Nieuws

Klantgerichte incassocommunicatie deel IV - oplossingen

12 januari 2023
Begrijpelijke incassocommunicatie zorgt voor meer oplossingen

Snel in contact komen met debiteurklanten om samen oplossingen te vinden voor een betalingsprobleem voorkomt escalatie van (incasso)kosten en stress. Dat lukt helaas niet altijd, waardoor beginnende schulden zich kunnen ontwikkelen tot problematische schulden.

Door de stijgende inflatie en energietarieven zal het aantal betalingsachterstanden toenemen. Veel debiteurklanten weten niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Klantgerichte incassocommunicatie kan het verschil maken tussen passende oplossingen en oplopende schulden. Syncasso heeft met een combinatie van wetenschappelijk onderzoek, voorspelmodellen, data-analyse en continue testen veel kennis en ervaring opgebouwd over wat wel en niet werkt in incassocommunicatie. In deze serie artikelen willen we die met u delen. Dit is het 4e deel.

Incassocommunicatie, brieven, e-mails en andere berichten over betalingsachterstanden, worden vaak niet goed begrepen. Door begrijpelijke taal te gebruiken die ook leesbaar is voor laaggeletterden kun je dat verbeteren. Ook in de persoonlijke taal face-to face of via de telefoon. Waar moet je op letten?

Vormgeving van de communicatie
  • Gebruik korte zinnen en taalniveau B1 of begrijpelijker.
  • Gebruik geen synoniemen voor hetzelfde begrip, dat werkt verwarrend.
  • Lettertype minstens corps 10 en de interlinie (ruimte tussen de regels) op 1.15 voor betere leesbaarheid.
  • Voeg afbeeldingen toe, een plaatje vertelt meer dan 1.000 woorden en trekt aandacht.
  • Communiceer zo persoonlijk mogelijk, met een geruststellende toon en een boodschap die motiverend en oplossingsgericht is.
  • Vraag een klantenpanel om je communicatie te beoordelen op begrijpelijkheid.
Kies een logische indeling
  • Zorg dat de indeling van je communicatie logisch is, door alinea’s met kopteksten te onderscheiden.
  • Start met de betalingsachterstand. Voeg een specificatie toe als bijlage met een duidelijke omschrijving.
  • Vervolgens maak je duidelijk dat je dit samen wilt gaan oplossen en dat je daarbij gaat helpen.
  • Geef extra aandacht aan wat de debiteur nu het beste kan doen.
  • Help om snel te reageren met een haalbare datum, een betaallink of bijvoorbeeld een QR-code.
Zorg voor een duidelijke call-to-action: wat moet er nu gebeuren?
  • Vraag om te reageren voor een haalbare datum.
  • Benadruk dat reageren heel belangrijk is, zeker als je niet kunt betalen.
  • Maak het makkelijker om te betalen door een Betaallink, QR-code en betaalinformatie toe te voegen.
  • Bied standaard een betalingsregeling aan om de achterstand op te lossen.
  • Vertel dat een betalingsregeling alleen werkt als de nieuwe facturen ook betaald worden.
  • Vraag bij persoonlijk contact altijd wat hij/zij nu gaat doen. Zo controleer je of debiteurklant het goed begrepen heeft.
Maak duidelijk wat er gebeurt als debiteurklant niets van zich laat horen of te laat reageert
  • Er komen extra kosten Hoe langer het duurt, hoe duurder het wordt.
  • De druk neemt toe, dat kan extra stress veroorzaken.
  • De deurwaarder wordt misschien ingeschakeld.
  • ‘Laat het niet zover komen, neem vandaag nog contact op om samen een oplossing te vinden.’

In het volgende artikel delen we onze kennis en inzichten over Duurzame Betalingsregelingen. Waar moet je aan denken om duurzame betalingsregelingen af te spreken?

Gerelateerde nieuwsberichten

10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
Feedback