Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Veranderingen in de schulddienstverlening

01 juni 2022
Corporates

Duurzame veranderingen in de schulddienstverlening

Michaël Brouwer, gerechtsdeurwaarder en CEO van Syncasso is één van de sprekers op het congres “schulddienstverlening in de steigers” dat op 8 juli in Slot Zeist plaatsvindt. Volgens Brouwer zijn er duurzame veranderingen nodig met betrekking tot dit onderwerp.

Waarom is dit onderwerp zo belangrijk?

“Schuldsanering is in Nederland een thema dat al een aantal jaar veel aandacht krijgt en waar genoeg initiatief voor wordt genomen. Maar schulden werden vaak in het hokje administratie gestopt, terwijl schulden een veel grotere uitwerking hebben dan alleen financiële problemen. Mensen met schulden ervaren een grote sociale impact en komen vaak terecht in een traject met gezondheidsklachten, absentie op werk, concentratieproblemen en negatieve effecten op hun omgeving. Hierdoor creëer je een grote sociale problematiek en dat juist in een land waarin welzijn en inclusie zulke belangrijke speerpunten zijn. Schulden zijn meer dan onbetaalde rekeningen. Het dilemma van een rechtvaardig uitgangspunt – het betalen van rekeningen – dat uitgroeit tot een sociaal probleem – willen wij graag bespreekbaar maken.”

Wordt er gekeken naar oplossingen?

“Het is duidelijk dat een veel sociale zaken negatief beïnvloed worden door schulden. Naar mijn mening dragen wij als domein – hiermee bedoel ik alle ketenpartners – hiervoor verantwoording. Wij kunnen ellende voorkomen. Dat is ook de reden dat wij dit onderwerp met dit congres agenderen. We willen naar een heel nieuw systeem waarin we oog hebben voor de gevolgen voor het welzijn van de betrokkene. We hebben een bak aan verschillende professionals in de gehele keten, maar de echte samenwerking met elkaar moeten we nog weten te vinden. Wanneer wij het werk beter verdelen en dat van elkaar respecteren denk ik dat wij grote stappen kunnen maken. De ene partner moet soms een stapje terug doen en vertrouwen hebben dat de ander zijn rol goed vervult.”

Wat is een belangrijk kenmerk van een juiste oplossing?

“Het is belangrijk om het schuldenprobleem duurzaam op te lossen. Een persoon die net uit de schulden komt, moet weer in een ritme komen. Als iemand weer in een ritme komt, dan doet hij of zij sociaal ook weer mee. Als dit niet het geval is, kom je in een negatieve spiraal en dan gaan de dominosteentjes vallen. We hebben in de keten ook te maken met financiële prikkels die tegenover elkaar staan. De incassopartij krijgt een beloning/betaling op provisiebasis. Dat is natuurlijk heel tegenstrijdig en zorgt voor het volgende dilemma: gaan we belonen op basis van preventie of op het curatieve werk dat we uitvoeren?”.

Wat is er veranderd in de schuldenproblematiek?

“Armoede is niet meer wat wij gewend zijn. De vaste lasten zijn tegenwoordig zo hoog, dat de reden ‘eigen schuld’ achterhaald is. Bepaalde levensgebeurtenissen kunnen het hele financiële plaatje overhoopgooien. In dat geval is het belangrijk om sneller voor een schone lei te zorgen en er een streep onder te zetten, zodat de desbetreffende persoon ook verder kan. Daarnaast moeten we er snel bij zijn om te voorkomen dat het escaleert en we het duurzaam oplossen. We moeten kijken naar de achterliggende oorzaak: waarom kan iemand zijn rekening niet betalen? En wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat dit weer in het juiste ritme gaat lopen? Als we als keten elkaar helpen, vertrouwen, elkaar gunnen en goede afspraken maken, denk ik dat we grote slagen kunnen maken.”

Wat hopen jullie met het congres te bereiken?

“Uiteindelijk gaat het om het welzijn van ons allemaal. Er is voldoende capaciteit om mensen te helpen, nu moeten we het alleen nog op de juiste manier inrichten en organiseren om dat voor elkaar te krijgen. Dat gebeurt nog niet. In het congres willen we de grenzen opzoeken en inspireren. Wat zijn nu de concrete stappen om dit duurzaam te veranderen?”

Meer informatie en inschrijven:

Programma/inschrijven

Bron: FD

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

28 maart 2023

Online Potjes-check via Geldfit

Zorgtoeslag, huurtoeslag, bijzondere bijstand. Er zijn veel potjes met geld maar mensen weten ze vaak niet te vinden. Om die reden lanceren Geldfit en VoorzieningenWijzer nu een online Potjes-check. Met deze online tool weten huishoudens voor welke toeslagen en regelingen ze in aanmerking komen.

Lees meer
Read more about Online Potjes-check via Geldfit
23 maart 2023

Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten

Debiteurklanten die hulp nodig hebben bij hun financiële zorgen, wachten veel te lang met het inschakelen van hulp. Dat heeft verschillende oorzaken. Eén van de oorzaken is, dat debiteurklanten niet altijd weten hoe ze hulp kunnen vinden. Daarom besteden we in onze online- en offlinecommunicatie veel aandacht aan informatie over het oplossen van schulden en schuldhulpbemiddeling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten
16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
20 februari 2023

Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams

Onze dienstverlening is georganiseerd in klantteams. Zo kunnen we de specialistische kennis en ervaring die nodig is voor de optimale behandeling van de debiteurklanten met alle collega’s van het team delen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter