Nieuws

Corona effect betaalachterstanden

12 november 2020

Corona effect betalingsachterstanden blijft (vooralsnog) uit.

Onderzoek onder opdrachtgevers bevestigt stabiel beeld.

Tegen de verwachtingen in, zien we in onze portefeuilles een verbetering van het betaalgedrag, bij een gemiddeld stabiele instroom van nieuwe vorderingen. Uiteraard zijn er op opdrachtgeverniveau fluctuaties in de instroom geweest die verband houden met de pandemie. Een aantal opdrachtgevers heeft de overdracht – al dan niet selectief – gepauzeerd. We hebben in een kort onderzoek onze opdrachtgevers gevraagd hoe zij zelf aankijken tegen de ontwikkeling in het debiteurenbeheerproces.

Debiteurenportefeuilles opdrachtgevers stabiel

Gemiddeld zien onze opdrachtgevers hun debiteurenportefeuille in omvang gelijk blijven. Ongeveer 20% ziet een toename, nog eens 20% ziet een afname. De rest is gelijk gebleven. Dat beeld wordt bevestigd in de doorstroom naar het eigen debiteurenbeheer proces van onze opdrachtgevers. Ook dat blijft tot op heden gemiddeld gelijk.

Beter betalingsgedrag

Verrassend is het antwoord op de vraag welke mogelijke oorzaken opdrachtgevers zien voor een afname van het aantal overdrachten aan Syncasso. Ongeveer een derde van de respondenten zegt dat er beter betaald wordt. Een derde stelt de overdracht vanwege COVID langer uit. Een derde geeft aan dat ze moeten gissen naar de oorzaak.

Toename van de instroom verwacht

Meer dan de helft van de respondenten verwacht dat ze het komend halfjaar meer vorderingen gaan overdragen. De rest verwacht dat de overdracht gelijk blijft. De pandemie en de verslechterende economische omstandigheden worden het vaakst als de verwachtte oorzaak voor de toename genoemd.

Omslag in het betalingsgedrag

De verwachting dat er meer betalingsproblemen ontstaan hangt al twee kwartalen in de lucht. Syncasso behandelt grote volumes vorderingen voor zowel B2C als B2B opdrachtgevers in verschillende categorieën. Hierdoor hebben we een breed en diep inzicht in de ontwikkeling van betalingsachterstanden, door onze Business Intelligence monitoring en continue data-analyses. We monitoren de ontwikkelingen in alle portefeuilles op dag-basis, waardoor we als eerste de signalen van een omslag in het betalingsgedrag constateren. Om vervolgens in nauw overleg met onze opdrachtgevers snel te kunnen schakelen om de schade voor onze opdrachtgevers en hun debiteurklanten te beperken.

Gerelateerde nieuwsberichten

17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
Feedback