Nieuws

Creditmanagement en de verkiezingen

16 maart 2021

Creditmanagement en de Tweede Kamerverkiezingen

De verkiezingsprogramma’s over het recht op een betalingsregeling

Op 17 maart gaan we naar de stembus om een nieuwe volksvertegenwoordiging te kiezen. Interessant om de verkiezingsprogramma’s door te nemen om een beeld te krijgen van de voornemens van de landelijke politiek voor het creditmanagementvak. We behandelen ze per onderwerp. Dit keer laten we de politiek aan het woord over het recht op betalen in termijnen. We plaatsen daar onze kanttekeningen bij.

Volgens PvdA en Christen Unie moet de aanspraak op een betalingsregeling verruimd worden. Dat idee sluit aan bij de misvatting dat iedereen recht heeft op een betalingsregeling. Zonder dat daarover vooraf afspraken gemaakt zijn. Zo’n maatregel grijpt rechtstreeks in op de contractvrijheid van partijen. Terwijl in een aankoop op afbetaling de verkoopprijs mede wordt vastgesteld op basis van de financieringskosten en het betalingsrisico. In de praktijk zien wij bij vrijwel alle vaste lasten leveranciers dat een betalingsregeling als een standaardoplossing voor betalingsproblemen wordt aangeboden.

Het is niet te hopen dat er bedoeld wordt dat voortaan iedereen alles op afbetaling mag kopen zonder dat dat vooraf is afgesproken. Dat middel lijkt erger dan de kwaal in het licht van het risico op overkreditering.

Christen Unie wil verbieden dat consumentenproducten op afbetaling gekocht kunnen worden voor aankopen tot € 1000,-. Zo wordt voorkomen dat kleine aankopen tot grote schulden kunnen leiden. Voor online aankopen van consumentenproducten is achteraf betalen ook een manier om consumenten te beschermen tegen leveringsrisico’s. Daarbij vinden er in de achtergrond al creditchecks plaats die ervoor zorgen dat het betalingsrisico voor de financier heel beperkt is. Dat levert impliciet ook bescherming voor de consument.  Wij denken bovendien dat een dergelijke ingreep in de contractsvrijheid van partijen onhaalbaar is.

Het VCMB-waardenonderzoek geeft aan dat de belangrijkste oorzaken voor ernstige betalingsachterstanden gevormd worden door achterstanden bij de Belastingdienst, Zorgverzekering, Gas/Water/Licht en Huur. Verkoop op afbetaling verder reguleren gaat geen wezenlijke bijdrage leveren aan het voorkomen van problematische schulden.

Meepraten over dit onderwerp? Laat uw reactie achter op LinkedIn.

In het volgende artikel bespreken we hoe de politieke partijen aankijken tegen de schuldhulpverlening.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
Feedback