Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Groeisessie praktische data-toepassingen

23 december 2020
CorporatesFinance

Syncasso heeft creditmanagers van grote organisaties uit verschillende branches geïnterviewd om inzicht te krijgen in hun visie op de benutting van data voor creditmanagement. Alle ondervraagden waren het erover eens dat de urgentie voor praktische data-toepassingen steeds groter wordt. Er zijn uitdagingen op het gebied van datakwaliteit en definitieproblemen. Maar een groter probleem voor de (verdere) benutting van data in creditmanagementprocessen is het ontbreken van creditmanagementkennis bij datawetenschappers.

Syncasso vroeg Martin Neef van Vattenfall om vanuit zijn kennis van data-analyse én creditmanagement tijdens een Groeisessie te vertellen hoe hij dat heeft aangepakt in zijn organisatie. Datawetenschapper Jeff Reijans van Syncasso vertelde hoe het algoritme van Verhaalscore niet-kunners van niet-willers onderscheid en een oplossing voorspelt in de minnelijke- c.q. gerechtelijke fase van het incassoproces. Aan de digitale tafel kwamen zowel creditmanagementprofessionals als data-analisten uit verschillende sectoren.

Hoofdzaken uit het onderzoek

Uit de interviews kwam naar voren dat de benutting van data voor creditmanagementtoepassingen belangrijk of heel belangrijk wordt gevonden. Dat belang neemt nog verder toe in de toekomst. De operationele bruikbaarheid van de toepassingen in de vorm van praktische sturing om tijd, kosten en kwaliteit van het incassoproces te verbeteren, laat nog te wensen over. Belangrijkste oorzaak die genoemd wordt is het ontbreken van creditmanagementkennis bij de beschikbare datawetenschappers en het vraagstuk hoe een brug geslagen kan worden tussen intelligence en incasso.

Investeren in data-gedreven oplossingen

Een van de vragen in het onderzoek ging over toekomstgerichte investeringen in data-oplossingen. Waar zou Syncasso in moeten investeren volgens de ondervraagden? In het bepalen van de verhaalbaarheid van de vorderingen, het succes van dagvaarden, het onderscheiden van niet-willers en niet-kunners en welke data-variabelen de meeste impact voor het incassoproces opleveren werden het meest genoemd. Syncasso beschikt al over voorspelmodellen die daar oplossingen voor bieden. Data-wetenschapper Jeff Reijans presenteerde Verhaalscore 2.0, een algoritme dat intersegmentaal en transparant alle vorderingen direct na overdracht scoort. Toepassingen zijn het onderscheiden van vorderingen op basis van de betaalcapaciteit, segmentatie naar niet-kunners, regelaars en niet-willers en het voorspellen van de kasstroom uit de aangeleverde batch. Later in het proces wordt Verhaalscore nogmaals ingezet om te bepalen of dagvaarden (en de extra kosten die daaraan verbonden zijn) een oplossing voor de betalingsachterstand levert. Jeff vertelde hoe het algoritme hiervoor is (door)ontwikkeld en van welke data gebruik gemaakt wordt en welke voorspellende waarde die toevoegen. Daarnaast liet hij zien hoe door het toevoegen van nieuwe data het algoritme getraind wordt om het verder te verbeteren.

Praktische data-toepassingen helpen

Tijdig Betalen Martin Neef, manager tijdig betalen bij Vattenfall, liet zien hoe hij data-gedreven incasso langs drie uitgangspunten geïntegreerd heeft in zijn creditmanagement. Samen opbouwen van kennis, groot inzetten en investeren in de toekomst, ook kleine dingen laten zien en successen vieren. Data-analyse helpt om te verklaren wat er gebeurd is, waarom dat gebeurd is, wat er staat te gebeuren en hoe je daar het beste mee om kan gaan. Vattenfall is sinds 2018 actief met data-gedreven incasso, onder andere met factbased segmentatie, waarvan Martin een aantal voorbeelden en resultaten presenteerde. Verder ging hij in op het belang van AB-testen, pilots en proof of concepts. Niet alle pilots zijn succesvol. Data is nooit perfect, maar wel altijd waardevol.

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
20 februari 2023

Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams

Onze dienstverlening is georganiseerd in klantteams. Zo kunnen we de specialistische kennis en ervaring die nodig is voor de optimale behandeling van de debiteurklanten met alle collega’s van het team delen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams
08 februari 2023

Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren

Je segmenteert een debiteurklantenbestand om beter en effectiever met je klanten te communiceren. Bijvoorbeeld door anders of vaker met een segment contact te zoeken.

Lees meer
Read more about Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren
01 februari 2023

Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing

De ambtshalve toetsing van de informatieplichten houdt veel partijen bezig. Er was dan ook grote belangstelling voor de werkveldconferentie die door Flanderijn, GGN, Janssen & Janssen en Syncasso georganiseerd werd.

Lees meer
Read more about Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter