Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Visie op een toekomstbestendige schuldenaanpak

05 juli 2018
CorporatesFinance

Visie op een toekomstbestendige schuldenaanpak

Centraal schuldenoverzicht signaleert en beperkt schulden

De gerechtsdeurwaarder is belast met de executie van vorderingen, het uitbrengen van exploten etc. Dit is een formele, functionele benadering van de gerechtsdeurwaarder, terwijl die juist ook belangrijke maatschappelijke waarde kan bijdragen aan de Nederlandse maatschappij. In dat kader delen we graag onze ideeën over de richting die het gerechtsdeurwaardersvak naar onze mening zou moeten inslaan.

Totaalbeeld

Gerechtsdeurwaarders hebben veel informatie over de schuldenaar. Een substantiële bijdrage aan de beperking van de schuldenproblematiek is in onze visie dat de deurwaarders de beschikbare kennis en informatie over de debiteuren van alle 170 afzonderlijke kantoren digitaal samenvoegen zodat (van) elke schuldenaar in Nederland één actueel totaalbeeld beschikbaar is van zijn schulden bij de deurwaarders van Nederland.

Inzicht in de schuldpositie

Hiermee lossen we een groot probleem op, namelijk het gebrek aan inzicht in de schuldpositie van een schuldenaar. Een probleem waaraan de schuldhulpverlening een groot deel van haar tijd kwijt is. De deurwaarders kunnen hiermee zowel de schuldenaar en schuldhulpverlening enorm faciliteren, omdat er een betrouwbaar en compleet inzicht is waarmee de schuldhulpverlener direct aan de slag kan en alle energie kan steken in het oplossen van de schuldsituatie. Ook voor preventie, zorgplicht en vroegsignalering levert een actueel schuldenoverzicht een enorme bijdrage.

Actueel en betrouwbaar inzicht

Het schuldenoverzicht is actueel, 24/7 bereikbaar voor burgers, deurwaarders en schuldhulpverleners. Dat inzicht is nodig om voor de inning en de schuldsanering de juiste maatregelen te kiezen. Daardoor wordt de debiteur beschermt tegen stapeling van (gerechtelijke) kosten. Het voorziet in een betere manier om ervoor te zorgen dat de debiteur niet onder de Beslag Vrije Voet terecht komt, ook in de pre-gerechtelijke fase.

Vergelijkbaar met het pensioenoverzicht wordt de schuldpositie van een burger in een gecontroleerde en gereguleerde centrale database opgeslagen. Dat is beter voor de bescherming van de privacy en helpt om (potentieel) problematische schulden te beperken en schuldhulpverlening efficiënter en effectiever te maken.

Nu bewaart elke deurwaarder voor zich deze data. Daarbij bestaat de kans dat een burger meerdere schulden heeft bij één of meer van de 170 verschillende deurwaarders. Terwijl elke deurwaarder slechts kennis heeft van maar één schuld bij deze schuldenaar. Door een totaaloverzicht van de schuldpositie wordt de stapeling van inningskosten voorkomen.

Privacy en beveiliging

De toegang tot de schuldendatabase moet beperkt zijn tot geregistreerde gebruikers. Het biedt inzicht in de achterstanden en schulden voor de debiteur zelf, incl. de mogelijkheid om laagdrempelig in contact te komen met schuldhulp. De toegangsrechten worden per soort gebruiker toegekend en het  gebruik wordt gelogd om transparant te maken wie, wanneer toegang had tot de data. De bescherming van de persoonsgegevens wordt geborgd door professionele inrichting, gestructureerd onderhoud en up to date beveiliging van de data.

Schuldhulpverlening en Vroegsignalering

Centrale registratie van achterstanden heeft als voordeel voor de schuldhulpverlening dat er geen tijd- en capaciteitsverlies meer is om de schuldenpositie van de cliënt te inventariseren. Vroegsignalering kan centraal worden geregeld met behulp van voorspelmodellen op basis van (complete) actuele data om gericht hulp te bieden voor de achterstanden onbeheersbaar wordt. De (landelijke) schuldenproblematiek kan op basis van de beschikbare data snel en transparant in beeld worden gebracht voor wetenschappelijk onderzoek en beleidsvorming. Voordelen die naar onze mening niet genegeerd kunnen worden. Met onze visie op een toekomstbestendige schuldenaanpak willen we richting geven aan de toekomst van de deurwaarder.

Enorme besparingen

  • Schuldhulpverleners hoeven niet langer omslachtige en lange schuldinventariseringstrajecten uit te voeren;
  • Deurwaarders wordt alle correspondentie in het kader van de inventarisatie van schulden bespaard;
  • De foutmarge, waarbij de inventarisatie onvolledig of achterhaald is, wordt sterk beperkt;
  • Hersteltrajecten om een inventarisatie te repareren zijn niet meer nodig;
  • De doorlooptijden van de inventarisatie worden spectaculair verkort. Een inventarisatie kan binnen een dag worden gerealiseerd, waar nu sprake is van maandenlange trajecten;
  • Schulphulp kan sneller starten en het ontstaan van nieuwe problematische schulden kan worden beperkt;
  • Deurwaarders kunnen betere en passender inningsmaatregelen kiezen omdat ze rekening kunnen houden met de actuele omstandigheden.

 

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

28 maart 2023

Online Potjes-check via Geldfit

Zorgtoeslag, huurtoeslag, bijzondere bijstand. Er zijn veel potjes met geld maar mensen weten ze vaak niet te vinden. Om die reden lanceren Geldfit en VoorzieningenWijzer nu een online Potjes-check. Met deze online tool weten huishoudens voor welke toeslagen en regelingen ze in aanmerking komen.

Lees meer
Read more about Online Potjes-check via Geldfit
23 maart 2023

Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten

Debiteurklanten die hulp nodig hebben bij hun financiële zorgen, wachten veel te lang met het inschakelen van hulp. Dat heeft verschillende oorzaken. Eén van de oorzaken is, dat debiteurklanten niet altijd weten hoe ze hulp kunnen vinden. Daarom besteden we in onze online- en offlinecommunicatie veel aandacht aan informatie over het oplossen van schulden en schuldhulpbemiddeling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten
16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
20 februari 2023

Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams

Onze dienstverlening is georganiseerd in klantteams. Zo kunnen we de specialistische kennis en ervaring die nodig is voor de optimale behandeling van de debiteurklanten met alle collega’s van het team delen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter