Nieuws

Betaalcapaciteit neemt af

25 maart 2022

Betaalcapaciteit van debiteurklanten neemt af door sterkste daling koopkracht in 40 jaar

De snel stijgende energieprijzen zorgen ervoor dat de inflatie hard stijgt en de koopkracht ten opzichte van vorig jaar naar verwachting met 3,4% afneemt. Dat is de sterkste daling in de afgelopen veertig jaar. Met de daling van de koopkracht, neemt ook de betaalcapaciteit van debiteurklanten af.

Betalingsregelingen

De exploderende energieprijzen veroorzaken de grootste stijging van de inflatie. Dat raakt niet iedereen. Als je het geluk hebt dat je een vast contract voor je energie hebt kunnen afspreken, scheelt dat ongeveer de helft van de inflatie. Dat brengt met zich mee dat bij het beoordelen van (lopende) betalingsafspraken gecontroleerd moet worden of de afspraken nog haalbaar en betaalbaar zijn voor de debiteurklant. Als debiteurklanten hun afgesproken betalingsregeling niet vol kunnen houden, moeten daar nieuwe afspraken over gemaakt worden. Die rekening houden met de realiteit van de afgenomen betaalcapaciteit.

Meer betalingsproblemen

De stijging van lonen en uitkeringen dekt maar een deel van de verwachte inflatie. De eenmalige toeslag van € 800 die de regering beschikbaar stelt voor lagere inkomens compenseert de verwachte prijsstijging van energie voor ongeveer de helft. Daardoor gaat het voor kwetsbare debiteurklanten die geen financiële buffer hebben nog moeilijker worden om aan hun betalingsverplichtingen te voldoen. Naar verwachting zullen er ook in de groep middeninkomens meer betalingsproblemen ontstaan. Wij zullen met die nieuwe instroom van vorderingen extra zorgvuldig omgaan om die zo goed en passend mogelijk op te lossen.

Oproep aan de overheid

We maken ons zorgen dat de problematische schulden hierdoor nog verder zullen toenemen. De grondslagen voor de beslagvrije voet worden twee keer per jaar achteraf vastgesteld. Zonder aanvullend overheidsingrijpen is de kans groot dat burgers waarbij beslag op hun inkomsten is gelegd door de stijgende inflatie onder de beslagvrije voet uitkomen. Ze daardoor niet meer in hun levensonderhoud kunnen voorzien en niet meer op tijd hun vaste lasten kunnen betalen. Waardoor er nieuwe schulden ontstaan. Als de overheid dat niet tijdig repareert, ontwikkelen die zich tot problematische schulden.

Gerelateerde nieuwsberichten

10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
Feedback