Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Geregistreerde Schuld Regeling

14 oktober 2021
CorporatesFinance
Interview Marc Mulder, Ervaringswerker armoede en schulden en ondernemen met schulden bij Movisie

Op initiatief van Syncasso Gerechtsdeurwaarders is in samenwerking met een ervaringsdeskundige van Movisie en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de kosten van gerechtelijke incasso te beperken. In het whitepaper Geregistreerde Schuld Regeling wordt een voorstel gepresenteerd om eerlijker schulden op te lossen. Onnodige kosten, escalatie en stress voor de burger met schulden worden hierdoor voorkomen. We hebben een ervaringsdeskundige, een financieel ethicus, een gerechtsdeurwaarder en een landelijke politicus gevraagd om het voorstel vanuit hun gezichtspunt te belichten. In dit interview stellen we vier vragen aan Marc Mulder over de Geregistreerde Schuld Regeling vanuit zijn ervaring met armoede en schulden.

GSR is afhankelijk van de toestemming van de debiteurklant. Verwacht u dat die hier enthousiast over zijn?

Ja, dat geloof ik zeker. Als ze de Geregistreerde Schuld Regeling (GSR) goed uitgelegd krijgen, zijn ze enthousiast. Want hun grootste bron van stress is dat ze er letterlijk niet uit komen. Dit haalt die stress voor een groot deel weg. Omdat de GSR mensen met geldzorgen ook veel uit handen neemt en voor je oplost. Vaak zit daar juist de moeilijkheid voor veel mensen. Als je er niet in meegaat, wat moet je dan doen? Ik denk dat je met een duidelijke folder en een website goed kunt uitleggen wat het verschil is tussen GSR en een stapeling van loonbeslagen.

Als de gerechtsdeurwaarder de Geregistreerde Schuld Regeling gaat coördineren, moet de debiteur daaraan mee willen werken. Wat zou daarvoor nodig zijn?

Zal in het begin best lastig zijn. Er heerst veel wantrouwen, ook naar Gerechtsdeurwaarders. Dat heeft ook te maken met de situatie die we juist willen oplossen. Want voorheen werden de maatregelen die de situatie verergeren aan de deurwaarder gekoppeld. Nu die gaat helpen om de situatie te verbeteren is er wel wat voor nodig om dat te veranderen.

Ik denk aan drie dingen:

  • Goed overbrengen van de GSR en vertrouwen winnen. Daar zijn skills voor nodig.
  • Steun zoeken uit onverwachte hoek. De Armoedecoalitie en andere schuldhulporganisaties achter het idee krijgen.
  • Op termijn wordt GSR als een oplossing in plaats van een extra probleem gezien door mensen met geldzorgen.
Verwacht u dat door GSR problematische schulden voorkomen kunnen worden?

Ja, daar ben ik van overtuigd. Voorkomen van problematische schulden door oplossingen te bieden. Die krijgen mensen met schulden nu meestal niet. Ze moeten nu veel te lang aanmodderen. Vaak passen de aangeboden oplossingen niet bij de mogelijkheden. Het goede van de GSR is dat al je schulden erin worden meegenomen. Er komt niet meer iets bovenop. Dat kan ook niet, want een loonbeslag houdt in op je inkomsten tot de beslagvrije voet, meer ruimte is er niet om af te lossen.

Voor schuldeisers is het een gegarandeerde regeling, zolang het beslag loopt wordt er afgelost. Ik hoop dat we daarmee ook andere problemen, zoals het opschorten van verzekeringen, gaan voorkomen. Als je iemands autoverzekering opschort, raakt dat indirect meestal ook zijn of haar inkomsten. Daar worden de problemen alleen nog maar groter door.

GSR biedt kansen om (eerder) Schuldhulpverlening in te schakelen. Denkt u dat hierdoor Schuldsanering voorkomen kan worden? En dat vaker Schuldhulp geaccepteerd zal worden?

Veel mensen met geldzorgen beseffen nu niet dat ze voor schuldhulpverlening in aanmerking komen. Bij de GSR hoort dat de Gerechtsdeurwaarder adviseert en doorverwijst, omdat die daarmee een compleet inzicht heeft in de situatie. Door de Geregistreerde Schuld Regeling is er inzicht over de omvang van het probleem en ook over de tijdsduur die nodig is om dat op te lossen. Ik verwacht ook dat schuldhulp daardoor beter geaccepteerd wordt.

In het volgende interview spreken we met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder en CSR-directeur bij Syncasso, over de Geregistreerde Schulden Regeling.

Het whitepaper over de Geregistreerde Schuld Regeling kunt u hier downloaden. Reageren op dit interview? Stuur een e-mail naar communicatie@syncasso.nl

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

28 maart 2023

Online Potjes-check via Geldfit

Zorgtoeslag, huurtoeslag, bijzondere bijstand. Er zijn veel potjes met geld maar mensen weten ze vaak niet te vinden. Om die reden lanceren Geldfit en VoorzieningenWijzer nu een online Potjes-check. Met deze online tool weten huishoudens voor welke toeslagen en regelingen ze in aanmerking komen.

Lees meer
Read more about Online Potjes-check via Geldfit
23 maart 2023

Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten

Debiteurklanten die hulp nodig hebben bij hun financiële zorgen, wachten veel te lang met het inschakelen van hulp. Dat heeft verschillende oorzaken. Eén van de oorzaken is, dat debiteurklanten niet altijd weten hoe ze hulp kunnen vinden. Daarom besteden we in onze online- en offlinecommunicatie veel aandacht aan informatie over het oplossen van schulden en schuldhulpbemiddeling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten
16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
20 februari 2023

Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams

Onze dienstverlening is georganiseerd in klantteams. Zo kunnen we de specialistische kennis en ervaring die nodig is voor de optimale behandeling van de debiteurklanten met alle collega’s van het team delen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter