Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Creditmanagement loopt achter

25 oktober 2021
CorporatesFinance

Professioneel loopt creditmanagement tien jaar achter

Michaël Brouwer over het Credit Expo beursthema Skills for the digital age.

Skills for the digital age. Is de digital age niet al niet jaren geleden begonnen?

Digitalisering is al heel lang een onderdeel van ons leven. Daar is niets futuristisch aan. Als de stroom uitvalt, doet niets het meer bij mij thuis. Als mijn navigatie niet werkt, weet ik niet meer waar ik ben. Als ik geen verbinding heb, kan ik niemand meer bereiken. Digitaal kan er letterlijk van alles. Spelletjes en entertainment zijn niet alleen leuk en aantrekkelijk. Ze lopen ook jaren voor op wat we nu beschikbaar hebben in creditmanagement.

Tien jaar achter

Als ik het probeer te vergelijken, denk ik dat onze werktoepassingen tien jaar achterlopen op wat er mogelijk is. Eigenlijk laat ik vrijwel al mijn digital skills thuis achter als ik naar m’n werk ga. We moeten in ons werk veel digitaler worden. De helft van al het werk dat we doen is overbodig, papierschuiven. Er is een nieuwe Netflix serie – Squid Games – dat dringt door tot in elke digitale porie. Onze kids spelen met die digitalisering in de pauze op school. Jonge digitalen, maar dan versie 3.0. Die gaan moeiteloos om met enorme hoeveelheden informatie. Gaan alle vaste structuren ter discussie stellen. Alsof wij in een museum leven. Hoe kids met virtual reality bezig zijn bijvoorbeeld. Dat voelt als echt. In de rij staan voor een achtbaan in een pretpark? Als je dezelfde beleving op de bank kunt hebben met VR? Intrinsiek is onze categorie zwaar conservatief. We gaan allemaal in de ankers als het gaat over verder digitaliseren.

Waar zitten we nu op de ontwikkelingscurve, hoe kijk je naar de toekomst?

We zijn nog maar aan het begin van de curve. We zijn een tussenpersoon die denken dat wij het voor de partijen moeten gaan oplossen. We profiteren nu nog van het feit dat debiteurklanten als groep versnipperd zijn. Maar als ze allemaal over digitale tools beschikken, hebben we echt een probleem want daar zijn de creditmanagementbedrijven nog niet op voorbereid. Informatie scrapen van onze websites, automatisch regelingen voorstellen en afhandelen, zelf alle formulieren invullen en automatisch koppelen met internetbankieren. Of onze klachtenregelingen geautomatiseerd bombarderen met klachten. Door daar op te anticiperen en het nu zo goed mogelijk te regelen voor de debiteurklant kun je een doemscenario voorkomen.

Betaalcapaciteit

Voor B2C-vorderingen is inzicht in betaalcapaciteit van debiteurklant een hefboom. Als dat goed georganiseerd wordt, gaat het een enorm effect hebben op de bescherming van mensen met schulden. Daarvoor moeten we NU nieuw beleid maken. Bij het incasseren van een openstaande vordering komt een nieuwe component. Een kale kip mag je niet plukken. Verboden om te pushen en voor te dringen om de debiteurklant (en een andere leverancier) met het probleem op te zadelen. Dat kan alleen als het samen gaat met bescherming voor de schuldeiser. Maar hoe zit dat ethisch? Mag je wel een veel te hoge vrije sector huur betalen? Of moet je dan maar verhuizen van Amsterdam naar een goedkopere woning ergens in de provincie Groningen. We moeten zoeken naar de balans tussen beschermen en de vrijheid van het individu. Je kunt niet verbieden om in de schulden te komen.

Algoritmen en MVI – is dat een tegenstelling of een gelukkig huwelijk?

Geen tegenstelling – een noodzaak. Met gegevens en algoritmen kun je iets objectief doen. Dat kunnen mensen niet. Een algoritme kan objectief bepalen dat iemand onder het bestaansminimum dreigt te komen. Dat er geen afloscapaciteit is. Geen ruimte om te betalen. Wat de gevolgen daarvan zijn? Voorlopig zie ik nog geen effect op een beperking van je bankpas en creditcard. Maar wel duidelijk signaleren dat je financieel in de gevarenzone bent of dreigt te komen. Op tijd hulp bieden om erger te voorkomen.

Europese regelgeving over AI – regulering en de Nederlandse wetgever. Is dat een bedreiging voor AI in creditmanagement? Hoe gaan we daarmee om?

Iedereen is kritisch en wantrouwend over Kunstmatige Intelligentie. Het is nieuw, dus zijn we wantrouwend. Dat er regels uit Europa komen, vind ik alleen maar goed. Zeker wanneer die gaan over toepasbaarheid en transparantie. Een medewerker neemt (nu) soortgelijke beslissingen. Die moet daarvoor opgeleid zijn. Over een VOG beschikken. Maar beslissingen die door mensen genomen worden zijn nog minder transparant dan algoritmen. Terwijl je van een apparaat precies en vooraf weet hoe het werkt. Daar kun je de grenzen van instellen.AI-beslissingen kun je daarom beter controleren dan menselijke beslissingen. Ik zet wel vraagtekens bij de organisatie van het toezicht. Dat is nu veel te versnipperd. Terwijl het toezicht altijd achter de ontwikkelingen aanloopt. Het wordt tijd dat er een gespecialiseerde toezichthouder voor AI komt.

Wat verwacht je van de CE dit jaar?

Ik hoop weer een heleboel mensen in het echt te zien. Vanwege de pandemie zal de Credit Expo een nog hoger reünie-gehalte hebben. Daar heb ik best zin in. Nieuwe ontwikkelingen? Als ik verrast wordt door nieuwe ontwikkelingen, doe ik m’n werk niet goed. Maar ik laat mij graag verrassen.

Aanmelden Credit Expo

Op donderdag 28 oktober aanstaande is de Credit Expo in het Congrescentrum 1931 ’s-Hertogenbosch. We hebben Jarno Duursma gevraagd om ons tussen 14.00 en 14.45 uur in zaal LIMOUSIN 3 mee te nemen in de laatste ontwikkelingen op het gebied van slimme software en kunstmatige intelligentie. Wilt u erbij zijn? Inschrijven kan via www.syncasso.nl/creditexpo2021

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
20 februari 2023

Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams

Onze dienstverlening is georganiseerd in klantteams. Zo kunnen we de specialistische kennis en ervaring die nodig is voor de optimale behandeling van de debiteurklanten met alle collega’s van het team delen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams
08 februari 2023

Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren

Je segmenteert een debiteurklantenbestand om beter en effectiever met je klanten te communiceren. Bijvoorbeeld door anders of vaker met een segment contact te zoeken.

Lees meer
Read more about Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren
01 februari 2023

Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing

De ambtshalve toetsing van de informatieplichten houdt veel partijen bezig. Er was dan ook grote belangstelling voor de werkveldconferentie die door Flanderijn, GGN, Janssen & Janssen en Syncasso georganiseerd werd.

Lees meer
Read more about Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter