Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Kernprincipe IV: Gerechtigheid

06 augustus 2020
Corporates

Kernprincipe IV: Gerechtigheid | eerlijkheid, solidariteit, non-discriminatie

Ethische kaders Artificial Intelligence in creditmanagement

In eerdere artikelen in deze reeks, te vinden op www.syncasso.nl/aiethiek, bespraken we drie van de vijf ethische kernprincipes voor Artificial Intelligence in relatie tot creditmanagement: Goed doen, Geen kwaad doen en Autonomie.  Dit is het vierde artikel over AI en gerechtigheid in een serie van vijf kernprincipes voor Ethics by Design en de ontwikkeling en toepassing van AI in creditmanagement.

Kernprincipe IV: Gerechtigheid | eerlijkheid, solidariteit, non-discriminatie

De overvloedige beschikbaarheid van data in combinatie met de exponentieel toegenomen rekenkracht van computersystemen ontsluiten nieuwe, krachtige AI-toepassingen die van grote waarde zijn voor onze maatschappij. Maar het risico op onvoorziene fouten, voorkeursbehandeling, oneerlijke uitkomsten en discriminatie neemt daardoor evenredig toe. Een actueel voorbeeld[1] is het algoritme van Facebook dat rekening houdt met etniciteit bij het gesegmenteerd aanbieden van nieuwsberichten, advertenties en vacatures. Grote adverteerders eisen terecht waarborgen om dat te voorkomen, alvorens ze weer advertentiebudgetten bij Facebook alloceren.

Het ontwikkelen en onderhouden van AI-systemen is mensenwerk. Vooringenomenheid en de context van de datascientists kunnen een rol spelen. Onvoldoende representativiteit van de databestanden vormt een ander risico. In elke fase van het AI-project, van de probleemdefinitie tot de implementatie, moeten de eerlijke uitkomsten van het AI-systeem geborgd worden. Daarvoor kunnen de volgende uitgangspunten gebruikt worden.

Kwaliteit van de data

Uitgebreide documentatie over de herkomst van de gebruikte data, hoe die is verkregen en beoordeeld op representativiteit, volledigheid, integriteit en actualiteit. Naast een protocol voor het trainen, testen en valideren van het algoritme. Beiden zijn voorwaardelijk om de data in te kunnen zetten voor AI en belanghebbenden te beschermen tegen oneerlijkheid en discriminatie.

Onafhankelijke beoordeling

Eerlijkheid en rechtvaardigheid moeten bij de ontwikkeling (en bij elke iteratie) van het AI-ontwerp het uitgangspunt vormen en beoordeeld worden door gekwalificeerde derden. Bijvoorbeeld door kwaliteit- of compliance verantwoordelijken. Daarbij hoort een doordachte definiëring hoe de eerlijkheid en betrouwbaarheid van de uitkomsten van het AI-systeem wordt gemeten, hoe (vaak) dat gerapporteerd wordt en wie daar op C-niveau verantwoordelijk voor is. Ook de duurzaamheid van de uitkomsten van het AI-systeem, veroorzaakt het geen onbedoelde sociale impact, moet onderdeel uitmaken van de rapportage.

Uitlegbaar algoritme

Rechtvaardigheid en eerlijkheid vraagt ook dat de uitkomst van een AI-voorspelling transparant en begrijpelijk kan worden uitgelegd aan belanghebbenden. Hoe is de score tot stand gekomen, op basis van welke data, in welke context en langs welke beslissingen? In het volgende artikel in deze reeks zullen we hier uitgebreider op ingaan.

Gerechtigheid, specifiek voor creditmanagement AI

Het gebruik en de toepassingen van AI in creditmanagement nemen eveneens sterk toe. Maatschappelijk verantwoord incasseren vraagt om een benadering die persoonlijk en begrijpelijk is. Die rekening houdt met de omstandigheden van de debiteurklant. AI is daarvoor bij de behandeling van grote volumes vorderingen onmisbaar. Het voorkomen van betalingsachterstanden met AI-ondersteuning is een andere belangrijke creditmanagementtoepassing. Voor alle AI-oplossingen in het creditmanagementdomein geldt dat het met grote zorgvuldigheid moet worden ingezet, omdat de uitkomsten direct van invloed zijn op de financiële situatie van de betrokkenen.

Handelsinformatie

Eerlijkheid schrijft voor dat de afnemer de leverancier volgens afspraak betaalt. Maar die afspraak hoeft niet voor iedereen hetzelfde te zijn. Sommige klanten betalen voorafgaand aan de levering. Andere klanten mogen op krediet kopen. Ondersteund door AI voorspelt kredietinformatie wat een passende kredietlimiet is. Dat zorgt voor eerlijke handelstransacties en meer (gerealiseerde) omzet voor de leverancier. Het beschermt zowel de leverancier, de afnemer als de overige klanten. Afboekingen voor onbetaalde leveranties worden uiteindelijk immers doorberekend in de prijs. Kredietinformatie gebaseerd op AI draagt daarmee ook bij aan de solidariteit tussen afnemers.

Credit Checks en achteraf betalen

Uit een oogpunt van consumentenbescherming beperken credit checks naast wanbetaling ook het risico van overkreditering. In het verlengde daarvan voorkomt het schulden, kosten en stress. Het gebruik van credit checks moet op een eerlijke, transparante manier gebeuren en mag niet leiden tot discriminatie of uitsluiting. Daar zijn overigens in Nederland geen aanwijzingen voor. Op jaarbasis vinden ca. 40 miljoen checks in Nederland plaats en slechts in 1 op de 100.000 (0,001%) checks wordt een rectificatieverzoek gedaan door een consument.

Betaalcapaciteit voorspellen

AI wordt gebruikt om de betaalcapaciteit van een debiteurklant voor een vordering te voorspellen. Die voorspelling verandert op zichzelf niets aan de betalingsverplichting. AI ondersteunt om een oplossing voor het betalingsprobleem te vinden die zowel voor de schuldeiser als de schuldenaar acceptabel is. Met een haalbare betalingsregeling die is aangepast aan de betaalcapaciteit van de debiteur.

Zo’n betalingsregeling duurt over het algemeen langer, maar zorgt voor meer en betere oplossingen. Daarmee draagt het tevens bij aan de solidariteit met de andere klanten en is het eerlijk naar de leverancier. Het respecteert andere (lopende) betalingsverplichtingen van de debiteur en draagt op die manier bij aan het voorkomen van problematische schulden. Gesegmenteerde incassocommunicatie op basis van betaalcapaciteit werkt logischerwijs ook beter. Door selectief een betalingsregeling aan te bieden in plaats van aan te dringen op betaling ineens, waaraan (toch) niet kan worden voldaan, komen meer en betere oplossing tot stand.

Kent u andere voorbeelden van Gerechtigheid voor AI in creditmanagement? Deel ze met ons op www.syncasso.nl/aiethiek.

Vijf kernprincipes voor ethische AI

In het volgende artikel bespreken we het 5e kernprincipe voor ethische AI: Uitlegbaarheid | Hoe werkt het en wie is daar verantwoordelijk voor?

Wilt u reageren op dit artikel? Ga naar www.syncasso.nl/aiethiek.


[1] NBC News, July 23, 2020, 9:29 PM CEST

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

30 maart 2023

Syncasso Care Facts – Passende duurzame betalingsregelingen

Via onze website kunnen debiteurklanten gemakkelijk een betalingsregeling voorstellen. Onze incassoprofessionals hebben ruime bevoegdheden om een betalingsregeling af te spreken die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Passende duurzame betalingsregelingen
28 maart 2023

Online Potjes-check via Geldfit

Zorgtoeslag, huurtoeslag, bijzondere bijstand. Er zijn veel potjes met geld maar mensen weten ze vaak niet te vinden. Om die reden lanceren Geldfit en VoorzieningenWijzer nu een online Potjes-check. Met deze online tool weten huishoudens voor welke toeslagen en regelingen ze in aanmerking komen.

Lees meer
Read more about Online Potjes-check via Geldfit
23 maart 2023

Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten

Debiteurklanten die hulp nodig hebben bij hun financiële zorgen, wachten veel te lang met het inschakelen van hulp. Dat heeft verschillende oorzaken. Eén van de oorzaken is, dat debiteurklanten niet altijd weten hoe ze hulp kunnen vinden. Daarom besteden we in onze online- en offlinecommunicatie veel aandacht aan informatie over het oplossen van schulden en schuldhulpbemiddeling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten
16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter