Nieuws

Groeisessie Schuldenwijzer

09 september 2019

Groeisessie Schuldenwijzer met creditmanagement professionals

Op 4 september organiseerde Syncasso een lunchbijeenkomst voor onze belangrijkste relaties om met elkaar intensief te spreken over de rol van de schuldeiser en deurwaarder in de schuldenproblematiek, dit aan de hand van het concrete initiatief Schuldenwijzer. Hoe past het initiatief Schuldenwijzer bij de visie die groot incassanten hebben op hun rol en de rol van de gerechtsdeurwaarder in relatie tot de schuldenproblematiek. Concreet is ook gekeken welke ideeën, adviezen en inzichten er zijn als het gaat om ontwikkeling op de lange termijn?

Syncasso, geeft invulling aan “We Care” in de dagelijkse praktijk, maar ook door bij te dragen aan het initiatief Schuldenwijzer. Het gebrek aan inzicht in de schuldensituatie op individueel niveau voor een debiteurklant en het liefst landelijk is volgens Syncasso de sleutel tot een grote stap voorwaarts in het inperken van de schuldproblematiek. De visie van Syncasso op de oplossing voor meer inzicht is geadopteerd door de SNG en KBvG, die vervolgens Schuldenwijzer hebben ontwikkeld.

Inmiddels is de basisversie van www.schuldenwijzer.nl online, waarin de debiteurklant een overzicht van zijn/haar beslagen en beslagvrije voet kan vinden door met DigiD in te loggen.

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

De ambities van Schuldenwijzer gaan verder dan het kunnen raadplegen van de beslagen. Op termijn wordt Schuldenwijzer uitgebreid naar alle vorderingen die bij gerechtsdeurwaarders in behandeling zijn. Zowel minnelijk als gerechtelijk. En het ultieme doel is dat de overheid alle dwangbevelen inzichtelijk maakt via Schuldenwijzer. En ook dat alle gereguleerde Incasso-organisaties (verplicht) de vorderingen die zij in behandeling hebben aanmelden bij Schuldenwijzer.

De oplossingen die Schuldenwijzer straks biedt voor Vroegsignalering, Bewindvoering en Schuldhulpverlening zijn grensverleggend en leveren een formidabele bijdrage aan het oplossen van de schulden- en armoedeproblematiek. Vooropgesteld dat alle partijen in de schulddienstverleningsketen daaraan meewerken. Tijdens de groeisessie werd met klem benadrukt dat het begin van de oplossing ligt bij de vroegsignalering. Des te eerder je het probleem ziet, des te beter is het op te lossen. Hiervoor is inzicht nodig. Echter inzicht alleen is niet voldoende. Op basis van inzicht zijn algemene afspraken nodig tussen schuldeisers, gerechtsdeurwaarders, incassanten en de hulpverleners over wat we met de inzichten gaan doen.

Belangrijke inzichten

Welke rol spelen de opdrachtgevers in dit proces? Welke rol de gerechtsdeurwaarders? Welke problemen kan Schuldenwijzer voor ze oplossen? Wat zou er aan toegevoegd of verbeterd moeten worden?  Hoe kunnen de opdrachtgevers hun invloed aanwenden om het volledige potentieel van Schuldenwijzer te ontsluiten?

De discussie met de ervaren professionals leverde belangrijke inzichten op voor de verdere ontwikkeling van Schuldenwijzer en hoe hierdoor de samenwerking in de schulddienstverleningsketen kan worden verbeterd. Het is hierbij belangrijk om ervoor te zorgen dat er een betrouwbaar inzicht is in de schulden, vroeg in het proces en om daar bindende afspraken over te maken over hoe iedereen in de keten met dit inzicht omgaat.

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback