Nieuws

Deurwaarders ontruimen veel minder huizen

01 juni 2018

Deurwaarders ontruimen veel minder huizen

Het aantal woningen dat door een gerechtsdeurwaarder werd ontruimd, lag in 2017 een derde lager dan in het jaar ervoor. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) dat vandaag wordt gepresenteerd.

Het aantal woningen dat door een gerechtsdeurwaarder werd ontruimd, lag in 2017 een derde lager dan in het jaar ervoor. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) dat vandaag wordt gepresenteerd.

De KBvG pleit in hetzelfde jaarverslag voor extra regels om schuldenaren te beschermen. Vooral het bankbeslag dient snel aan banden te worden gelegd, aldus de beroepsgroep. Nu ontstaan nog te vaak schrijnende situaties wanneer mensen met schulden de toegang tot hun bankrekening wordt ontzegd.

Vorig jaar werden 5300 woningen leeggehaald, zo’n 35 procent minder dan in 2016, toen 8100 woningen werden ontruimd. Hiermee wordt de dalende trend doorgezet. Het jaar eerder daalde het aantal huisuitzettingen al met 18 procent.

Volgens voorzitter Wilbert van de Donk van de KBvG lukt het door een verbeterde samenwerking tussen woningcorporaties en gerechtsdeurwaarders steeds beter woningontruimingen te voorkomen. ,,Als er een ontruiming dreigt, gaan we het gesprek aan met de huurder en proberen we zijn problemen bespreekbaar te maken. Dat kost tijd en inspanning, maar levert veel op”, aldus Van de Donk.

Mondiger

Wat gerechtsdeurwaarders ook merken, is dat schuldenaren mondiger zijn geworden, onder meer door de grote media- aandacht voor schulden. ,,We zien een mentaliteitsverandering. Mensen durven er eerder voor uit te komen dat ze financiële problemen hebben”, aldus Van de Donk.

Wanneer iemand zijn rekeningen niet betaalt, mogen de schuldeisers beslag leggen: op zijn inkomen, inboedel en ook op zijn bankrekening. Bankbeslag wordt uitgevoerd door een deurwaarder. Die heeft daarvoor een vonnis van de rechter nodig, behalve als de overheid de schuldeiser is. Bankbeslag wordt in Nederland op grote schaal ingezet. Per jaar leggen Belastingdienst, gerechtsdeurwaarders en CJIB samen zo’n 450.000 keer bankbeslag.

Consequenties

Beslag op het volledige banksaldo kan vergaande en onnodige consequenties hebben voor de schuldenaar, stelt Van de Donk. Bij een bankbeslag kan de schuldenaar wekenlang niet bij zijn bankrekening. De bank krijgt namelijk vier weken om de deurwaarder informatie over het banksaldo te verschaffen. Al die tijd is de rekening geblokkeerd, waardoor zelfs eten kopen een probleem kan zijn. ,,Schuldenaren kunnen bij een bankbeslag onder het bestaansminimum terechtkomen”, stelt Van de Donk. Lees meer…

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback