Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Ethische kaders Syncasso DataFactory

19 mei 2022
Corporates

Ethische kaders Syncasso DataFactory

Kunstmatige intelligentie en het gebruik van voorspelmodellen voor creditmanagement zijn onmisbaar om maatschappelijk verantwoord, grote aantallen betalingsachterstanden op te lossen. Maar er is ook zorg of de gebruikte algoritmen voor de voorspelmodellen op een ethische, verantwoorde manier zijn ontwikkeld. In 2020 schreven we al een artikelenreeks over ethisch gebruik van AI voor creditmanagement. De vijf kernprincipes die we in die artikelenreeks behandelden, vormen het uitgangspunt voor onze DataFactory.

1. Goed doen, bijdragen aan welzijn, waardigheid en duurzaamheid

Onze voorspelmodellen zijn ontwikkeld om betalingsachterstanden maatschappelijk verantwoord op te lossen, waarbij de betaalcapaciteit van de debiteurklant de voorgestelde oplossing bepaalt.  Ons Minnelijk Maatwerk Model onderscheidt Niet-Kunners, Regelaars en Niet-Willers. Een niet-kunner vragen we niet om betaling, maar bieden we hulp aan. Voor een regelaar bieden we een passende, haalbare betalingsregeling. Een niet-willer wijzen we op de kostenconsequenties van het uitstellen van een oplossing.

Kunnen we de vordering niet minnelijk oplossen, dan ondersteunt ons voorspelmodel Verantwoord Dagvaarden de beslissing om al dan niet te dagvaarden. Ook voor deze beslissing is de betaalcapaciteit van de debiteur leidend.

2. Geen kwaad doen, privacy respecteren en misbruik voorkomen

In onze DataFactory gebruiken we de data van onze opdrachtgevers en de debiteur voor onze algoritmen. Die verrijken we met (publieke) sociodemografische data van CBS. Dat garandeert de kwaliteit en integriteit van de gebruikte data, waarbij we de dataset minimaliseren tot de 30 krachtigste voorspellers, om een betrouwbare voorspelling te doen. De dataset wordt met machinelearning getraind om de voorspelkracht en betrouwbaarheid te borgen en te verbeteren. We respecteren de privacy van onze debiteuren en gebruiken de data uitsluitend om de betalingsachterstand zo goed mogelijk op te lossen. Misbruik wordt voorkomen door een afgeschermde omgeving die alleen toegang biedt aan geregistreerde combinaties van rollen en rechten. Het gebruik van de gegevens wordt gelogd.

3. Menselijke besliskracht om AI-beslissingen aan te passen

We benutten elk contact met een debiteur om de uitkomsten van onze voorspelmodellen te valideren en actualiseren. Speciaal bij de overgangsgebieden van niet-kunners, naar regelaars c.q. niet-willers zijn we extra attent op actuele ontwikkelingen en omstandigheden die de voorspelling beïnvloeden. We informeren telefonisch of via een huisbezoek. Onze behandelaars en gerechtsdeurwaarders kunnen voorspellingen (laten) aanpassen en nieuwe informatie toevoegen, die toekomstige voorspellingen verbeteren.

4. Gerechtigheid, eerlijkheid, solidariteit en non-discriminatie

Ondersteund door onze voorspelmodellen lossen we betalingsachterstanden op binnen de (betalings)mogelijkheden van de debiteur. Waarbij rechtvaardigheid, eerlijkheid en rechtsgelijkheid gebiedt dat een debiteur naar vermogen bijdraagt om de vordering op te lossen. Dat is solidair met andere debiteuren die hun achterstanden betalen en eerlijk voor de leverancier die zijn deel van de overeenkomst is nagekomen. Non-discriminatie wordt geborgd door gebruik te maken van eigen, kwalitatieve data van onze opdrachtgevers die specifiek verzameld is om de betalingsachterstand op te lossen.

5. Hoe werkt het en wie is daar verantwoordelijk voor?

Syncasso debiteuren hebben er recht op om te weten hoe onze voorspelmodellen tot aanbevelingen komen. Onze aanbevelingen zijn goed uit te leggen, omdat we voor de voorspellingen een dataset van dertig voorspellers samenstellen, die duidelijk gerelateerd zijn aan betalingsachterstanden, historisch betaalgedrag en responsegedrag in het voorafgaande incassotraject van de debiteur zelf.

De verantwoordelijkheid voor onze voorspelmodellen ligt bij ons Team datawetenschappers van Business Control onder leiding van Continuous Improvement Manager Corina Soeteman. Verantwoordelijk voor het beantwoorden van vragen over onze voorspelmodellen en andere privacy gerelateerde vragen is Mark Getkate, onze Legal-Compliance Officer en Functionaris voor de Gegevensbescherming.

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
20 februari 2023

Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams

Onze dienstverlening is georganiseerd in klantteams. Zo kunnen we de specialistische kennis en ervaring die nodig is voor de optimale behandeling van de debiteurklanten met alle collega’s van het team delen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams
08 februari 2023

Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren

Je segmenteert een debiteurklantenbestand om beter en effectiever met je klanten te communiceren. Bijvoorbeeld door anders of vaker met een segment contact te zoeken.

Lees meer
Read more about Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren
01 februari 2023

Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing

De ambtshalve toetsing van de informatieplichten houdt veel partijen bezig. Er was dan ook grote belangstelling voor de werkveldconferentie die door Flanderijn, GGN, Janssen & Janssen en Syncasso georganiseerd werd.

Lees meer
Read more about Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter