schuldenaren de Taalmeter af. Dit is een taaltest van de Stichting Lezen & Schrijven om laaggeletterdheid vast te stellen.

Inmiddels is meer dan de helft van de onderzoeken afgenomen en de eerste resultaten zijn zorgwekkend. Ongeveer de helft van de geteste schuldenaren kwam als laaggeletterd uit de bus. Onder de hele Nederlandse bevolking is dat gemiddeld 1 op 6. ,,We vermoedden al dat mensen die moeite hebben met lezen en schrijven oververtegenwoordigd zijn onder schuldenaren, maar het verbaast me dat het percentage zó hoog is”, zegt directeur Carry de Niet van Kredietbank Nederland.

De nieuwe cijfers zijn van groot belang voor alle partijen die te maken hebben met schuldenaren. Wanneer zoveel mensen met schulden moeite hebben met lezen en schreven, is het slim ze anders te benaderen. ,,In de schuldhulp wordt veel nagedacht over het gebruik van eenvoudiger taal in brieven en mails. Maar als iemand nauwelijks kan lezen, is dat niet voldoende”, zegt onderzoeker Martijn Keizer van de RUG.

Nieuwe blik

Het onderzoek van de RUG werpt ook een nieuwe blik op het ontstaan van schulden. Wie het lastig vindt te lezen, laat eerder een envelop van de Belastingdienst of bank ongeopend. En heeft een laaggeletterde eenmaal een schuld, dan begrijpt hij vaak niet wat hij moet doen.

,,Als deze uitkomst blijft staan, dan moet je concluderen dat de politiek te hoge verwachtingen heeft van de financiële zelfredzaamheid van burgers”, stelt Carry de Niet van de Kredietbank. Schuldenaren die onvoldoende scoren op de Taalmeter, krijgen nu al een taalcursus aangeboden. Maar als het aan haar ligt, blijft het daar niet bij. Lees meer…

Gerelateerde nieuwsberichten

17 juni 2025

BlueZone: Samen werken aan vitaliteit – een initiatief van onderaf met landelijke impact

Vitaliteit is meer dan een modewoord: het is een noodzaak geworden in een samenleving waar gezondheidsverschillen toenemen en zorgkosten stijgen.

Lees meer over: BlueZone: Samen werken aan vitaliteit – een initiatief van onderaf met landelijke impact
12 juni 2025

Geldplan Beter rondkomen helpt om meer geld over te houden

Kom je af en toe geld tekort? Wil je meer grip op je geld en meer geld overhouden? Met het Geldplan Beter rondkomen breng je inkomsten en uitgaven stap voor stap in balans. Je ziet op welke uitgaven je kunt besparen en hoe je meer inkomsten kunt verwerven.

Lees meer over: Geldplan Beter rondkomen helpt om meer geld over te houden
05 juni 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 2 met Christian Kromme!

In deze tweede aflevering van onze podcast spreekt Michaël Brouwer met AI/Tech Trendwatcher Christian Kromme over de kansen én verantwoordelijkheden die kunstmatige intelligentie met zich meebrengt voor onze sector.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 2 met Christian Kromme!
21 mei 2025

Passende betalingsregelingen: duurzaam en verantwoord

Bij Syncasso voelen wij ons verantwoordelijk voor het realiseren van passende betalingsregelingen die bijdragen aan duurzame oplossingen.

Lees meer over: Passende betalingsregelingen: duurzaam en verantwoord
20 mei 2025

Syncasso lanceert podcast: ‘De Syncasso Dialoog’

Met de nieuwe podcastserie ‘De Syncasso Dialoog’ start Syncasso een open gesprek over schulden, oplossingen en samenwerking in de incassoketen.

Lees meer over: Syncasso lanceert podcast: ‘De Syncasso Dialoog’
14 mei 2025

Jaarverslag 2024: duurzame impact én sterke resultaten

2024 was voor Syncasso een jaar van groei, innovatie en maatschappelijke impact. We behaalden onze bedrijfsdoelstellingen én zetten grote stappen in duurzaam incasseren.

Lees meer over: Jaarverslag 2024: duurzame impact én sterke resultaten
29 april 2025

Waarom niet iedereen schuldhulp wil

Syncasso doet mee aan de pilot van de KBvG en VNG voor ketensignalering. In deze pilot onderzoekt de Hogeschool Utrecht de effecten van het motiveren en warm doorverwijzen naar schuldhulp door de deurwaarders.

Lees meer over: Waarom niet iedereen schuldhulp wil
15 april 2025

Interview met Henriëtte van Battum – Incassomedewerker Finance bij Syncasso

Elke maand nemen we een kijkje achter de schermen bij Syncasso en leert u onze collega’s beter kennen. Wat doen ze, wat motiveert hen en waar houden ze zich buiten het werk mee bezig? Deze keer spreken we met Henriëtte van Battum! Al 22 jaar incassomedewerker bij Syncasso.

Lees meer over: Interview met Henriëtte van Battum – Incassomedewerker Finance bij Syncasso
08 april 2025

Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren

Onze collega Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, schreef een column voor het Tijdschrift voor Schuldsanering (maart 2025, nr. 01) over de invloed van Buy Now Pay Later op jongeren en schuldenproblematiek.

Lees meer over: Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren
Feedback