Nieuws

Veranderingen in de schulddienstverlening

01 juni 2022

Duurzame veranderingen in de schulddienstverlening

Michaël Brouwer, gerechtsdeurwaarder en CEO van Syncasso is één van de sprekers op het congres “schulddienstverlening in de steigers” dat op 8 juli in Slot Zeist plaatsvindt. Volgens Brouwer zijn er duurzame veranderingen nodig met betrekking tot dit onderwerp.

Waarom is dit onderwerp zo belangrijk?

“Schuldsanering is in Nederland een thema dat al een aantal jaar veel aandacht krijgt en waar genoeg initiatief voor wordt genomen. Maar schulden werden vaak in het hokje administratie gestopt, terwijl schulden een veel grotere uitwerking hebben dan alleen financiële problemen. Mensen met schulden ervaren een grote sociale impact en komen vaak terecht in een traject met gezondheidsklachten, absentie op werk, concentratieproblemen en negatieve effecten op hun omgeving. Hierdoor creëer je een grote sociale problematiek en dat juist in een land waarin welzijn en inclusie zulke belangrijke speerpunten zijn. Schulden zijn meer dan onbetaalde rekeningen. Het dilemma van een rechtvaardig uitgangspunt – het betalen van rekeningen – dat uitgroeit tot een sociaal probleem – willen wij graag bespreekbaar maken.”

Wordt er gekeken naar oplossingen?

“Het is duidelijk dat een veel sociale zaken negatief beïnvloed worden door schulden. Naar mijn mening dragen wij als domein – hiermee bedoel ik alle ketenpartners – hiervoor verantwoording. Wij kunnen ellende voorkomen. Dat is ook de reden dat wij dit onderwerp met dit congres agenderen. We willen naar een heel nieuw systeem waarin we oog hebben voor de gevolgen voor het welzijn van de betrokkene. We hebben een bak aan verschillende professionals in de gehele keten, maar de echte samenwerking met elkaar moeten we nog weten te vinden. Wanneer wij het werk beter verdelen en dat van elkaar respecteren denk ik dat wij grote stappen kunnen maken. De ene partner moet soms een stapje terug doen en vertrouwen hebben dat de ander zijn rol goed vervult.”

Wat is een belangrijk kenmerk van een juiste oplossing?

“Het is belangrijk om het schuldenprobleem duurzaam op te lossen. Een persoon die net uit de schulden komt, moet weer in een ritme komen. Als iemand weer in een ritme komt, dan doet hij of zij sociaal ook weer mee. Als dit niet het geval is, kom je in een negatieve spiraal en dan gaan de dominosteentjes vallen. We hebben in de keten ook te maken met financiële prikkels die tegenover elkaar staan. De incassopartij krijgt een beloning/betaling op provisiebasis. Dat is natuurlijk heel tegenstrijdig en zorgt voor het volgende dilemma: gaan we belonen op basis van preventie of op het curatieve werk dat we uitvoeren?”.

Wat is er veranderd in de schuldenproblematiek?

“Armoede is niet meer wat wij gewend zijn. De vaste lasten zijn tegenwoordig zo hoog, dat de reden ‘eigen schuld’ achterhaald is. Bepaalde levensgebeurtenissen kunnen het hele financiële plaatje overhoopgooien. In dat geval is het belangrijk om sneller voor een schone lei te zorgen en er een streep onder te zetten, zodat de desbetreffende persoon ook verder kan. Daarnaast moeten we er snel bij zijn om te voorkomen dat het escaleert en we het duurzaam oplossen. We moeten kijken naar de achterliggende oorzaak: waarom kan iemand zijn rekening niet betalen? En wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat dit weer in het juiste ritme gaat lopen? Als we als keten elkaar helpen, vertrouwen, elkaar gunnen en goede afspraken maken, denk ik dat we grote slagen kunnen maken.”

Wat hopen jullie met het congres te bereiken?

“Uiteindelijk gaat het om het welzijn van ons allemaal. Er is voldoende capaciteit om mensen te helpen, nu moeten we het alleen nog op de juiste manier inrichten en organiseren om dat voor elkaar te krijgen. Dat gebeurt nog niet. In het congres willen we de grenzen opzoeken en inspireren. Wat zijn nu de concrete stappen om dit duurzaam te veranderen?”

Meer informatie en inschrijven:

Programma/inschrijven

Bron: FD

Gerelateerde nieuwsberichten

17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
Feedback