Nieuws

Klantgerichte incassocommunicatie deel IV - oplossingen

12 januari 2023
Begrijpelijke incassocommunicatie zorgt voor meer oplossingen

Snel in contact komen met debiteurklanten om samen oplossingen te vinden voor een betalingsprobleem voorkomt escalatie van (incasso)kosten en stress. Dat lukt helaas niet altijd, waardoor beginnende schulden zich kunnen ontwikkelen tot problematische schulden.

Door de stijgende inflatie en energietarieven zal het aantal betalingsachterstanden toenemen. Veel debiteurklanten weten niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Klantgerichte incassocommunicatie kan het verschil maken tussen passende oplossingen en oplopende schulden. Syncasso heeft met een combinatie van wetenschappelijk onderzoek, voorspelmodellen, data-analyse en continue testen veel kennis en ervaring opgebouwd over wat wel en niet werkt in incassocommunicatie. In deze serie artikelen willen we die met u delen. Dit is het 4e deel.

Incassocommunicatie, brieven, e-mails en andere berichten over betalingsachterstanden, worden vaak niet goed begrepen. Door begrijpelijke taal te gebruiken die ook leesbaar is voor laaggeletterden kun je dat verbeteren. Ook in de persoonlijke taal face-to face of via de telefoon. Waar moet je op letten?

Vormgeving van de communicatie
  • Gebruik korte zinnen en taalniveau B1 of begrijpelijker.
  • Gebruik geen synoniemen voor hetzelfde begrip, dat werkt verwarrend.
  • Lettertype minstens corps 10 en de interlinie (ruimte tussen de regels) op 1.15 voor betere leesbaarheid.
  • Voeg afbeeldingen toe, een plaatje vertelt meer dan 1.000 woorden en trekt aandacht.
  • Communiceer zo persoonlijk mogelijk, met een geruststellende toon en een boodschap die motiverend en oplossingsgericht is.
  • Vraag een klantenpanel om je communicatie te beoordelen op begrijpelijkheid.
Kies een logische indeling
  • Zorg dat de indeling van je communicatie logisch is, door alinea’s met kopteksten te onderscheiden.
  • Start met de betalingsachterstand. Voeg een specificatie toe als bijlage met een duidelijke omschrijving.
  • Vervolgens maak je duidelijk dat je dit samen wilt gaan oplossen en dat je daarbij gaat helpen.
  • Geef extra aandacht aan wat de debiteur nu het beste kan doen.
  • Help om snel te reageren met een haalbare datum, een betaallink of bijvoorbeeld een QR-code.
Zorg voor een duidelijke call-to-action: wat moet er nu gebeuren?
  • Vraag om te reageren voor een haalbare datum.
  • Benadruk dat reageren heel belangrijk is, zeker als je niet kunt betalen.
  • Maak het makkelijker om te betalen door een Betaallink, QR-code en betaalinformatie toe te voegen.
  • Bied standaard een betalingsregeling aan om de achterstand op te lossen.
  • Vertel dat een betalingsregeling alleen werkt als de nieuwe facturen ook betaald worden.
  • Vraag bij persoonlijk contact altijd wat hij/zij nu gaat doen. Zo controleer je of debiteurklant het goed begrepen heeft.
Maak duidelijk wat er gebeurt als debiteurklant niets van zich laat horen of te laat reageert
  • Er komen extra kosten Hoe langer het duurt, hoe duurder het wordt.
  • De druk neemt toe, dat kan extra stress veroorzaken.
  • De deurwaarder wordt misschien ingeschakeld.
  • ‘Laat het niet zover komen, neem vandaag nog contact op om samen een oplossing te vinden.’

In het volgende artikel delen we onze kennis en inzichten over Duurzame Betalingsregelingen. Waar moet je aan denken om duurzame betalingsregelingen af te spreken?

Gerelateerde nieuwsberichten

18 maart 2025

Save the date: Jaarcongres Schuldenketen 12 juni 2025

Ook dit jaar organiseren we weer in samenwerking met het opleidingsinstituut Kerckebosch het Jaarcongres Schuldenketen. Het thema van 2025 is ‘IBO in Actie: van inzicht naar impact’.

Lees meer over: Save the date: Jaarcongres Schuldenketen 12 juni 2025
11 maart 2025

Geldlessen in het MBO: Leergierigheid en Complexiteit

De afgelopen weken gaf ik zeven MBO-klassen een geldles, georganiseerd door stichting LEF. Financiële onderwerpen kunnen saai en ingewikkeld lijken, maar wat me opviel, is hoe graag jongeren wíllen begrijpen hoe geld werkt.

Lees meer over: Geldlessen in het MBO: Leergierigheid en Complexiteit
06 maart 2025

“Een jeugdboek over geldproblemen: Interview met schrijfster Caja Cazemier”

Geldproblemen en schulden zijn onderwerpen die jongeren vaak ver van zich af proberen te houden. Maar wat als je er toch mee te maken krijgt? Op verzoek van Syncasso schreef auteur Caja Cazemier een jeugdboek over dit thema.

Lees meer over: “Een jeugdboek over geldproblemen: Interview met schrijfster Caja Cazemier”
04 maart 2025

Interview met Rien Dijkstra – Data Scientist bij Syncasso

Als Data Scientist vertelt hij over zijn weg van de sterrenkunde naar data science, de invloed van AI op zijn werk en zijn passie voor het universum.

Lees meer over: Interview met Rien Dijkstra – Data Scientist bij Syncasso
25 februari 2025

Hockeyclub begint ‘blue zone’ voor betere samenleving

Hockeyclub NMHC gaat op de maatschappelijke toer. De sportvereniging wil inspireren tot een gezonde leefstijl, mensen samenbrengen én de kloof tussen arm en rijk verkleinen. Het verschijnsel ‘blauwe zones’ gebruiken ze daarbij als kapstok.

Lees meer over: Hockeyclub begint ‘blue zone’ voor betere samenleving
24 februari 2025

Syncasso partner van BlueZone project d’Almarasweg

Bij Syncasso zien we dagelijks de impact van financiële problemen op gezinnen. Dat gaat niet alleen over geld, maar ook over welzijn. Want financiële zorgen gaan verder dan cijfers; ze raken kansen, gezondheid en de toekomst van kinderen.

Lees meer over: Syncasso partner van BlueZone project d’Almarasweg
18 februari 2025

Jongeren en zorgschulden: Inzichten en oplossingen uit de groeisessie

Op dinsdag 4 februari organiseerde Syncasso op het Achmea congrescentrum een groeisessie over jongeren en zorgschulden. De sessie bracht experts, onderzoekers en praktijkprofessionals samen om inzichten te delen en mogelijke oplossingen te verkennen.

Lees meer over: Jongeren en zorgschulden: Inzichten en oplossingen uit de groeisessie
10 februari 2025

Jong, blut en radeloos? Jeugdboek maakt geldproblemen bespreekbaar

In Nederland blijven schulden een grote uitdaging, ook onder jongeren. Ze weten niet goed waar ze terecht kunnen voor hulp en vinden het vaak spannend om erover te praten. Om het taboe over dit onderwerp te doorbreken en het probleem bespreekbaar te maken, lanceert Syncasso tijdens de Week van het Geld het jeugdboek Geen Saldo.

Lees meer over: Jong, blut en radeloos? Jeugdboek maakt geldproblemen bespreekbaar
06 februari 2025

De koffiepauze: Het volgende gezicht in onze maandelijkse interviewserie!

Elke maand nemen we u mee achter de schermen bij Syncasso en ontdekken we de verhalen van onze collega’s. Wat drijft hen in hun werk? Waar halen ze inspiratie vandaan? En hoe brengen ze hun vrije tijd door? Deze keer is het de beurt aan Johan!

Lees meer over: De koffiepauze: Het volgende gezicht in onze maandelijkse interviewserie!
Feedback