Nieuws

Gerechtsdeurwaarders: steeds meer verwarde huurders

08 juni 2017

Gerechtsdeurwaarders: steeds meer verwarde huurders

Decentralisatie en bezuinigingen hebben samen gezorgd voor een toename van incidenten met verwarde personen. Gerechtsdeurwaarders merken in de praktijk een sterke toename van huurders die verward zijn. Logisch want schulden, met name huurschulden met een kans op ontruiming, verergeren de problemen. Wat te doen in de praktijk?

De afgelopen vijf jaar is het aantal meldingen van verwarde personen met 65% toegenomen (cijfers politie). Ook de koepel van woningcorporaties, Aedes, heeft bij een onderzoek onder haar leden in 2015 geconstateerd dat er een toename van verwarde huurders is. In 2015 waren er 2.000 ernstige incidenten zoals brandstichting en ander geweld, in datzelfde jaar waren er 18.000 gevallen van overlast.

Het gaat dan niet alleen om mensen met psychische problemen, ook mensen die door andere oorzaken in de knoei zijn gekomen, uitbehandeld zijn of anderszins. Aedes geeft aan dat ongeveer 70% van deze verwarde huurders in beeld zijn, ergo 30% niet…

Voor de toename van het aantal verwarde personen is geen eenduidige verklaring. De Universiteit van Amsterdam legt wel een verband tussen de toename en de decentralisatie en bezuinigingen van de afgelopen jaren.

Kwetsbare mensen vallen daardoor tussen wal en schip. Zo worden steeds minder indicaties afgegeven voor beschermd wonen, bijvoorbeeld voor mensen met een verstandelijke beperking. Die moeten dan zelfstandig hun draai vinden maar dat gaat nogal eens fout gezien bovenstaande cijfers.

Veel beleidsmakers rekenen op mantelzorgers, maar onderzoek van de Universiteit van Humanistiek geeft aan die verwachtingen te hoog en niet reëel zijn. Gemeenten luiden inmiddels ook de noodklok. Burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden, voorzitter van de G32 netwerk middelgrote steden, geeft aan dat gemeenten onvoldoende bevoegdheden hebben om goed met verwarde personen om te kunnen gaan.

Terug naar verwarde huurders. De gerechtsdeurwaarder komt aan de deur, in dit geval bij Jan omdat die de huur niet heeft betaald. Ze praten kort met elkaar en al snel merkt de gerechtsdeurwaarder dan Jan niet zelfstandig in staat is zijn huurachterstand op te lossen. Sterker nog, de gerechtsdeurwaarder constateert dat Jan verward is en tussen wal en schip dreigt te vallen.

Daarmee heeft de gerechtsdeurwaarder gelijk een flink dilemma te pakken. De persoonsgegevens van Jan heeft hij van de verhuurder gekregen om de huurschuld te incasseren en mag hij niet voor andere doeleinden gebruiken. De gerechtsdeurwaarder mag dus niet aankloppen bij de GGZ en aangeven dat Jan verward is en hulp nodig heeft.

Onlogisch en wrang! Daar waar de gerechtsdeurwaarder juist aan de deur de contacten legt, waar hij ziet dat mensen tussen wal en schip dreigen te vallen mag hij geen actie ondernemen! Zeker waar de belangrijke spelers in dit veld het erover eens zijn dat de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg een vangnet nodig heeft omdat ze nog niet optimaal functioneert.

Gerechtsdeurwaarders leggen jaarlijks ongeveer 3.500.000 huisbezoeken af. Als ze daarbij merken dat iemand verward is en tussen wal en schip valt mogen ze daar nu formeel niets mee doen. Hoewel ik niet snel enthousiast ben over burgerlijke ongehoorzaamheid, begint dat hier wel flink te jeuken. Ik wil mijn maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en mijn bevindingen bij een gemeente of passende hulpverleningsinstanties melden zodat Jan geholpen wordt.

Dat kan nu niet door de privacy wetgeving met als resultaat dat daardoor een ontruiming van Jan dichterbij komt. Dat wil Jan niet, de woningcorporatie niet en de gerechtsdeurwaarder ook niet. Wat weegt dan zwaarder? De privacy regels zoals die nu gelden of een dak boven het hoofd van Jan…ik weet het wel!

Op https://www.syncasso.nl/verwardepersonen/ is de whitepaper “Verwarde personen tussen wal en schip” te downloaden. Deze is tot stand gekomen na een tweetal seminars met ketenpartners Aedes, diverse woningcorporaties, gemeenten en het Leger des Heils. Samen met hen is een puntenplan ontwikkeld om het risico dat verwarde huurders tussen wal en schip vallen te minimaliseren. Daarmee lossen we het probleem niet op, maar zetten we wel een stap in de goede richting.

Deze blog is geschreven door Paul Otter, gerechtsdeurwaarder en Social Responsibility Officer.

Gerelateerde nieuwsberichten

15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
09 oktober 2024

Najaarscampagne Geldfit

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) voert ook dit najaar van 9 oktober tot 3 november een campagne om particulieren én ondernemers te wijzen op hulpmogelijkheden rondom schulden en achterstanden. De campagne met als boodschap: Geldstress? App met Geldfit, richt zich op jongeren.

Lees meer over: Najaarscampagne Geldfit
01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
Feedback