Nieuws

Geregistreerde Schuld Regeling

20 september 2021
Interview met Hülya Kat (D66)

Op initiatief van Syncasso Gerechtsdeurwaarders is in samenwerking met een ervaringsdeskundige van Movisie en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de kosten van gerechtelijke incasso te beperken. In het whitepaper Geregistreerde Schuld Regeling wordt een voorstel gepresenteerd om eerlijker schulden op te lossen. Onnodige kosten die de betaalcapaciteit verder aantasten, escalatie en stress voor de burger met schulden worden hierdoor voorkomen. We hebben een ervaringsdeskundige, een financieel ethicus, schuldeisers, een gerechtsdeurwaarder en een landelijke politicus gevraagd om het voorstel vanuit hun gezichtspunt te belichten. In dit interview stellen we vier vragen aan Hülya Kat (D66) over de Geregistreerde Schuld Regeling vanuit het gezichtspunt van de landelijke politiek.

Wat vindt u van het idee en de onderbouwing van het Geregistreerde Schuld Regeling voorstel?

Schulden, en vooral het gebrek aan overzicht over die schulden, zorgen voor veel stress. Daardoor lopen schulden vaak nog vaker op of ontstaan andere problemen. Dit voorstel is een manier om overzicht te creëren voor mensen in de schulden. Dat brengt rust en plaatst een oplossing voor de problemen in het vooruitzicht. Ik vind het een goed idee. Ik vind het ook erg mooi om te zien dat er vanuit de sector actief naar oplossingen wordt gezocht en wordt gedacht vanuit een menselijk perspectief!

Verwacht u dat de Tweede Kamer hier enthousiast over zal zijn en er voldoende steun is om GSR te realiseren?

Ik zie dat er in een groot deel van de Tweede Kamer het besef is dat we iets moeten veranderen aan de manier waarop we onze incasso en schuldhulpverlening hebben georganiseerd. D66 wil een systeem dat niet gebaseerd is op nodeloos wantrouwen, maar op het menswaardig en zo efficiënt mogelijk helpen van mensen in financiële nood. Ik heb de afgelopen tijd veel gesprekken gevoerd met schuldenaren, schuldhulpverleners en andere betrokkenen. Uit die gesprekken blijkt ook de urgentie om hier mee aan de slag te gaan. Ik wil hier dan ook, desnoods tijdens deze demissionaire fase, werk van maken.

De overheid is een grote schuldeiser in Nederland. Past in uw opinie dit idee in de brede aanpak van de schuldenproblematiek die de overheid voorstaat? En moet de overheid hierin vooroplopen?

De brede aanpak van de schuldenproblematiek heeft als uitgangspunt om verder te kijken dan enkel de schuld. Want vaak is er veel meer aan de hand. Dit voorstel doet dat ook, en past daarom volgens mij goed bij de nieuwe manier van denken over schulden en schuldhulpverlening. De overheid heeft daar zelf ook een grote verantwoordelijkheid om het goede voorbeeld te geven. Daarom wil D66 dat we de incasso van de overheid centraal gaan organiseren, zodat we betere dienstverlening kunnen leveren aan de burgers. Deze centrale incassodienst moet ook beter verbonden zijn met schuldhulpverlening.

Er is een aanpassing van de wetgeving nodig om dit gerealiseerd te krijgen. Dat duurt meestal jaren… Wat zouden we kunnen doen om dit proces te versnellen?

Wetgevingstrajecten duren inderdaad helaas vaak jaren. Wat helpt is om de samenwerking aan te gaan met de sector, en gebruik te maken van hun kennis en expertise. Daarom ben ik ook dankbaar dat jullie dit voorstel hebben geschreven en aan mij hebben aangeboden!

In het volgende interview spreken we met Henriëtta Joosten, financieel ethicus, over de Geregistreerde Schulden Regeling.

Wilt u het whitepaper “Een geregistreerde schuldregeling door de gerechtsdeurwaarder” ontvangen?

Download hier het whitepaper.

Reageren op dit interview? Stuur een e-mail naar communicatie@syncasso.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback