Nieuws

Geregistreerde Schuld Regeling.

18 januari 2022
Interview Jeroen van de Werken, manager debiteurenbeheer Achmea

Op initiatief van Syncasso Gerechtsdeurwaarders is in samenwerking met een ervaringsdeskundige van Movisie en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de kosten van gerechtelijke incasso te beperken. In het whitepaper Geregistreerde Schuld Regeling wordt een voorstel gepresenteerd om eerlijker schulden op te lossen. Onnodige kosten, escalatie en stress voor de burger met schulden worden hierdoor voorkomen. We hebben een ervaringsdeskundige, een financieel ethicus, een gerechtsdeurwaarder, een opdrachtgever en een landelijke politicus gevraagd om het voorstel vanuit hun gezichtspunt te belichten. In dit interview vragen we Jeroen van de Werken over zijn mening over de Geregistreerde Schuld Regeling vanuit het gezichtspunt van de opdrachtgever/schuldeiser.

Hoe kijk je vanuit het perspectief van de opdrachtgever/schuldeiser naar GSR?

Ik vind het een goed initiatief. Omdat het klantbelang voorop staat. Immers in de gerechtelijke fase is er al een vergelijkbaar soort mechanisme.

Verwacht je dat dit een bijdrage levert aan het verminderen van problematische schulden?

Zeker gaat dit een bijdrage leveren aan het verminderen van problematische schulden door de debiteurklant tijdig meer regie te bieden. Dit kan een buffer zijn voor de groep debiteuren die het zelf kunnen oplossen zonder hulp van de schuldhulpverlening. En zorgt mogelijk voor minder toestroom naar bestaande schuldhulptrajecten die meer tijd kosten om in te richten e.d.

GSR zal de looptijden van schulden langer maken, vanwege het verdelen van de betaalcapaciteit. Levert dat een probleem op?

Nee, een langere looptijd is voor ons geen probleem. Ik verwacht dat het potentieel meer van de vorderingen gaat oplossen en meer schuldrust en overzicht biedt aan de klant. Duurzaam gezond betaalgedrag staat voorop.

Verwacht je dat schuldeisers hieraan mee willen werken?

Hoe zou je tegen dit idee kunnen zijn? Het belooft voor alle partijen een veel betere oplossing dan die we nu hebben. Niet alleen vanuit kosten perspectief, maar ook vanuit klantbelang. Ik verwacht dat opdrachtgevers GSR mee zullen nemen in het ethische kader voor hun samenwerking met gerechtsdeurwaarders. Past goed bij de ontwikkeling van kwaliteitseisen en certificeringen rondom sociaal incasseren waar om wordt gevraagd door schuldeisers en schuldhulpinstanties.

Is de Gerechtsdeurwaarder geschikt om de GSR uit te voeren?

Als eerste loket kan de Gerechtsdeurwaarder dit goed uitvoeren. De administratie, monitoring en infrastructuur voor GSR is al beschikbaar bij de deurwaarders. En als dat nodig is doorverwijzen naar de schuldhulpverlening. Maar je zou GSR ook kunnen koppelen met de bestaande convenanten met de Gemeenten. Melden in plaats van doorverwijzen. Doorverwijzen legt de actie bij de debiteurklant. Zelf om hulp vragen is voor veel mensen moeilijk. Als we hiervoor het systeem dat we voor Vroegsignalering gebruiken, geeft dit gemeenten een beter en vroeger inzicht en kan de gemeente dit signaal eventueel verder oppakken. Dat is sterker denk ik. Bijvoorbeeld door het op te nemen in de Vroegsignaleringslijst bij die schuldeisers die dit mogen doen. Wat ik bedoel is dat gemeenten op die manier automatisch worden geïnformeerd dat er een dergelijke regeling met de klant is afgesproken en het wellicht op die manier een bijdrage levert aan de Vroegsignalering. Hierdoor ontstaat een goed beeld voor de gemeenten waar wel hulp te bieden en waar het nu niet nodig is.

Wie moet de kosten gaan dragen van GSR?

Als dit een rol c.q. taak is die goed past bij het loket en de dienstverlening van de deurwaarder, is het logisch te kijken naar een vastgestelde vergoeding voor de uitvoering hiervan. Mogelijk in de lijn van ART96RV. Onderbouwd met een businesscase op basis van de aantallen en ervaringen. Het is denk ik goed vergelijkbaar met een ketenbeslag. Rekening houden met het vrij te laten bedrag, één afloscapaciteit en één centraal punt voor regelingen en beslagen. Logisch dat de gerechtsdeurwaarder hier regie op kan nemen( Let wel, de deurwaarder is (wordt) zelf geen schuldhulpverlener). Naar verwachting kunnen we met dit instrument meer oplossingen bieden en is wellicht ruimte om daar met de opdrachtgevers afspraken over te maken. Dat is een verkenning waard. Zeker als het leidt tot duurzaam gezond betaalgedrag van onze klanten.

Het whitepaper over de Geregistreerde Schuld Regeling kunt u hier downloaden. Reageren op dit interview? Stuur een e-mail naar communicatie@syncasso.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback