Nieuws

Begrijpelijke dagvaarding

12 januari 2021

Begrijpelijke dagvaarding dankzij de taalambassadeurs van Stichting ABC Friesland

Coördinator Ine van Straten over heldere taal voor iedereen

Stichting ABC is een belangenorganisatie van en voor laaggeletterden in heel Nederland. Sinds 2019 is er een regionale afdeling in Friesland. Vanaf de oprichting is Ine van Straten daarbij betrokken als begeleider en coördinator van de Taalambassadeurs. Taalambassadeurs zijn mensen die zelf moeite hebben (gehad) met lezen en schrijven. Zij zijn op volwassen leeftijd weer naar school of naar een Digi-Taalhuis gegaan. Daarna volgden ze een speciale cursus. Nu geven ze voorlichting over laaggeletterdheid bij gemeenten, basisscholen, welzijnswerk of andere organisaties. Ook zijn ze getraind om kritisch te kijken naar teksten. Een didactische achtergrond en ervaring binnen Digi–Taalhuizen in bibliotheken helpen Ine om samen met de Taalambassadeurs hun soms haarscherpe kritiek om te zetten in praktische toepassingen.

Begrijpelijke dagvaarding

“Samen met de Taalambassadeurs is er gewerkt aan het begrijpelijk maken van de dagvaarding. Wij hebben daar verschillende bijeenkomsten samen met Paul Otter en Mark Getkate van Syncasso aan besteed”, aldus Ine van Straten. Het waren hele intensieve sessies die veel van zowel Paul en Mark als de Taalambassadeurs vroegen. Daarom kunnen we ook niet zoveel tegelijk doen. Behalve inspannend, is het voor de Taalambassadeurs soms ook frustrerend om de teksten te verbeteren. ‘Ze willen ons helpen! Waarom schrijven ze dan zo moeilijk en snap ik het niet!’

Wat helpt om toegankelijker en begrijpelijker te worden?

Ine heeft een aantal praktische tips om informatie toegankelijker en begrijpelijker te maken. Dat helpt niet alleen de laaggeletterden, iedereen heeft er baat bij als deze uitgangspunten voor communicatie gebruikt worden:

  • Grotere lettertypes. Begin met het belangrijkste. Ze worden zo moe van lange teksten, dat kost heel veel moeite. Liever puntsgewijs.
  • Vermijd dat je dezelfde begrippen anders benoemd in je tekst. Hou het bij één begrip. Schuldeiser, crediteur, beslaglegger zijn elke keer nieuwe woorden voor ze zonder lading.
  • Wij hebben de neiging om een herhaling van woorden in dezelfde alinea te voorkomen. Vinden we mooier. Voor iemand die laag taalvaardig is, is dat juist heel lastig.
  • Juridische taal is altijd onbegrijpelijk – een executoriaal derdenbeslag overbetekend???
  • Ook niet verwijzen in je tekst, dan moeten ze alles weer teruglezen om het op te zoeken.
  • Ga ervan uit dat alles te veel is. Hou het specifiek. Als het zonder bijlage kan, graag!
  • Zorg dat je kort en duidelijk de volgende vragen behandelt in je tekst: wat willen ze van me? Wat moet ik doen? Wat gebeurt er als ik dat niet doe?
  • Bij de overheid wordt iedereen op cursus gestuurd om B1 te leren schrijven. Maar dat is nog steeds niet begrijpelijk voor mensen die laag taalvaardig zijn.
  • Je ziet vaak bij websites dat je moet doorklikken, daar lopen laagtaalvaardigen op vast.
  • Korte uitlegfilmpjes zijn heel belangrijk voor laagtaalvaardigen. Belangrijk is een duidelijke stem, strakke poppetjes en vooral niet te snel, anders moeten ze het filmpje steeds opnieuw draaien.

Oneerlijk

Syncasso vindt het oneerlijk dat debiteurklanten die incassocommunicatie niet begrijpen – en om die reden niet reageren – te maken krijgen met incassokosten en gerechtelijke procedures. Daarom besteden we veel aandacht aan onze (incasso)communicatie om die voor iedereen begrijpelijk te maken. Ook in onze persoonlijke contacten met debiteurklanten vatten we de gemaakte afspraken samen en controleren we of die goed begrepen zijn. Dat is een continu proces waarvoor we de uitgangspunten van Ine van Straten gebruiken en regelmatig de taalambassadeurs van stichting ABC inschakelen om te controleren of we goed bezig zijn.

Gerelateerde nieuwsberichten

17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
Feedback