Nieuws

Jaarverslag KBvG

13 juni 2018

Jaarverslag KBvG

Blog: Paul Otter

Het jaarverslag over 2017 van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) is verschenen. Het verslag geeft een goede indruk van de thema’s die spelen. Minder ontruimingen en minder beslagen zijn mooie ontwikkelingen. Maar de dalende omzetten zijn reden tot zorg voor de Nederlandse rechtsstaat: als het zo doorgaat, kunnen gerechtsdeurwaarders hun vak over een paar jaar niet meer uitoefenen. Het is nu dan ook het moment om daarin samen met de politiek te zoeken naar een oplossing.

Minder dagvaardingen, ontruimingen en beslagen

In 2017 waren er weer minder ontruimingen dan in het voorgaande jaar. In 2015 waren er nog 10.000 ontruimingen, in 2016 waren dat er 8.100 en in 2017 5.400. In drie jaar tijd bijna een halvering van 10.000 naar 5.400 ontruimingen! Ook het aantal beslagen op inkomsten nam fors af, van 371.400 in 2016 naar 292.600 in 2017. En als laatste is ook het aantal dagvaardingen gedaald in 2017. Van 523.700 naar 404.500. Ondanks deze daling is het percentage dagvaardingen dat voor de zitting alsnog wordt ingetrokken gestegen.

Redenen voor daling

Voor deze dalingen zijn diverse redenen voor te noemen: de aantrekkende economie helpt, maar voornamelijk de gezamenlijke focus van de opdrachtgevers, gerechtsdeurwaarders en externe partijen zoals Vroeg Eropaf. Deze focus is vooral gericht op het voorkomen van ontruimingen en beslagen. Gerechtsdeurwaarders hebben met het in 2016 geïntroduceerde Digitaal Beslag Register (DBR) een flinke stap gemaakt. Het DBR geeft vóór dagvaarding inzage in de al gelegde beslagen en voorkomt dat een gerechtsdeurwaarder dagvaart, terwijl geen betaling mogelijk is.

Markt onder druk

Minder dagvaardingen, ontruimingen en beslagen hebben ook geresulteerd in lagere omzetten en minder gerechtsdeurwaarders. Juist door de verschuiving van dagvaarden, beslagleggen en ontruimen naar acties die deze maatregelen voorkomen daalt de omzet van de gerechtsdeurwaarder. Zijn werk is er niet minder om geworden maar de huidige tariefstructuur voorziet alleen in een betaling bij dagvaarding beslag of ontruiming. Een nieuwe rechtvaardiger tariefstructuur is dan ook broodnodig omdat ons vak en daarmee de rechtsstaat in Nederland onder druk staan.

Investeren

Ondanks dalende omzetten en teruglopende aantallen exploten hebben gerechtsdeurwaarders de afgelopen jaren flink geïnvesteerd. Ze hebben de mogelijkheden van een goede automatisering goed benut, bijvoorbeeld voor het DBR. Daarnaast heeft de KBvG zelf het initiatief genomen voor een preadvies over de beslagvrije voet bij een bankbeslag.

Eigen staart bijten

Al met al ontstaat er een beeld van een gerechtsdeurwaarder die zich in zijn eigen staart aan het bijten is. Met investeringen als het DBR en een preadvies bankbeslag nemen gerechtsdeurwaarders hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en zorgen zij voor minder beslagen en ontruimingen. De kosten daarvan en de omzetschade mogen ze zelf dragen. Het wordt tijd voor een nieuwe tariefstructuur, waarmee de gerechtsdeurwaarder een eerlijke beloning krijgt. Niet allen betaald worden voor dagvaarding, beslag of ontruiming maar ook voor het voorkomen daarvan en bijvoorbeeld het doormelden aan schuldhulpverleners. Daarmee wordt verdere innovatie en kwaliteit van de uitvoerende macht wordt geborgd!

Het volledige jaarverslag is te vinden op: https://www.kbvg.nl/2338/jaarverslag

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder en bestuurslid van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De KBvG zorgt voor een goede beroepsuitoefening door de gerechtsdeurwaarders bij de uitvoering van hun taken, met oog voor beide partijen. Paul blogt regelmatig over actuele zaken.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback