Nieuws

Groeisessie praktische data-toepassingen

23 december 2020

Syncasso heeft creditmanagers van grote organisaties uit verschillende branches geïnterviewd om inzicht te krijgen in hun visie op de benutting van data voor creditmanagement. Alle ondervraagden waren het erover eens dat de urgentie voor praktische data-toepassingen steeds groter wordt. Er zijn uitdagingen op het gebied van datakwaliteit en definitieproblemen. Maar een groter probleem voor de (verdere) benutting van data in creditmanagementprocessen is het ontbreken van creditmanagementkennis bij datawetenschappers.

Syncasso vroeg Martin Neef van Vattenfall om vanuit zijn kennis van data-analyse én creditmanagement tijdens een Groeisessie te vertellen hoe hij dat heeft aangepakt in zijn organisatie. Datawetenschapper Jeff Reijans van Syncasso vertelde hoe het algoritme van Verhaalscore niet-kunners van niet-willers onderscheid en een oplossing voorspelt in de minnelijke- c.q. gerechtelijke fase van het incassoproces. Aan de digitale tafel kwamen zowel creditmanagementprofessionals als data-analisten uit verschillende sectoren.

Hoofdzaken uit het onderzoek

Uit de interviews kwam naar voren dat de benutting van data voor creditmanagementtoepassingen belangrijk of heel belangrijk wordt gevonden. Dat belang neemt nog verder toe in de toekomst. De operationele bruikbaarheid van de toepassingen in de vorm van praktische sturing om tijd, kosten en kwaliteit van het incassoproces te verbeteren, laat nog te wensen over. Belangrijkste oorzaak die genoemd wordt is het ontbreken van creditmanagementkennis bij de beschikbare datawetenschappers en het vraagstuk hoe een brug geslagen kan worden tussen intelligence en incasso.

Investeren in data-gedreven oplossingen

Een van de vragen in het onderzoek ging over toekomstgerichte investeringen in data-oplossingen. Waar zou Syncasso in moeten investeren volgens de ondervraagden? In het bepalen van de verhaalbaarheid van de vorderingen, het succes van dagvaarden, het onderscheiden van niet-willers en niet-kunners en welke data-variabelen de meeste impact voor het incassoproces opleveren werden het meest genoemd. Syncasso beschikt al over voorspelmodellen die daar oplossingen voor bieden. Data-wetenschapper Jeff Reijans presenteerde Verhaalscore 2.0, een algoritme dat intersegmentaal en transparant alle vorderingen direct na overdracht scoort. Toepassingen zijn het onderscheiden van vorderingen op basis van de betaalcapaciteit, segmentatie naar niet-kunners, regelaars en niet-willers en het voorspellen van de kasstroom uit de aangeleverde batch. Later in het proces wordt Verhaalscore nogmaals ingezet om te bepalen of dagvaarden (en de extra kosten die daaraan verbonden zijn) een oplossing voor de betalingsachterstand levert. Jeff vertelde hoe het algoritme hiervoor is (door)ontwikkeld en van welke data gebruik gemaakt wordt en welke voorspellende waarde die toevoegen. Daarnaast liet hij zien hoe door het toevoegen van nieuwe data het algoritme getraind wordt om het verder te verbeteren.

Praktische data-toepassingen helpen

Tijdig Betalen Martin Neef, manager tijdig betalen bij Vattenfall, liet zien hoe hij data-gedreven incasso langs drie uitgangspunten geïntegreerd heeft in zijn creditmanagement. Samen opbouwen van kennis, groot inzetten en investeren in de toekomst, ook kleine dingen laten zien en successen vieren. Data-analyse helpt om te verklaren wat er gebeurd is, waarom dat gebeurd is, wat er staat te gebeuren en hoe je daar het beste mee om kan gaan. Vattenfall is sinds 2018 actief met data-gedreven incasso, onder andere met factbased segmentatie, waarvan Martin een aantal voorbeelden en resultaten presenteerde. Verder ging hij in op het belang van AB-testen, pilots en proof of concepts. Niet alle pilots zijn succesvol. Data is nooit perfect, maar wel altijd waardevol.

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback