Nieuws

Creditmanagement en de verkiezingen

11 maart 2021

Creditmanagement en de Tweede Kamerverkiezingen

De verkiezingsprogramma’s over de maatschappelijke taak van de deurwaarder

Op 17 maart gaan we naar de stembus om een nieuwe volksvertegenwoordiging te kiezen. Interessant om de verkiezingsprogramma’s door te nemen om een beeld te krijgen van de voornemens van de landelijke politiek voor het creditmanagementvak. Een goede ontwikkeling is dat creditmanagement-onderwerpen veel vaker dan voorheen aan de orde komen in de verkiezingsprogramma’s. Dit keer laten we de politiek aan het woord over de maatschappelijke taak van de gerechtsdeurwaarder. We plaatsen daar onze kanttekeningen bij.

Deurwaarders horen niet commercieel te zijn, dit wordt een publieke taak.’ stelt de SP in haar verkiezingsprogramma. De ideologie van de SP brengt met zich mee dat zoveel mogelijk ‘publieke’ taken door de overheid moeten worden overgenomen. Daarbij gaan ze er wel aan voorbij dat de ‘commerciële deurwaarders’ zich op allerlei manieren inzetten om kwetsbare debiteurklanten te beschermen tegen de staatsmacht bij invordering.  VISH – de verwijsindex schuldhulpverlening – het Digitaal Beslag Register en Schuldenwijzer zijn allemaal door de gerechtsdeurwaarders ontwikkeld. Deze zijn juist door de gerechtsdeurwaarders ontwikkeld om debiteurklanten te beschermen tegen onnodige kosten en stress. Het is veelzeggend dat de overheid vanuit haar publieke taak daar nog niet of nauwelijks aan meedoet. De vereenvoudigde beslagvrije voet die per 1 januari is ingevoerd, kan door ICT-problemen bij UWV en de Belastingdienst niet gebruikt worden.  Waardoor er nog steeds ongecoördineerde invordering door de overheid plaatsvindt die de beslagvrije voet van de burgers niet respecteert waardoor ze onder het bestaansminimum komen. Het is veel beter om deze publieke taak over te laten aan de ambtenaar/ondernemer die de gerechtsdeurwaarder is.

GroenLinks is het eens met de SP: ‘Deurwaarders voeren een maatschappelijke taak uit en komen daarom in dienst van de overheid.’ Eindelijk erkenning voor de maatschappelijke functie van de gerechtsdeurwaarder. Dat werd tijd! Maar over de maatschappelijke invordering door de overheid heeft de Nationale Ombudsman geen goed woord over. Zie onder andere zijn rapport ‘In het krijt bij de overheid’. Als alle deurwaarderskantoren worden genationaliseerd gaat met de overheid als grootste schuldeiser bovendien de onpartijdigheid van de deurwaarder overboord.

Meepraten over dit onderwerp? Laat uw reactie achter op LinkedIn.

In het volgende artikel bespreken we hoe de politieke partijen aankijken tegen de registratie van Incassobureaus.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback