Nieuws

Vroegsignalering, of later?

06 maart 2019

Medio februari werd een wetswijzigingsvoorstel ingediend dat er in het kort op neerkomt dat de gemeentelijke schuldhulpverlening persoonsgegevens mag uitwisselen met derden. Idee hierachter is dat de schuldhulpverlening dan eerder contact kan zoeken met een debiteur die door twee of meer schuldeisers wordt gesignaleerd bij de desbetreffende gemeente.

Probleem met een wetswijziging is, dat die tijd kost. Gemiddeld ruim een jaar. Nog afgezien van de tijd die nodig is om de capaciteit van de gemeentelijke schuldhulp te organiseren die hiervoor nodig is. En het benodigde budget te vinden om dat te financieren. En het eens te worden over een betrouwbaar en veilig uitwisselingsplatform dat nodig is om de persoonsgegevens te delen.

Schuldenwijzer

KBvG en Stichting Netwerk Gerechtsdeurwaarders werken sinds 2018 aan een online platform om problematische schulden te beperken en vroegsignalering te organiseren: Schuldenwijzer. Daarin staat de schuldenaar centraal. Die kan zelf online Schuldenwijzer raadplegen en zijn bewindvoerder of schuldhulpverlener toegang geven tot zijn actuele schuldpositie. Die kunnen daarmee direct aan de slag gaan om schuldhulp te bieden.

Gerechtsdeurwaarders zorgen ervoor dat de schuldenaar die onder beslag ligt te maken heeft met één gerechtsdeurwaarder. De debiteur heeft tenslotte ook maar één betaalcapaciteit. Die wordt hierdoor beter beschermd. Daarbij zijn gerechtsdeurwaarders verplicht om te controleren of een debiteur niet onder de beslagvrije voet terechtkomt door nieuwe beslagmaatregelen. Die verplichtingen zorgen er tegelijkertijd voor dat Schuldenwijzer up to date is.

Uitwisseling van persoonsgegevens

Een hardnekkig probleem voor het organiseren van Vroegsignalering is het systeem waarmee de informatie wordt uitgewisseld tussen schuldeisers en schuldhulpverleners. Er wordt aan verschillende platforms door diverse samenwerkingsverbanden gewerkt, waarbij de verzekeraars, energiebedrijven en woningcorporaties aandringen op het invoeren van één standaard voor het uitwisselen van de data.

Syncasso is van mening dat Schuldenwijzer daarvoor bij uitstek geschikt is. De noodzakelijke informatie wordt dagelijks geactualiseerd door alle gerechtsdeurwaarderskantoren van Nederland. Dat is een verplichting die door KBvG is ingesteld en zodanig is geautomatiseerd dat alle deurwaarders daaraan meewerken. Dat zorgt voor actuele informatie en een forse besparing op de administratieve lastendruk voor de in het wetsvoorstel genoemde schuldeisers. Het wachten is alleen nog op de overheid om hun beslagen in het systeem te zetten. Maar dat duurt helaas nog tot 2021.

Het wiel uitvinden

Schuldenwijzer wordt ontwikkeld op het fundament van het digitaal beslagregister dat in 2016 door KBvG en SNG is ontwikkeld, in 2017 in gebruik is genomen en in 2018 alweer naar een 2.0 versie is doorontwikkeld. Een veilig, solide en toekomstbestendig systeem. Bij elkaar verwerken de Nederlandse gerechtsdeurwaarders jaarlijks meer dan drie miljoen vorderingen voor verzekeraars, energiebedrijven, woningcorporaties en de overheid.

Met Schuldenwijzer komt hierdoor een bewezen goed werkende infrastructuur voor schulddienstverlening vanaf Q2 2019 beschikbaar die alle informatie al bevat die door de wetswijziging ontsloten moet gaan worden. Niettemin maken we ons zorgen dat er een commissie wordt ingesteld die het wiel gaat uitvinden om een infrastructuur voor de Vroegsignalering uit het wetswijzigingsvoorstel te ontwikkelen. Wij houden de ontwikkelingen in de gaten.

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback