Nieuws

Kernprincipe III: Autonomie | Menselijke besliskracht om AI-beslissingen aan te passen

20 juli 2020

Ethische kaders Artificial Intelligence in creditmanagement

In eerdere artikelen in deze reeks, te vinden op www.syncasso.nl/aiethiek, bespraken we twee van de vijf ethische kernprincipes voor Artificial Intelligence in relatie tot creditmanagement: Kernprincipe 1. Goed doen en Kernprincipe 2. Geen kwaad doen met A.I.  Dit is het derde artikel in een serie van vijf over ethische kaders die nodig zijn voor de ontwikkeling en toepassingen van AI in creditmanagement.

Kernprincipe III:

Autonomie | Menselijke besliskracht om AI-beslissingen aan te passen

Voorspelmodellen die gebruikmaken van AI en Machine learning gebruiken daarvoor veel verschillende variabelen en databronnen. Waarbij afhankelijk van de toepassing, die verschillende soorten data elk een eigen gewicht krijgen in de berekening. Kenmerk van de hiervoor gebruikte data is, dat die (hoofdzakelijk) eerder verzameld werd. Een goed presterend algoritme zorgt voor statistisch kloppende resultaten. Voorspelling en werkelijke uitkomst liggen gemiddeld dicht bij elkaar. Maar gemiddeld goed, kan met zich meebrengen dat een voorspelling onbedoeld negatieve gevolgen heeft voor een individu. Daarbij kan de uitkomst op basis van historische data achterhaald worden door een actuele gebeurtenis. Denk bijvoorbeeld aan de Corona-crisis. Wat eerder met machine learning geleerd is, werkt in de actualiteit totaal anders.

Menselijke besliskracht is daarom noodzakelijk om de uitkomst van het voorspelmodel te kunnen corrigeren, liefst voor dat het consequenties heeft voor de betrokkenen. Bij het ontwerp en bij elke iteratie van het voorspelmodel moet daar rekening mee worden gehouden.

Autonomie, specifiek voor creditmanagement AI

Algoritmes, AI en Machine Learning worden ook ingezet om creditmanagementprocessen aan te sturen. Het voorspellen van de betaalcapaciteit voor een vordering is een belangrijke toepassing om Niet-Willers, Regelaars en Niet-Kunners te onderscheiden en passend te behandelen. Dat voorkomt onnodige en onverhaalbare kosten. Het zorgt er bovendien voor dat we de debiteuren een oplossing aanbieden die past bij zijn of haar mogelijkheden. Dat ondervangt een heleboel stress bij de debiteur.

De voorspelkracht van ons eigen algoritme is erg groot, maar houdt geen rekening met een levensgebeurtenis die kortgeleden plaats vond. Terwijl bijvoorbeeld werkeloosheid of een echtscheiding een enorme impact hebben op de actuele betaalcapaciteit.

Debiteurklanten kenmerken als Persona is om diezelfde reden risicovol. Labeling van debiteurklanten houdt onvoldoende rekening met de wisselende betaalcapaciteit van de debiteurklant door de tijd. Terwijl die juist essentieel is voor een passende incassobenadering. Betaalmentaliteit verliest het immers van betaalcapaciteit.

We voorkomen ongewenste effecten van onze benadering door de uitkomst van ons datamodel te verrijken met actuele data over de huidige schuldpositie (bijvoorbeeld uit het Digitaal Beslag Register), te onderzoeken of schuldhulp of bewindvoering betrokken zijn. Wellicht op termijn hierover actief gesignaleerd worden via Schuldenknooppunt of de Nederlandse Schuldhulproute.

Maar op de heel korte termijn is persoonlijk contact het meest effectief om een AI-voorspelling te valideren en zo nodig aan te passen. Menselijke besliskracht overschrijft dan de AI-voorspelling. De validatie kan op verschillende manieren plaatsvinden. Door een persoonlijk contact met ons contactcenter, door een minnelijk huisbezoek of een deurwaardersbezoek. Door informatie die achtergelaten wordt op onze website en uit contacten met bewindvoerders en schuldhulpverleners.

Kent u andere voorwaarden voor AI in creditmanagement om menselijke besliskracht toe te passen bij creditmanagement AI?  Deel ze met ons op www.syncasso.nl/aiethiek.

Vijf kernprincipes voor ethische AI

In het volgende artikel bespreken we het 4e kernprincipe voor ethische AI: Gerechtigheid: eerlijkheid, solidariteit en non-discriminatie.

Wilt u reageren op dit artikel? Ga naar www.syncasso.nl/aiethiek.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 maart 2025

Save the date: Jaarcongres Schuldenketen 12 juni 2025

Ook dit jaar organiseren we weer in samenwerking met het opleidingsinstituut Kerckebosch het Jaarcongres Schuldenketen. Het thema van 2025 is ‘IBO in Actie: van inzicht naar impact’.

Lees meer over: Save the date: Jaarcongres Schuldenketen 12 juni 2025
11 maart 2025

Geldlessen in het MBO: Leergierigheid en Complexiteit

De afgelopen weken gaf ik zeven MBO-klassen een geldles, georganiseerd door stichting LEF. Financiële onderwerpen kunnen saai en ingewikkeld lijken, maar wat me opviel, is hoe graag jongeren wíllen begrijpen hoe geld werkt.

Lees meer over: Geldlessen in het MBO: Leergierigheid en Complexiteit
06 maart 2025

“Een jeugdboek over geldproblemen: Interview met schrijfster Caja Cazemier”

Geldproblemen en schulden zijn onderwerpen die jongeren vaak ver van zich af proberen te houden. Maar wat als je er toch mee te maken krijgt? Op verzoek van Syncasso schreef auteur Caja Cazemier een jeugdboek over dit thema.

Lees meer over: “Een jeugdboek over geldproblemen: Interview met schrijfster Caja Cazemier”
04 maart 2025

Interview met Rien Dijkstra – Data Scientist bij Syncasso

Als Data Scientist vertelt hij over zijn weg van de sterrenkunde naar data science, de invloed van AI op zijn werk en zijn passie voor het universum.

Lees meer over: Interview met Rien Dijkstra – Data Scientist bij Syncasso
25 februari 2025

Hockeyclub begint ‘blue zone’ voor betere samenleving

Hockeyclub NMHC gaat op de maatschappelijke toer. De sportvereniging wil inspireren tot een gezonde leefstijl, mensen samenbrengen én de kloof tussen arm en rijk verkleinen. Het verschijnsel ‘blauwe zones’ gebruiken ze daarbij als kapstok.

Lees meer over: Hockeyclub begint ‘blue zone’ voor betere samenleving
24 februari 2025

Syncasso partner van BlueZone project d’Almarasweg

Bij Syncasso zien we dagelijks de impact van financiële problemen op gezinnen. Dat gaat niet alleen over geld, maar ook over welzijn. Want financiële zorgen gaan verder dan cijfers; ze raken kansen, gezondheid en de toekomst van kinderen.

Lees meer over: Syncasso partner van BlueZone project d’Almarasweg
18 februari 2025

Jongeren en zorgschulden: Inzichten en oplossingen uit de groeisessie

Op dinsdag 4 februari organiseerde Syncasso op het Achmea congrescentrum een groeisessie over jongeren en zorgschulden. De sessie bracht experts, onderzoekers en praktijkprofessionals samen om inzichten te delen en mogelijke oplossingen te verkennen.

Lees meer over: Jongeren en zorgschulden: Inzichten en oplossingen uit de groeisessie
10 februari 2025

Jong, blut en radeloos? Jeugdboek maakt geldproblemen bespreekbaar

In Nederland blijven schulden een grote uitdaging, ook onder jongeren. Ze weten niet goed waar ze terecht kunnen voor hulp en vinden het vaak spannend om erover te praten. Om het taboe over dit onderwerp te doorbreken en het probleem bespreekbaar te maken, lanceert Syncasso tijdens de Week van het Geld het jeugdboek Geen Saldo.

Lees meer over: Jong, blut en radeloos? Jeugdboek maakt geldproblemen bespreekbaar
06 februari 2025

De koffiepauze: Het volgende gezicht in onze maandelijkse interviewserie!

Elke maand nemen we u mee achter de schermen bij Syncasso en ontdekken we de verhalen van onze collega’s. Wat drijft hen in hun werk? Waar halen ze inspiratie vandaan? En hoe brengen ze hun vrije tijd door? Deze keer is het de beurt aan Johan!

Lees meer over: De koffiepauze: Het volgende gezicht in onze maandelijkse interviewserie!
Feedback