Nieuws

Begrijpelijke dagvaarding

12 januari 2021

Begrijpelijke dagvaarding dankzij de taalambassadeurs van Stichting ABC Friesland

Coördinator Ine van Straten over heldere taal voor iedereen

Stichting ABC is een belangenorganisatie van en voor laaggeletterden in heel Nederland. Sinds 2019 is er een regionale afdeling in Friesland. Vanaf de oprichting is Ine van Straten daarbij betrokken als begeleider en coördinator van de Taalambassadeurs. Taalambassadeurs zijn mensen die zelf moeite hebben (gehad) met lezen en schrijven. Zij zijn op volwassen leeftijd weer naar school of naar een Digi-Taalhuis gegaan. Daarna volgden ze een speciale cursus. Nu geven ze voorlichting over laaggeletterdheid bij gemeenten, basisscholen, welzijnswerk of andere organisaties. Ook zijn ze getraind om kritisch te kijken naar teksten. Een didactische achtergrond en ervaring binnen Digi–Taalhuizen in bibliotheken helpen Ine om samen met de Taalambassadeurs hun soms haarscherpe kritiek om te zetten in praktische toepassingen.

Begrijpelijke dagvaarding

“Samen met de Taalambassadeurs is er gewerkt aan het begrijpelijk maken van de dagvaarding. Wij hebben daar verschillende bijeenkomsten samen met Paul Otter en Mark Getkate van Syncasso aan besteed”, aldus Ine van Straten. Het waren hele intensieve sessies die veel van zowel Paul en Mark als de Taalambassadeurs vroegen. Daarom kunnen we ook niet zoveel tegelijk doen. Behalve inspannend, is het voor de Taalambassadeurs soms ook frustrerend om de teksten te verbeteren. ‘Ze willen ons helpen! Waarom schrijven ze dan zo moeilijk en snap ik het niet!’

Wat helpt om toegankelijker en begrijpelijker te worden?

Ine heeft een aantal praktische tips om informatie toegankelijker en begrijpelijker te maken. Dat helpt niet alleen de laaggeletterden, iedereen heeft er baat bij als deze uitgangspunten voor communicatie gebruikt worden:

  • Grotere lettertypes. Begin met het belangrijkste. Ze worden zo moe van lange teksten, dat kost heel veel moeite. Liever puntsgewijs.
  • Vermijd dat je dezelfde begrippen anders benoemd in je tekst. Hou het bij één begrip. Schuldeiser, crediteur, beslaglegger zijn elke keer nieuwe woorden voor ze zonder lading.
  • Wij hebben de neiging om een herhaling van woorden in dezelfde alinea te voorkomen. Vinden we mooier. Voor iemand die laag taalvaardig is, is dat juist heel lastig.
  • Juridische taal is altijd onbegrijpelijk – een executoriaal derdenbeslag overbetekend???
  • Ook niet verwijzen in je tekst, dan moeten ze alles weer teruglezen om het op te zoeken.
  • Ga ervan uit dat alles te veel is. Hou het specifiek. Als het zonder bijlage kan, graag!
  • Zorg dat je kort en duidelijk de volgende vragen behandelt in je tekst: wat willen ze van me? Wat moet ik doen? Wat gebeurt er als ik dat niet doe?
  • Bij de overheid wordt iedereen op cursus gestuurd om B1 te leren schrijven. Maar dat is nog steeds niet begrijpelijk voor mensen die laag taalvaardig zijn.
  • Je ziet vaak bij websites dat je moet doorklikken, daar lopen laagtaalvaardigen op vast.
  • Korte uitlegfilmpjes zijn heel belangrijk voor laagtaalvaardigen. Belangrijk is een duidelijke stem, strakke poppetjes en vooral niet te snel, anders moeten ze het filmpje steeds opnieuw draaien.

Oneerlijk

Syncasso vindt het oneerlijk dat debiteurklanten die incassocommunicatie niet begrijpen – en om die reden niet reageren – te maken krijgen met incassokosten en gerechtelijke procedures. Daarom besteden we veel aandacht aan onze (incasso)communicatie om die voor iedereen begrijpelijk te maken. Ook in onze persoonlijke contacten met debiteurklanten vatten we de gemaakte afspraken samen en controleren we of die goed begrepen zijn. Dat is een continu proces waarvoor we de uitgangspunten van Ine van Straten gebruiken en regelmatig de taalambassadeurs van stichting ABC inschakelen om te controleren of we goed bezig zijn.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback