Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Groeisessie praktische data-toepassingen

23 december 2020
CorporatesFinance

Syncasso heeft creditmanagers van grote organisaties uit verschillende branches geïnterviewd om inzicht te krijgen in hun visie op de benutting van data voor creditmanagement. Alle ondervraagden waren het erover eens dat de urgentie voor praktische data-toepassingen steeds groter wordt. Er zijn uitdagingen op het gebied van datakwaliteit en definitieproblemen. Maar een groter probleem voor de (verdere) benutting van data in creditmanagementprocessen is het ontbreken van creditmanagementkennis bij datawetenschappers.

Syncasso vroeg Martin Neef van Vattenfall om vanuit zijn kennis van data-analyse én creditmanagement tijdens een Groeisessie te vertellen hoe hij dat heeft aangepakt in zijn organisatie. Datawetenschapper Jeff Reijans van Syncasso vertelde hoe het algoritme van Verhaalscore niet-kunners van niet-willers onderscheid en een oplossing voorspelt in de minnelijke- c.q. gerechtelijke fase van het incassoproces. Aan de digitale tafel kwamen zowel creditmanagementprofessionals als data-analisten uit verschillende sectoren.

Hoofdzaken uit het onderzoek

Uit de interviews kwam naar voren dat de benutting van data voor creditmanagementtoepassingen belangrijk of heel belangrijk wordt gevonden. Dat belang neemt nog verder toe in de toekomst. De operationele bruikbaarheid van de toepassingen in de vorm van praktische sturing om tijd, kosten en kwaliteit van het incassoproces te verbeteren, laat nog te wensen over. Belangrijkste oorzaak die genoemd wordt is het ontbreken van creditmanagementkennis bij de beschikbare datawetenschappers en het vraagstuk hoe een brug geslagen kan worden tussen intelligence en incasso.

Investeren in data-gedreven oplossingen

Een van de vragen in het onderzoek ging over toekomstgerichte investeringen in data-oplossingen. Waar zou Syncasso in moeten investeren volgens de ondervraagden? In het bepalen van de verhaalbaarheid van de vorderingen, het succes van dagvaarden, het onderscheiden van niet-willers en niet-kunners en welke data-variabelen de meeste impact voor het incassoproces opleveren werden het meest genoemd. Syncasso beschikt al over voorspelmodellen die daar oplossingen voor bieden. Data-wetenschapper Jeff Reijans presenteerde Verhaalscore 2.0, een algoritme dat intersegmentaal en transparant alle vorderingen direct na overdracht scoort. Toepassingen zijn het onderscheiden van vorderingen op basis van de betaalcapaciteit, segmentatie naar niet-kunners, regelaars en niet-willers en het voorspellen van de kasstroom uit de aangeleverde batch. Later in het proces wordt Verhaalscore nogmaals ingezet om te bepalen of dagvaarden (en de extra kosten die daaraan verbonden zijn) een oplossing voor de betalingsachterstand levert. Jeff vertelde hoe het algoritme hiervoor is (door)ontwikkeld en van welke data gebruik gemaakt wordt en welke voorspellende waarde die toevoegen. Daarnaast liet hij zien hoe door het toevoegen van nieuwe data het algoritme getraind wordt om het verder te verbeteren.

Praktische data-toepassingen helpen

Tijdig Betalen Martin Neef, manager tijdig betalen bij Vattenfall, liet zien hoe hij data-gedreven incasso langs drie uitgangspunten geïntegreerd heeft in zijn creditmanagement. Samen opbouwen van kennis, groot inzetten en investeren in de toekomst, ook kleine dingen laten zien en successen vieren. Data-analyse helpt om te verklaren wat er gebeurd is, waarom dat gebeurd is, wat er staat te gebeuren en hoe je daar het beste mee om kan gaan. Vattenfall is sinds 2018 actief met data-gedreven incasso, onder andere met factbased segmentatie, waarvan Martin een aantal voorbeelden en resultaten presenteerde. Verder ging hij in op het belang van AB-testen, pilots en proof of concepts. Niet alle pilots zijn succesvol. Data is nooit perfect, maar wel altijd waardevol.

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

28 september 2023

Rapporteren over het verleden is ingehaald door grip op toekomstige ontwikkelingen

Martijn Andriessen, financieel directeur - verantwoordelijk voor ons Finance Team, de financiële afwikkeling en rapportage van onze incasso-activiteiten, onze bewaarpositie, forecast en budgetbewaking.

Lees meer
Read more about Rapporteren over het verleden is ingehaald door grip op toekomstige ontwikkelingen
21 september 2023

Deurwaarders hebben zicht op burgers in kwetsbare situaties

In het rapport “Zicht op zorgen” van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP, 2023) worden er cijfers over de problemen, hulpbronnen, leefsituatie en ondersteuning van mensen in het sociaal domein gedeeld. 1,3 miljoen mensen in Nederland hebben een stapeling van problemen en bevinden zich in een kwetsbare situatie. Tijdens mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder kom ik regelmatig bij mensen aan de deur die in een kwetsbare situatie zitten.

Lees meer
Read more about Deurwaarders hebben zicht op burgers in kwetsbare situaties
21 september 2023

Prinsjesdag 2023: investeren in bestaanszekerheid en forse bezuinigingen

Op Prinsjesdag presenteerde het demissionaire kabinet de Rijksbegroting voor 2024. Ook komend jaar investeert het kabinet fors in het garanderen van bestaanszekerheid met 2 miljard euro. Er wordt een koopkrachtgroei van 1,8 % voorspeld.

Lees meer
Read more about Prinsjesdag 2023: investeren in bestaanszekerheid en forse bezuinigingen
08 september 2023

Femmie Schoemaker

Onze geliefde collega is op veel te jonge leeftijd plotseling overleden. Het is moeilijk om de juiste woorden te vinden om de pijn en het verdriet te beschrijven die we voelen bij dit verlies. Femmie laat een enorme leegte achter in ons team. Haar warmte, toewijding en enthousiasme waren aanstekelijk. Ze blijft voor altijd in onze gedachten. We zullen haar missen.

Lees meer
Read more about Femmie Schoemaker
05 september 2023

Syncasso op de Credit Expo 7 november 2023

Vandaag is het duurzame dinsdag. Een mooie dag om het thema van de volgende Credit Expo te delen, want dinsdag 7 november aanstaande staat ‘Duurzaamheid’ centraal. Voor Syncasso altijd een belangrijk thema. Zo doen we continu wetenschappelijk onderzoek naar Duurzaam betaalgedrag.

Lees meer
Read more about Syncasso op de Credit Expo 7 november 2023
30 augustus 2023

VNG Gert-Jan Bakker brengt én haalt waardevolle inzichten

Eind juni van dit jaar vond het Jaarcongres Schuldenketen plaats dat Syncasso samen met Studiecentrum Kerckebosch organiseerde. Daar spraken diverse experts, elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise. Deze week kijken we terug op de lezing van Gert-Jan Bakker MT-lid Bestaanszekerheid VNG.

Lees meer
Read more about VNG Gert-Jan Bakker brengt én haalt waardevolle inzichten
24 augustus 2023

Kleine schulden klein houden met mr. André Moerman

Eind juni van dit jaar vond het Jaarcongres Schuldenketen plaats dat Syncasso samen met Studiecentrum Kerckebosch organiseerde. Daar spraken diverse experts, elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise. Deze week kijken we terug op de lezing van mr. André Moerman, Manager hulp bij geldzaken 1.0, Bindkracht 10 en Voorzitter van de signaleringscommissie LOSR Bindkracht 10.

Lees meer
Read more about Kleine schulden klein houden met mr. André Moerman
16 augustus 2023

Syncasso Care Facts – Klantgerichte incassocommunicatie

Het is erg belangrijk om klantgericht over incasso te communiceren. Voor maatschappelijk verantwoorde incassocommunicatie is de betaalcapaciteit van de debiteurklant leidend. Met onze AI-voorspelmodellen voorspellen we betrouwbaar of de debiteurklant de vordering ineens, met een betalingsregeling of niet kan betalen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Klantgerichte incassocommunicatie
10 augustus 2023

Van ‘Nee’ naar ‘Ja’ met Prof. Dr. Bob Fennis

Eind juni van dit jaar vond het Jaarcongres Schuldenketen plaats dat Syncasso samen met Studiecentrum Kerckebosch organiseerde. Daar spraken diverse experts, elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise. Deze week kijken we terug op de lezing van Prof. Dr. Bob Fennis, hoogleraar Consumentengedrag bij de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.

Lees meer
Read more about Van ‘Nee’ naar ‘Ja’ met Prof. Dr. Bob Fennis
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter