Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Kernprincipe II: Privacy respecteren

16 juli 2020
Corporates

Kernprincipe II: Privacy respecteren, misbruik voorkomen en geen kwaad doen

Ethische kaders Artificial Intelligence in creditmanagement

In een eerder artikel in deze reeks, te vinden op www.syncasso.nl/aiethiek, bespraken we het eerste en belangrijkste ethische kernprincipe voor Artificial Intelligence: Goed doen in relatie tot creditmanagement. Dit is het tweede artikel met als onderwerp Niet Kwaad Doen met AI in een serie van vijf over ethische kaders die nodig zijn voor de ontwikkeling en toepassingen van AI in creditmanagement.

Kernprincipe II:

Privacy respecteren, misbruik voorkomen en geen kwaad doen

Het gebruik van artificial intelligence brengt niet alleen voordelen, maar ook risico’s met zich mee. De informatie kan in verkeerde handen terechtkomen en gebruikt worden om burgers te benadelen of te beperken. Wie controleert eigenlijk het algoritme? Kan het uitgezet worden? Hoe objectief is de voorspelling? Wat blijft erover van onze privacy? Als er misbruik van gemaakt wordt, hoe stop je dat dan?

Bij de ontwikkeling en toepassing van artificial intelligence moet vanaf het ontwerp rekening gehouden worden met het uitsluiten van risico’s. Privacy by design. Dat begint bij de verzameling van de data. We hanteren hierbij de volgende uitgangspunten:

  • Minimaliseer de hoeveelheid data en abstraheer en/of pseudonimiseer de datasets waarin persoonsgegevens verwerkt zijn;
  • Zorg voor transparantie en toegankelijkheid om de eigen data in te zien en te verbeteren;
  • Informeer de betrokkenen duidelijk dat hun persoonsgegevens verwerkt worden;
  • Garandeer dat persoonlijke gegevens op een privacy vriendelijke manier verwerkt worden en dat erop toegezien wordt dat dat zo blijft;
  • Beperk de toegankelijkheid van de data op een need to know basis.

Een veilige, beschermende ICT-infrastructuur is een voorwaarde voor de verwerking van persoonsgegevens en het gebruik van AI. Security by Design bestaat o.a. uit decentrale opslag van de data. Hiervoor hebben we de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • Gescheiden opslag en verwerking van de data, waardoor die afzonderlijk van elkaar geen betekenis hebben;
  • Registreer en controleer het gebruik en de gebruikers;
  • Maak gebruik van een frequent automatisch proces om continu en proactief te testen of er kwetsbaarheden in de infrastructuur zijn geslopen;
  • Gebruik een gecertificeerd beveiligingsprotocol dat objectief vaststelt dat de beveiliging van de infrastructuur voldoet aan de eisen die daaraan gesteld worden.

Geen kwaad doen, specifiek voor creditmanagement AI

De hiervoor geschetste uitgangspunten zijn onverkort van toepassing op de ontwikkeling en toepassing van AI voor creditmanagement. Specifiek voor creditmanagement is AI gebruik voor black listing een No Go. Maar juist wel om overcreditering te voorkomen, klanten beschermen tegen overbesteding of te hoge leningen. Door de toepassing van creditmanagement AI te beperken tot persoonlijke, sociaal verantwoorde incasso activiteiten is het risico dat daar kwaad mee gedaan wordt minimaal.

Met AI effectief bescherming bieden tegen (incasso)kosten die de debiteurklant niet kan dragen levert ook een bijdrage aan het beperken van de ontwikkeling van problematische schulden. Transparantie en controle bieden aan de debiteurklant van wie persoonsgegevens gebruikt worden met AI voor creditmanagement is al in de AVG geregeld. De debiteurklant daarbij helpen is een logische volgende stap. Tenslotte levert de borging van ethische AI voor creditmanagement door middel van certificering en externe audits extra betrouwbaarheid op dat er zorgvuldig met de data wordt omgegaan. Die betrouwbaarheid draagt bij aan het gevoel dat er geen kwaad gedaan wordt met AI.

Kent u andere voorwaarden voor AI in creditmanagement om Geen kwaad te doen? Deel ze met ons via www.syncasso.nl/aiethiek.

Vijf kernprincipes voor ethische AI

In het volgende artikel bespreken we het 3e kernprincipe voor ethische AI: Autonomie.

 

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

28 maart 2023

Online Potjes-check via Geldfit

Zorgtoeslag, huurtoeslag, bijzondere bijstand. Er zijn veel potjes met geld maar mensen weten ze vaak niet te vinden. Om die reden lanceren Geldfit en VoorzieningenWijzer nu een online Potjes-check. Met deze online tool weten huishoudens voor welke toeslagen en regelingen ze in aanmerking komen.

Lees meer
Read more about Online Potjes-check via Geldfit
23 maart 2023

Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten

Debiteurklanten die hulp nodig hebben bij hun financiële zorgen, wachten veel te lang met het inschakelen van hulp. Dat heeft verschillende oorzaken. Eén van de oorzaken is, dat debiteurklanten niet altijd weten hoe ze hulp kunnen vinden. Daarom besteden we in onze online- en offlinecommunicatie veel aandacht aan informatie over het oplossen van schulden en schuldhulpbemiddeling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten
16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
20 februari 2023

Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams

Onze dienstverlening is georganiseerd in klantteams. Zo kunnen we de specialistische kennis en ervaring die nodig is voor de optimale behandeling van de debiteurklanten met alle collega’s van het team delen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter