Nieuws

De waarde van de deurwaarder

08 juli 2021

De waarde van de deurwaarder

Maatschappelijk verantwoord, persoonsgericht

Deurwaarderskantoren zetten zich individueel en als beroepsgroep in voor een zorgvuldige sociale en persoonsgerichte benadering van debiteurklanten, waarbij actieve verwijzing naar schuldhulpverlening een standaardoplossing is voor het betalingsprobleem. Gerechtsdeurwaarders hebben een voortrekkersrol in maatschappelijk verantwoord en persoonsgericht incasseren. De innovatiekracht van de deurwaarder, de toegevoegde waarde van gerechtelijke incasso en de brede taakopvatting van de gerechtsdeurwaarder worden in het publieke debat over de schuldenproblematiek helaas vaak niet gezien.

De gerechtsdeurwaarder en maatschappelijk verantwoord incasseren

Het digitaal beslagregister, de verwijsindex schuldhulpverlening en de vereenvoudiging van de beslagvrije voet zijn drie voorbeelden van fundamentele systemen voor de schulddienstverleningsketen die door de beroepsgroep gerealiseerd én gefinancierd zijn om de positie van de schuldenaar te beschermen. Alle gerechtsdeurwaarders maken gebruik van de informatie uit die systemen om ervoor te zorgen dat tenminste het bestaansminimum van schuldenaren geborgd wordt.

Beschermen en doorverwijzen van niet-kunners

Daarnaast gebruiken de meeste kantoren voorspelmodellen om debiteurklanten die niet kunnen betalen, te onderscheiden van debiteurklanten die dat wel kunnen, maar niet willen. Waarmee voorkomen wordt dat debiteurklanten belast worden met kosten die ze (ook) niet kunnen betalen. Die worden door de deurwaarder geholpen om contact te zoeken met de schuldhulpverlening.

Voorkomen van ambtshandelingen

Van de gerechtsdeurwaarder wordt verwacht dat het betalingsprobleem zoveel en zo vaak mogelijk wordt opgelost zonder de inzet van gerechtelijke incasso. Met AI-voorspelmodellen wordt persoonsgerichte incassocommunicatie aangestuurd om zo effectief mogelijk in contact te komen met de debiteurklant. De schriftelijke incassocommunicatie via briefpost en e-mail wordt aangevuld met betaallinks en QR-codes om betaaldrempels te verlagen. Serviceberichten via voicecast, sms en chat verhogen de contactfrequentie om de kans op een reactie te vergroten. Outbound calls en huisbezoeken completeren het minnelijke incassoproces. Om ervoor te zorgen dat de betaalcapaciteit van de debiteurklant niet wordt aangetast door de (te) hoge extra kosten van gerechtelijke incasso. Het voorkomen van beslagen en ontruimingen is voor de deurwaarder even belangrijk geworden als de ministerieplicht – het uitvoeren van vonnissen. In de nieuwe BTAG-tarieven per 1 juli ’21 is helaas nog geen tarief vastgesteld voor het voorkomen van ambtshandelingen. Toch doen gerechtsdeurwaarders hun uiterste best om dat te doen.

Persoonsgericht

In contact komen met de debiteurklant, om samen een oplossing voor de betalingsachterstand te vinden, is een kerntaak van elke deurwaardersorganisatie. Daarvoor wordt een combinatie van AI-voorspelmodellen, wetenschappelijk onderzoek, contact centers -om telefonisch of via de chat in contact te komen – en huisbezoeken door de deurwaarder gebruikt.

Komt er contact tot stand, dan zijn we meestal dichtbij een passende oplossing. Lukt dat niet – en wordt een gerechtelijke incassoprocedure overwogen, dan wordt die niet eerder gestart dan nadat er uitgebreid gezocht is naar een minnelijke oplossing. Blijft die oplossing uit, dan wordt er gedagvaard, vooropgesteld dat de debiteurklant de kosten van de procedure kan dragen – niet-kunners worden uitgesloten. In veel gevallen komt er dan vóór vonnis alsnog een oplossing – meestal een betalingsregeling – tot stand.

Dwang kan een goede oplossing ondersteunen

De gerechtsdeurwaarder is de onpartijdige intermediair die, rekening houdend met de sociale impact van de incasso, steeds de balans zoekt tussen de belangen van de schuldeiser en de schuldenaar. Vooropgesteld dat daarmee zorgvuldig omgegaan wordt, is het gebruik van dwangmaatregelen daarbij gerechtvaardigd. De positie van de schuldeiser en andere debiteurklanten die wel aan hun verplichting hebben voldaan daarbij in aanmerking nemend. Maar dwang is óók belangrijk om debiteurklanten in beweging te brengen om hulp te accepteren voor hun financiële zorgen. In een recent CBS-onderzoek werd geconstateerd dan er ca. 500.000 huishoudens met geregistreerde problematische schulden niet bekend zijn bij de schuldhulpverlening. Die huishoudens zijn wel bekend bij de gerechtsdeurwaarders. De inzet van de gerechtsdeurwaarder om deze ‘zorgmijders’ te bewegen om schuldhulp te accepteren, beperkt de sociale, maatschappelijke en economische schade die hierdoor veroorzaakt wordt.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback