Nieuws

Ethische kaders Syncasso DataFactory

19 mei 2022

 

Kunstmatige intelligentie en het gebruik van voorspelmodellen voor creditmanagement zijn onmisbaar om maatschappelijk verantwoord, grote aantallen betalingsachterstanden op te lossen. Maar er is ook zorg of de gebruikte algoritmen voor de voorspelmodellen op een ethische, verantwoorde manier zijn ontwikkeld. In 2020 schreven we al een artikelenreeks over ethisch gebruik van AI voor creditmanagement. De vijf kernprincipes die we in die artikelenreeks behandelden, vormen het uitgangspunt voor onze DataFactory.

1. Goed doen, bijdragen aan welzijn, waardigheid en duurzaamheid

Onze voorspelmodellen zijn ontwikkeld om betalingsachterstanden maatschappelijk verantwoord op te lossen, waarbij de betaalcapaciteit van de debiteurklant de voorgestelde oplossing bepaalt.  Ons Minnelijk Maatwerk Model onderscheidt Niet-Kunners, Regelaars en Niet-Willers. Een niet-kunner vragen we niet om betaling, maar bieden we hulp aan. Voor een regelaar bieden we een passende, haalbare betalingsregeling. Een niet-willer wijzen we op de kostenconsequenties van het uitstellen van een oplossing.

Kunnen we de vordering niet minnelijk oplossen, dan ondersteunt ons voorspelmodel Verantwoord Dagvaarden de beslissing om al dan niet te dagvaarden. Ook voor deze beslissing is de betaalcapaciteit van de debiteur leidend.

2. Geen kwaad doen, privacy respecteren en misbruik voorkomen

In onze DataFactory gebruiken we de data van onze opdrachtgevers en de debiteur voor onze algoritmen. Die verrijken we met (publieke) sociodemografische data van CBS. Dat garandeert de kwaliteit en integriteit van de gebruikte data, waarbij we de dataset minimaliseren tot de 30 krachtigste voorspellers, om een betrouwbare voorspelling te doen. De dataset wordt met machinelearning getraind om de voorspelkracht en betrouwbaarheid te borgen en te verbeteren. We respecteren de privacy van onze debiteuren en gebruiken de data uitsluitend om de betalingsachterstand zo goed mogelijk op te lossen. Misbruik wordt voorkomen door een afgeschermde omgeving die alleen toegang biedt aan geregistreerde combinaties van rollen en rechten. Het gebruik van de gegevens wordt gelogd.

3. Menselijke besliskracht om AI-beslissingen aan te passen

We benutten elk contact met een debiteur om de uitkomsten van onze voorspelmodellen te valideren en actualiseren. Speciaal bij de overgangsgebieden van niet-kunners, naar regelaars c.q. niet-willers zijn we extra attent op actuele ontwikkelingen en omstandigheden die de voorspelling beïnvloeden. We informeren telefonisch of via een huisbezoek. Onze behandelaars en gerechtsdeurwaarders kunnen voorspellingen (laten) aanpassen en nieuwe informatie toevoegen, die toekomstige voorspellingen verbeteren.

4. Gerechtigheid, eerlijkheid, solidariteit en non-discriminatie

Ondersteund door onze voorspelmodellen lossen we betalingsachterstanden op binnen de (betalings)mogelijkheden van de debiteur. Waarbij rechtvaardigheid, eerlijkheid en rechtsgelijkheid gebiedt dat een debiteur naar vermogen bijdraagt om de vordering op te lossen. Dat is solidair met andere debiteuren die hun achterstanden betalen en eerlijk voor de leverancier die zijn deel van de overeenkomst is nagekomen. Non-discriminatie wordt geborgd door gebruik te maken van eigen, kwalitatieve data van onze opdrachtgevers die specifiek verzameld is om de betalingsachterstand op te lossen.

5. Hoe werkt het en wie is daar verantwoordelijk voor?

Syncasso debiteuren hebben er recht op om te weten hoe onze voorspelmodellen tot aanbevelingen komen. Onze aanbevelingen zijn goed uit te leggen, omdat we voor de voorspellingen een dataset van dertig voorspellers samenstellen, die duidelijk gerelateerd zijn aan betalingsachterstanden, historisch betaalgedrag en responsegedrag in het voorafgaande incassotraject van de debiteur zelf.

De verantwoordelijkheid voor onze voorspelmodellen ligt bij ons Team datawetenschappers van Business Control onder leiding van Continuous Improvement Manager Corina Soeteman. Verantwoordelijk voor het beantwoorden van vragen over onze voorspelmodellen en andere privacy gerelateerde vragen is Mark Getkate, onze Legal-Compliance Officer en Functionaris voor de Gegevensbescherming.

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback