Nieuws

Veranderingen in de schulddienstverlening

01 juni 2022

Duurzame veranderingen in de schulddienstverlening

Michaël Brouwer, gerechtsdeurwaarder en CEO van Syncasso is één van de sprekers op het congres “schulddienstverlening in de steigers” dat op 8 juli in Slot Zeist plaatsvindt. Volgens Brouwer zijn er duurzame veranderingen nodig met betrekking tot dit onderwerp.

Waarom is dit onderwerp zo belangrijk?

“Schuldsanering is in Nederland een thema dat al een aantal jaar veel aandacht krijgt en waar genoeg initiatief voor wordt genomen. Maar schulden werden vaak in het hokje administratie gestopt, terwijl schulden een veel grotere uitwerking hebben dan alleen financiële problemen. Mensen met schulden ervaren een grote sociale impact en komen vaak terecht in een traject met gezondheidsklachten, absentie op werk, concentratieproblemen en negatieve effecten op hun omgeving. Hierdoor creëer je een grote sociale problematiek en dat juist in een land waarin welzijn en inclusie zulke belangrijke speerpunten zijn. Schulden zijn meer dan onbetaalde rekeningen. Het dilemma van een rechtvaardig uitgangspunt – het betalen van rekeningen – dat uitgroeit tot een sociaal probleem – willen wij graag bespreekbaar maken.”

Wordt er gekeken naar oplossingen?

“Het is duidelijk dat een veel sociale zaken negatief beïnvloed worden door schulden. Naar mijn mening dragen wij als domein – hiermee bedoel ik alle ketenpartners – hiervoor verantwoording. Wij kunnen ellende voorkomen. Dat is ook de reden dat wij dit onderwerp met dit congres agenderen. We willen naar een heel nieuw systeem waarin we oog hebben voor de gevolgen voor het welzijn van de betrokkene. We hebben een bak aan verschillende professionals in de gehele keten, maar de echte samenwerking met elkaar moeten we nog weten te vinden. Wanneer wij het werk beter verdelen en dat van elkaar respecteren denk ik dat wij grote stappen kunnen maken. De ene partner moet soms een stapje terug doen en vertrouwen hebben dat de ander zijn rol goed vervult.”

Wat is een belangrijk kenmerk van een juiste oplossing?

“Het is belangrijk om het schuldenprobleem duurzaam op te lossen. Een persoon die net uit de schulden komt, moet weer in een ritme komen. Als iemand weer in een ritme komt, dan doet hij of zij sociaal ook weer mee. Als dit niet het geval is, kom je in een negatieve spiraal en dan gaan de dominosteentjes vallen. We hebben in de keten ook te maken met financiële prikkels die tegenover elkaar staan. De incassopartij krijgt een beloning/betaling op provisiebasis. Dat is natuurlijk heel tegenstrijdig en zorgt voor het volgende dilemma: gaan we belonen op basis van preventie of op het curatieve werk dat we uitvoeren?”.

Wat is er veranderd in de schuldenproblematiek?

“Armoede is niet meer wat wij gewend zijn. De vaste lasten zijn tegenwoordig zo hoog, dat de reden ‘eigen schuld’ achterhaald is. Bepaalde levensgebeurtenissen kunnen het hele financiële plaatje overhoopgooien. In dat geval is het belangrijk om sneller voor een schone lei te zorgen en er een streep onder te zetten, zodat de desbetreffende persoon ook verder kan. Daarnaast moeten we er snel bij zijn om te voorkomen dat het escaleert en we het duurzaam oplossen. We moeten kijken naar de achterliggende oorzaak: waarom kan iemand zijn rekening niet betalen? En wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat dit weer in het juiste ritme gaat lopen? Als we als keten elkaar helpen, vertrouwen, elkaar gunnen en goede afspraken maken, denk ik dat we grote slagen kunnen maken.”

Wat hopen jullie met het congres te bereiken?

“Uiteindelijk gaat het om het welzijn van ons allemaal. Er is voldoende capaciteit om mensen te helpen, nu moeten we het alleen nog op de juiste manier inrichten en organiseren om dat voor elkaar te krijgen. Dat gebeurt nog niet. In het congres willen we de grenzen opzoeken en inspireren. Wat zijn nu de concrete stappen om dit duurzaam te veranderen?”

Meer informatie en inschrijven:

Programma/inschrijven

Bron: FD

Gerelateerde nieuwsberichten

10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
Feedback