Nieuws

Groeisessie Schuldenwijzer

09 september 2019

Groeisessie Schuldenwijzer met creditmanagement professionals

Op 4 september organiseerde Syncasso een lunchbijeenkomst voor onze belangrijkste relaties om met elkaar intensief te spreken over de rol van de schuldeiser en deurwaarder in de schuldenproblematiek, dit aan de hand van het concrete initiatief Schuldenwijzer. Hoe past het initiatief Schuldenwijzer bij de visie die groot incassanten hebben op hun rol en de rol van de gerechtsdeurwaarder in relatie tot de schuldenproblematiek. Concreet is ook gekeken welke ideeën, adviezen en inzichten er zijn als het gaat om ontwikkeling op de lange termijn?

Syncasso, geeft invulling aan “We Care” in de dagelijkse praktijk, maar ook door bij te dragen aan het initiatief Schuldenwijzer. Het gebrek aan inzicht in de schuldensituatie op individueel niveau voor een debiteurklant en het liefst landelijk is volgens Syncasso de sleutel tot een grote stap voorwaarts in het inperken van de schuldproblematiek. De visie van Syncasso op de oplossing voor meer inzicht is geadopteerd door de SNG en KBvG, die vervolgens Schuldenwijzer hebben ontwikkeld.

Inmiddels is de basisversie van www.schuldenwijzer.nl online, waarin de debiteurklant een overzicht van zijn/haar beslagen en beslagvrije voet kan vinden door met DigiD in te loggen.

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

De ambities van Schuldenwijzer gaan verder dan het kunnen raadplegen van de beslagen. Op termijn wordt Schuldenwijzer uitgebreid naar alle vorderingen die bij gerechtsdeurwaarders in behandeling zijn. Zowel minnelijk als gerechtelijk. En het ultieme doel is dat de overheid alle dwangbevelen inzichtelijk maakt via Schuldenwijzer. En ook dat alle gereguleerde Incasso-organisaties (verplicht) de vorderingen die zij in behandeling hebben aanmelden bij Schuldenwijzer.

De oplossingen die Schuldenwijzer straks biedt voor Vroegsignalering, Bewindvoering en Schuldhulpverlening zijn grensverleggend en leveren een formidabele bijdrage aan het oplossen van de schulden- en armoedeproblematiek. Vooropgesteld dat alle partijen in de schulddienstverleningsketen daaraan meewerken. Tijdens de groeisessie werd met klem benadrukt dat het begin van de oplossing ligt bij de vroegsignalering. Des te eerder je het probleem ziet, des te beter is het op te lossen. Hiervoor is inzicht nodig. Echter inzicht alleen is niet voldoende. Op basis van inzicht zijn algemene afspraken nodig tussen schuldeisers, gerechtsdeurwaarders, incassanten en de hulpverleners over wat we met de inzichten gaan doen.

Belangrijke inzichten

Welke rol spelen de opdrachtgevers in dit proces? Welke rol de gerechtsdeurwaarders? Welke problemen kan Schuldenwijzer voor ze oplossen? Wat zou er aan toegevoegd of verbeterd moeten worden?  Hoe kunnen de opdrachtgevers hun invloed aanwenden om het volledige potentieel van Schuldenwijzer te ontsluiten?

De discussie met de ervaren professionals leverde belangrijke inzichten op voor de verdere ontwikkeling van Schuldenwijzer en hoe hierdoor de samenwerking in de schulddienstverleningsketen kan worden verbeterd. Het is hierbij belangrijk om ervoor te zorgen dat er een betrouwbaar inzicht is in de schulden, vroeg in het proces en om daar bindende afspraken over te maken over hoe iedereen in de keten met dit inzicht omgaat.

Gerelateerde nieuwsberichten

17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
Feedback