Nieuws

Geregistreerde Schuld Regeling.

18 januari 2022
Interview Jeroen van de Werken, manager debiteurenbeheer Achmea

Op initiatief van Syncasso Gerechtsdeurwaarders is in samenwerking met een ervaringsdeskundige van Movisie en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de kosten van gerechtelijke incasso te beperken. In het whitepaper Geregistreerde Schuld Regeling wordt een voorstel gepresenteerd om eerlijker schulden op te lossen. Onnodige kosten, escalatie en stress voor de burger met schulden worden hierdoor voorkomen. We hebben een ervaringsdeskundige, een financieel ethicus, een gerechtsdeurwaarder, een opdrachtgever en een landelijke politicus gevraagd om het voorstel vanuit hun gezichtspunt te belichten. In dit interview vragen we Jeroen van de Werken over zijn mening over de Geregistreerde Schuld Regeling vanuit het gezichtspunt van de opdrachtgever/schuldeiser.

Hoe kijk je vanuit het perspectief van de opdrachtgever/schuldeiser naar GSR?

Ik vind het een goed initiatief. Omdat het klantbelang voorop staat. Immers in de gerechtelijke fase is er al een vergelijkbaar soort mechanisme.

Verwacht je dat dit een bijdrage levert aan het verminderen van problematische schulden?

Zeker gaat dit een bijdrage leveren aan het verminderen van problematische schulden door de debiteurklant tijdig meer regie te bieden. Dit kan een buffer zijn voor de groep debiteuren die het zelf kunnen oplossen zonder hulp van de schuldhulpverlening. En zorgt mogelijk voor minder toestroom naar bestaande schuldhulptrajecten die meer tijd kosten om in te richten e.d.

GSR zal de looptijden van schulden langer maken, vanwege het verdelen van de betaalcapaciteit. Levert dat een probleem op?

Nee, een langere looptijd is voor ons geen probleem. Ik verwacht dat het potentieel meer van de vorderingen gaat oplossen en meer schuldrust en overzicht biedt aan de klant. Duurzaam gezond betaalgedrag staat voorop.

Verwacht je dat schuldeisers hieraan mee willen werken?

Hoe zou je tegen dit idee kunnen zijn? Het belooft voor alle partijen een veel betere oplossing dan die we nu hebben. Niet alleen vanuit kosten perspectief, maar ook vanuit klantbelang. Ik verwacht dat opdrachtgevers GSR mee zullen nemen in het ethische kader voor hun samenwerking met gerechtsdeurwaarders. Past goed bij de ontwikkeling van kwaliteitseisen en certificeringen rondom sociaal incasseren waar om wordt gevraagd door schuldeisers en schuldhulpinstanties.

Is de Gerechtsdeurwaarder geschikt om de GSR uit te voeren?

Als eerste loket kan de Gerechtsdeurwaarder dit goed uitvoeren. De administratie, monitoring en infrastructuur voor GSR is al beschikbaar bij de deurwaarders. En als dat nodig is doorverwijzen naar de schuldhulpverlening. Maar je zou GSR ook kunnen koppelen met de bestaande convenanten met de Gemeenten. Melden in plaats van doorverwijzen. Doorverwijzen legt de actie bij de debiteurklant. Zelf om hulp vragen is voor veel mensen moeilijk. Als we hiervoor het systeem dat we voor Vroegsignalering gebruiken, geeft dit gemeenten een beter en vroeger inzicht en kan de gemeente dit signaal eventueel verder oppakken. Dat is sterker denk ik. Bijvoorbeeld door het op te nemen in de Vroegsignaleringslijst bij die schuldeisers die dit mogen doen. Wat ik bedoel is dat gemeenten op die manier automatisch worden geïnformeerd dat er een dergelijke regeling met de klant is afgesproken en het wellicht op die manier een bijdrage levert aan de Vroegsignalering. Hierdoor ontstaat een goed beeld voor de gemeenten waar wel hulp te bieden en waar het nu niet nodig is.

Wie moet de kosten gaan dragen van GSR?

Als dit een rol c.q. taak is die goed past bij het loket en de dienstverlening van de deurwaarder, is het logisch te kijken naar een vastgestelde vergoeding voor de uitvoering hiervan. Mogelijk in de lijn van ART96RV. Onderbouwd met een businesscase op basis van de aantallen en ervaringen. Het is denk ik goed vergelijkbaar met een ketenbeslag. Rekening houden met het vrij te laten bedrag, één afloscapaciteit en één centraal punt voor regelingen en beslagen. Logisch dat de gerechtsdeurwaarder hier regie op kan nemen( Let wel, de deurwaarder is (wordt) zelf geen schuldhulpverlener). Naar verwachting kunnen we met dit instrument meer oplossingen bieden en is wellicht ruimte om daar met de opdrachtgevers afspraken over te maken. Dat is een verkenning waard. Zeker als het leidt tot duurzaam gezond betaalgedrag van onze klanten.

Het whitepaper over de Geregistreerde Schuld Regeling kunt u hier downloaden. Reageren op dit interview? Stuur een e-mail naar communicatie@syncasso.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
Feedback