Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Kernprincipe III: Autonomie

20 juli 2020
Corporates

Kernprincipe III: Autonomie | Menselijke besliskracht om AI-beslissingen aan te passen

Ethische kaders Artificial Intelligence in creditmanagement

In eerdere artikelen in deze reeks, te vinden op www.syncasso.nl/aiethiek, bespraken we twee van de vijf ethische kernprincipes voor Artificial Intelligence in relatie tot creditmanagement: Kernprincipe 1. Goed doen en Kernprincipe 2. Geen kwaad doen met A.I.  Dit is het derde artikel in een serie van vijf over ethische kaders die nodig zijn voor de ontwikkeling en toepassingen van AI in creditmanagement.

Kernprincipe III:

Autonomie | Menselijke besliskracht om AI-beslissingen aan te passen

Voorspelmodellen die gebruikmaken van AI en Machine learning gebruiken daarvoor veel verschillende variabelen en databronnen. Waarbij afhankelijk van de toepassing, die verschillende soorten data elk een eigen gewicht krijgen in de berekening. Kenmerk van de hiervoor gebruikte data is, dat die (hoofdzakelijk) eerder verzameld werd. Een goed presterend algoritme zorgt voor statistisch kloppende resultaten. Voorspelling en werkelijke uitkomst liggen gemiddeld dicht bij elkaar. Maar gemiddeld goed, kan met zich meebrengen dat een voorspelling onbedoeld negatieve gevolgen heeft voor een individu. Daarbij kan de uitkomst op basis van historische data achterhaald worden door een actuele gebeurtenis. Denk bijvoorbeeld aan de Corona-crisis. Wat eerder met machine learning geleerd is, werkt in de actualiteit totaal anders.

Menselijke besliskracht is daarom noodzakelijk om de uitkomst van het voorspelmodel te kunnen corrigeren, liefst voor dat het consequenties heeft voor de betrokkenen. Bij het ontwerp en bij elke iteratie van het voorspelmodel moet daar rekening mee worden gehouden.

Autonomie, specifiek voor creditmanagement AI

Algoritmes, AI en Machine Learning worden ook ingezet om creditmanagementprocessen aan te sturen. Het voorspellen van de betaalcapaciteit voor een vordering is een belangrijke toepassing om Niet-Willers, Regelaars en Niet-Kunners te onderscheiden en passend te behandelen. Dat voorkomt onnodige en onverhaalbare kosten. Het zorgt er bovendien voor dat we de debiteuren een oplossing aanbieden die past bij zijn of haar mogelijkheden. Dat ondervangt een heleboel stress bij de debiteur.

De voorspelkracht van ons eigen algoritme is erg groot, maar houdt geen rekening met een levensgebeurtenis die kortgeleden plaats vond. Terwijl bijvoorbeeld werkeloosheid of een echtscheiding een enorme impact hebben op de actuele betaalcapaciteit.

Debiteurklanten kenmerken als Persona is om diezelfde reden risicovol. Labeling van debiteurklanten houdt onvoldoende rekening met de wisselende betaalcapaciteit van de debiteurklant door de tijd. Terwijl die juist essentieel is voor een passende incassobenadering. Betaalmentaliteit verliest het immers van betaalcapaciteit.

We voorkomen ongewenste effecten van onze benadering door de uitkomst van ons datamodel te verrijken met actuele data over de huidige schuldpositie (bijvoorbeeld uit het Digitaal Beslag Register), te onderzoeken of schuldhulp of bewindvoering betrokken zijn. Wellicht op termijn hierover actief gesignaleerd worden via Schuldenknooppunt of de Nederlandse Schuldhulproute.

Maar op de heel korte termijn is persoonlijk contact het meest effectief om een AI-voorspelling te valideren en zo nodig aan te passen. Menselijke besliskracht overschrijft dan de AI-voorspelling. De validatie kan op verschillende manieren plaatsvinden. Door een persoonlijk contact met ons contactcenter, door een minnelijk huisbezoek of een deurwaardersbezoek. Door informatie die achtergelaten wordt op onze website en uit contacten met bewindvoerders en schuldhulpverleners.

Kent u andere voorwaarden voor AI in creditmanagement om menselijke besliskracht toe te passen bij creditmanagement AI?  Deel ze met ons op www.syncasso.nl/aiethiek.

Vijf kernprincipes voor ethische AI

In het volgende artikel bespreken we het 4e kernprincipe voor ethische AI: Gerechtigheid: eerlijkheid, solidariteit en non-discriminatie.

Wilt u reageren op dit artikel? Ga naar www.syncasso.nl/aiethiek.

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
20 februari 2023

Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams

Onze dienstverlening is georganiseerd in klantteams. Zo kunnen we de specialistische kennis en ervaring die nodig is voor de optimale behandeling van de debiteurklanten met alle collega’s van het team delen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams
08 februari 2023

Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren

Je segmenteert een debiteurklantenbestand om beter en effectiever met je klanten te communiceren. Bijvoorbeeld door anders of vaker met een segment contact te zoeken.

Lees meer
Read more about Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren
01 februari 2023

Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing

De ambtshalve toetsing van de informatieplichten houdt veel partijen bezig. Er was dan ook grote belangstelling voor de werkveldconferentie die door Flanderijn, GGN, Janssen & Janssen en Syncasso georganiseerd werd.

Lees meer
Read more about Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter