Nieuws

Ben Kuipers over High Performance

07 november 2022
Hoe bereik je High Performance in een team, organisatie of keten?

Het laatste deel van de interviewdrieluik rondom onze keynote op de Credit Expo van komende dinsdag 8 november. Op die dag spreken Dr. Ben Kuipers en Prof. Dr. Lidewey van der Sluis elk met hun eigen invalshoek over wat High Performance is. Vandaag geeft Ben Kuipers ons een idee van de voorwaarden voor high performance teams en welke ingrediënten daarbij een rol spelen.

1. Wat heeft een team nodig om het beste uit elkaar te halen?

Om een High Performance Team te worden, is het allereerst van belang dat betrokkenen snappen waarom en wanneer samenwerking nodig is. Onderzoek laat zien dat teams om moeten gaan met drie afhankelijkheden; afhankelijkheid om (veelal complexe) taken uit te voeren, uitdagende doelen te behalen en als laatste de afhankelijkheden met anderen en de omgeving. Zulke afhankelijkheden kunnen mensen moeilijk individueel aanpakken. Alles draait dan om samenwerking en samenwerking is gedrag. Een voorwaarde voor een high performance team is dat alle teamleden bewust met dat samenwerkingsgedrag bezig zijn. We onderscheiden daarbij een zestal ingrediënten die teams helpen om tot uitzonderlijke prestaties te komen; 1. teambevlogenheid die zich uit in passie en toewijding, 2. het actief met elkaar nemen van verantwoordelijkheid, 3. samenwerken op het doel, 4. de taak en 5. de externe relaties en ten slotte 6. leiderschap.

2. Geldt dat ook voor een keten, zoals de ketensamenwerking die we kennen binnen de creditmanagementbranche?

Op basis van onze onderzoeken blijkt dat deze zes ingrediënten in allerlei samenwerkingsverbanden (vaste teams, projectteams en netwerkteams) een rol spelen. Ook in ketens is dat dus het geval. Een extra moeilijkheid daarbij is dat de vertegenwoordigers in een ketensamenwerking niet alleen de afhankelijkheden binnen de eigen organisatiegrenzen ervaren, maar ook die in de keten tussen organisaties. Omdat in dergelijke netwerkomstandigheden er bovendien geen hiërarchische organisatie lijn is om op terug te vallen, zijn deze vertegenwoordigers in de keten nog meer op hun gedrag en de samenwerking aangewezen. Bewust invulling geven aan de zes ingrediënten van high performance teams, is dan essentieel, waarbij leiderschap meer gedeeld wordt door de diverse actoren.

3. Hoe kan een leidinggevende high performance in de organisatie of in het team stimuleren?

Ondanks dat er een veel groter beroep wordt gedaan op het zelforganiserend vermogen van een team binnen een organisatie, is de rol van de formeel leidinggevende heel groot. Het leiderschap van deze persoon helpt de teamleden namelijk om de ingrediënten voor high performance goed in te vullen. Teams zijn namelijk niet van de ene op de andere dag goed presterend en de echt goede teams zijn bovendien voortdurend bezig zichzelf verder te verbeteren. Dat vraagt om stimuleren, uitdagen, reflecteren of bijvoorbeeld een spiegel voorhouden. Vanuit leiderschap kan blijvend de voortdurende ontwikkeling ondersteund worden en veelal helpt het als iemand anders dan de teamleden zelf zorgt dat het samenwerkingsgedrag op een goede manier onderwerp van gesprek blijft.

4. Gelden er andere regels voor bovenstaande vragen (vraag 1 en 3) als de omgeving onder druk staat (Als er veel tegelijk verandert, doelgroepen veranderen van samenstelling, wetgeving verandert, economische ontwikkelingen etc.)?

Zoals vaak onder druk, worden de zaken die er echt toe doen uitvergroot. Ik denk niet dat de regels op zich veranderen, maar de urgentie om wat met het samenwerkingsgedrag te doen wordt groter en er hangt meer vanaf op het moment dat het even niet goed gaat. Of anders loopt dan gepland. In feite staan de afhankelijkheden dan onder grotere druk. Onder die druk is er vaak minder tijd en als teams of ketens dan nog moeten gaan uitvinden wat goede samenwerking eigenlijk is, ben je al te laat. Uiteraard vragen urgente vraagstukken soms om nieuwe samenwerkingen. Het is dan goed als organisaties al kennis en ervaring hebben opgebouwd door mensen en teams actief te helpen hun samenwerkingsgedrag te ontwikkelen. In nieuwe, wellicht spannende, situaties kunnen mensen daar dan op terugvallen. Wat daarbij dan helpt is dat het te behalen doel nog centraler wordt gesteld. Door met elkaar het hogere, maatschappelijke doel (vaak de bedoeling) helder voor ogen te hebben, is er eenvoudiger een gemeenschappelijke taal voorhanden om met elkaar de moeilijke vraagstukken op te lossen.

Wilt u meer leren over high performance in teams en meer inzichten op doen? Registreer u dan vandaag nog. We zien u graag bij de de Keynote ‘High Performance in creditmanagement: 2 invalshoeken’ op de Credit Expo, 8 november, 11.15 – 12.00 uur in de Galloway.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback