Nieuws
Schuldhulp moet uit de taboesfeer
19 april 2021Schuldhulp moet uit de taboesfeer
Mensen met geldzorgen wachten vaak jarenlang voor ze schuldhulp zoeken. Daarbij spelen allerlei factoren een rol. Schaamte, of een misplaatst optimisme dat het financiële probleem zich op den duur wel oplost door een meevaller of het vakantiegeld, komen als oorzaken naar voren in het onderzoek dat we in 2016 met de Rijksuniversiteit Groningen en Kredietbank Nederland deden.
Helpen naar schuldhulp
Schuldhulpverlening of budget coaching moet een normale, geaccepteerde manier worden om je financiële problemen op te lossen als je er zelf niet uit komt. Het kan iedereen overkomen en allerlei oorzaken hebben waar je zelf weinig of geen invloed op hebt. In onze communicatie met debiteurklanten wijzen we al veel langer op de mogelijkheid om schuldhulp te krijgen om te helpen bij financiële zorgen. Op onze website hebben we er een speciale pagina voor ingericht www.syncasso.nl/hulp. Met Kredietbank Nederland doen we een pilot waarin onze deurwaarders toestemming vragen aan debiteurklanten om hun contactgegevens te delen met de schuldhulp, zodat schuldhulp binnen een dag contact zoeken met de debiteurklant om te helpen bij de oplossing.
Geldfit
Vorig jaar zijn we partner geworden van de Nederlandse Schuldhulp Route. We promoten Geldfit prominent op de debiteurenpagina van onze website. Die pagina krijgt meer dan 36.000 bezoekers per maand. In onze rechtstreekse incassocommunicatie met Niet-kunners en Regelaars voegen we teksten met hyperlinks toe naar deze ‘hulp’ pagina. Zo kunnen we vaststellen welke benadering de meeste response oplevert om ervoor te zorgen dat meer debiteurklanten eerder in contact komen met de schuldhulpverlening. Dat voorkomt problematische schulden en is beter voor alle partijen in de schulddienstverleningsketen.