Nieuws

Visie op een toekomstbestendige schuldenaanpak

05 juli 2018

Visie op een toekomstbestendige schuldenaanpak

Centraal schuldenoverzicht signaleert en beperkt schulden

De gerechtsdeurwaarder is belast met de executie van vorderingen, het uitbrengen van exploten etc. Dit is een formele, functionele benadering van de gerechtsdeurwaarder, terwijl die juist ook belangrijke maatschappelijke waarde kan bijdragen aan de Nederlandse maatschappij. In dat kader delen we graag onze ideeën over de richting die het gerechtsdeurwaardersvak naar onze mening zou moeten inslaan.

Totaalbeeld

Gerechtsdeurwaarders hebben veel informatie over de schuldenaar. Een substantiële bijdrage aan de beperking van de schuldenproblematiek is in onze visie dat de deurwaarders de beschikbare kennis en informatie over de debiteuren van alle 170 afzonderlijke kantoren digitaal samenvoegen zodat (van) elke schuldenaar in Nederland één actueel totaalbeeld beschikbaar is van zijn schulden bij de deurwaarders van Nederland.

Inzicht in de schuldpositie

Hiermee lossen we een groot probleem op, namelijk het gebrek aan inzicht in de schuldpositie van een schuldenaar. Een probleem waaraan de schuldhulpverlening een groot deel van haar tijd kwijt is. De deurwaarders kunnen hiermee zowel de schuldenaar en schuldhulpverlening enorm faciliteren, omdat er een betrouwbaar en compleet inzicht is waarmee de schuldhulpverlener direct aan de slag kan en alle energie kan steken in het oplossen van de schuldsituatie. Ook voor preventie, zorgplicht en vroegsignalering levert een actueel schuldenoverzicht een enorme bijdrage.

Actueel en betrouwbaar inzicht

Het schuldenoverzicht is actueel, 24/7 bereikbaar voor burgers, deurwaarders en schuldhulpverleners. Dat inzicht is nodig om voor de inning en de schuldsanering de juiste maatregelen te kiezen. Daardoor wordt de debiteur beschermt tegen stapeling van (gerechtelijke) kosten. Het voorziet in een betere manier om ervoor te zorgen dat de debiteur niet onder de Beslag Vrije Voet terecht komt, ook in de pre-gerechtelijke fase.

Vergelijkbaar met het pensioenoverzicht wordt de schuldpositie van een burger in een gecontroleerde en gereguleerde centrale database opgeslagen. Dat is beter voor de bescherming van de privacy en helpt om (potentieel) problematische schulden te beperken en schuldhulpverlening efficiënter en effectiever te maken.

Nu bewaart elke deurwaarder voor zich deze data. Daarbij bestaat de kans dat een burger meerdere schulden heeft bij één of meer van de 170 verschillende deurwaarders. Terwijl elke deurwaarder slechts kennis heeft van maar één schuld bij deze schuldenaar. Door een totaaloverzicht van de schuldpositie wordt de stapeling van inningskosten voorkomen.

Privacy en beveiliging

De toegang tot de schuldendatabase moet beperkt zijn tot geregistreerde gebruikers. Het biedt inzicht in de achterstanden en schulden voor de debiteur zelf, incl. de mogelijkheid om laagdrempelig in contact te komen met schuldhulp. De toegangsrechten worden per soort gebruiker toegekend en het  gebruik wordt gelogd om transparant te maken wie, wanneer toegang had tot de data. De bescherming van de persoonsgegevens wordt geborgd door professionele inrichting, gestructureerd onderhoud en up to date beveiliging van de data.

Schuldhulpverlening en Vroegsignalering

Centrale registratie van achterstanden heeft als voordeel voor de schuldhulpverlening dat er geen tijd- en capaciteitsverlies meer is om de schuldenpositie van de cliënt te inventariseren. Vroegsignalering kan centraal worden geregeld met behulp van voorspelmodellen op basis van (complete) actuele data om gericht hulp te bieden voor de achterstanden onbeheersbaar wordt. De (landelijke) schuldenproblematiek kan op basis van de beschikbare data snel en transparant in beeld worden gebracht voor wetenschappelijk onderzoek en beleidsvorming. Voordelen die naar onze mening niet genegeerd kunnen worden. Met onze visie op een toekomstbestendige schuldenaanpak willen we richting geven aan de toekomst van de deurwaarder.

Enorme besparingen

  • Schuldhulpverleners hoeven niet langer omslachtige en lange schuldinventariseringstrajecten uit te voeren;
  • Deurwaarders wordt alle correspondentie in het kader van de inventarisatie van schulden bespaard;
  • De foutmarge, waarbij de inventarisatie onvolledig of achterhaald is, wordt sterk beperkt;
  • Hersteltrajecten om een inventarisatie te repareren zijn niet meer nodig;
  • De doorlooptijden van de inventarisatie worden spectaculair verkort. Een inventarisatie kan binnen een dag worden gerealiseerd, waar nu sprake is van maandenlange trajecten;
  • Schulphulp kan sneller starten en het ontstaan van nieuwe problematische schulden kan worden beperkt;
  • Deurwaarders kunnen betere en passender inningsmaatregelen kiezen omdat ze rekening kunnen houden met de actuele omstandigheden.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback