Nieuws

Visie op een toekomstbestendige schuldenaanpak

05 juli 2018

Visie op een toekomstbestendige schuldenaanpak

Centraal schuldenoverzicht signaleert en beperkt schulden

De gerechtsdeurwaarder is belast met de executie van vorderingen, het uitbrengen van exploten etc. Dit is een formele, functionele benadering van de gerechtsdeurwaarder, terwijl die juist ook belangrijke maatschappelijke waarde kan bijdragen aan de Nederlandse maatschappij. In dat kader delen we graag onze ideeën over de richting die het gerechtsdeurwaardersvak naar onze mening zou moeten inslaan.

Totaalbeeld

Gerechtsdeurwaarders hebben veel informatie over de schuldenaar. Een substantiële bijdrage aan de beperking van de schuldenproblematiek is in onze visie dat de deurwaarders de beschikbare kennis en informatie over de debiteuren van alle 170 afzonderlijke kantoren digitaal samenvoegen zodat (van) elke schuldenaar in Nederland één actueel totaalbeeld beschikbaar is van zijn schulden bij de deurwaarders van Nederland.

Inzicht in de schuldpositie

Hiermee lossen we een groot probleem op, namelijk het gebrek aan inzicht in de schuldpositie van een schuldenaar. Een probleem waaraan de schuldhulpverlening een groot deel van haar tijd kwijt is. De deurwaarders kunnen hiermee zowel de schuldenaar en schuldhulpverlening enorm faciliteren, omdat er een betrouwbaar en compleet inzicht is waarmee de schuldhulpverlener direct aan de slag kan en alle energie kan steken in het oplossen van de schuldsituatie. Ook voor preventie, zorgplicht en vroegsignalering levert een actueel schuldenoverzicht een enorme bijdrage.

Actueel en betrouwbaar inzicht

Het schuldenoverzicht is actueel, 24/7 bereikbaar voor burgers, deurwaarders en schuldhulpverleners. Dat inzicht is nodig om voor de inning en de schuldsanering de juiste maatregelen te kiezen. Daardoor wordt de debiteur beschermt tegen stapeling van (gerechtelijke) kosten. Het voorziet in een betere manier om ervoor te zorgen dat de debiteur niet onder de Beslag Vrije Voet terecht komt, ook in de pre-gerechtelijke fase.

Vergelijkbaar met het pensioenoverzicht wordt de schuldpositie van een burger in een gecontroleerde en gereguleerde centrale database opgeslagen. Dat is beter voor de bescherming van de privacy en helpt om (potentieel) problematische schulden te beperken en schuldhulpverlening efficiënter en effectiever te maken.

Nu bewaart elke deurwaarder voor zich deze data. Daarbij bestaat de kans dat een burger meerdere schulden heeft bij één of meer van de 170 verschillende deurwaarders. Terwijl elke deurwaarder slechts kennis heeft van maar één schuld bij deze schuldenaar. Door een totaaloverzicht van de schuldpositie wordt de stapeling van inningskosten voorkomen.

Privacy en beveiliging

De toegang tot de schuldendatabase moet beperkt zijn tot geregistreerde gebruikers. Het biedt inzicht in de achterstanden en schulden voor de debiteur zelf, incl. de mogelijkheid om laagdrempelig in contact te komen met schuldhulp. De toegangsrechten worden per soort gebruiker toegekend en het  gebruik wordt gelogd om transparant te maken wie, wanneer toegang had tot de data. De bescherming van de persoonsgegevens wordt geborgd door professionele inrichting, gestructureerd onderhoud en up to date beveiliging van de data.

Schuldhulpverlening en Vroegsignalering

Centrale registratie van achterstanden heeft als voordeel voor de schuldhulpverlening dat er geen tijd- en capaciteitsverlies meer is om de schuldenpositie van de cliënt te inventariseren. Vroegsignalering kan centraal worden geregeld met behulp van voorspelmodellen op basis van (complete) actuele data om gericht hulp te bieden voor de achterstanden onbeheersbaar wordt. De (landelijke) schuldenproblematiek kan op basis van de beschikbare data snel en transparant in beeld worden gebracht voor wetenschappelijk onderzoek en beleidsvorming. Voordelen die naar onze mening niet genegeerd kunnen worden. Met onze visie op een toekomstbestendige schuldenaanpak willen we richting geven aan de toekomst van de deurwaarder.

Enorme besparingen

  • Schuldhulpverleners hoeven niet langer omslachtige en lange schuldinventariseringstrajecten uit te voeren;
  • Deurwaarders wordt alle correspondentie in het kader van de inventarisatie van schulden bespaard;
  • De foutmarge, waarbij de inventarisatie onvolledig of achterhaald is, wordt sterk beperkt;
  • Hersteltrajecten om een inventarisatie te repareren zijn niet meer nodig;
  • De doorlooptijden van de inventarisatie worden spectaculair verkort. Een inventarisatie kan binnen een dag worden gerealiseerd, waar nu sprake is van maandenlange trajecten;
  • Schulphulp kan sneller starten en het ontstaan van nieuwe problematische schulden kan worden beperkt;
  • Deurwaarders kunnen betere en passender inningsmaatregelen kiezen omdat ze rekening kunnen houden met de actuele omstandigheden.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
Feedback