Nieuws

Een dag mee met de deurwaarder

13 juni 2017

Een dag mee met de deurwaarder

Utrecht, 22 mei 2017 door P.M. Leijten

Paul drukt tweemaal op een van de vele deurbellen van een flat in Almere. Via de intercom klinkt een (jongen)mannenstem: “hallo, wie is daar?”. Paul reageert dat hij een brief heeft voor de (vrouwelijke) bewoner en legt uit dat de brief in ontvangst moet worden genomen. De interesse van de jongen is gewekt en een paar minuten later komt hij joviaal lachend naar beneden. Paul stelt zich voor als de deurwaarder en hij legt uit dat hij een dagvaarding bij zich heeft. De jongen verstart en zegt dat hij slechts visite is en niet de bewoner. Paul besluit om de dagvaarding dan maar in een gesloten envelop in de brievenbus achter te laten. “De dagvaarding kan ik wel aan een huisgenoot afgeven, maar niet aan bezoek”, verklaart Paul. We stappen vervolgens weer in de auto op weg naar het volgende adres.

Begin april 2017 ben ik als rechter in opleiding (rio) gestart. In de opleiding wordt met enige regelmaat benadrukt dat de rechtspraak slechts één van de schakels is in de (juridische) keten. Verreweg de meeste geschillen worden opgelost buiten het zichtveld van de rechter: via bemiddeling van een mediator, door overleg tussen advocaten of na een bezoek van de deurwaarder. Rio’s worden vanuit de opleiding aangemoedigd om te ervaren hoe de andere schakels in de juridische keten hun werk ervaren. Want zoals Johan Cruijff het ooit zo treffend zei: “je gaat het pas zien, als je het doorhebt”.

Om 8.15 uur tref ik Paul Otter op het station Almere Centraal. Paul is werkzaam als gerechtsdeurwaarder bij Syncasso en neemt mij een dag mee op zijn ronde. Op het kantoor van Syncasso legt Paul uit welke ontwikkelingen hij als deurwaarder waarneemt en met welke uitdagingen zijn beroepsgroep wordt geconfronteerd. Paul ontkracht direct het beeld van de deurwaarder als kleerkast die onder hoge druk huizen leeghaalt. “Welnee, we nemen zelden inboedel mee”, zo meldt Paul. Ik vraag Paul of hij wel eens te maken heeft met agressie. “Bijna nooit”, geeft Paul aan, “als je respectvol bent richting de schuldenaar, dan reageren de meesten respectvol terug. En als de gemoederen wat hoger oplopen, pas ik communicatievaardigheden toe om de situatie af te koelen”. Paul geeft aan dat iedereen schulden kan krijgen, omdat het ‘copingmechanisme’ van mensen vaak niet goed werkt tijdens life events (levensbepalende emotionele gebeurtenissen zoals een echtscheiding, overlijden van een dierbare of verlies van een baan). Mensen hebben dan zoveel aan hun hoofd dat ze niet goed kunnen omgaan met aanmaningen, schulden of dagvaardingen. Je steekt dan je hoofd in het zand en dat kan echt iedereen overkomen, aldus Paul.

Syncasso doet daarom steeds meer psychosociaal onderzoek naar de schuldenaren: waarom hebben mensen schulden, hoe bereik je deze mensen en hoe zorg je dat zij hulp accepteren? Uit onderzoeken die door verschillende Nederlandse Universiteiten zijn uitgevoerd, blijkt dat veel schuldenaren simpelweg de tekst van de aanmaningen en dagvaardingen niet begrijpen. Verder werkt het veel beter om een boodschap te laten overkomen als deze simpel en positief is verwoord. Ingewikkelde juridische teksten met een negatieve boodschap zorgen er alleen maar voor dat mensen nog meer struisvogelgedrag vertonen. Syncasso heeft deze onderzoeksbevindingen in de praktijk gebracht door aan iedere dagvaarding of aanmaning een ‘motivatiekaartje’ te hechten. Op die kaartjes staat eenvoudig, kort en grafisch weergegeven hoe een schuldenaar de eerste stap kan zetten om zijn problemen op te lossen.

De deurwaarder heeft verder een sociale verplichting, zo vervolgt Paul. Soms ben ik de enige persoon die iemand in weken heeft gezien. Dan krijg je wel eens hele levensverhalen te horen, maar ook maak ik mee dat mensen spreken over zelfmoord. Vanwege alle schulden zien ze geen andere uitweg meer. Ik ben geen hulpverlener, maar in dergelijke gevallen, ga ik wel in gesprek met de schuldenaar met als doel om professionele hulp in te schakelen. Steeds meer (grote) schuldeisers in Nederland waarderen deze insteek ook en kijken niet alleen naar het financiële resultaat van de deurwaarder. Een positieve ontwikkeling, aldus Paul.

“Genoeg gepraat, laten we gaan rijden, we moeten nog 32 adressen langs vandaag”. We stappen in de auto en maken onze ronde. Bij ongeveer een derde van de adressen doet niemand open en laat Paul een gesloten envelop achter. Verder legt Paul nog een keer of vijf loonbeslag bij een werkgever. De grotere werkgevers kijken niet op of om van een loonbeslag, één kleinere werkgever schrikt wel. Deze werkgever begrijpt aanvankelijk niet wat loonbeslag inhoudt. Na uitgebreide uitleg van Paul begrijpt de werkgever beter wat van hem wordt verwacht.

In de auto spreken we over uitdagingen voor de beroepsgroep van deurwaarders. Paul vervolgt zijn verhaal. Deurwaarders en schuldhulpverlening zouden meer en beter informatie moeten uitwisselen. Met grote partijen als Plangroep gaat dat wel goed, met kleinere schuldhulpverleners praat je nog wel eens langs elkaar heen. Paul is blij met de serie ‘Schuldig’ van de VPRO omdat daarmee begrip wordt gekweekt voor de ‘sociale’ deurwaarder. Mensen moeten de deurwaarder niet zien als de onheilbrenger, maar als iemand die oplossingen kan bieden. Zo adviseren we de schuldeiser dikwijls om een afbetalingsregeling te bieden: beide partijen kunnen dan weer verder. Aan de andere kant moeten we schuldenaren niet ver-romantiseren. Het zou in veel gevallen beter zijn om mensen sneller te helpen via budgetbeheer of bewindvoering. Zonder professionele hulp zie je dat mensen aan de ene kant hun problemen wel willen oplossen, maar aan de andere kant niet weten hoe of een gat in hun hand hebben. Dan los je niks structureel op. Helaas accepteren sommige schuldenaren geen hulp, en dan gaat het mis.

Bij een van de huizen waar we aanbellen, doet een vrouw open. Ze kijkt Paul glazig aan. Na de uitleg over de dagvaarding van de zorgverzekeraar vraagt Paul of de vrouw nog meer schulden heeft. “Ja veel meer, deze brief leg ik op de grote stapel”, antwoordt de vrouw. Paul vraagt of de vrouw een baan heeft. De vrouw antwoordt ontkennend. Paul legt uit de een schuldhulpverlener de vrouw mogelijk kan helpen en dat de vrouw dan een begin kan maken om rust in haar hoofd te krijgen door te bellen naar het telefoonnummer dat op het ‘motivatiekaartje’ staat. Het gezicht van de vrouw klaart iets op.

In de auto vraag ik hoe het kan dat zoveel schulden afkomstig zijn van zorgverzekeraars. Paul antwoordt dat dit deels te maken heeft met de anonimiteit van de zorgverzekering en het systeem van zorgtoeslagen. Zorgverzekeraars zijn anonieme organisaties, je hebt er geen gezicht bij. Dat maakt het makkelijker om díe rekening niet te betalen. Een rekening van de bakker op de hoek betaal je dan toch sneller. Daarnaast krijgen mensen een zorgtoeslag uitgekeerd op hun bankrekening, maar worden ze niet verplicht om deze toeslag daadwerkelijk te gebruiken om de zorgverzekeraar te betalen. Een systeem waarbij de overheid de zorgtoeslag direct aan de zorgverzekeraar zou betalen, zou in de ogen van Paul – een paternalistische, maar – goede oplossing voor dit probleem kunnen zijn.

Aan het einde van de ronde hebben we alle adressen bezocht. We nemen afscheid en ik keer huiswaarts met nieuwe inzichten. De (sociale) deurwaarder doet betekenisvol werk. En de zin dat iedereen in een uitzichtloze schuldsituatie kan komen, spookt ook nog even door mijn hoofd. Enkele dagen later lees ik in de krant dat incassobureaus een vriendelijker toon zullen aanslaan in hun correspondentie. Het lijkt er dus op dat de onderzoeksresultaten waarover Paul sprak, door meer ondernemingen wordt omarmd. Een goede zaak.

Paul, hartelijk dank dat je me een kijkje in je keuken hebt willen geven.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback