Nieuws

De waarde van de deurwaarder

08 juli 2021

De waarde van de deurwaarder

Maatschappelijk verantwoord, persoonsgericht

Deurwaarderskantoren zetten zich individueel en als beroepsgroep in voor een zorgvuldige sociale en persoonsgerichte benadering van debiteurklanten, waarbij actieve verwijzing naar schuldhulpverlening een standaardoplossing is voor het betalingsprobleem. Gerechtsdeurwaarders hebben een voortrekkersrol in maatschappelijk verantwoord en persoonsgericht incasseren. De innovatiekracht van de deurwaarder, de toegevoegde waarde van gerechtelijke incasso en de brede taakopvatting van de gerechtsdeurwaarder worden in het publieke debat over de schuldenproblematiek helaas vaak niet gezien.

De gerechtsdeurwaarder en maatschappelijk verantwoord incasseren

Het digitaal beslagregister, de verwijsindex schuldhulpverlening en de vereenvoudiging van de beslagvrije voet zijn drie voorbeelden van fundamentele systemen voor de schulddienstverleningsketen die door de beroepsgroep gerealiseerd én gefinancierd zijn om de positie van de schuldenaar te beschermen. Alle gerechtsdeurwaarders maken gebruik van de informatie uit die systemen om ervoor te zorgen dat tenminste het bestaansminimum van schuldenaren geborgd wordt.

Beschermen en doorverwijzen van niet-kunners

Daarnaast gebruiken de meeste kantoren voorspelmodellen om debiteurklanten die niet kunnen betalen, te onderscheiden van debiteurklanten die dat wel kunnen, maar niet willen. Waarmee voorkomen wordt dat debiteurklanten belast worden met kosten die ze (ook) niet kunnen betalen. Die worden door de deurwaarder geholpen om contact te zoeken met de schuldhulpverlening.

Voorkomen van ambtshandelingen

Van de gerechtsdeurwaarder wordt verwacht dat het betalingsprobleem zoveel en zo vaak mogelijk wordt opgelost zonder de inzet van gerechtelijke incasso. Met AI-voorspelmodellen wordt persoonsgerichte incassocommunicatie aangestuurd om zo effectief mogelijk in contact te komen met de debiteurklant. De schriftelijke incassocommunicatie via briefpost en e-mail wordt aangevuld met betaallinks en QR-codes om betaaldrempels te verlagen. Serviceberichten via voicecast, sms en chat verhogen de contactfrequentie om de kans op een reactie te vergroten. Outbound calls en huisbezoeken completeren het minnelijke incassoproces. Om ervoor te zorgen dat de betaalcapaciteit van de debiteurklant niet wordt aangetast door de (te) hoge extra kosten van gerechtelijke incasso. Het voorkomen van beslagen en ontruimingen is voor de deurwaarder even belangrijk geworden als de ministerieplicht – het uitvoeren van vonnissen. In de nieuwe BTAG-tarieven per 1 juli ’21 is helaas nog geen tarief vastgesteld voor het voorkomen van ambtshandelingen. Toch doen gerechtsdeurwaarders hun uiterste best om dat te doen.

Persoonsgericht

In contact komen met de debiteurklant, om samen een oplossing voor de betalingsachterstand te vinden, is een kerntaak van elke deurwaardersorganisatie. Daarvoor wordt een combinatie van AI-voorspelmodellen, wetenschappelijk onderzoek, contact centers -om telefonisch of via de chat in contact te komen – en huisbezoeken door de deurwaarder gebruikt.

Komt er contact tot stand, dan zijn we meestal dichtbij een passende oplossing. Lukt dat niet – en wordt een gerechtelijke incassoprocedure overwogen, dan wordt die niet eerder gestart dan nadat er uitgebreid gezocht is naar een minnelijke oplossing. Blijft die oplossing uit, dan wordt er gedagvaard, vooropgesteld dat de debiteurklant de kosten van de procedure kan dragen – niet-kunners worden uitgesloten. In veel gevallen komt er dan vóór vonnis alsnog een oplossing – meestal een betalingsregeling – tot stand.

Dwang kan een goede oplossing ondersteunen

De gerechtsdeurwaarder is de onpartijdige intermediair die, rekening houdend met de sociale impact van de incasso, steeds de balans zoekt tussen de belangen van de schuldeiser en de schuldenaar. Vooropgesteld dat daarmee zorgvuldig omgegaan wordt, is het gebruik van dwangmaatregelen daarbij gerechtvaardigd. De positie van de schuldeiser en andere debiteurklanten die wel aan hun verplichting hebben voldaan daarbij in aanmerking nemend. Maar dwang is óók belangrijk om debiteurklanten in beweging te brengen om hulp te accepteren voor hun financiële zorgen. In een recent CBS-onderzoek werd geconstateerd dan er ca. 500.000 huishoudens met geregistreerde problematische schulden niet bekend zijn bij de schuldhulpverlening. Die huishoudens zijn wel bekend bij de gerechtsdeurwaarders. De inzet van de gerechtsdeurwaarder om deze ‘zorgmijders’ te bewegen om schuldhulp te accepteren, beperkt de sociale, maatschappelijke en economische schade die hierdoor veroorzaakt wordt.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 februari 2025

Jongeren en zorgschulden: Inzichten en oplossingen uit de groeisessie

Op dinsdag 4 februari organiseerde Syncasso op het Achmea congrescentrum een groeisessie over jongeren en zorgschulden. De sessie bracht experts, onderzoekers en praktijkprofessionals samen om inzichten te delen en mogelijke oplossingen te verkennen.

Lees meer over: Jongeren en zorgschulden: Inzichten en oplossingen uit de groeisessie
10 februari 2025

Jong, blut en radeloos? Jeugdboek maakt geldproblemen bespreekbaar

In Nederland blijven schulden een grote uitdaging, ook onder jongeren. Ze weten niet goed waar ze terecht kunnen voor hulp en vinden het vaak spannend om erover te praten. Om het taboe over dit onderwerp te doorbreken en het probleem bespreekbaar te maken, lanceert Syncasso tijdens de Week van het Geld het jeugdboek Geen Saldo.

Lees meer over: Jong, blut en radeloos? Jeugdboek maakt geldproblemen bespreekbaar
06 februari 2025

De koffiepauze: Het volgende gezicht in onze maandelijkse interviewserie!

Elke maand nemen we u mee achter de schermen bij Syncasso en ontdekken we de verhalen van onze collega’s. Wat drijft hen in hun werk? Waar halen ze inspiratie vandaan? En hoe brengen ze hun vrije tijd door? Deze keer is het de beurt aan Johan!

Lees meer over: De koffiepauze: Het volgende gezicht in onze maandelijkse interviewserie!
30 januari 2025

Meer overzicht en eerlijkere verdeling bij problematische schulden

Debiteurklanten hebben vaak moeite om overzicht te houden, terwijl verschillende incassopartijen langs elkaar heen werken. Dit kan leiden tot onnodige kosten en ingewikkelde situaties. Gelukkig worden er stappen gezet om dit te verbeteren.

Lees meer over: Meer overzicht en eerlijkere verdeling bij problematische schulden
21 januari 2025

Terugblik op een inspirerende start van 2025!

We genieten nog volop na van onze Kick-off vorige week. Wat was het tof om met alle collega’s samen te komen, stil te staan bij wat we hebben bereikt en vooruit te kijken. Nogmaals dank voor onze inspirerende sprekers

Lees meer over: Terugblik op een inspirerende start van 2025!
16 januari 2025

Interview met Arjanna

We trappen het jaar af met een gloednieuwe reeks: De Koffiepauze! In deze maandelijkse interview serie leren we de gezichten achter Syncasso beter kennen. Wat drijft onze collega’s in hun werk? Wat inspireert hen? En hoe brengen ze hun vrije tijd het liefst door? Deze maand bijt Arjanna het spits af!

Lees meer over: Interview met Arjanna
09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
Feedback

Waarschuwing
Wij hebben geconstateerd dat cybercriminelen weer actief zijn. Daarbij kan misbruik worden gemaakt van de naam Syncasso. Het misbruik zal er meestal uit bestaan dat een cybercrimineel informatie van u wil ontvangen (phishing) of u wil overhalen om een betaling te doen (factuurfraude). Om te voorkomen dat u met een cybercrimineel te maken krijgt vragen wij u om goed te controleren of het bericht betrouwbaar is.

Kijk op www.syncasso.nl/cybercriminaliteit hoe u phishing en factuurfraude kunt herkennen en uzelf hiertegen kunt beschermen.

Twijfelt u aan de echtheid van een bericht?
Neem dan direct contact met ons op via privacy@syncasso.nl of 088 5151600.