Nieuws

Klantgerichte incassocommunicatie deel IV - oplossingen

12 januari 2023
Begrijpelijke incassocommunicatie zorgt voor meer oplossingen

Snel in contact komen met debiteurklanten om samen oplossingen te vinden voor een betalingsprobleem voorkomt escalatie van (incasso)kosten en stress. Dat lukt helaas niet altijd, waardoor beginnende schulden zich kunnen ontwikkelen tot problematische schulden.

Door de stijgende inflatie en energietarieven zal het aantal betalingsachterstanden toenemen. Veel debiteurklanten weten niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Klantgerichte incassocommunicatie kan het verschil maken tussen passende oplossingen en oplopende schulden. Syncasso heeft met een combinatie van wetenschappelijk onderzoek, voorspelmodellen, data-analyse en continue testen veel kennis en ervaring opgebouwd over wat wel en niet werkt in incassocommunicatie. In deze serie artikelen willen we die met u delen. Dit is het 4e deel.

Incassocommunicatie, brieven, e-mails en andere berichten over betalingsachterstanden, worden vaak niet goed begrepen. Door begrijpelijke taal te gebruiken die ook leesbaar is voor laaggeletterden kun je dat verbeteren. Ook in de persoonlijke taal face-to face of via de telefoon. Waar moet je op letten?

Vormgeving van de communicatie
  • Gebruik korte zinnen en taalniveau B1 of begrijpelijker.
  • Gebruik geen synoniemen voor hetzelfde begrip, dat werkt verwarrend.
  • Lettertype minstens corps 10 en de interlinie (ruimte tussen de regels) op 1.15 voor betere leesbaarheid.
  • Voeg afbeeldingen toe, een plaatje vertelt meer dan 1.000 woorden en trekt aandacht.
  • Communiceer zo persoonlijk mogelijk, met een geruststellende toon en een boodschap die motiverend en oplossingsgericht is.
  • Vraag een klantenpanel om je communicatie te beoordelen op begrijpelijkheid.
Kies een logische indeling
  • Zorg dat de indeling van je communicatie logisch is, door alinea’s met kopteksten te onderscheiden.
  • Start met de betalingsachterstand. Voeg een specificatie toe als bijlage met een duidelijke omschrijving.
  • Vervolgens maak je duidelijk dat je dit samen wilt gaan oplossen en dat je daarbij gaat helpen.
  • Geef extra aandacht aan wat de debiteur nu het beste kan doen.
  • Help om snel te reageren met een haalbare datum, een betaallink of bijvoorbeeld een QR-code.
Zorg voor een duidelijke call-to-action: wat moet er nu gebeuren?
  • Vraag om te reageren voor een haalbare datum.
  • Benadruk dat reageren heel belangrijk is, zeker als je niet kunt betalen.
  • Maak het makkelijker om te betalen door een Betaallink, QR-code en betaalinformatie toe te voegen.
  • Bied standaard een betalingsregeling aan om de achterstand op te lossen.
  • Vertel dat een betalingsregeling alleen werkt als de nieuwe facturen ook betaald worden.
  • Vraag bij persoonlijk contact altijd wat hij/zij nu gaat doen. Zo controleer je of debiteurklant het goed begrepen heeft.
Maak duidelijk wat er gebeurt als debiteurklant niets van zich laat horen of te laat reageert
  • Er komen extra kosten Hoe langer het duurt, hoe duurder het wordt.
  • De druk neemt toe, dat kan extra stress veroorzaken.
  • De deurwaarder wordt misschien ingeschakeld.
  • ‘Laat het niet zover komen, neem vandaag nog contact op om samen een oplossing te vinden.’

In het volgende artikel delen we onze kennis en inzichten over Duurzame Betalingsregelingen. Waar moet je aan denken om duurzame betalingsregelingen af te spreken?

Gerelateerde nieuwsberichten

28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
16 oktober 2025

“Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso

Wikje is relatiemanager en toegevoegd gerechtsdeurwaarder bij Syncasso. Daarnaast zet ze zich vrijwillig in bij maatschappelijke initiatieven en coacht ze al jaren een korfbalteam. Hoe combineert ze dit allemaal, en wat drijft haar in haar werk? We gingen met haar in gesprek.

Lees meer over: “Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso
02 oktober 2025

De Koffiepauze: maak kennis met Leonie Heskamp!

Deze maand ontmoeten we Leonie Heskamp, ze begon als deurwaarder op de weg en combineert dat met haar werk als business analist.

Lees meer over: De Koffiepauze: maak kennis met Leonie Heskamp!
05 september 2025

Syncasso en Purpose bieden CAP-rapport aan Tweede Kamerlid Don Ceder aan

Tweede Kamerlid Don Ceder (ChristenUnie) ontving vandaag, vrijdag 5 september, tijdens een bezoek aan het hoofdkantoor van Syncasso in Amsterdam het rapport: Collectief AfbetalingsPlan (CAP) uitgevoerd door de gerechtsdeurwaarder.

Lees meer over: Syncasso en Purpose bieden CAP-rapport aan Tweede Kamerlid Don Ceder aan
02 september 2025

Maak kennis met onze nieuwe collega: Pieter Bas Vermeulen, Social Impact Manager bij Syncasso

“Sociale impact betekent voor mij, financiële rust en perspectief creëren, voor mensen én voor organisaties,” zegt Pieter Bas Vermeulen, sinds 1 augustus 2025 Social Impact Manager bij Syncasso.

Lees meer over: Maak kennis met onze nieuwe collega: Pieter Bas Vermeulen, Social Impact Manager bij Syncasso
26 augustus 2025

De koffiepauze: Van deurwaarder tot vitaloog – het verhaal van Teo van de Mheen

Na bijna tien jaar te hebben gewerkt als gerechtsdeurwaarder én manager koos Teo van de Mheen voor een nieuw pad: vitaliteit. Als vitaloog bij Syncasso helpt hij collega’s om gezonder, bewuster en met meer plezier te werken.

Lees meer over: De koffiepauze: Van deurwaarder tot vitaloog – het verhaal van Teo van de Mheen
12 augustus 2025

Cybersecurity in de incassosector

Ontdek hoe de incassosector zich kan wapenen tegen toenemende cyberdreigingen. Lees over NIS2, DORA, digitale weerbaarheid, samenwerking en compliance.

Lees meer over: Cybersecurity in de incassosector
Feedback