Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Kernprincipe II: Privacy respecteren

16 juli 2020
Corporates

Kernprincipe II: Privacy respecteren, misbruik voorkomen en geen kwaad doen

Ethische kaders Artificial Intelligence in creditmanagement

In een eerder artikel in deze reeks, te vinden op www.syncasso.nl/aiethiek, bespraken we het eerste en belangrijkste ethische kernprincipe voor Artificial Intelligence: Goed doen in relatie tot creditmanagement. Dit is het tweede artikel met als onderwerp Niet Kwaad Doen met AI in een serie van vijf over ethische kaders die nodig zijn voor de ontwikkeling en toepassingen van AI in creditmanagement.

Kernprincipe II:

Privacy respecteren, misbruik voorkomen en geen kwaad doen

Het gebruik van artificial intelligence brengt niet alleen voordelen, maar ook risico’s met zich mee. De informatie kan in verkeerde handen terechtkomen en gebruikt worden om burgers te benadelen of te beperken. Wie controleert eigenlijk het algoritme? Kan het uitgezet worden? Hoe objectief is de voorspelling? Wat blijft erover van onze privacy? Als er misbruik van gemaakt wordt, hoe stop je dat dan?

Bij de ontwikkeling en toepassing van artificial intelligence moet vanaf het ontwerp rekening gehouden worden met het uitsluiten van risico’s. Privacy by design. Dat begint bij de verzameling van de data. We hanteren hierbij de volgende uitgangspunten:

  • Minimaliseer de hoeveelheid data en abstraheer en/of pseudonimiseer de datasets waarin persoonsgegevens verwerkt zijn;
  • Zorg voor transparantie en toegankelijkheid om de eigen data in te zien en te verbeteren;
  • Informeer de betrokkenen duidelijk dat hun persoonsgegevens verwerkt worden;
  • Garandeer dat persoonlijke gegevens op een privacy vriendelijke manier verwerkt worden en dat erop toegezien wordt dat dat zo blijft;
  • Beperk de toegankelijkheid van de data op een need to know basis.

Een veilige, beschermende ICT-infrastructuur is een voorwaarde voor de verwerking van persoonsgegevens en het gebruik van AI. Security by Design bestaat o.a. uit decentrale opslag van de data. Hiervoor hebben we de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • Gescheiden opslag en verwerking van de data, waardoor die afzonderlijk van elkaar geen betekenis hebben;
  • Registreer en controleer het gebruik en de gebruikers;
  • Maak gebruik van een frequent automatisch proces om continu en proactief te testen of er kwetsbaarheden in de infrastructuur zijn geslopen;
  • Gebruik een gecertificeerd beveiligingsprotocol dat objectief vaststelt dat de beveiliging van de infrastructuur voldoet aan de eisen die daaraan gesteld worden.

Geen kwaad doen, specifiek voor creditmanagement AI

De hiervoor geschetste uitgangspunten zijn onverkort van toepassing op de ontwikkeling en toepassing van AI voor creditmanagement. Specifiek voor creditmanagement is AI gebruik voor black listing een No Go. Maar juist wel om overcreditering te voorkomen, klanten beschermen tegen overbesteding of te hoge leningen. Door de toepassing van creditmanagement AI te beperken tot persoonlijke, sociaal verantwoorde incasso activiteiten is het risico dat daar kwaad mee gedaan wordt minimaal.

Met AI effectief bescherming bieden tegen (incasso)kosten die de debiteurklant niet kan dragen levert ook een bijdrage aan het beperken van de ontwikkeling van problematische schulden. Transparantie en controle bieden aan de debiteurklant van wie persoonsgegevens gebruikt worden met AI voor creditmanagement is al in de AVG geregeld. De debiteurklant daarbij helpen is een logische volgende stap. Tenslotte levert de borging van ethische AI voor creditmanagement door middel van certificering en externe audits extra betrouwbaarheid op dat er zorgvuldig met de data wordt omgegaan. Die betrouwbaarheid draagt bij aan het gevoel dat er geen kwaad gedaan wordt met AI.

Kent u andere voorwaarden voor AI in creditmanagement om Geen kwaad te doen? Deel ze met ons via www.syncasso.nl/aiethiek.

Vijf kernprincipes voor ethische AI

In het volgende artikel bespreken we het 3e kernprincipe voor ethische AI: Autonomie.

 

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

07 december 2023

AI houdt de mens een spiegel voor

Afgelopen 3 november verscheen het interview met de CEO van Syncasso Michaël Brouwer ‘AI houdt de mens een spiegel voor’ in de bijlage ‘Succesvol Ondernemen’ bij het FD.

Lees meer
Read more about AI houdt de mens een spiegel voor
05 december 2023

Syncasso behaalt nieuwe certificering ISO 27701 en verlengt 2 certificaten

In de afgelopen herfstmaanden heeft Syncasso een aantal hercertificeringen behaald en kan ze een nieuwe certificering toevoegen aan haar lijst. Hierdoor voldoen we aan de nieuwste standaarden rondom bescherming van privacygevoelige informatie van derden.

Lees meer
Read more about Syncasso behaalt nieuwe certificering ISO 27701 en verlengt 2 certificaten
30 november 2023

Paul Otter bij Reportage Pointer over problematische schulden en vroegsignalering

Afgelopen zondag was onze gerechtsdeurwaarder en Corporate Social Responsibilty Officer van Syncasso Paul Otter te horen bij radioprogramma Pointer. Joga Brouwers, redacteur bij Pointer lichtte haar reportage toe over mensen met problematische schulden en hoe vroegsignalering hen kan helpen.

Lees meer
Read more about Paul Otter bij Reportage Pointer over problematische schulden en vroegsignalering
28 november 2023

Relevante uitspraak consumenten- bescherming en ambtshalve toetsing

Op 24 november 2023 heeft de Hoge Raad beslist, dat de rechter in verzetzaken de wettelijke termijn van verzet gewoon moet toepassen . Dit is voor veel schuldeisers een positieve uitspraak. Er hoeft niet gevreesd te worden dat er massaal verzet wordt gedaan in oude verstekvonnissen. In dit nieuwbericht lichten we de uitspraak nader toe.

Lees meer
Read more about Relevante uitspraak consumenten- bescherming en ambtshalve toetsing
23 november 2023

Ouder stel met problemen – Melden door de gerechtsdeurwaarder?

Het huisbezoek door de gerechtsdeurwaarder is een bijzonder moment in veel aspecten. Het is het moment waarop de gerechtsdeurwaarder de burger bij zijn voordeur spreekt over de schuld en welke oplossing haalbaar en passend lijkt. Het is ook het moment waarin de gerechtsdeurwaarder een beeld krijgt van deze burger. Maar wat als er sociaal maatschappelijke problemen zijn? Mag de gerechtsdeurwaarder dit dan melden aan een hulpverleningsinstantie?

Lees meer
Read more about Ouder stel met problemen – Melden door de gerechtsdeurwaarder?
21 november 2023

Anticiperen op de mogelijkheden van de debiteurklant

Ernst Alferink is Manager Business Management en met zijn team verantwoordelijk voor de ontwikkeling en beveiliging van onze ICT-infrastructuur en -architectuur. Naast het ontwikkelen van nieuwe applicaties zoals Syncasso Goed Geregeld, verzorgt het Business Management team de implementaties van nieuwe opdrachtgevers.

Lees meer
Read more about Anticiperen op de mogelijkheden van de debiteurklant
16 november 2023

AI verbetert de efficiëntie en effectiviteit van onze incassoactiviteiten

In de 3e kwartaaleditie van De Credit Manager, het vakblad van de Vereniging Voor Credit Management, kon u 2 artikelen lezen van Syncasso. Eerder deelden we het eerste artikel ‘Een echte oplossing is een duurzame oplossing’. In dit bericht vindt u het tweede artikel, een interview met onze CEO Michaël Brouwer: “AI verbetert de efficiëntie en effectiviteit van onze incassoactiviteiten”.

Lees meer
Read more about AI verbetert de efficiëntie en effectiviteit van onze incassoactiviteiten
13 november 2023

Betekenis partijprogramma’s voor Schulden & Data/AI volgens de VCMB

In de weken voor de verkiezingen zijn organisaties, branches en burgers op zoek naar de betekenis van de verschillende partijprogramma’s voor de belangrijkste thema’s. Dat geldt ook voor de credit managementbranche.

Lees meer
Read more about Betekenis partijprogramma’s voor Schulden & Data/AI volgens de VCMB
08 november 2023

Credit Expo 2023: Duurzaam betalen vraagt om doorzettingsvermogen en maatwerk

Het thema van de Credit Expo, Duurzaamheid, kwam mooi samen met Syncasso’s onderzoek naar Duurzaam betalen 'Een echte oplossing is een duurzame oplossing’ in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen en Hogeschool Utrecht. Voor dit onderzoek zijn onder andere debiteurklanten van Achmea ondervraagd. Bezoekers van de beurs kregen een duurzame goodiebag met daarin o.a. een flyer met QR-code om de onderzoeksresultaten te downloaden.

Lees meer
Read more about Credit Expo 2023: Duurzaam betalen vraagt om doorzettingsvermogen en maatwerk
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter